Gemeente Grootegast



Mond en Klauwzeer
Op provinciaal niveau zijn er een aantal afspraken gemaakt om alles in het werk te stellen om de verspreiding van mond- en klauwzeer te voorkomen.

- agrarische bedrijven moeten hun huisvuil aan de openbare weg aanleveren zodat de milieudiensten niet op de bedrijven hoeven te komen en daarbij is het belangrijk, dat containers ontsmet worden;
- de medewerkers van de buitendienst van de gemeente zullen contacten met de agrariërs en de agrarische bedrijven zoveel mogelijk vermijden;
- het verbranden van snoeihout wordt ontraden;
- ook het lopen door het buitengebied al dan niet met huisdieren -die aangelijnd moeten zijn- wordt ontraden;
De gemeente heeft ook een aantal maatregelen genomen die u onderstaand aantreft:

- in de gemeente zijn een aantal voet-/fietspaden afgesloten zoals het pad langs de Caspar Roblesdijk en het Pier Vlasma pad;
- het Kolonelsbos te Grootegast is voor het publiek gesloten Op korte termijn zullen nadere voorwaarden van kracht worden die betrekking hebben op het organiseren van evenementen etc. Algemene regel zal zijn dat die evenementen waarbij het buitengebied of delen daarvan zullen worden aangedaan moeten worden ontraden tenzij door het kiezen van bijvoorbeeld een andere route, het buitengebied wordt gemeden. Evenementen in de kommen van de dorpen kunnen als regel normaal doorgaan. Evenementen waarbij vee is betrokken zijn absoluut verboden.

Zodra zich wijzigingen voordoen zullen wij die onmiddellijk plaatsen op de web-site van de gemeente Grootegast die u kunt vinden onder www.Grootegast.nl (rubrieken algemeen en nieuws en mededelingen). Hoewel er op dit moment in onze provincie gelukkig nog geen mond- en klauwzeer is geconstateerd moeten we toch allemaal zeer zorgvuldig en preventief met deze zaak omgegaan om te voorkomen, dat de ziekte ook in ons gebied toeslaat.
Als u nadere informatie wilt over de vraag of iets wel of niet kan doorgaan dan kunt u contact opnemen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722

Mond- en klauwzeer
Weken geleden heeft de gemeente een aantal voorzieningen zoals dierenparkjes, het Kolonels-
bos en verschillende fietspaden afgesloten in verband met de dreiging van mond- en klauw-
zeer. Bij een aantal van deze voorzieningen zijn de linten inmiddels weer weggehaald omdat daardoor bijvoorbeeld ook speelvoorzieningen voor de jeugd waren afgesloten. Voor de jeugd is dat niet leuk maar ook voor het onderhoud van deze terreinen is dat lastig. Op dit moment is de dreiging van mond- en klauwzeer wat afgenomen maar dat wil niet zeggen, dat alles weer vrij kan worden gegeven. Wij moeten met z'n allen alert blijven. Contact met dieren in de dierenparkjes moet onder alle omstandigheden worden voorkomen en daarom is het voeren van de dieren door het publiek streng verboden. Wij doen een dringend beroep op u om zich hieraan te houden.

Intrekking/weigering vergunningen
Op dit moment wordt het zowel landelijk als door de provincie sterk afgeraden om grootschalige evenementen in landelijke gebieden doorgang te laten vinden. Er bestaat namelijk besmettingsgevaar voor mond- en klauwzeer binnen de regio. Het college van burgemeester en wethouders vindt het daarom raadzaam om dit advies op te volgen. Vergunningen die zijn afgegeven voor genoemde evenementen worden daarom ingetrokken. Deze regeling geldt voor de gemeente Grootegast voorlopig tot 1 juni a.s., maar kan worden verlengd wanneer de situatie dit vraagt. Wij betreuren het dat hierdoor een aantal evenementen, ook in deze gemeente, niet door kunnen gaan, maar wij zijn van mening dat het, gezien de situatie, een juiste beslissing is. Wij hopen dat u er begrip voor zult kunnen opbrengen.
Ingetrokken zijn de vergunningen voor:

* de Oldewierdenloop en de fietstocht tijdens het dorpsfeest in Opende van 9 tot en met 12 mei

* het tuigpaardenconcours in Grootegast op Hemelvaartsdag, 24 mei
* het internationale wielergala Kornhorn, 30 mei, 31 mei en 1 juni Niet in behandeling worden genomen:

* de aanvragen voor een autocross, te houden op 19 mei a.s. op een terrein aan de Hilmahuisterweg te Lutjegast
Opgeschort zijn de vergunningaanvragen voor

* een grasbaanrace, aangevraagd door de stichting baansport Opende voor 22 en 23 juni a.s.

* een wielerwedstrijd (Henk Vos Memorial) aangevraagd voor 20 juli a.s.
Organisatoren van de activiteiten die onder deze regeling vallen, hebben hiervan bericht gekregen.
Mocht u op het bovenstaande willen reageren of nog informatie willen hebben, dan kunt u bellen met de heer W. Pijl van de sector Ruimte (tel. 695720 ).

Vergadering gemeenteraad
Op dinsdag 29 mei a.s. zal de gemeenteraad weer vergaderen in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze openbare vergadering staat onder leiding van burgemeester K.B. Dijkstra en begint om 20.00 uur. Iedereen is hartelijk welkom. Als u gebruik van het spreekrecht wilt maken dan moet u dat voor het begin van de vergadering doorgeven aan de gemeentesecretaris de heer W.P. van Boggelen. Het spreekrecht heeft alleen betrekking op de onderwerpen, die op de agenda staan. Zodra de agenda bekend is zal die op deze site worden vermeld. De raadsstukken liggen voor aanvang van de vergadering in het gemeentehuis ter inzage. Als u die wilt inzien kunt u zich daarvoor melden bij de receptie.

Vergadering commissie Burgerzaken/FABA Op maandag 18 juni a.s. 's avonds om 20.00 uur zal de commissie Burgerzaken/FABA vergaderen in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze openbare vergadering staat onder leiding van mevrouw L. van der Tuin-Kuipers. Iedereen is van harte welkom en mag op de publieke tribune plaats nemen. Ook kunt u gebruik van het spreekrecht maken over zaken, die op de agenda voorkomen. Zodra de agenda bekend is zal die op deze site worden vermeld.

Vergadering commissie Ruimte
Op dinsdag 19 juni a.s. 's avonds om 20.00 uur zal de commissie Ruimte bijeenkomen in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze openbare vergadering staat onder leiding van mevrouw J.G. Reinders. Iedereen is van harte welkom en mag op de publieke tribune plaats nemen. Ook kunt u gebruik van het spreekrecht maken over zaken, die op de agenda voorkomen. Zodra de agenda bekend is zal die op deze site worden vermeld.

