Persberichten
Nieuwe Terminal 4 op JFK airport geopend
Gisteren is de nieuwe Terminal 4 op J.F. Kennedy Airport feestelijk
geopend. De nieuwe terminal is ontwikkeld en gebouwd door het
consortium JFK International Air Terminal LLC. (JFK IAT). Schiphol
USA, de Amerikaanse dochter van Schiphol Group, neemt hierin voor 40%
deel.
Terminal 4 is de belangrijkste terminal op Kennedy Airport. Er maken
ongeveer 40 vooral internationaal opererende luchtvaartmaatschappijen
van gebruik. Bovendien is het de enige terminal die 24 uur per dag
geopend is. Ook KLM en partner NorthWest maken van deze 'gateway'
gebruik voor hun vluchten van en naar New York. De nieuwe terminal
wordt nu al als een voorbeeld voor andere luchthavens in de Verenigde
Staten gezien. "Met deze nieuwe prachtige terminal heeft Kennedy
Airport een grote stap genomen om weer een internationale gateway van
wereldklasse te worden", stelde Governor Pataki van de Staat New York.
Uniek Amerikaans/Nederlands project
Het consortium JFK IAT is in 1997 begonnen met de bouw van de nieuwe
terminal. Schiphol Group heeft vooral expertise ingebracht op het
gebied van het management van de terminal en het ontwikkelen en bouwen
van een terminal terwijl alle passagiersprocessen gewoon doorgang
moesten blijven vinden. Ook bij het functioneel programma van eisen
zijn door de medewerkers van Schiphol Group veel ideeën ingebracht.
Daarbij stonden de gebruikers - de passagiers en de
luchtvaartmaatschappijen - centraal. De andere partners in het
consortium zijn LCOR Inc., een grote Amerikaanse projectontwikkelaar,
met eveneens 40% en de financiële instelling Lehman Brothers Inc. met
20%.
De bouw van de nieuwe terminal heeft 1,4 miljard U.S. dollar gekost.
Het project is gefinancierd door uitgifte van obligaties door de Port
Authority van New York en New Jersey, en maakt onderdeel uit van een
groot uitbreidings- en nieuwbouwprogramma voor de New Yorkse
luchthaven.
De bouw van de nieuwe terminal 4 is één van de grootste
publiek/private projecten in de Verenigde Staten. Het is tevens de
eerste keer dat een buitenlandse luchthaven bij de bouw en het beheer
van een terminal in de Verenigde Staten is betrokken; daar is het
veelal zo dat een luchtvaartmaatschappij haar eigen terminal
exploiteert. Het consortium met Schiphol USA zal tot tenminste 2015 de
nieuwe Terminal 4 beheren en exploiteren. Het beheerde sinds 1997 ook
al de oude terminal.
Veel ruimte
De nieuwe Terminal 4 vervangt de oude International Arrivals Building,
die in 1957 in gebruik werd genomen. Door de groei van het
luchtverkeer - in 2000 maakten ruim 5,2 miljoen passagiers gebruik van
Terminal 4 - was het nodig om een geheel nieuwe terminal te
ontwikkelen. De nieuwbouw heeft in fasen plaatsgevonden om een minimum
van overlast voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers te
veroorzaken. In de komende periode zullen de restanten van het oude
gebouw worden gesloopt.
In de nieuwe terminal zijn veel aspecten toegepast die ook op Schiphol
zijn beproefd. Het gebouw is - net zoals de terminal van Schiphol -
licht en transparant door het gebruik van stalen constructies en
glazen wanden. Reizigers zullen ook andere details, zoals de
duidelijke bebording en de vlieg in de herentoiletten, herkennen.
In Terminal 4 zijn aankomst en vertrek van elkaar gescheiden. Op de begane grond is de Aankomsthal gesitueerd en op de bovenste verdieping de Vertrekhal met 144 incheck-balies verdeeld over vier balieblokken. Net zoals op Schiphol maken de luchtvaartmaatschappijen die op Terminal 4 vliegen gebruik van een gemeenschappelijk check-in, bagage- en gate-afhandelingssysteem. De paspoortcontrole is in een aparte ruimte gesitueerd, met 52 balies. De Aankomsthal telt 20 douane-controlepunten en zeven bagagebanden. Elke bagageband kan de koffers uit twee Boeing 747-vliegtuigen verwerken.
Ook de lounge van de nieuwe terminal heeft glazen wanden, zodat
passagiers altijd hun vliegtuig kunnen zien. De twee pieren hebben op
dit moment 10 gates. Twee gates zijn al uitgerust voor de komst van de
Superjumbo. Wanneer in april 2002 de oude International Arrivals
Building totaal is afgebroken, hebben de luchtvaartmaatschappijen de
beschikking over 16 gates en 10 vliegtuigparkeerplaatsen op het
platform.
