Consumentenbond eist info gedupeerde luchtreizigers
Vliegtuigpassagiers vaak last van vertragingen en overboekingen
De Consumentenbond vindt dat vliegtuigmaatschappijen hun passagiers beter moeten informeren over hun rechten bij allerlei ongemak. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er regelmatig iets fout gaat. Bijna de helft van de vluchten heeft vertraging, honderden passagiers per dag kunnen niet met hun vliegtuig mee door overboeking en zo'n 9% heeft problemen met de bagage. Maar zij worden vervolgens vaak in het ongewisse gelaten over waar zij recht op hebben.
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de ervaringen van Nederlandse vliegtuigpassagiers in het afgelopen jaar. Bijna de helft van alle vluchten is vertraagd; in ruim 40% van de gevallen meer dan een uur. De passagiers klagen vooral over het gebrek aan adequate informatie bij vertragingen en het ontbreken van een goede opvang. Mede gezien het grote aantal vertragingen is de Consumentenbond van mening dat vliegtuigmaatschappijen wettelijk verplicht zouden moeten worden om gestrande klanten goed te informeren en op te vangen.
Bijna één op de tien reizigers meldt problemen met de bagage. Het gaat vooral om vermiste of beschadigde koffers. Naar aanleiding van gesprekken met de Consumentenbond heeft KLM, waar vorig jaar veel bagageproblemen waren, besloten om haar regeling voor vermiste bagage te verbeteren. Als de koffer niet met hetzelfde vliegtuig meegaat, krijgt de passagier standaard een schadevergoeding van 125 tot ongeveer 375 gulden. De Consumentenbond vindt dat de andere luchtvaartmaatschappijen het voorbeeld van KLM moeten volgen.
Zes procent van de reizigers krijgt met overboekingsproblemen te maken. Zij dreigen niet mee te kunnen omdat er meer tickets verkocht zijn dan het vliegtuig stoelen heeft. Helaas is dat een gangbare praktijk. Ruim 1% (dat wil zeggen honderden passagiers per dag!) kan ook na luid en duidelijk protesteren daadwerkelijk niet mee, maar slechts een klein deel ontvangt in de praktijk een schadevergoeding. De Consumentenbond vindt dat een vorm van diefstal, want een slachtoffer van overboeking heeft standaard recht op een schadevergoeding oplopend tot f.660. Luchtvaartmaatschappijen zouden passagiers zelf moeten wijzen op de regeling, door deze te melden op de vliegtickets en door folders beschikbaar te stellen.