Verhuizing gemeentelijke diensten 1 mei a.s.
Zoals u weet wordt het gemeentekantoor met ingang van mei a.s. ingrijpend worden verbouwd en uitgebreid. Tijdens deze werkzaamheden zal het overgrootste deel van de medewerkers tijdelijk een ander onderkomen krijgen.
Met ingang van 1 mei jl. zijn de gemeentelijke diensten op de volgende locaties te vinden zijn:
Burgerzaken en Ruimte/Vrom/Openbare Werken:
Gebouw van de Rabobank aan de Hoofdstraat. Als u een paspoort, een rijbewijs, een bouwvergunning, een milieuvergunning wilt aanvragen of u wilt iets weten over bouwkavels of de gemeentelijke riolering dan moet u naar de dependance van de gemeente in de Rabobank. In de bank is een publieksbalie, waar u met al uw vragen op het gebied van Burgerzaken en Ruimte terecht kunt.
Ruimte/Openbare Werken:
Medewerkers zijn gehuisvest in de Gemeentewerf aan de Rondweg, maar voor vragen moet u zich melden bij de publieksbalie in de bank. In het oude gedeelte van het gemeentehuis:
In dit deel zijn achtergebleven: het bestuur, de directie, de secretaresses, de voorlichter en de politie. Als tijdelijke ingang is de oude ingang met stoep weer in ere hersteld. Dit oudste deel van het gemeentehuis wordt later opgeknapt en dan zullen ook de huidige "bewoners" moeten vertrekken, maar daarover volgen nog wel publicaties.
Gebouw aan de Schalck:
Voor de diensten in dit gebouw treden er geen wijzigingen op. Algemeen:
Trouwen in het gemeentehuis blijft gewoon mogelijk. Het algemene telefoonnummer van de gemeente blijft voor alle diensten 695 795. Uitgangspunt blijft, dat wij u ook vanuit de tijdelijk nieuwe locaties optimaal van dienst willen zijn. Met ingang van 1 mei 2002 hopen wij de beschikking te hebben over een functioneel gemeentekantoor.

FINANCIEN

Informatie over de Wet Waardering Onroerende Zaken

U heeft onlangs van de gemeente Grootegast een beschikking ontvangen, waarop de nieuwe WOZ-waarde van de onroerende zaak, die u in eigendom heeft en/of gebruik, per 1 januari 1999 staat vermeld. (In een enkel geval kan deze beschikking nog niet worden afgegeven, maar dan volgt deze binnenkort.) Hieronder geven wij u een uiteenzetting waarom wij deze beschikking afgeven en wat dit voor u betekent. Algemeen
De wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is in werking getreden op

1 januari 1995. Op grond van deze wet moeten de gemeenten iedere vier jaar alle onroerende zaken zoals woningen, bedrijfspanden etc binnen hun grondgebied taxeren. De waarde hiervan wordt bij beschikking vastgesteld en die waarde zal in principe voor vier jaar gelden. Met ingang van 1 januari 2001 geldt deze waarde als uitgangspunt voor de onroerende-zaakbelastingen van de gemeenten, voor de omslag gebouwd van de waterschappen en voor de controle door de Belastingdienst van het huurwaardeforfait in de inkomstenbelasting en voor de waarde van de eigen woning in de vermogensrendementsheffing.
De waarde die op de beschikking staat vermeld komt dus de komende jaren (2001 t/m 2004) terug op de verschillende aanslagbiljetten. U heeft dan niet meer de mogelijkheid om nog bezwaar te maken tegen de waarde. Dit kunt u alleen maar doen tegen de WOZ-beschikking.
Als de marktwaarde in de loop van het tijdvak stijgt of daalt heeft dat dus geen invloed op de WOZ-waarde. Alleen als u het pand aanzienlijk verbouwt of verbetert komt er een nieuwe beschikking (met een hogere waarde) die dan voor de rest van het tijdvak geldt. En wanneer er bijzondere omstandigheden zijn, die specifiek uw pand betreffen, en die een bijstelling van de waarde rechtvaardigen (bijvoorbeeld gedeeltelijke afbraak van uw pand) dan ontvangt u ook een nieuwe beschikking.
Beschikking
U ontvangt een WOZ-beschikking voor de waarde van het pand, omdat u daarvan belanghebbende bent. Het kan zijn dat u alleen maar in dat pand woont of er een bedrijf uitoefent, het kan ook zijn dat u het pand in eigendom heeft.
Op de WOZ beschikking staat niet welk bedrag u aan belasting moet betalen, er staat alleen op wat de waarde van uw pand is op de waardepeildatum.
Het kan voorkomen dat voor één pand twee beschikkingen worden verstuurd. Dit komt omdat bijvoorbeeld de eigenaar en de gebruiker niet gelijk zijn (huurwoning). Bij een eigen woning zijn de eigenaar en de gebruiker vaak dezelfde persoon en kan er worden volstaan met één beschikkin
Vaststellen waarde
Bij de taxatie van de onroerende zaak is het wettelijk uitgangspunt, dat wordt gewaardeerd alsof het pand leeg is, zonder hypotheek en zonder andere zakelijke rechten zou kunnen worden verkocht en alsof het pand onmiddellijk in gebruik te nemen zou zijn. Dit is de waarde in het economisch verkeer. Voor de taxatie van woningen wordt gekeken naar de prijs van woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Dit geldt ook voor huurwoningen die worden getaxeerd alsof ze kunnen worden verkocht als waren zij eigen-woningen.
Voor bedrijven geldt de waarde in het economisch verkeer of, als die hoger is, de gecorrigeerde vervangingswaarde. De vervangingswaarde is het bedrag dat nodig zou zijn als het pand opnieuw gebouwd zou worden. Dit bedrag moet worden gecorrigeerd voor technische veroudering (afschrijving wegens leeftijd) en functionele veroudering (economische afschrijving). De aldus berekende waarde van het pand vormt samen met de waarde van de grond de gecorrigeerde vervangingswaarde van de onroerende zaak. Taxatieverslag
Indien u een onderbouwing van de waarde wenst dan kunt u een zogenaamd taxatieverslag opvragen. U dient dan de kaart (die bij de beschikking zit) in te vullen en op te sturen naar de gemeente. Let wel een taxatieverslag is geen taxatierapport. Bezwaar
Wanneer u van mening bent dat de waarde van uw pand op de waardepeildatum te hoog is getaxeerd kunt u binnen zes weken na dagtekening van de WOZ-beschikking daartegen schriftelijk bezwaar maken. Uw bezwaarschrift moet u motiveren, u moet dus aangeven waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. Verder moet uw bezwaarschrift ondertekend zijn.
U kunt ook bezwaar maken als u meent dat de beschikking niet voor u is bestemd.
Beroep
Bent u het niet eens met de uitspraak van de heffingsambtenaar op het bezwaarschrift dan kunt u daartegen beroep instellen bij de belastingkamer van het Gerechtshof. Bij het instellen van beroep moeten griffierechten worden betaald.
Euro
Omdat in 2002 de euro wordt ingevoerd vermeldt de beschikking ook alvast het bedrag in hele euro's. Vanaf 2002 zal dit bedrag tot uitgangspunt worden genomen bij de berekening van de aanslagen. Hoewel deze tekst zorgvuldig is samengesteld kunt u er geen rechten aan ontlenen.