Op de midden-verdiepingen, tussen de Aankomsthal en de Vertrekhal in,
bevindt zich het treinstation. Vanaf begin 2002 kunnen passagiers met
een 'light rail' systeem direct van en naar de andere terminals op JFK
en de parkeerterreinen. Een jaar later is ook de verbinding naar
Jamaica Station gereed, vanwaar men door kan reizen naar Manhattan.
Terminal 4 is de enige terminal op JFK waar het treinstation is
opgenomen in het gebouw. Op de midden-verdiepingen vinden passagiers
en bezoekers bovendien een ruime keuze aan horecafaciliteiten. Ook
bevindt zich hier een groot winkelcentrum, dat voor iedereen
toegankelijk is en waar zowel belastingvrije als niet-belastingvrije
artikelen worden verkocht. Door het ruime en kwalitatief hoogwaardige
assortiment - van lederwaren en kinderkleding tot exclusieve juwelen -
onderscheidt dit winkelcentrum zich van centra op andere Amerikaanse
luchthavens, die doorgaans alleen de gebruikelijke (tax-free)
artikelen aanbieden. Door z'n vele faciliteiten is de nieuwe terminal
voor zowel passagiers, bezoekers als werknemers een bijzonder
gebruiksvriendelijk gebouw; een New Yorkse variant van de AirportCity
formule die door Schiphol Group is ontwikkeld.
De totale oppervlakte van de nieuwe terminal en de twee pieren beslaat
op dit moment 150.000 m2. Terminal 4 is ontworpen door de Amerikaanse
architecten TAMS, Skidmore Owings & Merrill en Arup Engineers.
Veel aandacht voor kunst
Naast ruimte en transparantie door middel van glazen wanden, logische
routes en goede bebording en veel verschillende faciliteiten voor
passagiers en bezoekers, wordt in Terminal 4, net zoals op Schiphol,
veel aandacht aan kunst besteed.
Speciaal voor de nieuwe Terminal 4 zijn drie kunstwerken gecreëerd. De
wanden van de twee pieren worden gesierd door panelen, die gebaseerd
zijn op de inhoud van een uitgepakte koffer. Met dit werk,
"Travelogues", willen de kunstenaars Elizabeth Diller en Richard
Scofidio de persoonlijke ervaring van het reizen en het thuiskomen
verbeelden. Vlak voordat de aankomende passagier de ruimte voor de
paspoortcontrole bereikt, wordt hij geconfronteerd met "Curtain Wall"
van Harry Roseman. Zijn kunstwerk bestaat uit gebeeldhouwde gordijnen,
die eerst stil hangen maar steeds meer gaan wapperen naarmate de
passagier de paspoortcontrolehal - en daarmee de toegang tot de
Verenigde Staten en de stad New York - nadert. Boven de balies in de
paspoortcontrolehal hangen 28 grote panelen van de kunstenares Deborah
Masters. In haar "New York Streets" heeft zij alle aspecten van het
dagelijks leven in New York gevangen.
Ter ere van de officiële opening van Terminal 4 laat Schiphol Group
door de Nederlandse kunstenaar Mark Brusse een kunstwerk vervaardigen.
Het kunstwerk voor Terminal 4 is sterk verwant aan het kunstwerk "I
meet you" van dezelfde kunstenaar in Aankomst 3 van Schiphol. Het
bestaat uit twee reusachtige klompen op een zuil met aan de onderkant
treden. "Het kunstwerk zal de verbondenheid tussen Nederland en
Amerika in het algemeen, en Schiphol Group en Terminal 4 in het
bijzonder, verbeelden", aldus Pieter Verboom, CFO van Schiphol Group.
Het kunstwerk zal in het voorjaar van 2002 worden geplaatst, wanneer
de sloop van het oude gebouw geheel zal zijn voltooid.
Ruimte voor uitbreiding
Bij de bouw van Terminal 4 is rekening gehouden met toekomstige
uitbreidingen, waardoor de oppervlakte zonder veel problemen vergroot
kan worden. Delta Airlines heeft in 2000 met JFK IAT een
intentieverklaring ondertekend om met haar internationale vluchten te
verhuizen naar Terminal 4. Nu maakt Delta voor deze vluchten nog
gebruik van haar (eigen) Terminals 2 en 3. In het najaar vinden
hiervoor afrondende onderhandelingen plaats, die zouden kunnen
betekenen dat het aantal gates zal worden uitgebreid van 16 tot 42.
Ook zal de terminal zelf dan verder vergroot moeten worden. Dit
project zou in 2005 gereed moeten zijn.