Omzetgroei horeca loopt terug
De omzet van de horeca ligt in het eerste kwartaal van 2001 ruim 5% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over geheel 2000 werd nog een groei van 6,7% gemeten. In de horeca is sprake van sterk oplopende prijzen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de voor prijsveranderingen geschoonde omzet bij de cafetaria's en de cafés zelfs is afgenomen.
Volumedaling cafetaria's
De omzet van de cafetaria's, inclusief snackbars, lunchrooms en fastfood restaurants, is in het eerste kwartaal van 2001 met 2,8% gestegen. Mede onder invloed van de BTW-verhoging per 1 januari 2001 zijn de prijzen in deze periode met 4,5% toegenomen. Per saldo is het volume in deze branche met 1,7% gedaald. Voor heel 2000 was er voor de cafetaria's nog sprake van een volumetoename.
Cafés ook in de min
Naast de cafetaria's hebben ook de cafés hun voor prijsveranderingen geschoonde omzet zien dalen. De omzet is in het eerste kwartaal gestegen met 6,4%, terwijl de prijsstijging 8,4% bedraagt. In geheel 2000 steeg de omzet eveneens met 6,4%, maar was de prijsstijging met 3,3% beduidend minder hoog.
Omzetgroei hotels neemt af
Na een omzetstijging van 10,2% in 2000, valt de groei in het eerste kwartaal van dit jaar bij de hotels, inclusief de pensions en conferentieoorden, terug naar 7%. De omzetgroei in het vierde kwartaal van 2000 bleef ook al achter bij die van de eerdere kwartalen.
Technische toelichting
De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de overeenkomstige periode in het voorgaand jaar. De cijfers hebben uitsluitend betrekking op hotels, restaurants, cafetaria's (inclusief snackbars en fastfood restaurants e.d.) en cafés. De kantines, catering, kampeerbedrijven, vakantiehuisjes en bungalowparken maken geen deel uit van deze cijfers.