Mond en Klauwzeer
Op provinciaal niveau zijn er een aantal afspraken gemaakt om alles in het werk te stellen om de verspreiding van mond- en klauwzeer te voorkomen.
- agrarische bedrijven moeten hun huisvuil aan de openbare weg aanleveren zodat de milieudiensten niet op de bedrijven hoeven te komen en daarbij is het belangrijk, dat containers ontsmet worden;
- de medewerkers van de buitendienst van de gemeente zullen contacten met de agrariërs en de agrarische bedrijven zoveel mogelijk vermijden;
- het verbranden van snoeihout wordt ontraden;
- ook het lopen door het buitengebied al dan niet met huisdieren -die aangelijnd moeten zijn- wordt ontraden;
De gemeente heeft ook een aantal maatregelen genomen die u onderstaand aantreft:
- in de gemeente zijn een aantal voet-/fietspaden afgesloten zoals het pad langs de Caspar Roblesdijk en het Pier Vlasma pad;
- het Kolonelsbos te Grootegast is voor het publiek gesloten Op korte termijn zullen nadere voorwaarden van kracht worden die betrekking hebben op het organiseren van evenementen etc. Algemene regel zal zijn dat die evenementen waarbij het buitengebied of delen daarvan zullen worden aangedaan moeten worden ontraden tenzij door het kiezen van bijvoorbeeld een andere route, het buitengebied wordt gemeden. Evenementen in de kommen van de dorpen kunnen als regel normaal doorgaan. Evenementen waarbij vee is betrokken zijn absoluut verboden.
Zodra zich wijzigingen voordoen zullen wij die onmiddellijk plaatsen
op de web-site van de gemeente Grootegast die u kunt vinden onder
www.Grootegast.nl (rubrieken algemeen en nieuws en mededelingen).
Hoewel er op dit moment in onze provincie gelukkig nog geen mond- en
klauwzeer is geconstateerd moeten we toch allemaal zeer zorgvuldig en
preventief met deze zaak omgegaan om te voorkomen, dat de ziekte ook
in ons gebied toeslaat.
Als u nadere informatie wilt over de vraag of iets wel of niet kan
doorgaan dan kunt u contact opnemen met de voorlichter van de gemeente
de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722
Mond- en klauwzeer
Weken geleden heeft de gemeente een aantal voorzieningen zoals
dierenparkjes, het Kolonels-
bos en verschillende fietspaden afgesloten in verband met de dreiging
van mond- en klauw-
zeer. Bij een aantal van deze voorzieningen zijn de linten inmiddels
weer weggehaald omdat daardoor bijvoorbeeld ook speelvoorzieningen
voor de jeugd waren afgesloten. Voor de jeugd is dat niet leuk maar
ook voor het onderhoud van deze terreinen is dat lastig. Op dit moment
is de dreiging van mond- en klauwzeer wat afgenomen maar dat wil niet
zeggen, dat alles weer vrij kan worden gegeven. Wij moeten met z'n
allen alert blijven. Contact met dieren in de dierenparkjes moet onder
alle omstandigheden worden voorkomen en daarom is het voeren van de
dieren door het publiek streng verboden. Wij doen een dringend beroep
op u om zich hieraan te houden.
Intrekking/weigering vergunningen
Op dit moment wordt het zowel landelijk als door de provincie sterk
afgeraden om grootschalige evenementen in landelijke gebieden doorgang
te laten vinden. Er bestaat namelijk besmettingsgevaar voor mond- en
klauwzeer binnen de regio. Het college van burgemeester en wethouders
vindt het daarom raadzaam om dit advies op te volgen. Vergunningen die
zijn afgegeven voor genoemde evenementen worden daarom ingetrokken.
Deze regeling geldt voor de gemeente Grootegast voorlopig tot 1 juni
a.s., maar kan worden verlengd wanneer de situatie dit vraagt.
Wij betreuren het dat hierdoor een aantal evenementen, ook in deze
gemeente, niet door kunnen gaan, maar wij zijn van mening dat het,
gezien de situatie, een juiste beslissing is. Wij hopen dat u er
begrip voor zult kunnen opbrengen.
Ingetrokken zijn de vergunningen voor:
* de Oldewierdenloop en de fietstocht tijdens het dorpsfeest in Opende
van 9 tot en met 12 mei
* het tuigpaardenconcours in Grootegast op Hemelvaartsdag, 24 mei
* het internationale wielergala Kornhorn, 30 mei, 31 mei en 1 juni
Niet in behandeling worden genomen:
* de aanvragen voor een autocross, te houden op 19 mei a.s. op een
terrein aan de Hilmahuisterweg te Lutjegast
Opgeschort zijn de vergunningaanvragen voor
* een grasbaanrace, aangevraagd door de stichting baansport Opende
voor 22 en 23 juni a.s.
* een wielerwedstrijd (Henk Vos Memorial) aangevraagd voor 20 juli
a.s.
Organisatoren van de activiteiten die onder deze regeling vallen,
hebben hiervan bericht gekregen.
Mocht u op het bovenstaande willen reageren of nog informatie willen
hebben, dan kunt u bellen met de heer W. Pijl van de sector Ruimte
(tel. 695720 ).
Vergadering gemeenteraad
Op dinsdag 29 mei a.s. zal de gemeenteraad weer vergaderen in de
raadzaal van het gemeentehuis. Deze openbare vergadering staat onder
leiding van burgemeester K.B. Dijkstra en begint om 20.00 uur.
Iedereen is hartelijk welkom. Als u gebruik van het spreekrecht wilt
maken dan moet u dat voor het begin van de vergadering doorgeven aan
de gemeentesecretaris de heer W.P. van Boggelen. Het spreekrecht heeft
alleen betrekking op de onderwerpen, die op de agenda staan. Zodra de
agenda bekend is zal die op deze site worden vermeld.
De raadsstukken liggen voor aanvang van de vergadering in het
gemeentehuis ter inzage. Als u die wilt inzien kunt
u zich daarvoor melden bij de receptie.
Vergadering commissie Burgerzaken/FABA Op maandag 18 juni a.s. 's
avonds om 20.00 uur zal de commissie Burgerzaken/FABA vergaderen in de
raadzaal van het gemeentehuis. Deze openbare vergadering staat onder
leiding van mevrouw L. van der Tuin-Kuipers. Iedereen is van harte
welkom en mag op de publieke tribune plaats nemen. Ook kunt u gebruik
van het spreekrecht maken over zaken, die op de agenda voorkomen.
Zodra de agenda bekend is zal die op deze site worden vermeld.
Vergadering commissie Ruimte
Op dinsdag 19 juni a.s. 's avonds om 20.00 uur zal de commissie Ruimte
bijeenkomen in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze openbare
vergadering staat onder leiding van mevrouw J.G. Reinders. Iedereen is
van harte welkom en mag op de publieke tribune plaats nemen. Ook kunt
u gebruik van het spreekrecht maken over zaken, die op de agenda
voorkomen. Zodra de agenda bekend is zal die op deze site worden
vermeld.
Verhuizing gemeentelijke diensten 1 mei a.s.
