22-5-2001
Citroën C5 Break, een unieke Break
Na de wereldprimeur van de C5 Break op de Salon van Genève 2001 brengt
Citroën in juni in de meeste Europese landen deze Break op de markt.
Dit nieuwe model beantwoordt aan de verwachtingen van een steeds
verder groeiende klantenkring Europa, die op zoek is naar een auto met
een sterke persoonlijkheid, een chique en evenwichtige uitstraling en
veel ruimte.
Doordat de C5 Break op hetzelfde innovatieve bouwconcept als de C5
Berline is gebaseerd, onderscheidt hij zich van zijn concurrenten door
de combinatie van een uitzonderlijk grote bagageruimte en veel ruimte
en comfort voor de inzittenden. Het grote aantal bergruimten in het
interieur en de prima afwerkingskwaliteit zijn een extra bewijs voor
de perfectie die ten aanzien van het welzijn aan boord is bereikt.
De C5 Break behoort met zijn laadvermogen tot de ruimste in het
segment van grotere middenklasse combi's. Zo beschikt hij over een van
de grootste bagageruimtes in zijn klasse, met een volume van minimaal
563 liter.
De bagageruimte onderscheidt zich door de grote
gebruiksvriendelijkheid, die nog wordt vergroot door een uniek detail:
een variabele laaddrempel bij stilstaande auto en uitgeschakelde
motor.
Ook is het model voorzien van een achterruit die onafhankelijk van de
achterklep kan worden geopend, zodat de bagageruimte onder alle
omstandigheden toegankelijk is. De C5 Break is onmiskenbaar een echte
Break.
De C5 Break is bovendien fraai vormgegeven, met het expressieve en
harmonieuze exterieur met moderne carrosserielijnen die reeds een
indruk geven van het zeer ruimte interieur dat de inzittenden wacht en
de uitstekende rijeigenschappen van dit model. Door het hoge
uitrustingsniveau en uitstekende afwerking bewijst de C5 Break
overduidelijk dat hij tot de comfortabele grote middenklassers
behoort.
De C5 Break profiteert van een groot aantal innovaties waarvan de
inzittenden op hun beurt profiteren. Daarmee bewijst Citroën opnieuw
uitsluitend auto's te construeren waarvan de technologie voor honderd
procent aan de klant ten goede komt.
Zo dankt de C5 Break zijn voorbeeldige weggedrag aan de Hydractive III
vering, die volledig is afgestemd op de veelzijdige
gebruiksmogelijkheden van deze Break. Dit veersysteem garandeert een
constante rijhoogte en zorgt ervoor dat de beladingstoestand geen
invloed heeft op het weggedrag en het comfort.
Het multiplex electronisch systeem van de C5 Break maakt talrijke
uitrustingsdetails mogelijk, die het comfort en de veiligheid van de
inzittenden vergroten. De communicatiesystemen aan boord van de C5
Break bewijzen de grote ervaring van Citroën op dit terrein.
De C5 Break garandeert bovendien een uitstekend veiligheidsniveau
dankzij zijn doordachte bouwconcept, zijn uitzonderlijke veersysteem
en de uitgebreide standaarduitrusting (ABS, ESP op de versies met V6-
en 2.2 HDi-motor, 6 airbags).
Bij de presentatie biedt het modelprogramma de keuze uit drie
uitrustingsniveaus Ligne Séduction, Ligne Prestige en Exclusive - en 7
motoren. Het betreft 3 dieselmotoren - de 2.0 HDi met 66 kW (90 pk),
de 80 kW (110 pk) en de 2.2 HDi met 98 kW (136 pk) voorzien van een
roetdeeltjesfilter - en 4 benzinemotoren - de 1.8i 16V met 85 kW (117
pk), de 2.0i 16V met 100 kW (138 pk), de 2.0 HPi met 103 kW (143 pk)
en de 3.0i V6 met 152 kW (210 pk). De versies met 3.0i V6, 2.0i 16V,
2.0 HDi (110 pk) en 2.2 HDi-motor zijn tevens leverbaar met een
automatische transmissie met sequentiële bediening. Het prijsniveau
ligt 1.800 tot 2.200 gulden hoger dan de Berline, afhankelijk van de
uitvoering. De C5 Break 1.8 16V Ligne Séduction kost NLG 47.790.
