Gemeente Nieuwegein

Veiliger aansluiting Plettenburgerbaan - Marconibaan

Het college van b&w wil de aansluiting van de Plettenburgerbaan op de Marconibaan op een verkeersveiliger manier vormgeven dan is vastgelegd in de gemeentelijke Autonota. Het college wil aansluiten bij het landelijk concept ´Duurzaam Veilig´ dat voorziet in een verkeersveilige inrichting van wegen. De aansluiting wordt daardoor wel aanzienlijk duurder dan aanvankelijk was geraamd, met name door de uitbreiding van het plan met vrijliggende fietspaden langs de Marconibaan. De hogere kosten van de aansluiting hebben ook te maken met de nodige prijsstijgingen waarmee de gemeente is geconfronteerd. Dit leidt in totaal tot extra kosten van 2,9 miljoen gulden, bovenop de reeds in de Autonota geraamde 2,5 miljoen gulden. Ook overweegt het college nog een tweede variant, die nog beter aansluit bij het plan voor de vrijliggende fietspaden langs de Hollandhaven. Deze variant kost echter nog eens 1,1 miljoen gulden extra. Over de financiering van de aansluiting formuleert het college binnenkort een apart voorstel aan de raad.

Wijkverkeersplannen
Daarnaast overweegt het college de realisering van het wijkverkeersplannen voor Fokkesteeg en Merwestein een jaar te vervroegen: 2002 in plaats van 2003. Dit is echter nog afhankelijk van de financiële mogelijkheden en de afweging van prioriteiten. Ook over de financiering van deze twee wijkverkeersplannen formuleert het college binnenkort een voorstel aan de raad.
Doel van een wijkverkeersplan is de wijk op een duurzaam verkeersveilige manier in te richten. Daarbij wordt tevens bezien welke maatregelen er kunnen worden genomen om het fietsgebruik te bevorderen.



Invoerdatum 23-5-2001


Copyright © Gemeente Nieuwegein

Martinbaan 2
3439 NN Nieuwegein