Zoals u weet wordt het gemeentekantoor met ingang van mei a.s.
ingrijpend worden verbouwd en uitgebreid. Tijdens deze werkzaamheden
zal het overgrootste deel van de medewerkers tijdelijk een ander
onderkomen krijgen.
Met ingang van 1 mei jl. zijn de gemeentelijke diensten op de volgende
locaties te vinden zijn:
Burgerzaken en Ruimte/Vrom/Openbare Werken:
Gebouw van de Rabobank aan de Hoofdstraat. Als u een paspoort, een
rijbewijs, een bouwvergunning, een milieuvergunning wilt aanvragen of
u wilt iets weten over bouwkavels of de gemeentelijke riolering dan
moet u naar de dependance van de gemeente in de Rabobank. In de bank
is een publieksbalie, waar u met al uw vragen op het gebied van
Burgerzaken en Ruimte terecht kunt.
Ruimte/Openbare Werken:
Medewerkers zijn gehuisvest in de Gemeentewerf aan de Rondweg, maar
voor vragen moet u zich melden bij de publieksbalie in de bank.
In het oude gedeelte van het gemeentehuis:
In dit deel zijn achtergebleven: het bestuur, de directie, de
secretaresses, de voorlichter en de politie. Als tijdelijke ingang is
de oude ingang met stoep weer in ere hersteld. Dit oudste deel van het
gemeentehuis wordt later opgeknapt en dan zullen ook de huidige
"bewoners" moeten vertrekken, maar daarover volgen nog wel
publicaties.
Gebouw aan de Schalck:
Voor de diensten in dit gebouw treden er geen wijzigingen op.
Algemeen:
Trouwen in het gemeentehuis blijft gewoon mogelijk. Het algemene
telefoonnummer van de gemeente blijft voor alle diensten 695 795.
Uitgangspunt blijft, dat wij u ook vanuit de tijdelijk nieuwe locaties
optimaal van dienst willen zijn. Met ingang van 1 mei 2002 hopen wij
de beschikking te hebben over een functioneel gemeentekantoor.
FINANCIEN
Informatie over de Wet Waardering Onroerende Zaken
U heeft onlangs van de gemeente Grootegast een beschikking ontvangen,
waarop de nieuwe WOZ-waarde van de onroerende zaak, die u in
eigendom heeft en/of gebruik, per 1 januari 1999 staat vermeld.
(In een enkel geval kan deze beschikking nog niet worden
afgegeven, maar dan volgt deze binnenkort.)
Hieronder geven wij u een uiteenzetting waarom wij deze
beschikking afgeven en wat dit voor u betekent.
Algemeen
De wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is in werking
getreden op
1 januari 1995. Op grond van deze wet moeten de gemeenten iedere
vier jaar alle onroerende zaken zoals woningen, bedrijfspanden etc
binnen hun grondgebied taxeren. De waarde hiervan wordt bij
beschikking vastgesteld en die waarde zal in principe voor vier
jaar gelden. Met ingang van 1 januari 2001 geldt deze waarde als
uitgangspunt voor de onroerende-zaakbelastingen van de gemeenten,
voor de omslag gebouwd van de waterschappen en voor de controle
door de Belastingdienst van het huurwaardeforfait in de
inkomstenbelasting en voor de waarde van de eigen woning in de
vermogensrendementsheffing.
De waarde die op de beschikking staat vermeld komt dus de komende
jaren (2001 t/m 2004) terug op de verschillende aanslagbiljetten.
U heeft dan niet meer de mogelijkheid om nog bezwaar te maken
tegen de waarde. Dit kunt u alleen maar doen tegen de
WOZ-beschikking.
Als de marktwaarde in de loop van het tijdvak stijgt of daalt
heeft dat dus geen invloed op de WOZ-waarde. Alleen als u het pand
aanzienlijk verbouwt of verbetert komt er een nieuwe beschikking
(met een hogere waarde) die dan voor de rest van het tijdvak
geldt. En wanneer er bijzondere omstandigheden zijn, die specifiek
uw pand betreffen, en die een bijstelling van de waarde
rechtvaardigen (bijvoorbeeld gedeeltelijke afbraak van uw pand)
dan ontvangt u ook een nieuwe beschikking.
Beschikking
U ontvangt een WOZ-beschikking voor de waarde van het pand, omdat
u daarvan belanghebbende bent. Het kan zijn dat u alleen maar in
dat pand woont of er een bedrijf uitoefent, het kan ook zijn dat u
het pand in eigendom heeft.
Op de WOZ beschikking staat niet welk bedrag u aan belasting moet
betalen, er staat alleen op wat de waarde van uw pand is op de
waardepeildatum.
Het kan voorkomen dat voor één pand twee beschikkingen worden
verstuurd. Dit komt omdat bijvoorbeeld de eigenaar en de gebruiker
niet gelijk zijn (huurwoning). Bij een eigen woning zijn de
eigenaar en de gebruiker vaak dezelfde persoon en kan er worden
volstaan met één beschikkin
Vaststellen waarde
Bij de taxatie van de onroerende zaak is het wettelijk
uitgangspunt, dat wordt gewaardeerd alsof het pand leeg is, zonder
hypotheek en zonder andere zakelijke rechten zou kunnen worden
verkocht en alsof het pand onmiddellijk in gebruik te nemen zou
zijn. Dit is de waarde in het economisch verkeer.
Voor de taxatie van woningen wordt gekeken naar de prijs van
woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Dit geldt ook
voor huurwoningen die worden getaxeerd alsof ze kunnen worden
verkocht als waren zij eigen-woningen.
Voor bedrijven geldt de waarde in het economisch verkeer of, als
die hoger is, de gecorrigeerde vervangingswaarde. De
vervangingswaarde is het bedrag dat nodig zou zijn als het pand
opnieuw gebouwd zou worden. Dit bedrag moet worden gecorrigeerd
voor technische veroudering (afschrijving wegens leeftijd) en
functionele veroudering (economische afschrijving). De aldus
berekende waarde van het pand vormt samen met de waarde van de
grond de gecorrigeerde vervangingswaarde van de onroerende zaak.
Taxatieverslag
Indien u een onderbouwing van de waarde wenst dan kunt u een
zogenaamd taxatieverslag opvragen. U dient dan de kaart (die bij
de beschikking zit) in te vullen en op te sturen naar de gemeente.
Let wel een taxatieverslag is geen taxatierapport.
Bezwaar
Wanneer u van mening bent dat de waarde van uw pand op de
waardepeildatum te hoog is getaxeerd kunt u binnen zes weken na
dagtekening van de WOZ-beschikking daartegen schriftelijk bezwaar
maken. Uw bezwaarschrift moet u motiveren, u moet dus aangeven
waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. Verder
moet uw bezwaarschrift ondertekend zijn.
U kunt ook bezwaar maken als u meent dat de beschikking niet voor
u is bestemd.
Beroep
Bent u het niet eens met de uitspraak van de heffingsambtenaar op
het bezwaarschrift dan kunt u daartegen beroep instellen bij de
belastingkamer van het Gerechtshof. Bij het instellen van beroep
moeten griffierechten worden betaald.