Informatie Wet Waardering Onroerende Zaken
Met als dagtekening 28 februari 2001 zijn voor de meeste objecten in onze gemeente WOZ-beschikkingen verstuurd met daarop vermeld de herziene economische waarde met de peildatum 1 januari 1999. Voor die objecten, waarvoor nog geen beschikking kon worden afgegeven zal dit binnenkort gebeuren.
Op verzoek van velen hebben wij inmiddels taxatieverslagen toegezonden. Hierin staan summier de gegevens, die zijn gebruikt om de waarde van het betreffend object vast te stellen. Het gaat onder andere om objectgegevens (adres, soort woning, bouwjaar, grondoppervlakte), kadastrale gegevens en relevante marktgegevens, zoals een recente verkoopprijs van het object of van vergelijkbare objecten. Voor alle duidelijkheid: zo'n taxatieverslag is géén taxatierapport !
Wij maken u er nogmaals op attent dat de waarde, zoals deze op de beschikking staat vermeld, zal gelden voor vier belastingjaren 2001 tot en met 2004. De Belastingdienst, de Waterschappen en de Gemeente zullen voor het berekenen van belastingen of heffingen van deze waarde uitgaan.
Als u van mening bent, dat de herziene economische waarde niet correct is, heeft u tot 6 weken na dagtekening van de WOZ-beschikking de gelegenheid om een bezwaarschrift in te dienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval voldoende onderbouwd zijn en van uw handtekening zijn voorzien (zie ook de bijsluiter bij de WOZ-beschikking).
Na het verstrijken van deze termijn kunt u in de genoemde jaren in de regel geen bezwaar meer maken tegen de WOZ-waarde.

Wijziging legestarieven
Door de gemeenteraad zijn de volgende gewijzigde tarieven voor producten van de gemeente vastgesteld
(met ingang van 1 januari 2001)
uittreksel bevolkingsregister f. 8,75
uittreksel burgerlijke stand -. 18,--
eigen verklaring -. 36,90
rijbewijs -. 69,--
Europese identiteitskaart -. 39,60
paspoort 16 jaar en ouder -. 85,50
paspoort tot 16 jaar -. 42,75
zakenpaspoort -. 101,85
wijziging reisdocument -. 12,--
vermissing reisdocument -. 27,80
pas 65 -. 14,40
kapvergunning -. 34,40
kansspelvergunning -. 8,90
algemene vergunning -. 6,90
aanvraagformulieren bouwvergunning -. 9,20
invalidenparkeerkaart -. 11,80
bewijs van Nederlanderschap -. 10,--
verklaring omtrent gedrag -. 12,10
attestatie de vita -. 8,75
inlichtingen bevolking -. 9,55
legalisatie handtekening -. 8,75
huwelijksboekje -. 18,75
huwelijksvoltrekking (dagelijks 09.00 - 16.30 uur) -. 307,50 huwelijksvoltrekking (elk ander tijdstip) -. 587,50 verklaring van huwelijksbevoegdheid -. 34,75
kopie normaal/groot/karton -. 0,30/0,50/0,45
kopie kleur -. 0,75

RUIMTELIJKE ORDENING

AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (17-04-01) De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen zijn ontvangen:
H. Schut te Oldekerk, voor het plaatsen van een dakkapel op het perceel Langewolderweg 5 te Oldekerk;
A. Teeninga te Oldekerk, voor het uitbreiden van de woning op het perceel Bennemaheerd 1 te Oldekerk;
J.H. Poker te Niekerk, voor het bouwen van een garage/berging op het perceel De Ommegang 13 te Niekerk;
W.H. de Boer te Grootegast, voor het uitbreiden van de garage op het perceel Weegbree 25 te Grootegast;
G. Gorter te Kornhorn, voor het plaatsen van een berging op het perceel De Parel 4 te Kornhorn.
AANVRAGEN SLOOPVERGUNNINGEN
J.H. Poker te Niekerk, voor het slopen van de garage op het perceel De Ommegang 13 te Niekerk;
G.A.van Werven te Opende, voor het verwijderen van asbest en riet op de bijgebouwen op het perceel Peebos 3 te Opende. Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM, mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42, EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
Familie van der Weg / Coenrady te Opende voor het uitbreiden van de woning op het perceel Scheiding 27 te Opende;
E. de Boer te Doezum, voor het vervangen van de kapconstructie van de woning op het perceel Peebos 28 te Doezum;
Familie Holtrop te Niekerk, voor het aanbouwen van een garage op het perceel Bennemaheerd 22 te Oldekerk;
H. van der Meer te Doezum, voor het aanbouwen van een carport op het perceel Provincialeweg 87 te Doezum;
J.M.L. Dijkstra te Opende, voor het bouwen van een berging op het perceel Houtwal 4 te Opende;
H.A. Tieben te Sterrebeek (België), voor het bouwen van een woning op het perceel De Oester 5 te Kornhorn;
J. Haitsma te Niekerk, voor het vervangen en vergroten van de garage op het perceel Zandumerweg 12 te Niekerk;
R. Hoekstra te Grootegast, voor het bouwen van een tuinhuisje op het perceel Kievit 21B te Grootegast;
Gemeente Grootegast, voor het bouwen van een gebouwtje ten behoeve van een kassa, toiletgroep en verkooppunt op het perceel van het recreatiegebied Strandheem aan de Parksterdwarsweg te Opende. Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, respectievelijk van de bevestigde meldingen en het eventueel kenbaar maken van bezwaar is tevens te verkrijgen bij bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).

AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (24-04-2001) De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen zijn ontvangen:
P. Jager te Doezum, voor het plaatsen van een berging op het perceel Terpstrastraat 1 te Doezum;
Bouwbedrijf U. Veenstra te Harkema, voor het bouwen van een vrijstaande woning met garage op het perceel De Oester 3 te Kornhorn; J. Hooghiem te Grootegast, voor het plaatsen van een berging op het perceel Lijsterbesstraat 57 te Grootegast;
K. van Strien te Opende, voor het bouwen van een bedrijfsloods op het perceel De Onderneming 11 te Grootegast;
K. van der Wal te Grootegast, voor het bouwen van een garage/berging op het perceel Langeweg 15 te Grootegast;
Wilpstra BV te Grootegast, voor het bouwen van een bedrijfsgebouw op het perceel Hoofdstraat 160 te Grootegast;
E. Wagenaar te Lutjegast, voor het plaatsen van een nieuwe kap op de woning op het perceel Eibersburen 8 te Lutjegast; Mts. Gorter te Oldekerk, voor het bouwen van een ligboxenstal op het perceel Zandumerweg 51 te Oldekerk.
AANVRAAG SLOOPVERGUNNING
K. van der Wal te Grootegast, voor het slopen van de schuur op het perceel Langeweg 15 te Grootegast.
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM, mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42, EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
J.T. Poortinga te Grootegast, voor het plaatsen van een prieel op het perceel Kievit 17 te Grootegast; K. Kooistra te Harkema, voor het plaatsen van een berging op het perceel Reiger 9 te Grootegast; A.J. Elsinga te Grootegast, voor het plaatsen van een berging op het perceel Reiger 11 te Grootegast; M.V. Stuiver te Grootegast, voor het plaatsen van een berging op het perceel Reiger 13 te Grootegast; H. de Groot te Grootegast, voor het plaatsen van een garage op het perceel Reiger 15 te Grootegast; I. de Vries te Grootegast. voor het uitbreiden van de garage op het perceel Lijsterbesstraat 47 te Grootegast;
Chr. Gereformeerde kerk Kornhorn, voor het uitbreiden van de woning (pastorie) op het perceel Provincialeweg 35 te Kornhorn; A. Schilstra te Opende, voor het plaatsen van een tuinberging op het perceel Oude Dijk 3 te Opende; J.R. Gruis te Opende, voor het plaatsen van een tuinhuisje op het perceel Provincialeweg 134A te Opende; H.B. Versloot te Niekerk, voor het uitbreiden van de woning op het perceel Burg. Ritzemastraat 40 te Niekerk;
J.T.A. Mensink te Grootegast, voor het uitbreiden van de woning op het perceel Weegbree 31 te Grootegast;
R. Zwama te Grootegast, voor het bouwen van een garage/berging op het perceel Lutjegasterweg 50 te Grootegast.
SLOOPVERGUNNINGEN/SLOOPMELDINGEN
Door de gemeente zijn de volgende sloopvergunningen/meldingen verleend

W. Boerema te Oldekerk, voor het slopen van de woning op het perceel Kroonsfelderweg 14 te Oldekerk; P.D. Rozema te Oldekerk, voor het slopen van de woning/winkel op het perceel Bloemersmastraat 42 te Niekerk;
S. Piersma te Opende, voor het slopen van de boerderij met de daarbij behorende schuren op het perceel Kaleweg 18 te Opende. Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, de sloopvergunningen, respectievelijk van de bevestigde meldingen en het eventueel kenbaar maken van bezwaar is tevens te verkrijgen bij bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).

AANVRAGEN BOUWVERGUNNING / MELDINGEN BOUWVOORNEMEN (02-05-01) De navolgende aanvragen voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen zijn ontvangen:
M.G. Keuning te Doezum, voor het bouwen van een paardenstal met aangebouwde carport op het perceel Eesterweg 28 te Doezum; L. Geersing te Doezum, voor het plaatsen van een dakkapel op het perceel Eesterweg 35 te Doezum;
D.E. de Zwart te Oldekerk, voor het uitbreiden van de woning en het plaatsen van een dakkapel op het perceel Meidoornlaan 3 te Oldekerk; B. Posthumus te Grootegast, voor het plaatsen van een tuinhuisje op het perceel Zilverschoon 5 te Grootegast;
B. Oosterhoff te Sebaldeburen, voor het bouwen van een veldschuur op het perceel Jouwer 12 te Sebaldeburen;
De heer Meijer te Sebaldeburen, voor het verbouwen van de woning op het perceel Provincialeweg 19 te Sebaldeburen;
De heer Henstra te Doezum, voor het bouwen van een woning op het perceel Ipo Haaimaweg 6 te Doezum.
AANVRAGEN SLOOPVERGUNNINGEN
M.G. Keuning te Doezum, voor het slopen van de tractorschuur op het perceel Eesterweg 28 te Doezum;
M. Marinus te Sebaldeburen, voor het slopen van de garage op het perceel Provincialeweg 65 te Sebaldeburen;
Gemeente Grootegast, voor het slopen van asbestbeplating op het perceel Provincialeweg 143 te Doezum;
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM, mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42, EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
B. Schuil te Doezum, voor het vervangen van de woning op het perceel Peebosserdwarsweg 6 te Doezum;
H. Stienstra te Surhuisterveen, voor het bouwen van een woning met schuur (vervanging) op het perceel Westerdwarsreed 7 te Opende; Gemeente Grootegast, voor het verbouwen/uitbreiden van het gemeentehuis op het perceel Hoofdstraat 97 te Grootegast; Maatschap de Jong te Doezum, voor het plaatsen van een veestalling op het perceel Doezumertocht 23 te Doezum;
J. Beving te Grootegast, voor het oprichten van een bedrijfswoning op het perceel Hoofdstraat 2A te Grootegast;
T. Krol te Grootegast, voor het bouwen van een woning op het perceel Zwaan 12 te Grootegast;
E.R. Lieuwes te Doezum, voor het uitbreiden van de woning Krijthestraat 33 Doezum;
W. Boerema te Oldekerk voor het bouwen van een woning met garage (vervanging) op het perceel Kroonsfelderweg 14 te Oldekerk. Door de gemeente zijn de volgende sloopvergunningen/meldingen verleend

R.S.G. de Borgen te Leek, voor het slopen van leslokalen op het perceel Kersenlaan 16 te Grootegast;
Gemeente Grootegast, voor het slopen van asbestbeplating op het perceel Provincialeweg 431 te Doezum.
Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, de sloopvergunningen, respectievelijk van de bevestigde meldingen en het eventueel kenbaar maken van bezwaar is tevens te verkrijgen bij bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).

AANVRAAG BOUWVERGUNNING (09-05-01)
De navolgende aanvraag voor een bouwvergunning/melding bouwvoornemen is ontvangen:
O. Kooistra te Doezum, voor het vernieuwen van de rieten kap op de woning op het perceel Harkereed 5 te Doezum.
AANVRAAG SLOOPVERGUNNING
J. Henstra te Doezum, voor het slopen van de bedrijfswoning op het perceel Ipo Haaimaweg 6 te Doezum.
Burgemeester en wethouders moeten over de aanvragen dan wel meldingen nog beslissingen nemen met betrekking tot o.a. de ontvankelijkheid, de te volgen procedure en uiteindelijk het wel of niet verlenen van de bouwvergunning, de sloopvergunning, dan wel het accepteren van de melding.
Informatie over de aanvragen/meldingen en het eventueel kenbaar maken van bedenkingen is te verkrijgen bij de sector Ruimte, bureau VROM, mw. M. Beute.
DE VOLGENDE BOUWVERGUNNINGEN EN BEVESTIGINGEN MELDING EX.ART.42, EERSTE LID, WONINGWET ZIJN VERLEEND:
BOUWVERGUNNINGEN
M. Gjaltema te Doezum, voor het plaatsen van een tuinhuisje op het perceel Provincialeweg 58 te Doezum;
F. Huizinga te Oldekerk, voor het bouwen van een carport op het perceel Zandumerweg 44 te Oldekerk;
T.J.A. Buffinga te Doezum, voor het bouwen van een woning op het perceel Houtsingel 5 te Doezum;
J. van der Veen te Niekerk, voor het uitbreiden van de woning op het perceel Dr. KL. van der Veenlaan 7 te Niekerk.
GEWIJZIGDE BOUWVERGUNNINGEN
H.W. Beute te Grootegast, voor het aanbouwen van een erker aan de woning op het perceel Langeweg 11 te Grootegast; Bouwbedrijf U. Veenstra te Harkema, voor het bouwen van een vrijstaande woning met garage op het perceel Zwaan 13 te Grootegast. Informatie omtrent de afgegeven bouwvergunningen, respectievelijk van de bevestigde meldingen en het eventueel kenbaar maken van bezwaar is tevens te verkrijgen bij bovengenoemd bureau (locatie Rabobank).

