Titel: Eerste suppletore begroting IXB 2001
N023/ABVU.kf Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
VOORSTEL VAN WET
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat de noodzaak is gebleken van een wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Minsterie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001, vastgesteld bij de wet van 13 december 2000, Stb. 2001, 14;
Zo is het, dat Wij, met gemeen overleg der Staten-Generaal,
hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij
deze:
Artikel 1
De begroting van de uitgaven van het Ministerie van
Financiën (IXB) voor het jaar 2001 wordt gewijzigd, zoals blijkt uit
kolom 2 van de bij deze wet behorende begrotingsstaat, onderdeel
uitgaven en verplichtingen.
Artikel 2
De begroting van de ontvangsten van het Ministerie van
Financiën (IXB) voor het jaar 2001 wordt gewijzigd, zoals blijkt uit
kolom 2 van de bij deze wet behorende begrotingsstaat, onderdeel
ontvangsten.
Artikel 3
De vaststelling van de begroting van de uitgaven en van de
ontvangsten, als bedoeld in artikel 1 respectievelijk 2, geschiedt in
duizenden guldens.
Artikel 4
Deze wet treedt in werking met ingang van 1 juni van
het onderhavige begrotingsjaar. Indien het Staatsblad waarin deze wet
wordt geplaatst, wordt uitgegeven op of na de datum van 1 juni, dan
treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van dat Staatsblad en werkt zij terug tot en met 1 juni van het
onderhavige begrotingsjaar.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden
geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en
ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand
zullen houden.
Gegeven
De Minister van Financiën,
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het
Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001 (wijziging
samenhangende met de Voorjaarsnota)
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en
ontvangsten)
De begrotingen die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op
grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk
afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het
onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begroting van de Nationale
Schuld (IXA) voor het jaar 2001 te wijzigen.
Met de vaststelling van deze wetsartikelen wordt de in de
begrotingsstaat opgenomen begroting van de uitgaven, verplichtingen en
ontvangsten voor het jaar 2001 gewijzigd.
De in die begroting opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel
B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn.
begrotingstoelichting).
De Minister van Financiën,
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTING (SSTAAT)
Door middel van dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de
uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Financiën (IXB) voor
het jaar 2001 te wijzigen.
De mutaties die tot deze wijzigingen leiden zijn in de Voorjaarsnota
2001 aangekondigd. De aansluiting tussen de Voorjaarsnotamutaties en
dit wetsvoorstel is als volgt (x f 1 mln.):
Uitgaven
Aangekondigd in de Voorjaarsnota +572,3
Verwerkt in dit voorstel +572,3
Ontvangsten
Aangekondigd in de Voorjaarsnota -2.839,2
Verwerkt in dit voorstel -2.839,2
Belangrijkste mutaties
Uitgaven en niet-belastingontvangsten
In de tabellen 1 en 2 zijn de belangrijkste beleidsmatige wijzigingen
(excl.belastingontvangsten)
ten opzichte van de ramingen in de ontwerp-begroting 2001 opgenomen.
Tabel 1. Mutaties uitgaven ten opzichte van de ramingen in de
ontwerp-begroting 2001
(x f 1000)
Artikel/mutatie
01.01 Apparaatsuitgaven kernministerie (o.m. automatisering,
telefooncentrale
en arbeidsmarktbeleid, huisvesting) +23.900
01.14 Diverse uitgaven ( compensatie Gemeentelijke
Kredietbanken) +50.000
Tabel 2. Mutaties niet-belastingontvangsten ten opzichte van de
ramingen in de
ontwerp-begroting 2001 (x f 1000)
Artikel/mutatie
01.04 Staatsloterij +53.000
01.06 Verkoopopbrengsten (niet-agrarisch) +229.000
02.01 Winstuitkering DNB +683.000
03.06 Exportkredietverzekering +265.000
Belastingontvangsten
Voor 2001 wordt het totaal van de belastingontvangsten geraamd op f
223,8 mld. Dit is een neerwaartse bijstelling van f 3,3 mld. ten
opzichte van de ontwerp-begroting 2001 (inclusief de verwerking van de
Nota van wijziging). Deze bijstelling is het saldo van autonome en
endogene mutaties. Onder autonome maatregelen worden alle
ontwikkelingen verstaan die direct kunnen worden afgeleid uit het
kabinetsbeleid. Endogene bijstellingen zijn het gevolg van mutaties in
het economisch beeld of gedragseffecten van belastingplichtigen. Tabel
3 geeft een overzicht van de omvang van de oorzaken van deze
bijstelling.
Tabel 3. Mutatie belastingontvangsten ten opzichte van de ramingen in
de ontwerp-begroting 2001 (x f 1 mld.)
Stand belastingraming ontwerp-begroting 20011
227,1
Totale mutatie
-3,3
w.v. endogeen
1,0
w.v. autonoom
-4,3
Stand belastingraming 1e suppletore begroting 2001
223,8
1 Dit is de stand ontwerp-begroting 2000 inclusief Nota van wijziging
In de totale mutatie is de doorwerking van de realisatie over 2000
naar 2001, te weten -f 0,3 mld., inbegrepen. Deze bijstelling van de
belastingramingen in 2001 is verder toegelicht in de Voorlopige
Rekening 2000.