Euro
Omdat in 2002 de euro wordt ingevoerd vermeldt de beschikking ook
alvast het bedrag in hele euro's. Vanaf 2002 zal dit bedrag tot
uitgangspunt worden genomen bij de berekening van de aanslagen.
Hoewel deze tekst zorgvuldig is samengesteld kunt u er geen
rechten aan ontlenen.
Informatie Wet Waardering Onroerende Zaken
Met als dagtekening 28 februari 2001 zijn voor de meeste objecten in
onze gemeente WOZ-beschikkingen verstuurd met daarop vermeld de
herziene economische waarde met de peildatum 1 januari 1999. Voor die
objecten, waarvoor nog geen beschikking kon worden afgegeven zal dit
binnenkort gebeuren.
Op verzoek van velen hebben wij inmiddels taxatieverslagen
toegezonden. Hierin staan summier de gegevens, die zijn gebruikt om de
waarde van het betreffend object vast te stellen. Het gaat onder
andere om objectgegevens (adres, soort woning, bouwjaar,
grondoppervlakte), kadastrale gegevens en relevante marktgegevens,
zoals een recente verkoopprijs van het object of van vergelijkbare
objecten. Voor alle duidelijkheid: zo'n taxatieverslag is géén
taxatierapport !
Wij maken u er nogmaals op attent dat de waarde, zoals deze op de
beschikking staat vermeld, zal gelden voor vier belastingjaren 2001
tot en met 2004. De Belastingdienst, de Waterschappen en de Gemeente
zullen voor het berekenen van belastingen of heffingen van deze waarde
uitgaan.
Als u van mening bent, dat de herziene economische waarde niet correct
is, heeft u tot 6 weken na dagtekening van de WOZ-beschikking de
gelegenheid om een bezwaarschrift in te dienen.
Een bezwaarschrift moet in ieder geval voldoende onderbouwd zijn en
van uw handtekening zijn voorzien (zie ook de bijsluiter bij de
WOZ-beschikking).
Na het verstrijken van deze termijn kunt u in de genoemde jaren in de
regel geen bezwaar meer maken tegen de WOZ-waarde.
Wijziging legestarieven
Door de gemeenteraad zijn de volgende gewijzigde tarieven voor
producten van de gemeente vastgesteld
(met ingang van 1 januari 2001)
uittreksel bevolkingsregister f. 8,75
uittreksel burgerlijke stand -. 18,--
eigen verklaring -. 36,90
rijbewijs -. 69,--
Europese identiteitskaart -. 39,60
paspoort 16 jaar en ouder -. 85,50
paspoort tot 16 jaar -. 42,75
zakenpaspoort -. 101,85
wijziging reisdocument -. 12,--
vermissing reisdocument -. 27,80
pas 65 -. 14,40
kapvergunning -. 34,40
kansspelvergunning -. 8,90
algemene vergunning -. 6,90
aanvraagformulieren bouwvergunning -. 9,20
invalidenparkeerkaart -. 11,80
bewijs van Nederlanderschap -. 10,--
verklaring omtrent gedrag -. 12,10
attestatie de vita -. 8,75
inlichtingen bevolking -. 9,55
legalisatie handtekening -. 8,75
huwelijksboekje -. 18,75
huwelijksvoltrekking (dagelijks 09.00 - 16.30 uur) -. 307,50
huwelijksvoltrekking (elk ander tijdstip) -. 587,50
verklaring van huwelijksbevoegdheid -. 34,75
kopie normaal/groot/karton -. 0,30/0,50/0,45
kopie kleur -. 0,75
RUIMTELIJKE ORDENING
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (17-04-01)
De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
zijn ontvangen:
H. Schut te Oldekerk, voor het plaatsen van een dakkapel op het
perceel Langewolderweg 5 te Oldekerk;
A. Teeninga te Oldekerk, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Bennemaheerd 1 te Oldekerk;
J.H. Poker te Niekerk, voor het bouwen van een garage/berging op het
perceel De Ommegang 13 te Niekerk;
W.H. de Boer te Grootegast, voor het uitbreiden van de garage op het
perceel Weegbree 25 te Grootegast;
G. Gorter te Kornhorn, voor het plaatsen van een berging op het
perceel De Parel 4 te Kornhorn.
AANVRAGEN SLOOPVERGUNNINGEN
J.H. Poker te Niekerk, voor het slopen van de garage op het perceel De
Ommegang 13 te Niekerk;
G.A.van Werven te Opende, voor het verwijderen van asbest en riet op
de bijgebouwen op het perceel Peebos 3 te Opende.
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42,
EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
Familie van der Weg / Coenrady te Opende voor het uitbreiden van de
woning op het perceel Scheiding 27 te Opende;
E. de Boer te Doezum, voor het vervangen van de kapconstructie van de
woning op het perceel Peebos 28 te Doezum;
Familie Holtrop te Niekerk, voor het aanbouwen van een garage op het
perceel Bennemaheerd 22 te Oldekerk;
H. van der Meer te Doezum, voor het aanbouwen van een carport op het
perceel Provincialeweg 87 te Doezum;
J.M.L. Dijkstra te Opende, voor het bouwen van een berging op het
perceel Houtwal 4 te Opende;
H.A. Tieben te Sterrebeek (België), voor het bouwen van een woning op
het perceel De Oester 5 te Kornhorn;
J. Haitsma te Niekerk, voor het vervangen en vergroten van de garage
op het perceel Zandumerweg 12 te Niekerk;
R. Hoekstra te Grootegast, voor het bouwen van een tuinhuisje op het
perceel Kievit 21B te Grootegast;
Gemeente Grootegast, voor het bouwen van een gebouwtje ten behoeve van
een kassa, toiletgroep en verkooppunt op het perceel van het
recreatiegebied Strandheem aan de Parksterdwarsweg te Opende.
Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, respectievelijk van
de bevestigde meldingen en het eventueel kenbaar maken van bezwaar is
tevens te verkrijgen bij bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (24-04-2001)
De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
zijn ontvangen:
P. Jager te Doezum, voor het plaatsen van een berging op het perceel
Terpstrastraat 1 te Doezum;
Bouwbedrijf U. Veenstra te Harkema, voor het bouwen van een
vrijstaande woning met garage op het perceel De Oester 3 te Kornhorn;
J. Hooghiem te Grootegast, voor het plaatsen van een berging op het
perceel Lijsterbesstraat 57 te Grootegast;
K. van Strien te Opende, voor het bouwen van een bedrijfsloods op het
perceel De Onderneming 11 te Grootegast;
K. van der Wal te Grootegast, voor het bouwen van een garage/berging
op het perceel Langeweg 15 te Grootegast;
Wilpstra BV te Grootegast, voor het bouwen van een bedrijfsgebouw op
het perceel Hoofdstraat 160 te Grootegast;
E. Wagenaar te Lutjegast, voor het plaatsen van een nieuwe kap op de
woning op het perceel Eibersburen 8 te Lutjegast;
Mts. Gorter te Oldekerk, voor het bouwen van een ligboxenstal op het
perceel Zandumerweg 51 te Oldekerk.
