Gemeente Amsterdam


|
Stad aan de Amstel, een facelift voor de Amstelscheg

Stad aan de Amstel, een facelift voor de Amstelscheg

De Amstel, de bakermat van Amsterdam, en haar oevers worden in alle eer en glorie hersteld. Het college van B&W heeft ingestemd met het wensbeeld Amstelscheg van de wethouder Milieu en Openbare Ruimte en de betrokken stadsdelen Oost/Watergraafsmeer, Amsterdam Oud Zuid, ZuiderAmstel en de Dienst Binnenstad.

Ondanks het feit dat Amsterdam zijn naam en groei dankt aan de Amstel heeft de stad de rivier niet altijd netjes behandeld. De Amstel is door de eeuwen heen aangetast, versmald en soms zelfs dichtgeworpen. Ongestoord wandelen of fietsen langs de Amstel is op veel plekken nu niet mogelijk. Het zicht op de rivier wordt belemmerd door geparkeerde auto's, woonschepen en begroeiing. De mogelijkheden om rust te vinden aan haar oevers zijn beperkt. In het wensbeeld Amstelscheg krijgen de Amstel en haar oevers door middel van vijftig projecten een ingrijpende facelift.

Om de Amstel bereikbaar te maken voor fietsers, skaters en wandelaars worden langzaam verkeersroutes gecreëerd langs de gehele lengte van de Amstel. De verkeersluwe oostzijde van de rivier zal daarbij voorrang krijgen.

Om de Amstel weer een zichtbare, prominente plek te geven in de stad wordt voorgesteld om de parkeerplaatsen tussen de weg en het water langs de Binnen-Amstel en de Weesperzijde te vervangen door parkeergarages. 'Meer water tussen de boten' typeert de voorstellen rond de woonschepen. De plannen variëren hier van het openmaken van de zichten op de rivier vanuit dwarsstraten, het bouwen van steigers met ligplaatsen voor een beperkt aantal schepen, het creëren van meer open delen tot het verplaatsen van boten.

Om de Amstel als stadsrivier nog aantrekkelijker te maken voor de Amsterdammer in zijn vrije tijd wordt een aantal rustpunten langs de oevers gemaakt. Banken, watertrappen, steigers, drijvende vlonders en pontons bieden rustige plekken aan de stadsbewoner. De Omval-baai en de omgeving van de Rozenoordbrug zijn vervolgens aangewezen plaatsen voor nieuwe concentratiepunten van stedelijk leven.

Om de bereikbaarheid van de Amstel vanuit de omliggende stad te verbeteren worden nieuwe langzaam verkeersroutes aangelegd. Plannen liggen er voor bijvoorbeeld de verbinding van de Van der Madeweg en de Oudekerkerdijk en voor de opwaardering van de Zuidelijke Wandelweg en de Groen Zoom.

De vijftig projecten worden door de centrale stad en de stadsdelen gezamenlijk betaald. De centrale stad zal voor de projecten geld aanvragen via het Groenfonds en het Stadsvernieuwingsfonds

Behandeling in de raadscommissie is op 12 juni en in de gemeenteraad op 4 en 5 juli.

Esther Lans

Naar boven


-

© gemeente Amsterdam - 23-05-2001