Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

NVVP van A naar Beter: kiezen voor vernieuwing

NVVP VAN A NAAR BETER: KIEZEN VOOR VERNIEUWING!

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat presenteert vandaag het kabinetsstandpunt voor het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan 2001- 2020 tijdens het NVVP congres .Kiezen voor vernieuwing.. Het kabinetsstandpunt is het voorstel aan de Tweede Kamer over het verkeers- en vervoersbeleid voor de komende 20 jaar. Vrijdag is hierover in de Ministerraad overeenstemming bereikt. Kernpunten uit dit beleid zijn: mobiliteit mag, beter benutten van de bestaande infrastructuur, nieuwe infrastructuur bouwen waar dat nodig is, de gebruiker kiest en betaalt per kilometer voor verkeer en vervoer,het doorberekenen van de prijs van Verkeer en Vervoer aan de gebruiker de inzet van technologie en dus .Kiezen voor vernieuwing.! De combinatie van deze oplossingen verbetert de bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving in ons land.
In oktober 2000 is het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan beleidsvoornemen (Deel 1) gepresenteerd. Hierop zijn reacties en adviezen ontvangen tijdens de inspraak-periode. Deze zijn samengevat in Deel 2 van het NVVP. Met het kabinetsstandpunt (Deel 3) reageert het kabinet op de inspraakreacties en geeft het haar visie op het verkeers- en vervoersbeleid tot 2020. De Tweede Kamer behandelt het voorstel naar verwachting in de loop van dit jaar.

Bereikbaarheid; benutten, beprijzen en bouwen
Het kabinet stelt als doel een gemiddelde snelheid van minimaal 60 kilometer per uur voor de doorstroming van het verkeer op de autosnelwegen. Deze snelheid wordt gerealiseerd door gebruik te maken van de NVVP maatregelen: benutten, bouwen en beprijzen. De benutting van de huidige infrastructuur kan efficiënter door het gebruik van technologische vernieuwingen. Een voorbeeld hiervan is dynamische wegmarkering waarbij de weg in de spits van drie naar vier stroken wordt verbreed. De verwachting is dat dit soort maatregelen vanaf 2005 op grote schaal gebruikt worden op de Nederlandse wegen. Nieuwe technologie maakt ook beprijzen mogelijk in de vorm van kilometerheffing, een prijs gedifferentieerd naar tijd, plaats en milieukosten. De heer Pieper heeft hiervoor de mogelijkheden onderzocht en de resultaten zijn hoopgevend. Uit onderzoek is gebleken dat het principe dat de gebruiker betaalt per kilometer als eerlijk ervaren wordt. Gemiddeld is de automobilist niet duurder uit maar autobezit wordt goedkoper en autogebruik duurder. De capaciteit van de infrastructuur wordt uitgebreid daar waar knelpunten blijven. Uitgangspunt hierbij is dat deze uitbreiding plaatsvindt langs bestaande tracé.s en dat er alleen bij uitzondering nieuwe tracé.s worden aangelegd. Al deze maatregelen leiden er toe dat de automobilist 25 procent minder lang in de file staat.

Veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving
Het kabinet hecht in navolging van de inspraakreacties belang aan de kwaliteit van de leefomgeving en veiligheid. De doelstellingen zijn ambitieus. De mobiliteit zal de komende jaren met ongeveer 30 procent toenemen en tevens moet de verkeersveiligheid worden verbeterd. Technologie heeft een belangrijke rol bij het realiseren van de doelstelling voor 2020 van 30 procent minder doden en 25 procent gewonden in het verkeer. Er is dit jaar een succesvolle proef afgerond met intelligente snelheidsadaptie en er wordt een experiment voorbereid op grote schaal dat in 2003 start. Voor het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving werkt Verkeer en Waterstaat nauw samen met Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. Dankzij nieuwe technieken daalt de uitstoot van schadelijke stoffen in het verkeer en worden er oplossingen gevonden voor de geluidsproblematiek van verkeer en vervoer. Er zijn al proeven met wegdek die een geluidsreductie laten zien van 7 tot 13 decibel. Het Innovatieprogramma van Verkeer en Waterstaat 'Wegen naar de Toekomst' zoekt samen met het bedrijfsleven naar dit soort vernieuwingen.

Bestuurlijk Overleg
De samenwerking met de decentrale overheden is het afgelopen half jaar intensief geweest. Het resultaat is dat er overeenstemming is bereikt over de decentralisatie voor het regionaal en lokaal verkeers- en vervoersbeleid. Provincies en kaderwetgebieden kunnen vanaf 1 januari 2003 zelf beslissen over projecten tot 500 miljoen gulden. Hiervoor wordt de gebundelde doeluitkering (GDU) verhoogd. De subsidies voor het vervolg van het verkeersveiligheidsprogramma Duurzaam Veilig worden ook in deze GDU ondergebracht. Alle partijen onderstrepen het nationaal belang van samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer. In de bestuurlijke overleggen een gemeenschappelijk beeld ontstaan van de mogelijke knelpunten en prioriteiten. Er is voorgesteld om extra geld in te zetten voor veiligheid en geluidhinder bestrijding. Bovendien wordt bekeken of een aantal knelpunten op de hoofdwegen, die niet in het MIT zijn opgenomen, eerder uitgevoerd kunnen worden.

De overheid zet in op vernieuwing en zoekt samen met het bedrijfsleven, bestuurlijke- en maatschappelijke partners naar mogelijkheden om de bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren.

Saskia Kranendonk 070-3517116

22 mei 01 11:12