Daarnaast leidt het enigszins bijgestelde economische beeld voor 2001
tot een opwaartse endogene aanpassing in de belastingramingen van f
1,4 mld. Dit bijgestelde economisch beeld voor 2001 komt bij
verschillende belastingsoorten tot uitdrukking. De hoger geraamde
prijsmutatie van de particuliere consumptie (van 3½% bij MEV 2001 naar
4% bij CEP 2001) zorgen voor een opwaartse endogene aanpassing bij de
omzetbelasting. De raming van de vennootschapsbelasting is op basis
van de gewijzigde grondslagontwikkeling en de hogere olieprijs
(Vpb-gas) eveneens opwaarts aangepast. Een hoger geraamde loonstijging
zorgt voor een lichte opwaartse bijstelling van de raming van de
loonbelasting. De endogene groei van de belasting op personenautos is
daarentegen neerwaarts bijgesteld in verband met de aangepaste raming
voor de autoverkopen.
De autonome mutaties voor 2001 zijn ten opzichte van ontwerp-begroting
2001 met f 4,3 mld. neerwaarts aangepast.
Deze mutatie komt voor f 3,6 mld. voort uit een eenmalige kasschuif
tussen belastingen en premies als gevolg van de belastingherziening
waarmee in de ontwerpbegroting nog geen rekening was gehouden.
Structureel blijft de verdeling van de opbrengst van de
inkomensheffing over belastingen en premies ongewijzigd maar er treedt
een derving op in de kasontvangst bij de inkomstenbelasting voor 2001
met een tegengesteld effect bij de premies die in de daarop volgende
jaren weer wordt geneutraliseerd.
Daarnaast is de raming van de omzetbelasting met f 0,5 mld. neerwaarts
aangepast. Deze bijstelling hangt samen met de lager dan verwachte
BTW-opbrengsten op infrastructuur voor het Openbaar Vervoer.
C. TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL
1. Uitgaven en verplichtingen
01.01 Personeel en materieel kernministerie
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 425.893 425.893
mutatie +34.041 +34.041
Stand 1e suppletore begroting 2001 459.934 459.934
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 208.709 208.709
Specificatie mutatie (x f 1000):
Beleidsmatige mutaties
Domeinen
* Kwaliteitsimpuls + 12.200
Beoogd wordt de kwaliteit van de dienstverlening van Domeinen te
verbeteren.
Het daartoe ingezette veranderingstraject vereist extra uitgaven voor
met name
kwaliteitsverbetering van personeel en extra uitgaven voor
automatisering en
huisvesting.
Tevens is rekening gehouden met extra apparaatsuitgaven
voortvloeiend + 1.200
uit het project activabeheer (zie ook uitgavenartikel 01.11 uitvoering
voor
werken door Domeinen)
Kernministerie
* Gestreefd wordt naar een sterkere positionering van Financiën,
mede in
relatie tot de arbeidsmarkt. Daartoe zijn extra uitgaven
voorzien o.a. gericht
op de verbetering van de werkomgeving:
-Uitgaven ICT + 16.060
Belangrijk onderdeel van de verbetering zijn de extra uitgaven
in de sfeer van
Informatie- en communicatietechnologie (ICT). Het betreft een
kwaliteits-
verbetering van de interne automatisering, telefooncentrale en
internetsites.
-Overige + 7.790
Dit betreft diverse uitgaven voor arbeidsmarktbeleid,
onderzoek
en projectorganisatie huisvesting.
Overboekingen/technische mutaties
* Eindejaarsmarge + 4.500
* Van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
in verband
doorwerking van de derde tranche voor trainees op Financiën
(+803), impuls
kinderopvang uit arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2000 (+73) en
Bureau
Arbeidsmarktcommunicatie en Mobiliteit IOFEZ en programma-uitgaven
(+600) + 1.476
Hogere personele en materiële uitgaven financiële attachés op
buitenlandse
posten (ten laste van de Homogene Groep Internationale
Samenwerking) + 160
* Naar uitgavenartikel 04.01 (personeel en materieel
Belastingdienst)
als gevolg van een reorganisatie binnen het directoraat-generaal
Belastingdienst - 9.250
* Naar het ministerie van Algemene Zaken voor uitgaven Postbus 51
Infolijn - 95
+34.041
01.03 Loonbijstelling
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 0 0
mutatie +149.899 +149.899
Stand 1e suppletore begroting 2001 149.899 149.899
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 68.021 68.021
De mutatie betreft de toedeling van de loonbijstelling uit de
aanvullende post.
01.04 Prijsbijstelling
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 0 0
mutatie +98.999 +98.999
Stand 1e suppletore begroting 2001 98.999 98.999
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 44.924 44.924
De mutatie betreft de toedeling van de prijsbijstelling uit de
aanvullende post.
01.05 Onvoorzien
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 11.245 11.245
mutatie -11.000 -11.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 245 245
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 111 111
Dit artikel is bedoeld om eventuele onzekere ontwikkelingen op de
IXB-begroting op te vangen.
Deze ramingsvoorziening kan grotendeels vrijvallen.
01.11 Uitvoering van werken door Domeinen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 69.066 69.066
Mutatie +45.250 +45.250
Stand 1e suppletore begroting 2001 114.316 114.316
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 51.874 51.874
Specificatie mutaties (x f 1.000):
* Uitvoering van bodemsaneringen en de afkoop van pachtrechten om
agrarische bedrijven te verplaatsen + 3.900
* Eindejaarsmarge voornamelijk betrekking hebbende op overlopende
verplichtingen voor onderhoud van gebouwen +1.350
* Project activabeheer +40.000
Binnen het Rijk is de behoefte aan een instrument om als een
goed
koopman op de vastgoedmarkt te kunnen opereren wanneer de
mogelijkheid zich daartoe voordoet. Doel hiervan is om tijdig
en tegen
een niet onnodig hoge prijs te kunnen beschikken over het
vastgoed
waarvan redelijkerwijs kan worden aangetoond dat het Rijk
daaraan behoefte kan hebben.
