Leers: verplicht gebruik Betuwelijn door goederentreinen
Goederentreinen moeten straks - na opening van de Betuwelijn - worden
verplicht gebruik te maken van deze nieuwe spoorverbinding. De vrije keuze
van goederenpaden - in het bijzonder het gebruik van de huidige
Brabantroute, die door dichtbevolkt gebied loopt - moet worden beperkt. Niet
alleen om de nieuwe, dure Betuwelijn optimaal te benutten maar vooral ook om
capaciteit vrij te maken op het overige spoor voor personenvervoer (o.a.
lightrail).
Dat is een van de belangrijkste punten die Tweede Kamerlid Gerd Leers
vandaag zal inbrengen bij de behandeling van de 9e voortgangsrapportage
Betuweroute. Minister Netelenbos moet daarbij vrachtvervoerders helpen om
hun huidige materieel ook geschikt te maken voor vervoer over de Betuweroute
die - zoals bekend - uitgerust zal worden met de modernste technieken qua
stroomvoorziening en veiligheid. Daartoe zou de minister moeten overwegen
een 'oud voor nieuw'-stimuleringsregeling in het leven te roepen om
bedrijven tot de ombouw van het oude materieel te prikkelen.
Leers: "De minister moet de consequenties nemen van het feit dat de
Betuwelijn er straks ligt. Die lijn moet, ook gezien de hoge kosten,
optimaal benut worden. Het blijkt dat het gebruik van de nieuwe Betuwelijn
nog lang niet vanzelfsprekend is. Huidige vervoerders zullen - gelet op de
aanzienlijke kosten die ombouw van hun huidige materieel met zich mee zal
brengen - er niet op staan te springen om de Betuwelijn te gebruiken, zeker
zo lang zij nog mogelijkheden elders hebben."
Gegeven de beperkte spoorcapaciteit op met name de Brabantroute moet er wat
Leers betreft actief worden gestuurd. "Van vrije keus door vervoerders kan
geen sprake zijn, zolang de beschikbare infrastructuur zo beperkt is en we
problemen hebben om aan de vraag te voldoen.
Maar dan zal er wel een oplossing moeten worden bedacht voor het versneld
ombouwen van het oude materieel ten behoeve van het gebruik op de
Betuwelijn. Wij willen dat de minister de mogelijkheid onderzoekt om een
stimuleringsregeling in het leven te roepen zoals die ook in de scheepvaart
gebruikelijk is, namelijk een regeling 'oud' voor 'nieuw'", aldus Gerd
Leers. Daarnaast zal hij pleiten voor het meervoudig gebruik van de
Betuwelijn, door de lijn daar nu al geschikt voor te maken.
Het CDA wil tevens duidelijkheid over de periode tussen ingebruikstelling van de Betuwelijn en nu. De noodzakelijk 'opbouw' van spoorvolume mag niet leiden tot het wegdrukken van personenverkeer op het bestaande net.
Woordvoerder: Gerd Leers 070-3182564
Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509