ALGEMENE PRESENTATIE
C5 BREAK, EEN KRACHTIGE PERSOONLIJKHEID MET GROTE KWALITEITEN
De Citroën C5 Break beschikt over een geheel eigen persoonlijkheid
dankzij zijn unieke uitrustingsdetails en de uitgesproken vormgeving
waarmee hij op de eerste blik al de verwachtingen van de klanten
bevestigt. Het grote laadvermogen, het comfort, de dynamiek van de
carrosserielijnen en het voorbeeldige weggedrag maken de C5 Break tot
de onbetwiste standaard in zijn klasse.
EEN ECHTE BREAK
Een van de grootste laadruimten in zijn klasse
De C5 Break beschikt over een zodanig ruim bemeten laadruimte dat hij
zich daarmee direct tussen de grootste Breaks in zijn klasse schaart.
Volume
Een grote bagageruimte was een van de voornaamste doelstellingen bij
de ontwikkeling van de C5 Break.
Dat blijkt ook duidelijk uit de achterklep, die vrijwel volkomen
verticaal staat om ook in de hoogte een zo groot mogelijke
laadcapaciteit te behouden.
De C5 Break biedt met 563 liter het grootste bagagevolume in zijn
klasse. Dankzij de uitstekende modulariteit van de achterbank kan het
volume tot 1658 liter worden vergroot, en ook dat volume kan nog
verder groeien door de uitneembare zitkussens van de achterbank te
verwijderen. Dit volume kan door het concept van de auto optimaal
worden gebruikt. De bagageruimte heeft regelmatige, vlakke vormen en
de breedte van de laadopening bedraagt 1176 mm. De maximum hoogte meet
922 mm tot het dak en 487 mm onder de hoedenplank.
Praktische gebruiksmogelijkheden
Wanneer we zouden volstaan met uitsluitend naar het grote laadvolume
van de C5 te verwijzen, zouden we daarmee andere grote pluspunten van
het model negeren, het grote gebruiksgemak en de perfecte
toegankelijkheid ervan.
Doel van Citroën was immers een Break te ontwikkelen die optimaal
toegesneden is op alle situaties die de eigenaar in het dagelijks
gebruik kan tegenkomen. In dat verband wordt de praktische
bruikbaarheid door een aantal bijzonder vernuftige details vergroot:
Variabele laaddrempelhoogte bij stilstaande auto
Gebruikers van de C5 Break beschikken met de variabele
laaddrempelhoogte bij stilstaande auto over een volkomen nieuw
uitrustingsdetail dat een perfecte oplossing biedt voor lastige
situaties bij het in- en uitladen van de auto. De hoogte van de
laaddrempel kan zeer eenvoudig met behulp van een bediening vanuit de
laadruimte worden gevarieerd; hiervoor hoeft de motor zelfs niet te
lopen. De minimale hoogte van de laaddrempel bedraagt 493 mm, de
nominale hoogte en maximum hoogte bedragen respectievelijk 568 mm en
653 mm.
Afzonderlijk te openen achterruit
De achterruit kan afzonderlijk worden geopend zodat de bagageruimte
onder alle omstandigheden toegankelijk is. Dankzij dit praktische
detail hoeft de achterklep voor het opbergen van kleinere voorwerpen
niet te worden geopend.
Grote veelzijdigheid
Op welke wijze de C5 Break ook wordt gebruikt, de bagageruimte kan
door de omkeerbare vloerbedekking (standaard in Ligne Prestige en
Exclusive) gemakkelijk aan alle situaties worden aangepast. De ene
kant bestaat uit tapijt, dat de bagageruimte een elegant aanzien
geeft, de andere zijde is van een afwasbare PVC laag voorzien om
probleemloos vuile spullen te kunnen vervoeren.