Afwijking bestemmingsplan
De burgemeester van de gemeente Grootegast maakt bekend dat burgemeester en
wethouders van plan zijn om in afwijking van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen medewerking/vergunning te verlenen aan:
- M.R. Snaak, De Wieren 28, Lutjegast voor het vervangen van een garage/berging;

- K. Boerema, Kerkweg 1, Sebaldeburen voor het uitbreiden van de woning;

- J. Alserda, Langeweg 37, Grootegast voor het uitbreiden van de woning;

- H. Feringa, Langewolderweg 18, Oldekerk voor het uitbreiden van de woning.
De plannen liggen met ingang van 19 april 2001 gedurende 4 weken voor iedereen in het gemeentehuis ter inzage. Iedereen kan binnen genoemde termijn schriftelijk zijn/haar bedenkingen tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 46, 9860 AA Grootegast. Voor nadere informatie en voor het inzien van de aanvraag kunt u contact opnemen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722 (locatie gemeentehuis).

Afwijking bestemmingsplan
De burgemeester van de gemeente Grootegast maakt bekend dat burgemeester en
wethouders van plan zijn om in afwijking van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen medewerking/vergunning te verlenen aan:
- H. Posthumus, Provincialeweg 26, Sebaldeburen voor het veranderen van het bedrijfspand;

- H.J. Solle, Bovenweg 28, Grootegast voor de bouw van een berging;
- A. van Hielkema, Eekebuursterweg 44, Oldekerk voor het uitbreiden van de woning.
De plannen liggen met ingang van 26 april 2001 gedurende 4 weken voor iedereen in het gemeentehuis ter inzage. Iedereen kan binnen genoemde termijn schriftelijk zijn/haar bedenkingen tegen het verlenen van vrijstelling naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 46, 9860 AA Grootegast. Voor nadere informatie en voor het inzien van de aanvraag kunt u contact opnemen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof tel. 695722 (locatie gemeentehuis).

DIVERSE VERGUNNINGEN

Vergunning Algemene Plaatselijke Verordening

Afsluiting weggedeelte Grootegast
In verband met de te houden meikermis in Grootegast op het marktplein zal de warenmarkt op vrijdag 18 mei worden verplaats naar de Hoofdstraat, die hiervoor vanaf de Hoflaan tot de Noord van 's ochtends 07.00 uur tot 's middags 12.00 uur zal worden afgesloten. Kermis
Toestemming is verleend aan de Handelsvereniging te Grootegast, t.a.v. Mevr. A. Lieffering, Hoofdstraat 55, 9861 AB Grootegast voor het organiseren van een kermis van woensdag 16 tot en met zaterdag 19 mei a.s. op het Marktplein in Grootegast.
Playbackshow /Disco-Dance Party
Toestemming is verleend voor
een playback-show en aansluitend een disco-dance party in "Herberg in de Groote Gast", Hoofdstraat 59 te Grootegast op vrijdag 18 mei vanaf 19.00 uur tot 01.00 uur
een optreden van Hollyday Showband in Herberg "In de Groote Gast" op zaterdag 19 mei a.s. van 21.00 uur tot 01.00.
Buiten de genoemde periode dient het horecabedrijf te voldoen aan de geluidsnormen van het Besluit horeca-, sport en recreatie-inrichtingen en mag het muziekgeluid niet of nauwelijks hoorbaar zijn in nabijgelegen woningen.
Voor klachten over geluidsoverlast kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de sector Ruimte, tel. 695721; buiten kantooruren kunt u bellen met de Regiopolitie, tel. 050-5995995.
Inlichtingen over het bovenstaande kunt u, als u dat wilt, krijgen bij Mevr. G. van der Veen van de sector Ruimte, tel. 695721.

Diverse vergunningen:

AANVRAAG OM EEN KAPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast maken bekend dat een aanvraag voor een kapvergunning is ontvangen van:
1. Gemeente Grootegast voor het rooien van 15 meter elzensingel ter hoogte van het perceel De Onderneming 11 te Grootegast;
2. De heer A. Sijtsma voor het rooien van sierkers op het perceel Houtwal 48 te Niekerk;

3. Mevrouw F. Buter-Tabak voor het rooien van 3 berken op het perceel Leeuwerik 12 te Grootegast.
Voordat een besluit wordt genomen op deze aanvragen, kunnen belanghebbenden vanaf 3 mei gedurende 2 weken hun gemotiveerde zienswijze op deze aanvragen schriftelijk kenbaar maken. Deze zienswijze dient gestuurd te worden naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast, Postbus 46, 9860 AA Grootegast.
Gedurende de bovengenoemde termijn van 2 weken liggen deze aanvragen ter inzage op het bureau Openbare Werken aan de Rondweg 15 te Grootegast (gemeentewerf). Voor nadere informatie over de kapaanvragen kunt u contact opnemen met de heer R.A. Brouwer van het bureau Openbare Werken (tel. 695769).

AANVRAAG OM EEN KAPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast maken bekend dat een aanvraag voor een kapvergunning is ontvangen van:
- Gemeente Grootegast voor het rooien van 1 berkenboom ter hoogte van het perceel Kolonieweg 13 te Opende.
Voordat een besluit wordt genomen op deze aanvraag, kunnen belanghebbenden vanaf 10 mei gedurende 2 weken hun gemotiveerde zienswijze op deze aanvraag schriftelijk kenbaar maken. Deze zienswijze dient gestuurd te worden naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast, Postbus 46, 9860 AA Grootegast.
Gedurende de bovengenoemde termijn van 2 weken ligt deze aanvraag ter inzage op het bureau Openbare Werken aan de Rondweg 15 te Grootegast (gemeentewerf). Voor nadere informatie over kapaanvragen kunt u contact opnemen met de heer R.A. Brouwer van het bureau Openbare Werken (tel. 695769).