Bij het project activabeheer heeft Financiën het initiatief
genomen om een samenwerkingsverband tussen vastgoedbeherende
departementen te creëren.
Dit heeft in de nota Grondbeleid geleid tot de volgende
besluiten:
* Instelling Raad voor Vastgoed Rijksoverheid (RVR) waarin de
vastgoedbeherende departementen zijn vertegenwoordigd.
* Het creëren van een voorfinancieringsfaciliteit voor anticiperende
aankopen en het in portefeuille houden van vastgoed.
Deze aankopen komen ten laste van de begroting van Financiën.
Tot dusver
was voorzien dat het ministerie dat de beschikking wil hebben
over het
vastgoed, dit terugbetaalt aan Financiën (IXB) en dat
Financiën (IXB) dit
voorfinanciert. Bij nader inzien lijkt het beter zoveel
mogelijk aan te
sluiten bij de voor baten-lastendiensten geldende Regeling
Leen- en deposito-
faciliteit. Het voornemen bestaat deze faciliteit onder te
brengen in een baten-
en lastendienst. De constructie komt erop neer dat ten laste
van begroting IXA (zie
toelichting per begrotingsartikel, artikel 11.05 overige
uitgaven vaste schuld) een
lening wordt verstrekt en dat met de verstrekte lening de
anticiperende aankoop
wordt betaald. Het verschil met de Leen- en depositofaciliteit
is dat de aankoop ook
volledig via de begroting IXB loopt. Dat betekent dat de
lening ten laste van IXA als
ontvangst wordt geraamd op de begroting IXB en dat de
anticiperende aankoop als
uitgave ten laste van de begroting IXB komt. Als het betrokken
departement de
beschikking krijgt over de aankoop zal het departement het
bedrag aan Financiën betalen.
In de huidige begroting is er een voorziening opgenomen van f
50 mln. ten behoeve
van anticiperende aankopen. Er is f 40 mln. extra benodigd
voor deze activiteit.
Hoewel inmiddels de uitvoering hiervan plaatsvindt door een
facilitaire organisatie
binnen Financiën die de activiteiten van de Raad voor Vastgoed
Rijksoverheid
in het kader van anticiperende aankopen ondersteunt, zijn de
bedragen opgenomen
op dit uitgavenartikel en ontvangstenartikel 01.07 (diverse
ontvangsten Domeinen).
+45.250
01.12 Lasten en overige uitgaven van Domeinen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2000 93.060 93.060
Mutatie +4.000 +4.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 97.060 97.060
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 44.044 44.044
In het kader van de WOZ wordt de waarde van onroerend goed met ingang
van 1 januari 2001 weer voor een periode van vier jaar vastgesteld. In
het algemeen is hierbij het uitgangspunt dat de hogere taxatiewaarden
worden gecompenseerd door lagere tarieven. Verwacht wordt dat per
saldo de waardestijging niet geheel gecompenseerd wordt door
tariefsverlaging.
01.14 Diverse uitgaven
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2000 281 281
Mutatie +65.050 +65.050
Stand 1e suppletore begroting 2001 65.331 65.331
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 29.646 29.646
Specificatie mutatie (x f 1000):
* Om de nadelige effecten van invoering van de wet Fido voor sociale
activiteiten van Gemeentelijke Kredietbanken (GKBs) weg te
nemen worden de GKBs gecompenseerd voor gederfde
opbrengsten uit af te bouwen commerciële activiteiten +50.000
* Overboeking uit de aanvullende post voor uitvoeringskosten in
verband
met besteding van de f 400 mln. die vorig jaar door het kabinet
aan de joodse gemeenschap beschikbaar is gesteld in het kader van
Tegoeden WOII +10.500
* Eindejaarsmarge voor verplichtingenoverloop uitvoeringskosten
Tegoeden WOII +2.800
* Rechtsherstel homosexuelen: zowel op de begroting van
Volksgezondheid,
Welzijn en Sport als op de begroting van Financiën is (eenzelfde)
bedrag
opgenomen ten behoeve van rechtsherstel homosexuelen +1.750
+65.050
02.01 Muntwezen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 23.422 87.922
mutatie +5.403 +5.403
Stand 1e suppletore begroting 2001 28.825 93.325
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 13.080 42.349
Specificatie mutatie (x f 1.000):
* Ontwaardingsproject guldenmunten: binnenkort zal de conversie van
gulden-
naar euromunten plaatsvinden. Uit een oogpunt van veiligheid is het
gewenst
om de ingenomen munten te ontwaarden. Vermoedelijk zal dit gebeuren
met
speciaal voor dat doel ontwikkelde apparatuur +5.000
* Aantrekken registratoren: Bij het Nederlands Muntmuseum worden
extra
registratoren aangetrokken voor het wegwerken van de
achterstand in de
registratie van de rijksmuntcollectie +220
* Eindejaarsmarge +183
+5.403
03.04 Deelneming in het kapitaal van multilaterale
ontwikkelingsbanken
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 0 446.827
mutatie +180.861 -91.495
Stand 1e suppletore begroting 2001 180.861 355.332
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 82.071 161.243
Verplichtingen
Specificatie mutatie (x f 1.000):
* Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF): de onderhandelingen over de
komende middelenaanvulling (AfDF-9) zullen dit jaar starten en naar
verwachting ook dit jaar worden afgerond. De verplichting zal dan eind
2001
worden aangegaan, waarbij de eerste betaling naar verwachting zal
plaatsvinden in 2003. Als verplichtingenraming voor de Nederlandse
deelneming
is een stelpost opgenomen met een gelijke omvang als de laatste
+175.721
Multilateraal Investeringsfonds (MIF): in overleg met Minister
Herfkens
is ingestemd met de toetreding van Nederland tot het MIF, het fonds
van de IDB-groep voor MKB-activiteiten. De Kamer zal medio 2001
uitgebreid geïnformeerd worden over de interesse van Nederland om tot
het MIF toe te treden.
