http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=415629
Aan de Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 DEN HAAG DIE Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 22 mei 2001 Auteur M.Th. Crucq
Kenmerk DIE-304/01 Telefoon 070 348 48 76
Blad /1 Fax 070 348 40 86
Bijlage(n) 2 E-mail die-in@minbuza.nl
Betreft Informatievoorziening aan de Tweede Kamer over nieuwe Commissievoorstellen
C.c.
Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij twee fiches aan te bieden die werden opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):
1. Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van de Verordening nr.1683/95 betreffende de invoering van een uniform visummodel in verband met:
a.Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de invoering van een uniform model voor een blad waarop een visum kan worden aangebracht dat door de lidstaten wordt afgegeven aan houders van een reisdocument dat door de lidstaat die het blad opstelt niet wordt erkend.
b.Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels voor onderdanen van derde landen.
2. Mededeling van de Commissie over het "Behoud van de dynamiek door
samenwerking - bijstelling van de Strategie Interne Markt - 2001"
De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken
Fiche 1: Uniform visummodel
Titel:
Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van de Verordening
nr.1683/95 betreffende de invoering van een uniform visummodel in verband
met:
a.Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de invoering van een
uniform model voor een blad waarop een visum kan worden aangebracht dat door
de lidstaten wordt afgegeven aan houders van een reisdocument dat door de
lidstaat die het blad opstelt niet wordt erkend.
b.Voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de invoering van een
uniform model voor verblijfstitels voor onderdanen van derde landen.
Datum Raadsdocument:
2 april 2001
Nr. Raadsdocument:
7633/01 VISA 44 COMIX 243
Nr. Commissiedocument:
COM(01)157
Eerstverantwoordelijke ministerie
: ad a) Buitenlandse Zaken i.o.m. Justitie, ad b) Justitie
Behandelingstraject in Brussel:
Raadswerkgroep Visa
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
: Geen
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
:
Ad a) Het voorstel beoogt de taakomschrijving van het uit artikel 6 van de
Verordening betreffende een uniform visummodel ingestelde comité uit te
breiden volgens de in artikel 5 van Besluit 199/468/EG vervatte procedure en
in overeenstemming met artikel 7 van dat besluit. Dit comité zal worden
belast met het harmoniseren van alle uitvoeringsmaatregelen, met name die
betreffende normen voor het invullen van het (visum)blad dat de lidstaten
die een dergelijk blad wensen te verstrekken aan personen die geen
reisdocument bezitten of aan houders van een reisdocument dat door de
lidstaat die het blad opstelt niet wordt erkend. Hierbij is het van belang
dat gebruik wordt gemaakt van een blad papier dat voldoet aan hoge
veiligheidnormen, met name om namaak en vervalsing te verhinderen. Ingeval
een lidstaat deze alternatieve "drager" gebruikt dient deze drager het
uiterlijk te bezitten van een uniform model en gebruikt te worden
overeenkomstig het bepaalde in Verordening 1683/95.
Ad b) Met het voorstel voor een verordening van de Raad betreffende de
invoering van een uniform model voor verblijfstitels voor onderdanen van
derde landen beoogt de Commissie het gemeenschappelijk optreden van 16
december 1996, door de Raad aangenomen op basis van artikel K.3 van het
Verdrag betreffende de Europese Unie, inzake een uniform model voor
verblijfstitels alsmede door de Raad goedgekeurde technische specificaties
te 'communautariseren' met als doel het document van de nodige
(geharmoniseerde) veiligheidskenmerken te voorzien om namaak en vervalsing
te verhinderen en herkenning door de daartoe bevoegde autoriteiten te
vergemakkelijken.
Met beide voorstellen wordt uitvoering gegeven aan de conclusies zoals
geformuleerd tijdens de buitengewone Europese Raad te Tampere waarin werd
gewezen op de noodzaak van een doeltreffende beheersing van de
migratiestromen en van illegale immigratie, en op het belang van
daadwerkelijke controle aan de buitengrenzen als noodzakelijk complement van
de uitvoering van deze beleidsmaatregelen.
Rechtsbasis van het voorstel:
Artikel 62, lid 2 onder b, punt iii van het EG-Verdrag en artikel 63, lid 3
onder a van het EG-Verdrag
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
:
Subsidiariteit: positief (a. verplichting o.g.v. EG-Verdrag, b. gedeeld
initiatiefrecht), Proportionaliteit: positief. De voorstellen beogen een
volledige harmonisatie van de lay-out van Europese documenten en van hun
veiligheidskenmerken zodat er geen ruimte voor discretionaire beslissingen
van de lidstaten wordt gelaten.
Nederlandse belangen
:
Middels een geharmoniseerd model wordt namaak en misbruik zo veel mogelijk
verhinderd en wordt herkenning door de daartoe bevoegde autoriteiten
vergemakkelijkt.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden
(betrokkenheid IPO/VNG):
De Verordening is verbindend in al haar onderdelen en is overeenkomstig het
EG-Verdrag rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
: Raadpleging EP cfm artikel 67 EG-Verdrag.
Fiche 2: Strategie Interne Markt
Titel
:
Mededeling van de Commissie over het "Behoud van de dynamiek door
samenwerking - bijstelling van de Strategie Interne Markt - 2001"
Datum Raadsdocument:
24 april 2001
nr. Raadsdocument:
8155/01
nr. Commissiedocument:
COM(2001) 198 definitief
Eerstverantwoordelijke Ministeries
: EZ en BZ
Behandelingstraject in Brussel
:
De Raadswerkgroep Horizontale Vraagstukken Interne Markt startte op 11 april
met de bespreking; gewerkt wordt aan conclusies die de Interne Markt,
Consumenten en Toerisme Raad in zijn zitting op 30/31 mei kan aannemen.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar):
N.v.t.
