|
Stad aan de Amstel, een facelift voor de Amstelscheg
Stad aan de Amstel, een facelift voor de Amstelscheg
De Amstel, de bakermat van Amsterdam, en haar oevers worden in alle
eer en glorie hersteld. Het college van B&W heeft ingestemd met het
wensbeeld Amstelscheg van de wethouder Milieu en Openbare Ruimte en de
betrokken stadsdelen Oost/Watergraafsmeer, Amsterdam Oud Zuid,
ZuiderAmstel en de Dienst Binnenstad.
Ondanks het feit dat Amsterdam zijn naam en groei dankt aan de Amstel
heeft de stad de rivier niet altijd netjes behandeld. De Amstel is
door de eeuwen heen aangetast, versmald en soms zelfs dichtgeworpen.
Ongestoord wandelen of fietsen langs de Amstel is op veel plekken nu
niet mogelijk. Het zicht op de rivier wordt belemmerd door geparkeerde
auto's, woonschepen en begroeiing. De mogelijkheden om rust te vinden
aan haar oevers zijn beperkt. In het wensbeeld Amstelscheg krijgen de
Amstel en haar oevers door middel van vijftig projecten een
ingrijpende facelift.
Om de Amstel bereikbaar te maken voor fietsers, skaters en wandelaars
worden langzaam verkeersroutes gecreëerd langs de gehele lengte van de
Amstel. De verkeersluwe oostzijde van de rivier zal daarbij voorrang
krijgen.
Om de Amstel weer een zichtbare, prominente plek te geven in de stad
wordt voorgesteld om de parkeerplaatsen tussen de weg en het water
langs de Binnen-Amstel en de Weesperzijde te vervangen door
parkeergarages. 'Meer water tussen de boten' typeert de voorstellen
rond de woonschepen. De plannen variëren hier van het openmaken van de
zichten op de rivier vanuit dwarsstraten, het bouwen van steigers met
ligplaatsen voor een beperkt aantal schepen, het creëren van meer open
delen tot het verplaatsen van boten.
Om de Amstel als stadsrivier nog aantrekkelijker te maken voor de
Amsterdammer in zijn vrije tijd wordt een aantal rustpunten langs de
oevers gemaakt. Banken, watertrappen, steigers, drijvende vlonders en
pontons bieden rustige plekken aan de stadsbewoner. De Omval-baai en
de omgeving van de Rozenoordbrug zijn vervolgens aangewezen plaatsen
voor nieuwe concentratiepunten van stedelijk leven.
Om de bereikbaarheid van de Amstel vanuit de omliggende stad te
verbeteren worden nieuwe langzaam verkeersroutes aangelegd. Plannen
liggen er voor bijvoorbeeld de verbinding van de Van der Madeweg en de
Oudekerkerdijk en voor de opwaardering van de Zuidelijke Wandelweg en
de Groen Zoom.
De vijftig projecten worden door de centrale stad en de stadsdelen
gezamenlijk betaald. De centrale stad zal voor de projecten geld
aanvragen via het Groenfonds en het Stadsvernieuwingsfonds
Behandeling in de raadscommissie is op 12 juni en in de gemeenteraad
op 4 en 5 juli.
Esther Lans
Naar boven
-
© gemeente Amsterdam - 23-05-2001