Na goedkeuring van het Parlement kan Nederland de verplichting van
f 5,14 mln. in 2001 nog aangaan en kan daarna de (eenmalige) betaling
plaatsvinden. +5.140
+180.861
Uitgaven
Specificatie mutatie (x f 1.000):
* Internationale Ontwikkelingsassociatie (IDA): op voorstel van de
minister voor Ontwikelingssamenwerking is, in verband met de
beschikbare
budgettaire ruimte voor HGIS in 2000, besloten een bedrag dat
oorspronkelijk
geraamd was voor januari 2001 te betalen in december 2000 -99.081
* Multilateraal Investeringsfonds (MIF): zoals hierboven bij de
verplichtingen-
mutatie is vermeld vindt de eenmalige betaling aan het MIF in
2001 plaats. +5.140
Overige mutaties: aanpassing in betaalschemas en wisselkoers-
aanpassingen leiden tot een mutatie van +2.446
-91.495
04.01 Personeel en materieel Belastingdienst
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 4.800.783 4.800.783
mutatie +136.123 +136.123
Stand 1e suppletore begroting 2001 4.936.906 4.936.906
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.240.270 2.240.270
Specificatie mutatie (x f 1.000):
Uitvoeringskosten fiscale wetsvoorstellen
* Uitvoeringskosten aanpassingswet IB 2001 +24.000
* Uitvoeringskosten Belastingplan 2000 (incl. de teruggaaf-
regeling Regulerende Energiebelasting voor kerken en
overige non-profitinstellingen ad f 3,9 mln.) + 10.200
* Uitvoeringskosten Belastingplan 2001 + 8.600
* Individuele koopbijdrage: uitvoeringskosten van de
intensivering van de controle op roerende zaken in de
woningakten + 5.000
* Kinderkorting: uitvoeringskosten van het amendement
waarbij de werking van de kinderkorting is uitgebreid met
de kinderen in de leeftijdsgroep 12- tot 16-jarigen + 4.000
* Ondernemerspakket: uitvoeringskosten tweede tranche
maatregelen ter bevordering van het ondernemerschap + 3.700
* Dieselcompensatie: uitvoeringskosten van de tijdelijke
verruiming van de regeling paarse diesel + 3.248
* Uitvoeringskosten Veegwet 2001 + 1.500
* Milieu-investeringsaftrek: uitvoeringskosten behandeling
van claims op aftrek voor investeringen in bedrijfsmiddelen
die van belang zijn voor bescherming van het milieu + 1.000
* Regulerende Energiebelasting: op basis van een nieuwe
schatting van het werkaanbod wordt naar de betreffende
aanvullende post een bedrag teruggeboekt van -10.000
* Omdat de vaarbelasting nog niet wordt ingevoerd, wordt
de oorspronkelijke raming op nihil gesteld -10.000
+ 41.248
Overige mutaties inclusief overboekingen
* Van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in verband met
betaald
rijden + 43.400
* Verschuiving van een aantal activiteiten in het kader van het
project Aandacht Risicobeheersing Gegevensbeveiliging en Inte-
griteit (ARGI) van 2000 naar 2001, zoals reeds bij 2e suppletore
begroting 2000 aangekondigd (ten laste van eindejaarsmarge) + 26.900
* Desalderingen (zie ook ontvangstenartikel 04.27 diverse
ontvangsten belastingdienst) + 13.813
* Overboeking van uitgavenartikel 01.01 (personeel en mate-
rieel kernministerie) in verband met de overgang van 70 ftes naar
de
Belastingdienst in het kader van de reorganisatie + 9.250
* Van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks-
relaties: impuls kinderopvang (+1.046) en doorwerking van de
derde tranche voor trainees op Financiën (+146) + 1.192
* Uitbreiding douane in het kader van intensivering van de aanpak
van de synthetische drugsproblematiek + 200
Hogere personele en materiële uitgaven van douane-
attachés te Bonn, Parijs, Brussel en Londen (ten laste van de
Homogene Groep Internationale Samenwerking) + 120
+ 94.875
+ 136.123
04.05 Uitgaven heffings- en invorderingsrente
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 475.000 475.000
mutatie +120.000 +120.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 595.000 595.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 269.999 269.999
Specificatie (x f 1000):
* Heffingsrente: bijstelling van de raming op basis
van de realisatie over 2000 en de eerste maanden van 2001 +
60.000
* Invorderingsrente: idem + 60.000
+120.000
04.08 Vergoeding proceskosten
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand
ontwerp-begroting (x f 1000)
verplichtingen 2001 uitgaven 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 6.966 6.966
mutatie +16.000 +16.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 22.966 22.966
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 10.422 10.422
Specificatie mutatie (x f 1000)
* Vergoeding van kosten die belastingplichtigen maken voor
een bezwaar tegen de voorlopige aanslag IB/PVV vanwege
de indeling van inkomsten in een verkeerde box + 20.000
* Vergoeding proceskosten: bijstelling van de raming op basis
van de realisatie over 2000 en de eerste maanden van 2001 - 4.000
+ 16.000
2. Ontvangsten
Niet-belastingontvangsten
01.04 Afdracht Staatsloterij
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 236.595
mutatie +53.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 289.595
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 131.412
De mutatie is een gevolg van de door de Stichting Exploitatie
Nederlandse Staatsloterij in haar jaarbegroting gerapporteerde
gunstige omzetontwikkeling.
