HBO-Raad

Persberichten

23-05-2001
Visitatie milieuopleidingen:
Voor toekomstige duurzaamheid: milieuopleidingen in transitie

De kwaliteit van de elf hbo-milieuopleidingen is onlangs in kaart gebracht. De visitatiecommissie die het onderzoek heeft uitgevoerd vindt dat het landelijke beeld wordt getypeerd door opleidingen in verandering. Veel milieuopleidingen vernieuwen de curricula ingrijpend. Het onderwijs wordt in meer geïntegreerde vorm aangeboden en is meer geënt op de beroepspraktijk. Aan deze vernieuwing liggen nieuwe didactische inzichten en veranderende behoeftes van het werkveld ten grondslag. Actieve werkvormen, met name onderwijsprojecten, hebben hun intrede gedaan en de opleidingen verwachten van studenten in toenemende mate een productieve en zelfstandige opstelling. Hierbij verandert ook de rol van de docenten ingrijpend: van kennisoverdrager naar coach en procesbegeleider. Wel blijkt dat de praktische uitvoering van de nieuwe onderwijsprogrammas niet altijd vlekkeloos verloopt.

De titel van het visitatierapport 'Voor toekomstige duurzaamheid: Milieuopleidingen in transitie' verwijst naar deze veranderingen, maar ook naar ontwikkelingen in het beroep. De studentenaantallen vormen een aandachtspunt. Met name de opleidingen Milieukunde hebben te maken met een dalende instroom. Deze afname is opmerkelijk in het licht van de sterke groei die het hbo als geheel de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Bij een aantal opleidingen rijst de vraag of men de kwaliteit van het onderwijsaanbod kan blijven garanderen. Gelukkig vinden afgestudeerden gemakkelijk een plaats op de arbeidsmarkt en de vraag overtreft het aanbod; hetgeen voor de opleidingen een stimulans is om hun instroom te vergroten

Ondanks alle veranderingen waarmee de opleidingen te maken hebben, zijn ze in staat gebleken afgestudeerden op de arbeidsmarkt te brengen die voldoende gekwalificeerd zijn. Het werkveld is over het algemeen tevreden over de kwaliteit van het werk dat pas afgestudeerden leveren. De commissie constateert dat het afstudeerwerk van studenten in het algemeen een behoorlijk niveau heeft.
Op organisatorische aspecten scoort een groot deel van de opleidingen niet goed. Ze zijn niet in staat aanvaardbare rendementen te realiseren en ze onderzoeken niet wat de oorzaken daarvan zijn. Evenmin beschikken de meeste opleidingen over een adequaat personeelsbeleid om zich voor te bereiden op ontwikkelingen in het milieuwerkveld en het onderwijs. Met name het ontbreken van scholingsplannen is de commissie in dit verband opgevallen. Ze vindt dit in een branche waarin alles om mensen draait en waarin in de nabije toekomst nog veel inspanningen worden gevraagd, een ernstige tekortkoming. De commissie is eveneens van mening dat de milieuopleidingen een beleid en een visie moeten hebben op internationale ontwikkelen in het werkveld en gevolgen hiervan voor het onderwijs. Ze heeft dit in onvoldoende mate bij de milieuopleidingen aangetroffen, al zijn er enkele positieve uitzonderingen.

Hoewel de opleidingen regelmatig met elkaar overleggen, leidt dat naar het oordeel van de commissie tot onvoldoende resultaten. Zo ontbreken landelijk vastgestelde opleidingskwalificaties en valt de geringe aandacht voor afbakening en onderlinge afstemming tussen de milieuopleidingen op. Gevolg is dat opleidingen met dezelfde naam verschillende inhouden hebben.

Bovenstaande bevindingen staan in het eindrapport van de visitatiecommissie. Het eindrapport van de commissie wordt op 23 mei 2001 door de heer ir. J.K. Mak, lid van de visitatiecommissie, aangeboden aan de voorzitter van de HBO-raad, de heer prof. dr. F. Leijnse.

Samenstelling commissie
De samenstelling van de visitatiecommissie was als volgt:

Voorzitter:

* de heer de heer prof. dr. J.H. Koeman

Leden:

* de heer drs. C.J. Colijn;

* de heer B. Gijsbertsen;

* mevrouw T. Hoogland;

* de heer ir. J.K. Mak;

* mevrouw ing. B. Nederhoed-Ritman;

* mevrouw drs. ing. H. Tiemens;

* de heer mr. H.G.F. Zonderland;

Mevrouw ir. A. Nauta was adviseur voor de opleiding Tuin- en Landschapsinrichting.

EINDE PERSBERICHT