Evenementenvergunning
Aan de stichting Dorpsfeest Opende, t.a.v. dhr. W. Tjoelker, Verkerckstraat 27, 9231 GX Surhuisterveen is vergunning verleend voor het houden van een dorpsfeest van 9 tot en met 13 mei 2001. De vergunning betreft het plaatsen van een tent op het evenemententerrein aan de Verbindingsweg in Opende en het houden van meerdere activiteiten, al dan niet in deze tent: donderdag 10 mei, live muziek tot 01.00 uur; vrijdagavond , 11 mei artiestenavond tot 02.00 uur; zaterdag 12 mei: Oldewierdenloop, stoepjesmarkt en playback-show met na afloop dansen tot 02.00 uur.
Kermisvergunning
Aan Van Kammen, Tenten en Catering, Ald Tûn 4, 9137 RX Oosternijkerk is vergunning verleend
voor het houden van een kermis van woensdag 9 tot en met zaterdag 13 mei 2001 op het Evenemententerrein aan de Verbindingsweg te Opende. Ontheffing Drank- en Horecawet
Aan Van Kammen, Tenten en Catering, Ald Tûn 4, 9137 RX Oosternijkerk is ontheffing verleend van het in art. 3 van de drank- en horecawet gestelde verbod ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcoholische drank in een tent, geplaatst op het Evenemententerrein te Opende tijdens de activiteiten die daar worden georganiseerd in het kader van het dorpsfeest van woensdag 9 mei tot en met zaterdag 12 mei 2001. Wegafsluitingen
Ter gelegenheid van een stoepjesmarkt georganiseerd tijdens het dorpsfeest 2001 te Opende zullen op zaterdag 13 mei a.s. van 's ochtends 9.00 uur tot 's middags 16.00 uur de Verbindingsweg en de Drachtsterweg vanaf de Provincialeweg tot de Hetsmastraat in Opende in zijn geheel worden afgesloten voor het doorgaande verkeer in beide richtingen.
De hierboven genoemde besluiten liggen vanaf woensdag 4 april gedurende zes weken ter inzage op het gemeentehuis, bureau VROM. Wanneer u vragen hebt/informatie wenst over bovenstaande bsluiten en over de mogelijkheden van bezwaar en beroep, kunt u contact opnemen met de sector Ruimte, mevr. G. van der Veen, tel. 695721.

Collectenrooster 2001:
Deze wordt er gecollecteerd door het Nationaal Fonds Kinderhulp en de volgende week door het Nederlands Astma Fonds . De gemeente doet een dringend beroep op collectanten om in verband met mond- en klauwzeer het buitengebied te mijden.

ALGEMEEN NIEUWS

Een loket voor werk en uitkeringen!
Als u een baan zoekt of een uitkering wilt aanvragen, dan kunt u terecht bij het
CWI Noorderkwartier
Centrum voor werk en Inkomen
Heerestraat 121
9301 AE Roden
tel. 050 - 5016 450
Openingstijden: ma. tot en met vr. 09.00 - 17.00 uur Inschrijving of aanvraag uitkering na telefonische afspraak

VERGOEDING LEERLINGENVERVOER SCHOOLJAAR 2001/2002 Ouders van kinderen die een school bezoeken hebben in een aantal gevallen recht op vergoeding van de vervoerskosten, een abonnement voor het openbaar vervoer of het vervoer van het kind per taxi.
De verordening is op het gemeentehuis te raadplegen of op te vragen. In de volgende gevallen bestaat er recht op een vergoeding: _ Kinderen die naar de basisschool gaan:
Ouders kunnen, onder bepaalde voorwaarden, in aanmerking komen voor een vergoeding van de kosten van het vervoer, als het kind een basisschool bezoekt en de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school meer dan 6 kilometer bedraagt.
_ Speciaal basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs Ouders van een leerling die een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs bezoeken, komen in aanmerking voor een vergoeding van de vervoerskosten, als de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school meer dan 2 kilometer bedraagt. Dit kan zijn een abonnement voor het openbaar vervoer of taxi vervoer van en naar school.
Zij die in het schooljaar 2000/2001 van deze regeling gebruik maakten hebben inmiddels een aanvraagformulier ontvangen. Als u nog geen formulier hebt ontvangen of in het komende schooljaar voor de eerste keer een beroep wilt doen op deze regeling, dan kunt u een aanvraagformulier opvragen bij het bureau OCSW. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. R.J.Solle-Wiekema van het bureau OCSW, telefoon 695793.

'Huis voor de Sport Groningen' toert door provincie Huis voor de Sport Groningen is een nieuw initiatief van de provincie Groningen, in samenwerking met 22 gemeenten, dat is ontstaan door het samenvoegen van activiteiten op het gebied van de sportondersteuning van SPRONG en de Provinciale Groninger Sportraad. Op 14 mei 2001 gaat de organisatie van start met een serie lokale bijeenkomsten. Doel van deze bijeenkomsten is om sportverenigingen, sportinstellingen, gemeenten, onderwijs en sociaal cultureel werk kennis te laten maken met de nieuwe provinciale instantie.
Functie
De functie van het Huis voor de Sport Groningen is het bieden van sportondersteuning aan verenigingen en instellingen. Het gaat hierbij om ondersteuning in brede zin, onder andere op het gebied van vrijwilligers, organisatie en sportontwikkeling. Daarnaast worden er projecten ontwikkeld gericht op het stimuleren van sportdeelname en de rol van sport als middel om de sociale binding in de maatschappij te bevorderen. De organisatie heeft eigen sportconsulenten in dienst die de provincie ingaan om de verschillende sportverenigingen en instellingen te bezoeken en ondersteunen.
Lokale bijeenkomsten
Ter gelegenheid van de start van de activiteiten van het Huis voor de Sport Groningen zal in de gemeente een lokale bijeenkomst worden gehouden.
Deze bijeenkomst vindt plaats op woensdag 16 mei 2001 in de Gemeentewerf, Rondweg 15, Grootegast en begint om 19.15 uur. Sportverenigingen, -instellingen en overige organisaties kunnen tijdens deze bijeenkomst informeel kennis maken met de activiteiten en de sportconsulenten van het Huis voor de Sport Groningen. Programma
Het programma van de bijeenkomst bestaat uit een welkomstwoord door de wethouder sportzaken en een voorstelronde waarin de sportconsulenten van het Huis voor de Sport Groningen hun werkzaamheden toelichten. Verder zijn er een aantal stands waar informatie te verkrijgen is over verenigingsondersteuning, ondermeer op het gebied van sponsoring, vrijwilligersbeleid en financiën. In de stand projecten krijgt u informatie over de projecten die in samenwerking met de gemeente uitgevoerd worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Huis voor de Sport Groningen
Mevrouw E. Dijkstra
Laan van de Sport 6
Postbus 177
9600 AD Hoogezand
Tel: 0598-323200
Fax: 0598-325448

