AutoRai

22-5-2001

Citroën C5 Break, een unieke Break

Na de wereldprimeur van de C5 Break op de Salon van Genève 2001 brengt Citroën in juni in de meeste Europese landen deze Break op de markt.

Dit nieuwe model beantwoordt aan de verwachtingen van een steeds verder groeiende klantenkring Europa, die op zoek is naar een auto met een sterke persoonlijkheid, een chique en evenwichtige uitstraling en veel ruimte.

Doordat de C5 Break op hetzelfde innovatieve bouwconcept als de C5 Berline is gebaseerd, onderscheidt hij zich van zijn concurrenten door de combinatie van een uitzonderlijk grote bagageruimte en veel ruimte en comfort voor de inzittenden. Het grote aantal bergruimten in het interieur en de prima afwerkingskwaliteit zijn een extra bewijs voor de perfectie die ten aanzien van het welzijn aan boord is bereikt.

De C5 Break behoort met zijn laadvermogen tot de ruimste in het segment van grotere middenklasse combi's. Zo beschikt hij over een van de grootste bagageruimtes in zijn klasse, met een volume van minimaal 563 liter.
De bagageruimte onderscheidt zich door de grote gebruiksvriendelijkheid, die nog wordt vergroot door een uniek detail: een variabele laaddrempel bij stilstaande auto en uitgeschakelde motor.
Ook is het model voorzien van een achterruit die onafhankelijk van de achterklep kan worden geopend, zodat de bagageruimte onder alle omstandigheden toegankelijk is. De C5 Break is onmiskenbaar een echte Break.

De C5 Break is bovendien fraai vormgegeven, met het expressieve en harmonieuze exterieur met moderne carrosserielijnen die reeds een indruk geven van het zeer ruimte interieur dat de inzittenden wacht en de uitstekende rijeigenschappen van dit model. Door het hoge uitrustingsniveau en uitstekende afwerking bewijst de C5 Break overduidelijk dat hij tot de comfortabele grote middenklassers behoort.

De C5 Break profiteert van een groot aantal innovaties waarvan de inzittenden op hun beurt profiteren. Daarmee bewijst Citroën opnieuw uitsluitend auto's te construeren waarvan de technologie voor honderd procent aan de klant ten goede komt.
Zo dankt de C5 Break zijn voorbeeldige weggedrag aan de Hydractive III vering, die volledig is afgestemd op de veelzijdige gebruiksmogelijkheden van deze Break. Dit veersysteem garandeert een constante rijhoogte en zorgt ervoor dat de beladingstoestand geen invloed heeft op het weggedrag en het comfort.
Het multiplex electronisch systeem van de C5 Break maakt talrijke uitrustingsdetails mogelijk, die het comfort en de veiligheid van de inzittenden vergroten. De communicatiesystemen aan boord van de C5 Break bewijzen de grote ervaring van Citroën op dit terrein. De C5 Break garandeert bovendien een uitstekend veiligheidsniveau dankzij zijn doordachte bouwconcept, zijn uitzonderlijke veersysteem en de uitgebreide standaarduitrusting (ABS, ESP op de versies met V6- en 2.2 HDi-motor, 6 airbags).

Bij de presentatie biedt het modelprogramma de keuze uit drie uitrustingsniveaus Ligne Séduction, Ligne Prestige en Exclusive - en 7 motoren. Het betreft 3 dieselmotoren - de 2.0 HDi met 66 kW (90 pk), de 80 kW (110 pk) en de 2.2 HDi met 98 kW (136 pk) voorzien van een roetdeeltjesfilter - en 4 benzinemotoren - de 1.8i 16V met 85 kW (117 pk), de 2.0i 16V met 100 kW (138 pk), de 2.0 HPi met 103 kW (143 pk) en de 3.0i V6 met 152 kW (210 pk). De versies met 3.0i V6, 2.0i 16V, 2.0 HDi (110 pk) en 2.2 HDi-motor zijn tevens leverbaar met een automatische transmissie met sequentiële bediening. Het prijsniveau ligt 1.800 tot 2.200 gulden hoger dan de Berline, afhankelijk van de uitvoering. De C5 Break 1.8 16V Ligne Séduction kost NLG 47.790.

ALGEMENE PRESENTATIE

C5 BREAK, EEN KRACHTIGE PERSOONLIJKHEID MET GROTE KWALITEITEN

De Citroën C5 Break beschikt over een geheel eigen persoonlijkheid dankzij zijn unieke uitrustingsdetails en de uitgesproken vormgeving waarmee hij op de eerste blik al de verwachtingen van de klanten bevestigt. Het grote laadvermogen, het comfort, de dynamiek van de carrosserielijnen en het voorbeeldige weggedrag maken de C5 Break tot de onbetwiste standaard in zijn klasse.

EEN ECHTE BREAK

Een van de grootste laadruimten in zijn klasse

De C5 Break beschikt over een zodanig ruim bemeten laadruimte dat hij zich daarmee direct tussen de grootste Breaks in zijn klasse schaart.

Volume

Een grote bagageruimte was een van de voornaamste doelstellingen bij de ontwikkeling van de C5 Break.
Dat blijkt ook duidelijk uit de achterklep, die vrijwel volkomen verticaal staat om ook in de hoogte een zo groot mogelijke laadcapaciteit te behouden.
De C5 Break biedt met 563 liter het grootste bagagevolume in zijn klasse. Dankzij de uitstekende modulariteit van de achterbank kan het volume tot 1658 liter worden vergroot, en ook dat volume kan nog verder groeien door de uitneembare zitkussens van de achterbank te verwijderen. Dit volume kan door het concept van de auto optimaal worden gebruikt. De bagageruimte heeft regelmatige, vlakke vormen en de breedte van de laadopening bedraagt 1176 mm. De maximum hoogte meet 922 mm tot het dak en 487 mm onder de hoedenplank.

