VNSI vraagt extra steun voor Nederlandse werven
Zoetermeer, 22 mei 2001
De Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie (VNSI) heeft de
Nederlandse overheid opgeroepen Nederlandse werven op een gelijke
wijze te behandelen als de andere EU-lidstaten ten aanzien van hun
werven doen.
De EU heeft scheepsbouwsubsidies na 31 december 2000 verboden. Reders
hebben in verband hiermee orders naar voren gehaald: de Nederlandse
werven boekten daardoor 3,2 miljard gulden extra aan orders onder de
voorwaarde dat ook deze orders van de normale Nederlandse ordersteun
zouden worden voorzien. In alle andere EU-landen is inmiddels voor
deze orderboom extra geld uitgetrokken. VNSI heeft het ministerie van
Economische Zaken een aanvullend budget Generieke steun gevraagd. Als
deze steun uitblijft verdwijnen de orders alsnog naar het buitenland.
Ook heeft VNSI stelling genomen tegen het voorstel van de Europese Commissie om een aantal scheepstypes te subsidiëren als antwoord op de prijsdumping door Zuid-Korea. De brancheorganisatie vreest dat dit slecht is voor de markt en voor de Nederlandse werven.
Ondanks alle subsidiegeweld heeft de Nederlandse scheepsbouw en scheepsreparatie zich vorig jaar wederom in staat getoond haar positie op de wereldranglijst te behouden. Op het gebied van baggerwerktuigen, sleepboten en binnenvaart en grote jachten zijn zij zelfs marktleider. De orderintake in alle sectoren was bevredigend tot goed.
VNSI, mr. R.J. Schouten, rsc@fme.nl