Een beschermnet (standaard in Ligne Prestige en Exclusive) voorkomt
dat in de bagageruimte opgeborgen voorwerpen in het interieur kunnen
terechtkomen. Dit ingebouwde beschermnet is permanent beschikbaar en
is dankzij een rolmechanisme in de rugleuning eenvoudig aan te
brengen. Dit alles maakt deel uit van Pack Break.
De laadcapaciteit van de bagageruimte wordt verder geoptimaliseerd
door een aantal bijzondere opbergmogelijkheden, zoals een skiluik in
de achterbankleuning (standaard in Ligne Prestige en Exclusive), het
bagagenet op de bagageruimtevloer (standaard in Ligne Prestige en
Exclusive) en afgesloten bergruimten aan de achterzijde van de
spatborden.
Zeer verzorgde afwerking
Citroën heeft uiterste zorg aan het ontwerp en de ontwikkeling van de
C5 Break besteed en geen enkel afwerkingdetail verwaarloosd. De
gebruiker zal dan ook niet anders kunnen concluderen dan dat zijn auto
tot de meest verfijnde en luxe Breaks op de markt behoort. Zo zijn de
hefcilinders van de achterklep volledig in het dak weggewerkt en is de
drempel verchroomd en van een beschermende folie voorzien.
Veel ruimte en comfort voor alle inzittenden
Het concept van de C5 Break werd bepaald door twee doelstellingen:
ruimte voor de inzittenden en welzijn aan boord.
De afmetingen van de C5 Break bewijzen het: met zijn lengte van 4,76 meter en zijn breedte van 1,77 meter behoort hij tot de grootste Breaks in zijn klasse. Aan de opvallende hoogte van 1,52 meter ontleent het model zijn uitstekende hoofdruimte en de hoge rijpositie. Daardoor komt ook de ooghoogte van de inzittenden hoger uit, hetgeen ten goede komt aan het uitzicht en de veiligheid. Ook het comfort van de achterpassagiers staat op hoog niveau, ondermeer door de vrijwel vlakke wagenvloer die veel ruimte voor de voeten vrijlaat. De hoofdruimte bedraagt voorin 915 mm en achterin 930 mm.
Talrijke ingenieuze en ruim bemeten bergruimten
Voorwaarde voor het welzijn aan boord zijn ook praktische
gebruiksmogelijkheden en een intelligent gebruik van de beschikbare
ruimte. Behalve de bagageruimte zijn opbergmogelijkheden in het
interieur van groot belang.
Het dashboardkastje met koelvak heeft een inhoud van 17 liter (behalve
in de modellen met navigatiesysteem) waarin een fles water van 1,5
liter probleemloos plaats vindt. In het deksel kunnen zaken als een
bril, pen en notitieblokje worden opgeborgen.
Op de console bevindt zich in het midden een bergruimte (behalve in de
modellen met navigatiesysteem) die geschikt is voor twee
frisdrankblikjes of andere voorwerpen, zoals een GSM-telefoon. Deze
kan bovendien worden opgeladen via een 12V aansluiting in de
middenconsole. Links van de bestuurder bevindt zich een vak met ruimte
voor handschoenen en een sleutelbos.
De beide voorportieren zijn van twee ruime bakken voorzien, waarvan
één gesloten is. De achterportieren zijn eveneens van een ruim bemeten
open opbergbak voorzien. Het bergvak achter in de console is
uitneembaar en kan dienst doen als asbak, bergruimte of kleine
afvalbak. Een bekerhouder aan bestuurderszijde, een armsteun in het
midden van de achterbank met bergvak en een uitschuifbare
blikjeshouder (in Ligne Prestige en Exclusive) maken de
opbergmogelijkheden compleet.