Praktische gebruiksmogelijkheden

Wanneer we zouden volstaan met uitsluitend naar het grote laadvolume van de C5 te verwijzen, zouden we daarmee andere grote pluspunten van het model negeren, het grote gebruiksgemak en de perfecte toegankelijkheid ervan.
Doel van Citroën was immers een Break te ontwikkelen die optimaal toegesneden is op alle situaties die de eigenaar in het dagelijks gebruik kan tegenkomen. In dat verband wordt de praktische bruikbaarheid door een aantal bijzonder vernuftige details vergroot:

Variabele laaddrempelhoogte bij stilstaande auto

Gebruikers van de C5 Break beschikken met de variabele laaddrempelhoogte bij stilstaande auto over een volkomen nieuw uitrustingsdetail dat een perfecte oplossing biedt voor lastige situaties bij het in- en uitladen van de auto. De hoogte van de laaddrempel kan zeer eenvoudig met behulp van een bediening vanuit de laadruimte worden gevarieerd; hiervoor hoeft de motor zelfs niet te lopen. De minimale hoogte van de laaddrempel bedraagt 493 mm, de nominale hoogte en maximum hoogte bedragen respectievelijk 568 mm en 653 mm.

Afzonderlijk te openen achterruit

De achterruit kan afzonderlijk worden geopend zodat de bagageruimte onder alle omstandigheden toegankelijk is. Dankzij dit praktische detail hoeft de achterklep voor het opbergen van kleinere voorwerpen niet te worden geopend.

Grote veelzijdigheid

Op welke wijze de C5 Break ook wordt gebruikt, de bagageruimte kan door de omkeerbare vloerbedekking (standaard in Ligne Prestige en Exclusive) gemakkelijk aan alle situaties worden aangepast. De ene kant bestaat uit tapijt, dat de bagageruimte een elegant aanzien geeft, de andere zijde is van een afwasbare PVC laag voorzien om probleemloos vuile spullen te kunnen vervoeren. Een beschermnet (standaard in Ligne Prestige en Exclusive) voorkomt dat in de bagageruimte opgeborgen voorwerpen in het interieur kunnen terechtkomen. Dit ingebouwde beschermnet is permanent beschikbaar en is dankzij een rolmechanisme in de rugleuning eenvoudig aan te brengen. Dit alles maakt deel uit van Pack Break. De laadcapaciteit van de bagageruimte wordt verder geoptimaliseerd door een aantal bijzondere opbergmogelijkheden, zoals een skiluik in de achterbankleuning (standaard in Ligne Prestige en Exclusive), het bagagenet op de bagageruimtevloer (standaard in Ligne Prestige en Exclusive) en afgesloten bergruimten aan de achterzijde van de spatborden.

Zeer verzorgde afwerking

Citroën heeft uiterste zorg aan het ontwerp en de ontwikkeling van de C5 Break besteed en geen enkel afwerkingdetail verwaarloosd. De gebruiker zal dan ook niet anders kunnen concluderen dan dat zijn auto tot de meest verfijnde en luxe Breaks op de markt behoort. Zo zijn de hefcilinders van de achterklep volledig in het dak weggewerkt en is de drempel verchroomd en van een beschermende folie voorzien.

Veel ruimte en comfort voor alle inzittenden

Het concept van de C5 Break werd bepaald door twee doelstellingen: ruimte voor de inzittenden en welzijn aan boord.

De afmetingen van de C5 Break bewijzen het: met zijn lengte van 4,76 meter en zijn breedte van 1,77 meter behoort hij tot de grootste Breaks in zijn klasse. Aan de opvallende hoogte van 1,52 meter ontleent het model zijn uitstekende hoofdruimte en de hoge rijpositie. Daardoor komt ook de ooghoogte van de inzittenden hoger uit, hetgeen ten goede komt aan het uitzicht en de veiligheid. Ook het comfort van de achterpassagiers staat op hoog niveau, ondermeer door de vrijwel vlakke wagenvloer die veel ruimte voor de voeten vrijlaat. De hoofdruimte bedraagt voorin 915 mm en achterin 930 mm.

Talrijke ingenieuze en ruim bemeten bergruimten

Voorwaarde voor het welzijn aan boord zijn ook praktische gebruiksmogelijkheden en een intelligent gebruik van de beschikbare ruimte. Behalve de bagageruimte zijn opbergmogelijkheden in het interieur van groot belang.
Het dashboardkastje met koelvak heeft een inhoud van 17 liter (behalve in de modellen met navigatiesysteem) waarin een fles water van 1,5 liter probleemloos plaats vindt. In het deksel kunnen zaken als een bril, pen en notitieblokje worden opgeborgen.
Op de console bevindt zich in het midden een bergruimte (behalve in de modellen met navigatiesysteem) die geschikt is voor twee frisdrankblikjes of andere voorwerpen, zoals een GSM-telefoon. Deze kan bovendien worden opgeladen via een 12V aansluiting in de middenconsole. Links van de bestuurder bevindt zich een vak met ruimte voor handschoenen en een sleutelbos.
De beide voorportieren zijn van twee ruime bakken voorzien, waarvan één gesloten is. De achterportieren zijn eveneens van een ruim bemeten open opbergbak voorzien. Het bergvak achter in de console is uitneembaar en kan dienst doen als asbak, bergruimte of kleine afvalbak. Een bekerhouder aan bestuurderszijde, een armsteun in het midden van de achterbank met bergvak en een uitschuifbare blikjeshouder (in Ligne Prestige en Exclusive) maken de opbergmogelijkheden compleet.