AANVRAAG SLOOPVERGUNNING
K. van der Wal te Grootegast, voor het slopen van de schuur op het
perceel Langeweg 15 te Grootegast.
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42,
EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
J.T. Poortinga te Grootegast, voor het plaatsen van een prieel op het
perceel Kievit 17 te Grootegast; K. Kooistra te Harkema, voor het
plaatsen van een berging op het perceel Reiger 9 te Grootegast; A.J.
Elsinga te Grootegast, voor het plaatsen van een berging op het
perceel Reiger 11 te Grootegast; M.V. Stuiver te Grootegast, voor het
plaatsen van een berging op het perceel Reiger 13 te Grootegast; H. de
Groot te Grootegast, voor het plaatsen van een garage op het perceel
Reiger 15 te Grootegast; I. de Vries te Grootegast. voor het
uitbreiden van de garage op het perceel Lijsterbesstraat 47 te
Grootegast;
Chr. Gereformeerde kerk Kornhorn, voor het uitbreiden van de woning
(pastorie) op het perceel Provincialeweg 35 te Kornhorn;
A. Schilstra te Opende, voor het plaatsen van een tuinberging op het
perceel Oude Dijk 3 te Opende; J.R. Gruis te Opende, voor het plaatsen
van een tuinhuisje op het perceel Provincialeweg 134A te Opende; H.B.
Versloot te Niekerk, voor het uitbreiden van de woning op het perceel
Burg. Ritzemastraat 40 te Niekerk;
J.T.A. Mensink te Grootegast, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Weegbree 31 te Grootegast;
R. Zwama te Grootegast, voor het bouwen van een garage/berging op het
perceel Lutjegasterweg 50 te Grootegast.
SLOOPVERGUNNINGEN/SLOOPMELDINGEN
Door de gemeente zijn de volgende sloopvergunningen/meldingen verleend
W. Boerema te Oldekerk, voor het slopen van de woning op het perceel
Kroonsfelderweg 14 te Oldekerk; P.D. Rozema te Oldekerk, voor het
slopen van de woning/winkel op het perceel Bloemersmastraat 42 te
Niekerk;
S. Piersma te Opende, voor het slopen van de boerderij met de daarbij
behorende schuren op het perceel Kaleweg 18 te Opende.
Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, de
sloopvergunningen, respectievelijk van de bevestigde meldingen en het
eventueel kenbaar maken van bezwaar is tevens te verkrijgen bij
bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).
AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (02-05-01)
De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
zijn ontvangen:
M.G. Keuning te Doezum, voor het bouwen van een paardenstal met
aangebouwde carport op het perceel Eesterweg 28 te Doezum;
L. Geersing te Doezum, voor het plaatsen van een dakkapel op het
perceel Eesterweg 35 te Doezum;
D.E. de Zwart te Oldekerk, voor het uitbreiden van de woning en het
plaatsen van een dakkapel op het perceel Meidoornlaan 3 te Oldekerk;
B. Posthumus te Grootegast, voor het plaatsen van een tuinhuisje op
het perceel Zilverschoon 5 te Grootegast;
B. Oosterhoff te Sebaldeburen, voor het bouwen van een veldschuur op
het perceel Jouwer 12 te Sebaldeburen;
De heer Meijer te Sebaldeburen, voor het verbouwen van de woning op
het perceel Provincialeweg 19 te Sebaldeburen;
De heer Henstra te Doezum, voor het bouwen van een woning op het
perceel Ipo Haaimaweg 6 te Doezum.
AANVRAGEN SLOOPVERGUNNINGEN
M.G. Keuning te Doezum, voor het slopen van de tractorschuur op het
perceel Eesterweg 28 te Doezum;
M. Marinus te Sebaldeburen, voor het slopen van de garage op het
perceel Provincialeweg 65 te Sebaldeburen;
Gemeente Grootegast, voor het slopen van asbestbeplating op het
perceel Provincialeweg 143 te Doezum;
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42,
EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
B. Schuil te Doezum, voor het vervangen van de woning op het perceel
Peebosserdwarsweg 6 te Doezum;
H. Stienstra te Surhuisterveen, voor het bouwen van een woning met
schuur (vervanging) op het perceel Westerdwarsreed 7 te Opende;
Gemeente Grootegast, voor het verbouwen/uitbreiden van het
gemeentehuis op het perceel Hoofdstraat 97 te Grootegast;
Maatschap de Jong te Doezum, voor het plaatsen van een veestalling op
het perceel Doezumertocht 23 te Doezum;
J. Beving te Grootegast, voor het oprichten van een bedrijfswoning op
het perceel Hoofdstraat 2A te Grootegast;
T. Krol te Grootegast, voor het bouwen van een woning op het perceel
Zwaan 12 te Grootegast;
E.R. Lieuwes te Doezum, voor het uitbreiden van de woning
Krijthestraat 33 Doezum;
W. Boerema te Oldekerk voor het bouwen van een woning met garage
(vervanging) op het perceel Kroonsfelderweg 14 te Oldekerk.
Door de gemeente zijn de volgende sloopvergunningen/meldingen verleend
R.S.G. de Borgen te Leek, voor het slopen van leslokalen op het
perceel Kersenlaan 16 te Grootegast;
Gemeente Grootegast, voor het slopen van asbestbeplating op het
perceel Provincialeweg 431 te Doezum.
Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, de
sloopvergunningen, respectievelijk van de bevestigde meldingen en het
eventueel kenbaar maken van bezwaar is tevens te verkrijgen bij
bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).
AANVRAAG BOUWVERGUNNING (09-05-01)
De navolgende aanvraag voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen
is ontvangen:
O. Kooistra te Doezum, voor het vernieuwen van de rieten kap op de
woning op het perceel Harkereed 5 te Doezum.
AANVRAAG SLOOPVERGUNNING
J. Henstra te Doezum, voor het slopen van de bedrijfswoning op het
perceel Ipo Haaimaweg 6 te Doezum.
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen
nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de
te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de
bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de
melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken
van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM,
mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42,
EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
M. Gjaltema te Doezum, voor het plaatsen van een tuinhuisje op het
perceel Provincialeweg 58 te Doezum;
F. Huizinga te Oldekerk, voor het bouwen van een carport op het
perceel Zandumerweg 44 te Oldekerk;
T.J.A. Buffinga te Doezum, voor het bouwen van een woning op het
perceel Houtsingel 5 te Doezum;
J. van der Veen te Niekerk, voor het uitbreiden van de woning op het
perceel Dr. KL. van der Veenlaan 7 te Niekerk.
GEWIJZIGDE BOUWVERGUNNINGEN
H.W. Beute te Grootegast, voor het aanbouwen van een erker aan de
woning op het perceel Langeweg 11 te Grootegast;
Bouwbedrijf U. Veenstra te Harkema, voor het bouwen van een
vrijstaande woning met garage op het perceel Zwaan 13 te Grootegast.
Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, respectievelijk van
de bevestigde meldingen en het eventueel kenbaar maken van bezwaar is
tevens te verkrijgen bij bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).
Afwijking bestemmingsplan
De burgemeester van de gemeente Grootegast maakt bekend dat
burgemeester en
wethouders van plan zijn om in afwijking van de van toepassing zijnde
bestemmingsplannen medewerking/vergunning te verlenen aan:
- M.R. Snaak, De Wieren 28, Lutjegast voor het vervangen van een
garage/berging;
- K. Boerema, Kerkweg 1, Sebaldeburen voor het uitbreiden van de
woning;
- J. Alserda, Langeweg 37, Grootegast voor het uitbreiden van de
woning;
- H. Feringa, Langewolderweg 18, Oldekerk voor het uitbreiden van de
woning.
De plannen liggen met ingang van 19 april 2001 gedurende 4 weken voor
iedereen in het gemeentehuis ter inzage. Iedereen kan binnen genoemde
termijn schriftelijk zijn/haar bedenkingen tegen het verlenen van
vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en
wethouders, Postbus 46, 9860 AA Grootegast. Voor nadere informatie en
voor het inzien van de aanvraag kunt u contact opnemen met de
voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722
(locatie gemeentehuis).
Afwijking bestemmingsplan
De burgemeester van de gemeente Grootegast maakt bekend dat
burgemeester en
wethouders van plan zijn om in afwijking van de van toepassing zijnde
bestemmingsplannen medewerking/vergunning te verlenen aan:
- H. Posthumus, Provincialeweg 26, Sebaldeburen voor het veranderen
van het bedrijfspand;
- H.J. Solle, Bovenweg 28, Grootegast voor de bouw van een berging;
- A. van Hielkema, Eekebuursterweg 44, Oldekerk voor het uitbreiden
van de woning.
De plannen liggen met ingang van 26 april 2001 gedurende 4 weken voor
iedereen in het gemeentehuis ter inzage. Iedereen kan binnen genoemde
termijn schriftelijk zijn/haar bedenkingen tegen het verlenen van
vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en
wethouders, Postbus 46, 9860 AA Grootegast. Voor nadere informatie en
voor het inzien van de aanvraag kunt u contact opnemen met de
voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722
(locatie gemeentehuis).
DIVERSE VERGUNNINGEN
Vergunning Algemene Plaatselijke Verordening
Afsluiting weggedeelte Grootegast
In verband met de te houden meikermis in Grootegast op het marktplein
zal de warenmarkt op vrijdag 18 mei worden verplaats naar de
Hoofdstraat, die hiervoor vanaf de Hoflaan tot de Noord van 's
ochtends 07.00 uur tot 's middags 12.00 uur zal worden afgesloten.
Kermis
Toestemming is verleend aan de Handelsvereniging te Grootegast, t.a.v.
Mevr. A. Lieffering, Hoofdstraat 55, 9861 AB Grootegast voor het
organiseren van een kermis van woensdag 16 tot en met zaterdag 19 mei
a.s. op het Marktplein in Grootegast.
Playbackshow /Disco-Dance Party
Toestemming is verleend voor
een playback-show en aansluitend een disco-dance party in "Herberg in
de Groote Gast", Hoofdstraat 59 te Grootegast op vrijdag 18 mei vanaf
19.00 uur tot 01.00 uur
een optreden van Hollyday Showband in Herberg "In de Groote Gast" op
zaterdag 19 mei a.s. van 21.00 uur tot 01.00.
Buiten de genoemde periode dient het horecabedrijf te voldoen aan de
geluidsnormen van het Besluit horeca-, sport en recreatie-inrichtingen
en mag het muziekgeluid niet of nauwelijks hoorbaar zijn in
nabijgelegen woningen.
Voor klachten over geluidsoverlast kunt u tijdens kantooruren contact
opnemen met de sector Ruimte, tel. 695721; buiten kantooruren kunt u
bellen met de Regiopolitie, tel. 050-5995995.
Inlichtingen over het bovenstaande kunt u, als u dat wilt, krijgen bij
Mevr. G. van der Veen van de sector Ruimte, tel. 695721.
Diverse vergunningen:
AANVRAAG OM EEN KAPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast maken bekend dat
een aanvraag voor een kapvergunning is ontvangen van:
1. Gemeente Grootegast voor het rooien van 15 meter elzensingel ter
hoogte van het perceel De Onderneming 11 te Grootegast;
2. De heer A. Sijtsma voor het rooien van sierkers op het perceel
Houtwal 48 te Niekerk;
3. Mevrouw F. Buter-Tabak voor het rooien van 3 berken op het perceel
Leeuwerik 12 te Grootegast.
Voordat een besluit wordt genomen op deze aanvragen, kunnen
belanghebbenden vanaf 3 mei gedurende 2 weken hun gemotiveerde
zienswijze op deze aanvragen schriftelijk kenbaar maken.
Deze zienswijze dient gestuurd te worden naar het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast, Postbus 46,
9860 AA Grootegast.
Gedurende de bovengenoemde termijn van 2 weken liggen deze aanvragen
ter inzage op het bureau Openbare Werken aan de Rondweg 15 te
Grootegast (gemeentewerf). Voor nadere informatie over de kapaanvragen
kunt u contact opnemen met de heer R.A. Brouwer van het bureau
Openbare Werken (tel. 695769).
AANVRAAG OM EEN KAPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast maken bekend dat
een aanvraag voor een kapvergunning is ontvangen van:
- Gemeente Grootegast voor het rooien van 1 berkenboom ter hoogte van
het perceel Kolonieweg 13 te Opende.
Voordat een besluit wordt genomen op deze aanvraag, kunnen
belanghebbenden vanaf 10 mei gedurende 2 weken hun gemotiveerde
zienswijze op deze aanvraag schriftelijk kenbaar maken.
Deze zienswijze dient gestuurd te worden naar het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast, Postbus 46,
9860 AA Grootegast.
Gedurende de bovengenoemde termijn van 2 weken ligt deze aanvraag ter
inzage op het bureau Openbare Werken aan de Rondweg 15 te Grootegast
(gemeentewerf). Voor nadere informatie over kapaanvragen kunt u
contact opnemen met de heer R.A. Brouwer van het bureau Openbare
Werken (tel. 695769).
Evenementenvergunning
Aan de stichting Dorpsfeest Opende, t.a.v. dhr. W. Tjoelker,
Verkerckstraat 27, 9231 GX Surhuisterveen is vergunning verleend voor
het houden van een dorpsfeest van 9 tot en met 13 mei 2001. De
vergunning betreft het plaatsen van een tent op het evenemententerrein
aan de Verbindingsweg in Opende en het houden van meerdere
activiteiten, al dan niet in deze tent: donderdag 10 mei, live muziek
tot 01.00 uur; vrijdagavond , 11 mei artiestenavond tot 02.00 uur;
zaterdag 12 mei: Oldewierdenloop, stoepjesmarkt en playback-show met
na afloop dansen tot 02.00 uur.