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel:
Om de interne markt voor bedrijfsleven en burgers beter te doen
functioneren, heeft de Commissie in november 1999 haar vijfjaarlijkse
strategie voor de Europese interne markt gepubliceerd. Hiermee worden
gebieden aangewezen waarop actie nodig is; ook wordt zo bevorderd dat deze
strategisch belangrijke gebieden steeds bovenaan de politieke agenda
prijken. De strategie is gericht op vier strategische doelstellingen:
* Verbetering van de efficiëntie van de producten- en kapitaalmarkten
('Markten');
* Verbetering van het ondernemingsklimaat ('Ondernemingen');
* Verbetering van de levenskwaliteit van de burgers ('Burgers');
* Gebruik maken van de interne markt in een veranderende wereld
('Extern').
Deze vier strategische doelstellingen op langere termijn zijn gecombineerd
met operationele doelstellingen en gerichte acties op kortere termijn (18
maanden), die ieder jaar worden herzien en bijgewerkt. De keuze van de
prioritaire gerichte acties in de nieuwe Strategie van april 2001 is
grotendeels gebaseerd op de conclusies van de Europese Raad van Stockholm,
waarbij de nadruk werd gelegd op de noodzaak door te gaan met de in Lissabon
goedgekeurde agenda en waarin het belang van de interne markt als drijvende
kracht achter de economische en structurele hervorming van de Unie werd
bevestigd. De andere prioriteiten in de nieuwe Strategie zijn geselecteerd
op basis van de analyses en het toezicht van de Commissie zelf: in het
Cardiff-verslag, de globale richtsnoeren voor het economisch beleid, het
Scorebord van de interne markt van november 2000 en de feedback van de
dialoog met burgers en bedrijfsleven. Het gaat in totaal om 82 gerichte
acties. Daarvan zijn er 50 aangemerkt als prioritair, waaronder:
* Richtlijn over de verkoop op afstand van financiële diensten,
* Implementatie van de richtlijn over juridische bescherming van
biotechnologische uitvindingen,
* Verordening over het Gemeenschapsoctrooi,
* Zesde communautaire kaderprogramma voor onderzoek,
* Wijziging van de postrichtlijn (97/67) teneinde de liberalisering te
vergroten,
* Nieuwe regelgeving voor elektronische communicatienetwerken en -diensten,
* Openstelling van de elektriciteits- en gasmarkt,
* Openstelling van luchthavenslots,
* Verlaging van het totale staatssteunniveau tot minder dan 1% van het BBP
van de EU,
* Nieuwe verordening met betrekking tot de decentrale toepassing van de
anti-trustregels van het EG-Verdrag,
* geleidelijke afschaffing van alle schadelijke belastingregelingen,
* Goedkeuring van het wetgevingspakket inzake overheidsopdrachten,
* Gecoördineerde strategie en een actieplan ter vereenvoudiging van EU- en
nationale regelgeving,
* Commissie-inventaris van bestaande belemmeringen voor alle
dienstensectoren als onderdeel van de dienstenstrategie,
* Mededeling over een geïntegreerd productbeleid,
* Voorstel voor een kaderrichtlijn over de handel in
broeikasgasemissierechten,
* Verordening tot oprichting van de Europese voedselautoriteit,
* Verordening tot vaststelling van het kader voor een gemeenschappelijk
Europees luchtruim,
* Voorbereiding van de start van het Europees netwerk (EB-Net) voor
buitengerechtelijke geschillenregeling,
* Verordening om de coördinatie van sociale-zekerheidsregelingen te
moderniseren,
* Actie op het gebied van aanvullende pensioenen,
* Richtlijn over de BTW-behandeling bij elektronische handel,
* Verordening betreffende internationale standaarden voor jaarrekeningen,
* Voltooiing van de "peer review"-procedures voor toezichthouders op banken,
verzekeringen en beurzen uit de EU en een aantal kandidaat-lidstaten.
Rechtsbasis van het voorstel:
N.v.t, het betreft een mededeling.
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering:
De in november 1999 gepubliceerde vijfjaarlijkse strategie voor de Europese
interne markt is eind 1999 door de Europese Raad van Helsinki onderschreven.
Uit de (jaarlijks bijgewerkte) Strategie blijkt per gerichte actie wie de
verantwoordelijkheid voor een actie draagt: de Commissie, de Raad (vaak
samen met het Europees Parlement) of de lidstaten.
Nederlandse belangen
De Europese interne markt begunstigt duurzame economische groei en
werkgelegenheid. Onder verwijzing naar de EU-doelstelling om Europa de meest
dynamische en concurrerende economie van de wereld te maken onderschrijft
Nederland dat er gerichte acties worden geformuleerd die de werking van de
interne markt meetbaar moeten begunstigen. De Strategie vormt daarmee een
belangrijk instrument om alle betrokkenen bij de les te houden. De
vertraagde groei van de wereldeconomie maakt het belang van een intensieve
interne-marktstrategie des te urgenter.
Consequenties voor de nationale regelgeving/beleid cq decentrale overheden
(betrokkenheid IPO/VNG
): N.v.t.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure:
In dit stadium niet, het betreft een mededeling.
Kenmerk
DIE-304/01
Blad /1
===