Veiliger aansluiting Plettenburgerbaan - Marconibaan
Het college van b&w wil de aansluiting van de Plettenburgerbaan op de
Marconibaan op een verkeersveiliger manier vormgeven dan is vastgelegd
in de gemeentelijke Autonota. Het college wil aansluiten bij het
landelijk concept ´Duurzaam Veilig´ dat voorziet in een
verkeersveilige inrichting van wegen. De aansluiting wordt daardoor
wel aanzienlijk duurder dan aanvankelijk was geraamd, met name door de
uitbreiding van het plan met vrijliggende fietspaden langs de
Marconibaan. De hogere kosten van de aansluiting hebben ook te maken
met de nodige prijsstijgingen waarmee de gemeente is geconfronteerd.
Dit leidt in totaal tot extra kosten van 2,9 miljoen gulden, bovenop
de reeds in de Autonota geraamde 2,5 miljoen gulden. Ook overweegt het
college nog een tweede variant, die nog beter aansluit bij het plan
voor de vrijliggende fietspaden langs de Hollandhaven. Deze variant
kost echter nog eens 1,1 miljoen gulden extra. Over de financiering
van de aansluiting formuleert het college binnenkort een apart
voorstel aan de raad.
Wijkverkeersplannen
Daarnaast overweegt het college de realisering van het
wijkverkeersplannen voor Fokkesteeg en Merwestein een jaar te
vervroegen: 2002 in plaats van 2003. Dit is echter nog afhankelijk van
de financiële mogelijkheden en de afweging van prioriteiten. Ook over
de financiering van deze twee wijkverkeersplannen formuleert het
college binnenkort een voorstel aan de raad.
Doel van een wijkverkeersplan is de wijk op een duurzaam
verkeersveilige manier in te richten. Daarbij wordt tevens bezien
welke maatregelen er kunnen worden genomen om het fietsgebruik te
bevorderen.
Invoerdatum 23-5-2001
Copyright © Gemeente Nieuwegein
Martinbaan 2
3439 NN Nieuwegein