Vereniging FME-CWM

VNSI vraagt extra steun voor Nederlandse werven



Zoetermeer, 22 mei 2001

De Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie (VNSI) heeft de Nederlandse overheid opgeroepen Nederlandse werven op een gelijke wijze te behandelen als de andere EU-lidstaten ten aanzien van hun werven doen.

De EU heeft scheepsbouwsubsidies na 31 december 2000 verboden. Reders hebben in verband hiermee orders naar voren gehaald: de Nederlandse werven boekten daardoor 3,2 miljard gulden extra aan orders onder de voorwaarde dat ook deze orders van de normale Nederlandse ordersteun zouden worden voorzien. In alle andere EU-landen is inmiddels voor deze orderboom extra geld uitgetrokken. VNSI heeft het ministerie van Economische Zaken een aanvullend budget Generieke steun gevraagd. Als deze steun uitblijft verdwijnen de orders alsnog naar het buitenland.

Ook heeft VNSI stelling genomen tegen het voorstel van de Europese Commissie om een aantal scheepstypes te subsidiëren als antwoord op de prijsdumping door Zuid-Korea. De brancheorganisatie vreest dat dit slecht is voor de markt en voor de Nederlandse werven.

Ondanks alle subsidiegeweld heeft de Nederlandse scheepsbouw en scheepsreparatie zich vorig jaar wederom in staat getoond haar positie op de wereldranglijst te behouden. Op het gebied van baggerwerktuigen, sleepboten en binnenvaart en grote jachten zijn zij zelfs marktleider. De orderintake in alle sectoren was bevredigend tot goed.

VNSI, mr. R.J. Schouten, rsc@fme.nl