Kermisvergunning
Aan Van Kammen, Tenten en Catering, Ald Tûn 4, 9137 RX Oosternijkerk
is vergunning verleend
voor het houden van een kermis van woensdag 9 tot en met zaterdag 13
mei 2001 op het Evenemententerrein aan de Verbindingsweg te Opende.
Ontheffing Drank- en Horecawet
Aan Van Kammen, Tenten en Catering, Ald Tûn 4, 9137 RX Oosternijkerk
is ontheffing verleend van het in art. 3 van de drank- en horecawet
gestelde verbod ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcoholische
drank in een tent, geplaatst op het Evenemententerrein te Opende
tijdens de activiteiten die daar worden georganiseerd in het kader van
het dorpsfeest van woensdag 9 mei tot en met zaterdag 12 mei 2001.
Wegafsluitingen
Ter gelegenheid van een stoepjesmarkt georganiseerd tijdens het
dorpsfeest 2001 te Opende zullen op zaterdag 13 mei a.s. van 's
ochtends 9.00 uur tot 's middags 16.00 uur de Verbindingsweg en de
Drachtsterweg vanaf de Provincialeweg tot de Hetsmastraat in Opende in
zijn geheel worden afgesloten voor het doorgaande verkeer in beide
richtingen.
De hierboven genoemde besluiten liggen vanaf woensdag 4 april
gedurende zes weken ter inzage op het gemeentehuis, bureau VROM.
Wanneer u vragen hebt/informatie wenst over bovenstaande bsluiten en
over de mogelijkheden van bezwaar en beroep, kunt u contact opnemen
met de sector Ruimte, mevr. G. van der Veen, tel. 695721.
Collectenrooster 2001:
Deze wordt er gecollecteerd door het Nationaal Fonds Kinderhulp en de
volgende week door het Nederlands Astma Fonds . De gemeente doet een
dringend beroep op collectanten om in verband met mond- en klauwzeer
het buitengebied te mijden.
ALGEMEEN NIEUWS
Een loket voor werk en uitkeringen!
Als u een baan zoekt of een uitkering wilt aanvragen, dan kunt u
terecht bij het
CWI Noorderkwartier
Centrum voor werk en Inkomen
Heerestraat 121
9301 AE Roden
tel. 050 - 5016 450
Openingstijden: ma. tot en met vr. 09.00 - 17.00 uur
Inschrijving of aanvraag uitkering na telefonische afspraak
VERGOEDING LEERLINGENVERVOER SCHOOLJAAR 2001/2002 Ouders van kinderen
die een school bezoeken hebben in een aantal gevallen recht op
vergoeding van de vervoerskosten, een abonnement voor het openbaar
vervoer of het vervoer van het kind per taxi.
De verordening is op het gemeentehuis te raadplegen of op te vragen.
In de volgende gevallen bestaat er recht op een vergoeding: _ Kinderen
die naar de basisschool gaan:
Ouders kunnen, onder bepaalde voorwaarden, in aanmerking komen voor
een vergoeding van de kosten van het vervoer, als het kind een
basisschool bezoekt en de afstand van de woning naar de
dichtstbijzijnde toegankelijke school meer dan 6 kilometer bedraagt.
_ Speciaal basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
Ouders van een leerling die een school voor (voortgezet) speciaal
onderwijs bezoeken, komen in aanmerking voor een vergoeding van de
vervoerskosten, als de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde
toegankelijke school meer dan 2 kilometer bedraagt. Dit kan zijn een
abonnement voor het openbaar vervoer of taxi vervoer van en naar
school.
Zij die in het schooljaar 2000/2001 van deze regeling gebruik maakten
hebben inmiddels een aanvraagformulier ontvangen. Als u nog geen
formulier hebt ontvangen of in het komende schooljaar voor de eerste
keer een beroep wilt doen op deze regeling, dan kunt u een
aanvraagformulier opvragen bij het bureau OCSW.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr.
R.J.Solle-Wiekema van het bureau OCSW, telefoon 695793.
'Huis voor de Sport Groningen' toert door provincie
Huis voor de Sport Groningen is een nieuw initiatief van de provincie
Groningen, in samenwerking met 22 gemeenten, dat is ontstaan door het
samenvoegen van activiteiten op het gebied van de sportondersteuning
van SPRONG en de Provinciale Groninger Sportraad. Op 14 mei 2001 gaat
de organisatie van start met een serie lokale bijeenkomsten. Doel van
deze bijeenkomsten is om sportverenigingen, sportinstellingen,
gemeenten, onderwijs en sociaal cultureel werk kennis te laten maken
met de nieuwe provinciale instantie.
Functie
De functie van het Huis voor de Sport Groningen is het bieden van
sportondersteuning aan verenigingen en instellingen. Het gaat hierbij
om ondersteuning in brede zin, onder andere op het gebied van
vrijwilligers, organisatie en sportontwikkeling. Daarnaast worden er
projecten ontwikkeld gericht op het stimuleren van sportdeelname en de
rol van sport als middel om de sociale binding in de maatschappij te
bevorderen. De organisatie heeft eigen sportconsulenten in dienst die
de provincie ingaan om de verschillende sportverenigingen en
instellingen te bezoeken en ondersteunen.
Lokale bijeenkomsten
Ter gelegenheid van de start van de activiteiten van het Huis voor de
Sport Groningen zal in de gemeente een lokale bijeenkomst worden
gehouden.
Deze bijeenkomst vindt plaats op woensdag 16 mei 2001 in de
Gemeentewerf, Rondweg 15, Grootegast en begint om 19.15 uur.
Sportverenigingen, -instellingen en overige organisaties kunnen
tijdens deze bijeenkomst informeel kennis maken met de activiteiten en
de sportconsulenten van het Huis voor de Sport Groningen.
Programma
Het programma van de bijeenkomst bestaat uit een welkomstwoord door de
wethouder sportzaken en een voorstelronde waarin de sportconsulenten
van het Huis voor de Sport Groningen hun werkzaamheden toelichten.
Verder zijn er een aantal stands waar informatie te verkrijgen is over
verenigingsondersteuning, ondermeer op het gebied van sponsoring,
vrijwilligersbeleid en financiën. In de stand projecten krijgt u
informatie over de projecten die in samenwerking met de gemeente
uitgevoerd worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Huis voor de Sport Groningen
Mevrouw E. Dijkstra
Laan van de Sport 6
Postbus 177
9600 AD Hoogezand
Tel: 0598-323200
Fax: 0598-325448
SUBSIDIE 2002
Evenals voorgaande jaren worden instellingen, werkzaam op het gebied
van welzijn, muziek-en sportverenigingen in de gelegenheid gesteld een
subsidie aan te vragen, deze keer voor het jaar 2002.
Muziek-en sportverenigingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie
als men jeugdleden heeft.
De subsidie bestaat dan uit een bijdrage per jeugdlid en een gedeelte
van de accommodatiekosten
Het verzoek van instellingen die activiteiten ontplooien op het gebied
van welzijn moet vergezeld gaan van een begroting en
activiteitenprogramma voor het komende jaar.
Sport-en muziekverenigingen kunnen volstaan met het indienen van enkel
het aanvraagformulier.
