Terug
25 mei 2001
WorldTravel in wereldtop door aanhoudende groei
Economische crisis of niet, het (zaken) reisconcern WorldTravel
International van de Nederlandse ondernemer John Fentener van
Vlissingen beleeft met dubbele groeicijfers een explosieve groei. Ook
voor dit jaar wordt weer op zeker 15 tot 20% autonome groei gerekend.
WorldTravel, de reistak van BCD Holdings, waarvan de grondlegger wordt
beschouwd als één van de rijkste Nederlanders, had vorig jaar een
omzet van 4,3 miljard dollar (10% omzetgroei). Dat bedrag is exclusief
franchise-nemingen. Die waren ook nog eens goed voor $ 1 miljard
omzet. Het concern gaat dit jaar door de barrière van $ 5 miljard.
Voor matigen of zelfs helemaal stoppen met investeringen in nieuwe
technologie, zoals internet en andere vormen van e-commerce, ziet John
Fentener van Vlissingen geen enkele aanleiding. Wat onder andere KLM
deed onder druk van kostenbeheersing is voor hem geen voorbeeld.
"Integendeel. Mijn advies is: Juist nu investeren, omdat anderen het
nalaten. Ik zie het rendement ook vrijwel onmiddellijk", zegt de
ondernemer, die in 2004 op 65-jarige leeftijd zijn actieve rol in het
familiebedrijf wil stopppen.
De Nederlands tak van WorldTravel beleeft een gezonde groei. "We
verwachten dit jaar een omzet van ruim fl. 1 miljard meer dan ons
doel. In de eerste vier maanden geldt trouwens al een omzetgroei van
20%. En mei liet zelfs een excessieve stijging zien, ondanks berichten
over het achterblijven van de economie. Misschien zijn dit al weer de
eerste voortekenen van de naderende verbeteringen", zegt de ondernemer
op zijn hoofdkwartier in Zeist.
"Kostenbesparingen werken natuurlijk ook niet van één kant. In het
begin van het jaar roepen financiële directies, wereldwijd, dat met
minder budgetten op de kleintjes moet worden gelet. De
verkoopdirecties ontdekken dan al na enkele maanden dat de omzet
achterblijft. Dan moet er plotseling weer meer gereisd worden om de
schade in te halen. Heus: dat was zo, dat is zo en dat zal altijd zo
blijven", stelt hij.
Fentener van Vlissingen kent maar één voorbeeld van een -lichte-
achteruitgang in de reissector, de Golfoorlog. "De geschiedenis laat
verder een uitstekende groei zien. En dat is ook waarop wij rekenen",
vervolgt hij. Toch groeit de reismarkt dit jaar tot nu toe met 2%
aanzienlijk minder dan de 10% van vorig jaar. "Onze groei is beduidend
groter. Die moet dus van onze concurrenten komen", erkent Van
Vlissingen, die dat onder andere toeschrijft aan de investeringen in
(reis)technologische ontwikkelingen.
Éen op de vier verkochte vliegtickets via internet in de Verenigde
Staten wordt verkocht met behulp van de door één van de bedrijven van
BCD Holdings ontwikkelde systemen, genaamd TRX. "We zijn daarmee
wereldwijd ook marktleider, al zijn het tot dusver nog maar 6,6,
miljoen tickets, 30.000 per dag. Voor dit jaar verwachten we 9 miljoen
online verkochte tickets."
Uit: De Financiële Telegraaf
http://www.worldtravel.com
Copyright © 2001 EFBQ | E-mail netherlands@efbq.com