01.05 Ontvangsten uit exploitatie Domeinen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 209.774
mutatie +10.500
Stand 1e suppletore begroting 2001 220.274
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 99.956
Specificatie mutatie (x f 1.000):
* Verkoop zand: de aanhoudend hoge vraag naar bodemmaterialen
(met name zand) leidt tot hogere ontvangsten +5.000
* Huren: ramingsbijstelling voor huren van gebouwen in tijdelijk
beheer +5.500 +10.500
01.06 Ontvangsten uit verkoop Domeinen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 369.380
mutatie +209.300
Stand 1e suppletore begroting 2001 578.680
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 262.594
Specificatie mutatie (x f 1.000):
Onroerend goed
* Overige domeinen: hogere opbrengsten uit hoofde van verkoop van
areaal met
niet agrarische bestemming en overige objecten +229.000
* Agrarische domeinen: de tijdelijke verkoopstop wordt voorlopig
gehandhaafd
(zie ook de brief aan de Tweede Kamer van 9 april 2001). Naar
verwachting zal
de opbrengst van agrarische verkopen lager uitvallen -43.300
* Middelenafspraak LNV IAC/IHKI: deze opbrengst heeft betrekking op
de verkoop van
de derde tranche aan de Stichting Dienst Landbouwkundig
Onderzoek van
gebouwen in Wageningen +18.600
* Middelenafspraak Buitenlandse Zaken: lagere opbrengst verkopen
ambassade-
gebouwen doordat de verkoop van de kanselarij in Ankara is
vertraagd
(naar 2002 - f 5 mln.) en de verkoop van de residentie in
Bonn, die in 2000 was
voorzien, in 2001 (+ f 2 mln.) heeft plaatsgevonden. Per saldo
een mutatie van -3.000
+201.300
Roerend goed
Op grond van de de realisaties in de afgelopen jaren kan de
opbrengstraming voor
overtollig en verbeurd verklaard roerend goed worden
bijgesteld +8.000
209.300
01.07 Diverse ontvangsten Domeinen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 66.390
mutatie + 99.500
Stand 1e suppletore begroting 2001 165.890
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 75.278
De verhoging is mogelijk door toepassing van het anti-speculatiebeding
bij doorverkoop van onroerende zaken (f 9,5 mln.). Daarnaast is er
sprake van een lening ter financiering van activabeheer die als
ontvangst op dit artikel is opgenomen (f 90 mln.). De uitgaven
hiervoor zijn opgenomen op uitgavenartikel 01.11 (uitvoering van
werken door Domeinen). Voor een nadere toelichting wordt hiernaar
verwezen.
01.10 Diverse ontvangsten, kernministerie
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 5.676
mutatie +4.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 9.676
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 4.391
Op basis van de realisatie 2000 van de ontvangsten uit verrichte werkzaamheden is de raming met f 4 mln. opgehoogd.
02.01 Winstuitkering De Nederlandsche Bank
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 2.400.000
mutatie +683.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 3.083.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.399.004
De mutatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de depreciatie van de
euro ten opzichte van de
dollar (met als gevolg hogere rente-inkomsten uit beleggingen in
dollars uitgedrukt in guldens) en
de daling van de lange eurogebied- en VS-rente (met als gevolg
koerswinsten op de verkochte obligaties).
02.02 Rente De Nederlandsche Bank/ FMS - account
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 16.300
mutatie +12.740
Stand 1e suppletore begroting 2001 29.040
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 13.178
De mutatie is het gevolg van een naar verwachting hoger gemiddeld
saldo op de bankrekening.
03.03 Ontvangsten Europese Investeringsbank
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 3.073
mutatie +51
Stand 1e suppletore begroting 2001 +3.124
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.418
Door wisselkoersverschillen fluctueert de ontvangst van rente en
aflossing van de in 1971 aan
Turkije verstrtekte lening.
03.06 Exportkredietverzekering
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 420.000
mutatie +265.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 685.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 310.839
Als gevolg van het bereiken van een akkoord in de Club van Parijs is
uit Nigeria een groter dan verwacht bedrag aan provenu's ontvangen.
Daarnaast laten ook andere debiteurlanden een positief betalingsgedrag
zien.
04.01 Ontvangsten heffings- en invorderingsrente
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 850.000
mutatie +150.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 1.000.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 453.780
De raming van de ontvangsten heffingsrente is met f 150 mln.
bijgesteld op basis van de realisatie over 2000 en de eerste maanden
van 2001.
04.04 Bijdrage van de EU in de inningskosten EU-douanerechten
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 404.000
mutatie +1.200
Stand 1e suppletore begroting 2001 405.200
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 183.872
In verband met de nieuwe macro-inzichten (CEP) is de raming van de
invoerrechten en de daarmee samenhangende EU-bijdrage voor de
inningskosten bijgesteld.