De aanvraag kan tot uiterlijk 1 juli 2001 worden ingediend.
Aanvraagformulieren kunt u krijgen op het gemeentehuis. Voor eventuele
aanvullende informatie en exacte voorwaarden kunt u desgewenst contact
opnemen met de heer H. Peursum van het bureau OCSW, tel. nr. 695796
GEMEENTEGIDS 2001 - 2002
De voorbereidingen voor de nieuwe gemeentegids zijn weer gestart. Net
als vorige jaren zal deze gids worden gemaakt en uitgegeven door
drukkerij Roede te Grootegast. Het is de bedoeling, dat zo ongeveer in
de periode april/mei de nieuwe gids klaar is. Deze wordt huis-aan-huis
verspreid in de hele gemeente, maar ook landelijk wordt veel gebruik
van de gids gemaakt. De gemeente stuurt jaarlijks tal van exemplaren
naar allerlei instanties en personen. Ook nieuwe inwoners krijgen de
gids uitgereikt om hen wegwijs te maken in hun nieuwe gemeente. Een
gids met de meest recente gegevens is dan ook van groot belang. Wilt u
even kijken of u, uw vereniging of bedrijf goed in de gids 2000 - 2001
is opgenomen? Als dat niet het geval is kunt u gebruik maken van de
bon op blz. 112 van de gids. Daar gaat onze voorkeur naar uit, maar u
mag ook bellen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan
Westerhof. Zijn rechtstreeks nummer is 695722. De wijzigingen, die u
in de loop van het vorig of dit jaar hebt doorgegeven hoeft u
natuurlijk niet weer te melden. Graag rekenen wij op uw medewerking
zodat wij weer over een puike gemeentegids kunnen beschikken.
Vaststelling verordeningen Burgemeester en wethouders delen mee dat de
gemeenteraad op 24 april 2001 heeft
vastgesteld:
1. een wijziging van de Verordening leerlingenvervoer gemeente
Grootegast
2. de Verordening Cliëntenraad leerlingenvervoer
De verordeningen treden in werking met ingang van de dag na deze
bekendmaking.
De wijzigingen van de verordeningen zijn opgenomen in het Gemeenteblad
2001 nummer 4.
Het Gemeenteblad ligt ter inzage in de openbare bibliotheken en is
verkrijgbaar aan de balie van het gemeentehuis in de Rabobank.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer H. Helmus
van het
bureau Facilitaire Dienstverlening (locatie De Schalck, Grootegast).
20 juni: Veilig buitenspelen op de Nationale Straatspeeldag:
Op woensdag 20 juni 2001 is het weer feest op straat. Dan wordt de
jaarlijkse Nationale Straatspeeldag gehouden. Op de Straatspeeldag
sluiten ouders in het hele land straten af voor het verkeer, zodat hun
kinderen tenminste een keer per jaar veilig buiten kunnen spelen. De
Nationale Straatspeeldag is een initiatief van de Verenigde Verkeers
Veiligheids Organisatie 3VO. 3VO zet zich in voor veiligheid,
kindvriendelijk verkeer en wil de bewegingsvrijheid van kinderen in de
woonomgeving vergroten.
In veel buurten is het al lang niet meer vanzelfsprekend dat kinderen
zelfstandig buiten spelen of alleen naar school of bibliotheek gaan,
hoewel dit in de gemeente Grootegast nog heel erg meevalt. Veel ouders
in het land vinden het verkeer zo'n bedreiging dat zij hun kinderen
niet zonder toezicht naar buiten laten gaan. Zo missen kinderen
belangrijke ervaringen. Op den duur kan dit leiden tot achterstanden
in hun ontwikkeling. Gelukkig kan het ook anders. Straten en buurten
kunnen veiliger worden door snelheidsremmers en goede oversteekvoor-
zieningen. En het parkeren kan zo worden geregeld dat er meer
speelmogelijkheden ontstaan. Kinderen krijgen dan weer de ruimte om
lekker buiten te spelen. In de gemeente Grootegast zijn er voldoende
en veilige speel- mogelijkheden voor kinderen, maar omdat de gemeente
de landelijke actie van 3VO ondersteunt wil de gemeente toch aandacht
aan de Nationale Straatspeeldag besteden.
Op de Nationale Straatspeeldag van 3VO gaan meer dan 2.000 straten een
ochtend of middag dicht voor het verkeer. Voor veel kinderen is dat
een unieke ervaring: voor een keer krijgen zij alle ruimte om midden
op straat te spelen. Maar behalve een grandioos feest is de
Straatspeeldag vooral ook een actiedag voor veilig, kindvriende-
lijk verkeer. Op de Straatspeeldag nodigen de deelnemende groepen een
vertegenwoordiger van de gemeente uit om zich persoonlijk van de
problemen op de hoogte te stellen. Uiteindelijk doel is dat de buurt
zo veilig wordt dat kinderen er elke dag veilig buiten kunnen spelen.
Uit onderzoek blijkt dat de Straatspeeldag helpt om overleg tussen
bewoners en gemeente op gang te brengen.
Ouders, scholen en buurtgroepen die vinden dat het verkeer in hun
buurt kindvriendelijker moet worden en daar op een leuke manier mee
aan de slag willen, kunnen meedoen aan de Nationale Straatspeeldag van
3VO. Deelnemers ontvangen een uitgebreid Straatspeeldagpakket met een
duidelijke handleiding en suggesties voor straatspelletjes en andere
activiteiten. Speciaal voor groepen die voor het eerst aan de
Straatspeeldag deelnemen, organiseert 3VO in april
informatiebijeenkomsten. Deelnemers kunnen zich aanmelden of
informatie aanvragen door even te bellen naar het secretariaat van de
Nationale Straatspeeldag (tel. 020-682 63 22). Faxen kan ook: (020-682
06 19). Informatie is ook te vinden op internet: www.3vo.nl of
www.straatspeeldag.nl
Samenstelling/kosten huishoudelijk afval
Een aantal keren per jaar wordt gekeken naar wat er zoal in de grijze
containers wordt gestopt.
Positief is, dat het percentage papier van 12% in het begin van 2000
is teruggelopen naar ongeveer 4% aan het eind van dat jaar. Heel
negatief is de toename van groenafval in de grijze container. In het
begin van 2000 lag dat percentage op 7% en aan het eind van dat jaar
was dat percentage opgelopen tot 45%. Als u nu weet, dat de verwerking
van de inhoud van de grijze container behoorlijk meer kost dan de
verwerking van groenafval dan moet de conclusie worden getrokken, dat
we met elkaar niet goed bezig zijn. De verwerking van afval is zo
langzamerhand een vrij kostbare zaak geworden en deze kosten worden op
ons als burgers van de gemeente verhaald. Dat is op zich terecht en de
gemeente hanteert daarbij een kostendekkend tarief; de kosten die de
gemeente maakt moeten de burgers samen opbrengen. Maar waarom wordt
dan groenafval in de grijze container gedaan? Daardoor worden de
kosten van verwerking alleen maar hoger en dat willen wij toch niet?