SUBSIDIE 2002
Evenals voorgaande jaren worden instellingen, werkzaam op het gebied van welzijn, muziek-en sportverenigingen in de gelegenheid gesteld een subsidie aan te vragen, deze keer voor het jaar 2002. Muziek-en sportverenigingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie als men jeugdleden heeft.
De subsidie bestaat dan uit een bijdrage per jeugdlid en een gedeelte van de accommodatiekosten
Het verzoek van instellingen die activiteiten ontplooien op het gebied van welzijn moet vergezeld gaan van een begroting en activiteitenprogramma voor het komende jaar.
Sport-en muziekverenigingen kunnen volstaan met het indienen van enkel het aanvraagformulier.
De aanvraag kan tot uiterlijk 1 juli 2001 worden ingediend. Aanvraagformulieren kunt u krijgen op het gemeentehuis. Voor eventuele aanvullende informatie en exacte voorwaarden kunt u desgewenst contact opnemen met de heer H. Peursum van het bureau OCSW, tel. nr. 695796

GEMEENTEGIDS 2001 - 2002
De voorbereidingen voor de nieuwe gemeentegids zijn weer gestart. Net als vorige jaren zal deze gids worden gemaakt en uitgegeven door drukkerij Roede te Grootegast. Het is de bedoeling, dat zo ongeveer in de periode april/mei de nieuwe gids klaar is. Deze wordt huis-aan-huis verspreid in de hele gemeente, maar ook landelijk wordt veel gebruik van de gids gemaakt. De gemeente stuurt jaarlijks tal van exemplaren naar allerlei instanties en personen. Ook nieuwe inwoners krijgen de gids uitgereikt om hen wegwijs te maken in hun nieuwe gemeente. Een gids met de meest recente gegevens is dan ook van groot belang. Wilt u even kijken of u, uw vereniging of bedrijf goed in de gids 2000 - 2001 is opgenomen? Als dat niet het geval is kunt u gebruik maken van de bon op blz. 112 van de gids. Daar gaat onze voorkeur naar uit, maar u mag ook bellen met de voorlichter van de gemeente de heer Dirk Jan Westerhof. Zijn rechtstreeks nummer is 695722. De wijzigingen, die u in de loop van het vorig of dit jaar hebt doorgegeven hoeft u natuurlijk niet weer te melden. Graag rekenen wij op uw medewerking zodat wij weer over een puike gemeentegids kunnen beschikken.

Vaststelling verordeningen Burgemeester en wethouders delen mee dat de gemeenteraad op 24 april 2001 heeft
vastgesteld:

1. een wijziging van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Grootegast

2. de Verordening Cliëntenraad leerlingenvervoer De verordeningen treden in werking met ingang van de dag na deze bekendmaking.
De wijzigingen van de verordeningen zijn opgenomen in het Gemeenteblad 2001 nummer 4.
Het Gemeenteblad ligt ter inzage in de openbare bibliotheken en is verkrijgbaar aan de balie van het gemeentehuis in de Rabobank. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer H. Helmus van het
bureau Facilitaire Dienstverlening (locatie De Schalck, Grootegast).

20 juni: Veilig buitenspelen op de Nationale Straatspeeldag: Op woensdag 20 juni 2001 is het weer feest op straat. Dan wordt de jaarlijkse Nationale Straatspeeldag gehouden. Op de Straatspeeldag sluiten ouders in het hele land straten af voor het verkeer, zodat hun kinderen tenminste een keer per jaar veilig buiten kunnen spelen. De Nationale Straatspeeldag is een initiatief van de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO. 3VO zet zich in voor veiligheid, kindvriendelijk verkeer en wil de bewegingsvrijheid van kinderen in de woonomgeving vergroten.
In veel buurten is het al lang niet meer vanzelfsprekend dat kinderen zelfstandig buiten spelen of alleen naar school of bibliotheek gaan, hoewel dit in de gemeente Grootegast nog heel erg meevalt. Veel ouders in het land vinden het verkeer zo'n bedreiging dat zij hun kinderen niet zonder toezicht naar buiten laten gaan. Zo missen kinderen belangrijke ervaringen. Op den duur kan dit leiden tot achterstanden in hun ontwikkeling. Gelukkig kan het ook anders. Straten en buurten kunnen veiliger worden door snelheidsremmers en goede oversteekvoor- zieningen. En het parkeren kan zo worden geregeld dat er meer speelmogelijkheden ontstaan. Kinderen krijgen dan weer de ruimte om lekker buiten te spelen. In de gemeente Grootegast zijn er voldoende en veilige speel- mogelijkheden voor kinderen, maar omdat de gemeente de landelijke actie van 3VO ondersteunt wil de gemeente toch aandacht aan de Nationale Straatspeeldag besteden.
Op de Nationale Straatspeeldag van 3VO gaan meer dan 2.000 straten een ochtend of middag dicht voor het verkeer. Voor veel kinderen is dat een unieke ervaring: voor een keer krijgen zij alle ruimte om midden op straat te spelen. Maar behalve een grandioos feest is de Straatspeeldag vooral ook een actiedag voor veilig, kindvriende- lijk verkeer. Op de Straatspeeldag nodigen de deelnemende groepen een vertegenwoordiger van de gemeente uit om zich persoonlijk van de problemen op de hoogte te stellen. Uiteindelijk doel is dat de buurt zo veilig wordt dat kinderen er elke dag veilig buiten kunnen spelen. Uit onderzoek blijkt dat de Straatspeeldag helpt om overleg tussen bewoners en gemeente op gang te brengen.
Ouders, scholen en buurtgroepen die vinden dat het verkeer in hun buurt kindvriendelijker moet worden en daar op een leuke manier mee aan de slag willen, kunnen meedoen aan de Nationale Straatspeeldag van
3VO. Deelnemers ontvangen een uitgebreid Straatspeeldagpakket met een duidelijke handleiding en suggesties voor straatspelletjes en andere activiteiten. Speciaal voor groepen die voor het eerst aan de Straatspeeldag deelnemen, organiseert 3VO in april informatiebijeenkomsten. Deelnemers kunnen zich aanmelden of informatie aanvragen door even te bellen naar het secretariaat van de Nationale Straatspeeldag (tel. 020-682 63 22). Faxen kan ook: (020-682 06 19). Informatie is ook te vinden op internet: www.3vo.nl of www.straatspeeldag.nl

Samenstelling/kosten huishoudelijk afval
Een aantal keren per jaar wordt gekeken naar wat er zoal in de grijze containers wordt gestopt.
Positief is, dat het percentage papier van 12% in het begin van 2000 is teruggelopen naar ongeveer 4% aan het eind van dat jaar. Heel negatief is de toename van groenafval in de grijze container. In het begin van 2000 lag dat percentage op 7% en aan het eind van dat jaar was dat percentage opgelopen tot 45%. Als u nu weet, dat de verwerking van de inhoud van de grijze container behoorlijk meer kost dan de verwerking van groenafval dan moet de conclusie worden getrokken, dat we met elkaar niet goed bezig zijn. De verwerking van afval is zo langzamerhand een vrij kostbare zaak geworden en deze kosten worden op ons als burgers van de gemeente verhaald. Dat is op zich terecht en de gemeente hanteert daarbij een kostendekkend tarief; de kosten die de gemeente maakt moeten de burgers samen opbrengen. Maar waarom wordt dan groenafval in de grijze container gedaan? Daardoor worden de kosten van verwerking alleen maar hoger en dat willen wij toch niet? Dus een dringend beroep: doe alstublieft groenafval in de groene container en de rest van het huisvuil -zonder uiteraard schadelijke stoffen- in de grijze container. Op die manier doen wij in ieder geval onze uiterste best om de kosten nog wat binnen de perken houden.