04.27 Diverse ontvangsten, Belastingdienst
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 60.817
mutatie +23.813
Stand 1e suppletore begroting 2001 84.630
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 38.403
Specificatie mutatie (x f 1.000):
* Hogere ontvangsten die samenhangen met uitgavenartikel 04.01
(personeel en materieel Belastingdienst), onder meer kinderopvang,
invaliditeitsuitkering e.d. + 13.813
* Ramingsbijstelling op basis van realisatiecijfers 2000 + 10.000
+ 23.813
04.28 Opbrengsten van schikkingen en administratieve boeten
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 247.000
mutatie +61.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 308.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 139.764
Specificatie mutatie (x f 1000)
* Administratieve boeten: bijstelling van de raming op basis
van de realisatie over 2000 en de eerste maanden van 2001 + 60.000
* Schikkingen: aanpassing van de oorspronkelijke raming op
basis van de realisatie 2000 + 1.000
+ 61.000
B.Belastingontvangsten
Onderstaand wordt per artikel een overzicht gegeven van de mutaties
van de belastingsoorten vanaf de ontwerp-begroting. Deze ramingen zijn
gebaseerd op de stand van de ramingen in de Voorjaarsnota 2001.
Mutaties van meer dan f 50 mln. per belastingsoort worden nader
toegelicht.
De bedragen in de tabel van de omzetbelasting (art.04.21) zijn na
aftrek van de afdracht aan de Europese Unie. De toelichting bij de
omzetbelasting heeft betrekking op de opbrengst voor aftrek van de
afdracht aan de Europese Unie. De bedragen bij de loon- en
inkomstenbelasting hebben betrekking op de stand ontwerp-begroting
inclusief de verwerking van de Nota van wijziging (verwerking moties
Algemene Politieke Beschouwingen).
04.06 Vermogensbelasting
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 165.000
mutatie + 9.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 174.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 78.958
04.07 Vennootschapsbelasting
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 20011 37.105.000
mutatie + 1.981.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 39.086.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 17.736.454
De raming van de vennootschapsbelasting (inclusief Vpb-gas) is met f
2,0 mld. opwaarts bijgesteld. Voor
f 0,9 mld. kan deze opwaartse bijstelling worden toegeschreven aan de
doorwerking van de realisatie 2000. Voor f 0,3 mld. is de bijstelling
het gevolg van de opwaartse aanpassing van de Vpb-grondslag, in lijn
met het bijgestelde economische beeld voor 2001. De raming van de
Vpb-gasontvangsten is met f 0,3 mld. verhoogd, onder meer vanwege de
hogere raming van de olieprijs. Tot slot is er f 0,5 mld. aan
kasversnelling ingeboekt voor de verdere continuering van de
belastingdienst om meer in de actualiteit te gaan werken.
04.08 Loon- en inkomstenbelasting
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 20011 54.203.000
mutatie - 2.731.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 51.472.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 23.356.975
De neerwaartse mutatie van f 2,7 mld. bij de loon- en
inkomstenbelasting is het saldo van een neerwaartse autonome
bijstelling van f 3,7 mld. en een opwaartse endogene bijstelling van f
0,9 mld.
De doorwerking van de realisatie over 2000 bedraagt structureel f 0,3
mld. (f 0,4 mld. bij de loonbelasting en -f 0,2 mld. voor de
inkomstenbelasting) en tijdelijk f 0,5 mld. Daarnaast is in lijn met
het verbeterde economisch beeld voor 2001, en dan met name vanwege de
sterkere loonontwikkeling, de loon- en inkomstenbelasting met f 0,1
mld. opwaarts bijgesteld.
De neerwaartse autonome mutatie komt bijna volledig voort uit een
eenmalige kasschuif tussen belastingen en premies als gevolg van de
belastingherziening waarmee in de ontwerpbegroting nog geen rekening
was gehouden. Structureel blijft de verdeling van de opbrengst van de
inkomensheffing over belastingen en premies ongewijzigd maar er treedt
een derving op in de kasontvangst bij de inkomstenbelasting voor 2001
met een tegengesteld effect bij de premies die in de daarop volgende
jaren weer wordt geneutraliseerd.
04.09 Dividendbelasting
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 5.635.000
mutatie + 139.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 5.774.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.620.127
De dividendbelasting is met f 0,1 mld. opwaarts bijgesteld. Deze
ophoging komt volledig voort uit de doorwerking van de realisatie over
2000.
04.10 Kansspelbelasting
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp begroting 2001 310.000
mutatie +15.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 325.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 147.479
04.11 Motorrijtuigenbelasting
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 20011 4.635.000
mutatie - 265.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 4.370.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.983.020
De motorrijtuigenbelasting is met f 0,3 mld. neerwaarts bijgesteld.
Deze bijstelling komt volledig voort uit de doorwerking van de
realisatie over 2000.
04.12 Accijns van lichte olie
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 7.515.000
mutatie - 382.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 7.133.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 3.236.814
De accijns van lichte olie is met f 0,4 mld. neerwaarts bijgesteld.
Deze bijstelling komt met name voort uit de doorwerking van de
realisatie over 2000.
04.13 Accijns van minerale oliën anders dan lichte olie
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 20011 5.209.000
mutatie - 416.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 4.793.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.174.969
De accijns van minerale oliën anders dan lichte olie is met f 0,4 mld.
neerwaarts bijgesteld. Deze bijstelling komt voor f 0,1 mld. voort uit
de bijstelling van de autonome maatregelen zoals de versnelde
teruggaveregeling laagzwavelige diesel. Daarnaast werkt de realisatie
over 2000 met f 0,3 mld. door.
.
04.14 Wijnaccijns en accijns van mousserende dranken
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 420.000
mutatie - 8.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 412.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 186.957
04.15 Alcoholaccijns
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 920.000
mutatie + 21.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 941.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 427.007
04.16 Bieraccijns
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 670.000
mutatie - 21.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 649.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 294.503
04.18 Tabaksaccijns
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 3.905.000
mutatie - 76.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 3.829.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.737.524
De raming van de tabaksaccijns is met f 0,1 mld. neerwaarts
bijgesteld. Deze bijstelling is voor het grootste deel het gevolg van
de doorwerking over 2000.
