Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
NVVP van A naar Beter: kiezen voor vernieuwing
NVVP VAN A NAAR BETER: KIEZEN VOOR VERNIEUWING!
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat presenteert vandaag het
kabinetsstandpunt voor het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan 2001-
2020 tijdens het NVVP congres .Kiezen voor vernieuwing..
Het kabinetsstandpunt is het voorstel aan de Tweede Kamer over het
verkeers- en vervoersbeleid voor de komende 20 jaar. Vrijdag is
hierover in de Ministerraad overeenstemming bereikt. Kernpunten uit
dit beleid zijn: mobiliteit mag, beter benutten van de bestaande
infrastructuur, nieuwe infrastructuur bouwen waar dat nodig is, de
gebruiker kiest en betaalt per kilometer voor verkeer en vervoer,het
doorberekenen van de prijs van Verkeer en Vervoer aan de gebruiker de
inzet van technologie en dus .Kiezen voor vernieuwing.! De combinatie
van deze oplossingen verbetert de bereikbaarheid, veiligheid en
kwaliteit van de leefomgeving in ons land.
In oktober 2000 is het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan
beleidsvoornemen (Deel 1) gepresenteerd. Hierop zijn reacties en
adviezen ontvangen tijdens de inspraak-periode. Deze zijn samengevat
in Deel 2 van het NVVP. Met het kabinetsstandpunt (Deel 3) reageert
het kabinet op de inspraakreacties en geeft het haar visie op het
verkeers- en vervoersbeleid tot 2020. De Tweede Kamer behandelt het
voorstel naar verwachting in de loop van dit jaar.
Bereikbaarheid; benutten, beprijzen en bouwen
Het kabinet stelt als doel een gemiddelde snelheid van minimaal 60
kilometer per uur voor de doorstroming van het verkeer op de
autosnelwegen. Deze snelheid wordt gerealiseerd door gebruik te maken
van de NVVP maatregelen: benutten, bouwen en beprijzen. De benutting
van de huidige infrastructuur kan efficiënter door het gebruik van
technologische vernieuwingen. Een voorbeeld hiervan is dynamische
wegmarkering waarbij de weg in de spits van drie naar vier stroken
wordt verbreed. De verwachting is dat dit soort maatregelen vanaf 2005
op grote schaal gebruikt worden op de Nederlandse wegen. Nieuwe
technologie maakt ook beprijzen mogelijk in de vorm van
kilometerheffing, een prijs gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukosten. De heer Pieper heeft hiervoor de mogelijkheden
onderzocht en de resultaten zijn hoopgevend. Uit onderzoek is gebleken
dat het principe dat de gebruiker betaalt per kilometer als eerlijk
ervaren wordt. Gemiddeld is de automobilist niet duurder uit maar
autobezit wordt goedkoper en autogebruik duurder. De capaciteit van de
infrastructuur wordt uitgebreid daar waar knelpunten blijven.
Uitgangspunt hierbij is dat deze uitbreiding plaatsvindt langs
bestaande tracé.s en dat er alleen bij uitzondering nieuwe tracé.s
worden aangelegd. Al deze maatregelen leiden er toe dat de
automobilist 25 procent minder lang in de file staat.
Veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving
Het kabinet hecht in navolging van de inspraakreacties belang aan de
kwaliteit van de leefomgeving en veiligheid. De doelstellingen zijn
ambitieus. De mobiliteit zal de komende jaren met ongeveer 30
procent toenemen en tevens moet de verkeersveiligheid worden
verbeterd. Technologie heeft een belangrijke rol bij het realiseren
van de doelstelling voor 2020 van 30 procent minder doden en 25
procent gewonden in het verkeer. Er is dit jaar een succesvolle proef
afgerond met intelligente snelheidsadaptie en er wordt een experiment
voorbereid op grote schaal dat in 2003 start. Voor het verbeteren van
de kwaliteit van de leefomgeving werkt Verkeer en Waterstaat nauw
samen met Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. Dankzij
nieuwe technieken daalt de uitstoot van schadelijke stoffen in het
verkeer en worden er oplossingen gevonden voor de geluidsproblematiek
van verkeer en vervoer. Er zijn al proeven met wegdek die een
geluidsreductie laten zien van 7 tot 13 decibel. Het
Innovatieprogramma van Verkeer en Waterstaat 'Wegen naar de Toekomst'
zoekt samen met het bedrijfsleven naar dit soort vernieuwingen.
Bestuurlijk Overleg
De samenwerking met de decentrale overheden is het afgelopen half jaar
intensief geweest. Het resultaat is dat er overeenstemming is bereikt
over de decentralisatie voor het regionaal en lokaal verkeers- en
vervoersbeleid. Provincies en kaderwetgebieden kunnen vanaf 1 januari
2003 zelf beslissen over projecten tot 500 miljoen gulden. Hiervoor
wordt de gebundelde doeluitkering (GDU) verhoogd. De subsidies voor
het vervolg van het verkeersveiligheidsprogramma Duurzaam Veilig
worden ook in deze GDU ondergebracht. Alle partijen onderstrepen het
nationaal belang van samenwerking op het gebied van verkeer en
vervoer. In de bestuurlijke overleggen een gemeenschappelijk beeld
ontstaan van de mogelijke knelpunten en prioriteiten. Er is
voorgesteld om extra geld in te zetten voor veiligheid en geluidhinder
bestrijding. Bovendien wordt bekeken of een aantal knelpunten op de
hoofdwegen, die niet in het MIT zijn opgenomen, eerder uitgevoerd
kunnen worden.
De overheid zet in op vernieuwing en zoekt samen met het
bedrijfsleven, bestuurlijke- en maatschappelijke partners naar
mogelijkheden om de bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de
leefomgeving te verbeteren.
Saskia Kranendonk 070-3517116
22 mei 01 11:12