Wijzigingen inzameling afvalstoffen.
Met ingang van 1 januari 2001 is een aantal wijzigingen van kracht die betrekking hebben op de inzameling van afvalstoffen. Grof groen afval:
De gebruikelijke mogelijkheid om grof groen afval op te laten halen door Novatec is komen te vervallen. Grof groen afval kunt u brengen naar de Milieustraat of u kunt dit door gespecialiseerde bedrijven laten afhalen c.q. verwerken (een van die bedrijven kan Novatec zijn).

Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen en na een schriftelijk verzoek kan de gemeente dit afval laten afvoeren tegen betaling van de -vooraf overeengekomen- kosten.
(N.B.) Een route voor het afhalen van kerstbomen wordt nog wel gereden.
Grof huishoudelijk afval:
De mogelijkheid om grof huishoudelijk afval één keer per maand aan te bieden is komen te vervallen maar in plaats daarvan één keer per kwartaal. Ook is het tarief verhoogd namelijk tot f. 30,- per m3. Melding blijft lopen via het centrale meldpunt Novatec/Kringloop tel. 514141.
Restafval van rommelmarkten:
De mogelijkheid, om gratis restafval van rommelmarkten naar de Milieustraat te brengen is vervallen. Voor dit afval worden op de Milieustraat de normale stortingskosten in rekening gebracht.

Inzameling grof huishoudelijk afval
Zoals u uit voorgaande publicaties kunt weten is de mogelijkheid, om een keer per maand grof huishoudelijk afval aan te bieden, komen te vervallen. In plaats daarvan wordt dit afval een keer per kwartaal opgehaald tegen een tarief van f. 30,- per m2. Melding dat afval moet worden afgehaald loopt via het centrale meldpunt Novatec/Kringloop tel. 514141.
Dit jaar zal op de volgende data nog een grofvuil-route worden gereden:
27 juni, 22 augustus en 14 november.

Overzicht chemokar 2001
Op onderstaande dagen zal de chemokar de gemeente Grootegast aandoen:

maandag 18 juni en 8 oktober 2001

Grootegast 08.00 - 08.30 uur De Gast ( Gereformeerde kerk) 08.35 - 09.05 uur De Schalck (bejaardenwoningen) 09.10 - 09.40 uur Hazelaarstraat (parkeerterrein) 09.45 - 10.15 uur Hoek Grutto/Leeuwerik
10.20 - 10.50 uur De Zwaan (pleintje)
10.55 - 11.25 uur G.P. Beukemalaan (Albert Hein) 11.30 - 12.00 uur Weegbree/ Ereprijs
Doezum 12.30 - 13.00 uur Terpstrastraat (B.B.S. Remmelt Booij) 13.05 - 13.35 uur Provincialeweg (N.H. kerk)

dinsdag 19 juni en 9 oktober 2001

Kornhorn 08.00 - 08.30 uur Hornhuusstraat (Dorpshuis) 08.35 - 09.05 uur Provincialeweg (Chr.Geref. kerk) Opende 09.15 - 09.45 uur Openderweg (N.H. kerk ) 09.55 - 10.25 uur Drachsterweg (Openbare school) 10.35 - 10.05 uur Bossingel (Marvo )
11.15 - 11.45 uur Westerkluft/De Dobbe
Lutjegast 12.30 - 13.00 uur Zeehaanstraat (B.B.S. ´t Fundament) 13.05 - 13.35 uur Abel Tasmanweg ( N.H. kerk )

woensdag 20 juni en 10 oktober 2001

Sebaldeburen 08.00 - 08.30 uur Kerkweg ( ´t Spectrum ) Niekerk 08.45 - 09.15 uur Dr. K.L. van der Veenlaan 09.20 - 09.50 uur Het Moor (bejaardenwoningen)
09.55 - 10.25 uur Ommegang (speelplein )
10.30 - 11.00 uur Elzenhof
Oldekerk 11.05 - 11.35 uur Zanster/Meyemaheerd
11.40 - 12.10 uur Eekebuursterweg (B.B.S. Rehoboth)

Containers te vroeg/te lang bij de weg
Regelmatig komt het voor, dat de groene- en grijze containers te vroeg en te lang bij de weg staan. Dit kan gevaarlijke situaties tot gevolg hebben vooral als de containers omvallen. Daarbij komt nog, dat het te vroeg of te lang bij de weg laten staan van de containers strafbaar is op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening. Nu moet u niet verwachten, dat u binnenkort een wielklem op uw container zult aantreffen. Wij vragen alleen maar uw aandacht voor het plaatsen en weer weghalen van de container. Ga daar zorgvuldig mee om.

Een eigen woning?
Met ingang van 1 januari 2001 is de Wet bevordering eigenwoningbezit (BEW) in werking getreden. Deze wet maakt het voor mensen in de lagere inkomensgroepen gemakkelijker om een bestaande huurwoning te kopen. Het kopen van een huis wordt bevorderd door het toekennen van een tegemoetkoming in de maandelijkse hypotheeklasten aan de eigenaar/bewoner van maximaal f. 328,- . Uiteraard moet de toekomstige eigenaar aan een aantal voorwaarden voldoen. Als voorwaarden gelden ondermeer:

- het inkomen

- het vermogen

- de hoogte van de hypotheek

- de kosten van het huis

- de staat van onderhoud van de woning

- de samenstelling van het huishouden

- en enkele persoonsgebonden voorwaarden
Als u interesse heeft voor het kopen van een huurwoning of meer informatie wilt hebben over uw mogelijkheden dan kunt u contact opnemen met de heer D. Huizinga van de woningstichting Wold en Waard bereikbaar onder tel. 512161.

Zijn wij niet vet stoer
Het dorp Grootegast heeft een schitterend park waar heel veel kan worden gedaan; genieten van de natuur, wandelen, vissen, een balletje trappen en noem maar op. In het park staan ook verschillende voorzieningen van de gemeente zoals bijvoorbeeld prullenbakken. Deze bakken zijn geplaatst om daarin afval te deponeren. Voor de meesten van ons is dat wel duidelijk, maar een paar lieden denken dat die bakken daar hangen om vernield te worden. Als je dat denkt durft de gemeente wel te stellen, dat je dan weinig verstand hebt of maar weinig van je verstand gebruikt. Je bent dan zeker niet vet stoer maar eigenlijk zielig. Nou, voor die paar zielige mensen is deze publicatie bedoeld. Blijf alstublieft van die bakken af en gebruik ze alleen om daar afval in te doen.

Verplaatsing publicatiebord
In verband met de verbouw van het gemeentekantoor is het publicatiebord bij de centrale ingang verplaatst naar de ingang van de bibliotheek.