04.20 Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 6.925.000
mutatie - 378.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 6.547.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.970.899
De neerwaartse bijstelling bij de BPM bedraagt f 0,4 mld. Dit is in belangrijke mate het gevolg van de endogene bijstelling van de verwachting van de RAI omtrent de ontwikkeling van autoverkopen. . Daarnaast werkt de realisatie over 2000 met f 0,1 mld. door.
04.21 Omzetbelasting (excl. afdrachten EU)
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 69.070.000
mutatie - 689.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 68.381.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 31.029.945
Inclusief de afdrachten aan de Europese Unie bedraagt de neerwaartse
bijstelling bij de omzetbelasting
f 0,1 mld. De neerwaartse bijstelling wordt voor f 0,7 mld.
toegeschreven aan een tijdelijke doorwerking van de realisatie over
2000 en voor f 0,5 mld. door de lager dan verwachte BTW-opbrengsten op
infrastructuur voor het Openbaar Vervoer. Daartegenover staat een
opwaartse endoge bijstelling van f 0,7 mld. bij de omzetbelasting als
het gevolg van het verbeterd economisch beeld voor 2001.
04.22 Belastingen van rechtsverkeer
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 9.160.000
mutatie - 362.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 8.798.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 3.992.358
De neerwaartse bijstelling bij de belasting van rechtsverkeer van f 0,4 mld. is met name het gevolg van de doorwerking over 2000.
04.23 Rechten van successie, van overgang en van schenking
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 3.380.000
mutatie +184.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 3.564.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.617.273
De verhoogde raming voor de successierechten komt volledig voor rekening van de structurele doorwerking van de realisatie over 2000.
04.24 Overige belastingontvangsten
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 80.000
mutatie + 25.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 105.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 47.647
04.25 Belastingen op milieugrondslag
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 8.360.000
mutatie -383.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 7.977.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 3.619.805
De neerwaartse bijstelling bij de milieugrondslag bedraagt f 0,4 mld. Hiermee is de regulerende energiebelasting in overeenstemming gebracht met de gemiddelde ontwikkeling van de laatste jaren.
04.26 Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en van enkele andere
producten
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 510.000
mutatie - 23.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 487.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 220.991
04.29 Belasting op zware motorrijtuigen
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 225.000
mutatie - 2.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 223.000
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 101.193
04.30 Ontvangsten die ten behoeve van het gemeentefonds en
provinciefonds worden afgezonderd
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
ontvangsten 2001
Stand ontwerp-begroting 2001 -27.813.891
Mutatie -1.050.333
Stand 1e suppletore begroting 2001 -28.864.224
Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 -13.098.014
Voor een toelichting op de mutatie wordt verwezen naar de 1e
suppletore begroting 2001 van
het gemeentefonds en provinciefonds. In de mutatie is tevens het
bedrag van de Nota van
Wijziging op de ontwerp-begroting 2001 van het gemeentefonds begrepen.
Begrotingsstaat behorende bij de Wet van ...2001, Stb. ...
Begroting 2001, inclusief eerste suppletore begroting
Ministerie van Financiën (IXB)
Onderdeel uitgaven en verplichtingen
(1)
Art.
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
verplichtingen
uitgaven
NLG 1000
EUR 1000
NLG 1000
EUR 1000
TOTAAL
6.899.175
3.130.710
01
Algemeen
609.945
276.781
01
Personeel en materieel kernministerie
425.893
193.262
425.893
193.262
03
Loonbijstelling
04
Prijsbijstelling
05
Onvoorzien
11.245
5.103
11.245
5.103
10
Opsporing en ruiming van explosieven
11
Uitvoering van werken door Domeinen
69.066
31.341
69.066
31.341
12
Lasten en overige uitgaven van Domeinen
93.060
42.229
93.060
42.229
13
Uitgaven omslagstelsel Rijkswagenpark
10.400
4.719
10.400
4.719
14
Diverse uitgaven
281
128
281
128
02
Financiën Binnenland
233.922
106.149
01
Muntwezen
23.422
10.628
87.922
39.897
03
Garanties en waarborgen binnenland
04
Deelneming in het kapitaal van banken
05
(Her)verzekering van schaden aan derden
07
Regeling Bijzondere Financiering
175.000
79.412
34.000
15.429
08
Garantieregeling Particuliere Participatiemaatschappijen
1.000
454
09
Kosten betalingsverkeer rijksoverheid
10
Verwerving vermogenstitels
11
Tijdelijke regeling subsidie tankstations grensstreek Duitsland
12
Publieksets euromunten
111.000
50.370
03
Financiën Buitenland
660.620
299.776
02
Garanties aan de Nederlandse Financierings-Maatschappij
voor Ontwikkelingslanden
03
Tijdelijke financiering van de liquiditeiten van de Nederlandse
Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden
04
Deelneming in het kapitaal van multilaterale
ontwikkelingsbanken
446.827
202.761
05
Garanties inzake deelneming in het kapitaal van multilaterale
ontwikkelingsbanken en garanties aan de EIB
10.815
4.908
07
Garanties aan De Nederlandsche Bank
250.000
113.445
08
Kredieten EU-betalingsbalanssteun aan lidstaten
10
Exportkredietverzekering
25.000.000
11.344.505
200.267
90.877
11
Regeling Herverzekering Investeringen
1.000.000
453.780
13
Deelneming in het kapitaal van Europese banken
13.526
6.138
14
Garanties inzake deelneming in het kapitaal van Europese
banken
16
Deelneming in het kapitaal van de Ontwikkelingsbank voor
het Midden-Oosten en Noord-Afrika
17
Garantie inzake deelneming in het kapitaal van de
Ontwikkelingsbank voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika
04
Fiscale Zaken en Belastingen
5.394.688
2.448.004
01
Personeel en materieel Belastingdienst
4.800.783
2.178.500
4.800.783
2.178.500
03
Bijdragen en staatsprijs betreffende fiscale zaken
370
168
370
168
04
Vervallen
05
Uitgaven heffings- en invorderingsrente
475.000
215.546
475.000
215.546
06
Garantie procesrisico's
250
113
100
45
08
Vergoeding proceskosten
6.966
3.161
6.966
3.161
09
Wet waardering onroerende zaken
70.839
32.145
70.839
32.145
10
Uitvoering belastingmaatregelen door derden
40.975
18.594
40.630
18.437
Mij bekend,
De Minister van Financiën,
Begrotingsstaat behorende bij de Wet van ..2001, Stb. ...
