Gemeente Rotterdam

College stelt inrichtingsplan Carnisselandelijn vast

(18-5)Het College van B&W stelt de gemeenteraad voor om het Rotterdamse deel van de TramPluslijn Carnisselande te laten lopen via de Groene Hilledijk, Dordtsestraatweg, Slinge en Langenhorst. Daarmee bevestigt het College nog eens het raadsbesluit van 6 april 2000. Hierin heeft de raad voor de verdere uitwerking van het tracé randvoorwaarden opgesteld. Deze hebben betrekking op: · toekennen van een ruimhartige nadeelcompensatie, · compensatie van vervallen parkeerruimte voor aanleg trambaan inclusief het handhaven van de volledige laad- en loscapaciteit aan weerszijden van de trambaan,
· instandhouden van het groene karakter Groene Hilledijk, · herstel van het groene karakter Beijerlandselaan, · in nauw overleg met deelgemeenten en betrokken belangengroeperingen opstellen van een marketing- en promotieplan gericht op het tegengaan van negatieve economische effecten tijden de aanleg van de trambaan. De TramPlusverbinding ontsluit de nieuwe woonwijk Carnisselande. In de wijk verrijzen 9000 woningen. Voor bedrijven is 77 hectare grond gereserveerd. De TramPlusverbinding moet rijden op het moment dat de bouwlocatie voor de helft ontwikkeld is. Opdrachtgever is de Stadsregio Rotterdam. Belangrijk voor de keuze van een tracé is de eis van de minister dat bij nieuwe openbaar vervoerprojecten de kostendekkingsgraad minimaal 50% is. Dat wil zeggen dat minimaal de helft van de kosten uit de kaartopbrengst moet komen. Andere onderzochte tracés bleken hieraan niet te voldoen. Het inpassingsbesluit is -waar mogelijk- in nauw overleg met bewoners en belanghebbenden door gemeentelijke diensten uitgewerkt en door de deelgemeenten Charlois en Feyenoord eind 2000 geaccordeerd. Zo wordt voorgesteld om op de Groene Hilledijk/Boulevard Zuid de tram in het midden van de weg aan te leggen met verplaatsing van de bestaande bomen naar de as van het straatprofiel. Op de Groene Hilledijk Zuidzijde kunnen de bestaande bomen eveneens worden gehandhaafd. Verder op de Dordtsestraatweg zal de tram ook in het midden van de weg rijden met handhaving van de bestaande bomen en het bestaande talud. Ter compensatie van de circa 170 verloren gaande parkeerplaatsen komt er in de buurt van de Groene Hilledijk en de Strevelsweg een parkeergarage. Deze zal voor een deel onder de grond worden aangelegd om tegemoet te komen aan het kleinschalige, groene en open karakter van Vreewijk.
De gemeenteraad zal, naar verwachting, op 14 juni het inpassingsbesluit behandelen.