Dus een dringend beroep: doe alstublieft groenafval in de groene
container en de rest van het huisvuil -zonder uiteraard schadelijke
stoffen- in de grijze container. Op die manier doen wij in ieder geval
onze uiterste best om de kosten nog wat binnen de perken houden.
Wijzigingen inzameling afvalstoffen.
Met ingang van 1 januari 2001 is een aantal wijzigingen van kracht die
betrekking hebben op de inzameling van afvalstoffen.
Grof groen afval:
De gebruikelijke mogelijkheid om grof groen afval op te laten halen
door Novatec is komen te vervallen. Grof groen afval kunt u brengen
naar de Milieustraat of u kunt dit door gespecialiseerde bedrijven
laten afhalen c.q. verwerken (een van die bedrijven kan Novatec zijn).
Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen en na een schriftelijk verzoek
kan de gemeente dit afval laten afvoeren tegen betaling van de -vooraf
overeengekomen- kosten.
(N.B.) Een route voor het afhalen van kerstbomen wordt nog wel
gereden.
Grof huishoudelijk afval:
De mogelijkheid om grof huishoudelijk afval één keer per maand aan te
bieden is komen te vervallen maar in plaats daarvan één keer per
kwartaal. Ook is het tarief verhoogd namelijk tot
f. 30,- per m3. Melding blijft lopen via het centrale meldpunt
Novatec/Kringloop tel. 514141.
Restafval van rommelmarkten:
De mogelijkheid, om gratis restafval van rommelmarkten naar de
Milieustraat te brengen is vervallen. Voor dit afval worden op de
Milieustraat de normale stortingskosten in rekening gebracht.
Inzameling grof huishoudelijk afval
Zoals u uit voorgaande publicaties kunt weten is de mogelijkheid, om
een keer per maand grof huishoudelijk afval aan te bieden, komen te
vervallen. In plaats daarvan wordt dit afval een keer per kwartaal
opgehaald tegen een tarief van f. 30,- per m2. Melding dat afval moet
worden afgehaald loopt via het centrale meldpunt Novatec/Kringloop
tel. 514141.
Dit jaar zal op de volgende data nog een grofvuil-route worden
gereden:
27 juni, 22 augustus en 14 november.
Overzicht chemokar 2001
Op onderstaande dagen zal de chemokar de gemeente Grootegast aandoen:
maandag 18 juni en 8 oktober 2001
Grootegast 08.00 - 08.30 uur De Gast ( Gereformeerde kerk)
08.35 - 09.05 uur De Schalck (bejaardenwoningen)
09.10 - 09.40 uur Hazelaarstraat (parkeerterrein)
09.45 - 10.15 uur Hoek Grutto/Leeuwerik
10.20 - 10.50 uur De Zwaan (pleintje)
10.55 - 11.25 uur G.P. Beukemalaan (Albert Hein)
11.30 - 12.00 uur Weegbree/ Ereprijs
Doezum 12.30 - 13.00 uur Terpstrastraat (B.B.S. Remmelt Booij)
13.05 - 13.35 uur Provincialeweg (N.H. kerk)
dinsdag 19 juni en 9 oktober 2001
Kornhorn 08.00 - 08.30 uur Hornhuusstraat (Dorpshuis)
08.35 - 09.05 uur Provincialeweg (Chr.Geref. kerk)
Opende 09.15 - 09.45 uur Openderweg (N.H. kerk )
09.55 - 10.25 uur Drachsterweg (Openbare school)
10.35 - 10.05 uur Bossingel (Marvo )
11.15 - 11.45 uur Westerkluft/De Dobbe
Lutjegast 12.30 - 13.00 uur Zeehaanstraat (B.B.S. ´t Fundament)
13.05 - 13.35 uur Abel Tasmanweg ( N.H. kerk )
woensdag 20 juni en 10 oktober 2001
Sebaldeburen 08.00 - 08.30 uur Kerkweg ( ´t Spectrum )
Niekerk 08.45 - 09.15 uur Dr. K.L. van der Veenlaan
09.20 - 09.50 uur Het Moor (bejaardenwoningen)
09.55 - 10.25 uur Ommegang (speelplein )
10.30 - 11.00 uur Elzenhof
Oldekerk 11.05 - 11.35 uur Zanster/Meyemaheerd
11.40 - 12.10 uur Eekebuursterweg (B.B.S. Rehoboth)
Containers te vroeg/te lang bij de weg
Regelmatig komt het voor, dat de groene- en grijze containers te vroeg
en te lang bij de weg staan. Dit kan gevaarlijke situaties tot gevolg
hebben vooral als de containers omvallen. Daarbij komt nog, dat het te
vroeg of te lang bij de weg laten staan van de containers strafbaar is
op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening. Nu moet u niet
verwachten, dat u binnenkort een wielklem op uw container zult
aantreffen. Wij vragen alleen maar uw aandacht voor het plaatsen en
weer weghalen van de container. Ga daar zorgvuldig mee om.
Een eigen woning?
Met ingang van 1 januari 2001 is de Wet bevordering eigenwoningbezit
(BEW) in werking getreden. Deze wet maakt het voor mensen in de lagere
inkomensgroepen gemakkelijker om een bestaande huurwoning te kopen.
Het kopen van een huis wordt bevorderd door het toekennen van een
tegemoetkoming in de maandelijkse hypotheeklasten aan de
eigenaar/bewoner van maximaal f. 328,- . Uiteraard moet de toekomstige
eigenaar aan een aantal voorwaarden voldoen. Als voorwaarden gelden
ondermeer:
- het inkomen
- het vermogen
- de hoogte van de hypotheek
- de kosten van het huis
- de staat van onderhoud van de woning
- de samenstelling van het huishouden
- en enkele persoonsgebonden voorwaarden
Als u interesse heeft voor het kopen van een huurwoning of meer
informatie wilt hebben over uw mogelijkheden dan kunt u contact
opnemen met de heer D. Huizinga van de woningstichting Wold en Waard
bereikbaar onder tel. 512161.
Zijn wij niet vet stoer
Het dorp Grootegast heeft een schitterend park waar heel veel kan
worden gedaan; genieten van de natuur, wandelen, vissen, een balletje
trappen en noem maar op. In het park staan ook verschillende
voorzieningen van de gemeente zoals bijvoorbeeld prullenbakken. Deze
bakken zijn geplaatst om daarin afval te deponeren. Voor de meesten
van ons is dat wel duidelijk, maar een paar lieden denken dat die
bakken daar hangen om vernield te worden. Als je dat denkt durft de
gemeente wel te stellen, dat je dan weinig verstand hebt of maar
weinig van je verstand gebruikt. Je bent dan zeker niet vet stoer maar
eigenlijk zielig. Nou, voor die paar zielige mensen is deze publicatie
bedoeld. Blijf alstublieft van die bakken af en gebruik ze alleen om
daar afval in te doen.
Verplaatsing publicatiebord
In verband met de verbouw van het gemeentekantoor is het
publicatiebord bij de centrale ingang verplaatst naar de ingang van de
bibliotheek.