Begroting 2001, inclusief eerste suppletore begroting
Ministerie van Financiën (IXB)
Onderdeel ontvangsten
(1)
(2)
Art.
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde
Mutaties (+ of -) op grond van
begroting
eerste suppletore begroting
ontvangsten
ontvangsten
NLG 1000
EUR 1000
NLG 1000
EUR 1000
TOTAAL
196.339.293
89.094.890
-2.839.229
-1.288.386
01
Algemeen
898.315
407.638
04
Afdracht Staatsloterij
236.595
107.362
53.000
24.050
05
Ontvangsten uit exploitatie Domeinen
209.774
95.191
10.500
4.765
06
Ontvangsten uit verkoop Domeinen
369.380
167.617
209.300
94.976
07
Diverse ontvangsten Domeinen
66.390
30.126
99.500
45.151
08
Ontvangsten omslagstelsel Rijkswagenpark
10.500
4.765
10
Diverse ontvangsten, kernministerie
5.676
2.576
4.000
1.815
02
Financiën Binnenland
2.664.345
1.209.028
01
Winstuitkering De Nederlandsche Bank
2.400.000
1.089.073
683.000
309.932
02
Rente De Nederlandsche Bank-FMS account
16.300
7.397
12.740
5.781
03
Ontvangsten Muntwezen
1.066
484
04
Toename munten in circulatie
44.100
20.012
07
Diverse ontvangsten financiën binnenland
862
391
08
Dividend uit staatsdeelnemingen
83.600
37.936
10
Regeling Bijzondere Financiering en Garantieregeling
Particuliere Participatiemaatschappijen
21.000
9.529
11
Opbrengst verkoop vermogenstitels
12
Rente en aflossing diverse leningen
97.417
44.206
03
Financiën Buitenland
492.607
223.536
02
Tijdelijke financiering van de liquiditeiten van de Nederlandse
Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden
03
Ontvangsten Europese Investeringsbank
3.073
1.394
51
23
04
Kredieten EU-betalingsbalanssteun aan lidstaten
05
Diverse ontvangsten financiën buitenland
68.534
31.099
06
Exportkredietverzekering
420.000
190.588
265.000
120.252
07
Regeling Herverzekering Investeringen
1.000
454
04
Fiscale Zaken en Belastingen
192.284.026
87.254.688
A. Niet-belastingontvangsten
1.695.917
769.575
01
Ontvangsten heffings- en invorderingsrente
850.000
385.713
150.000
68.067
02
Kosten vervolging
122.800
55.724
03
Ontvangsten uit verrichte werkzaamheden, Belastingdienst
11.300
5.128
04
Bijdrage van de EU in de inningskosten EU-douanerechten
404.000
183.327
1.200
545
27
Diverse ontvangsten, Belastingdienst
60.817
27.598
23.813
10.806
28
Opbrengsten van schikkingen en administratieve boeten
247.000
112.084
61.000
27.681
B. Belastingontvangsten
190.588.109
86.485.113
05
Inkomstenbelasting
06
Vermogensbelasting
165.000
74.874
9.000
4.084
07
Vennootschapsbelasting
37.105.000
16.837.515
1.981.000
898.939
08
Loon- en inkomstenbelasting
54.203.000
24.596.249
-2.731.000
-1.239.274
09
Dividendbelasting
5.635.000
2.557.052
139.000
63.075
10
Kansspelbelasting
310.000
140.672
15.000
6.807
11
Motorrijtuigenbelasting
4.635.000
2.103.271
-265.000
-120.252
12
Accijns van lichte olie
7.515.000
3.410.158
-382.000
-173.344
13
Accijns van minerale oliën anders dan lichte olie
5.209.000
2.363.741
-416.000
-188.773
14
Wijnaccijns en accijns van mousserende dranken
420.000
190.588
-8.000
-3.630
15
Alcoholaccijns
920.000
417.478
21.000
9.529
16
Bieraccijns
670.000
304.033
-21.000
-9.529
18
Tabaksaccijns
3.905.000
1.772.012
-76.000
-34.487
20
Belasting van personenauto's en motorrijwielen
6.925.000
3.142.428
-378.000
-171.529
21
Omzetbelasting
69.070.000
31.342.600
-689.000
-312.655
22
Belastingen van rechtsverkeer
9.160.000
4.156.627
-362.000
-164.268
23
Rechten van successie, van overgang en van schenking
3.380.000
1.533.777
184.000
83.496
24
Overige belastingontvangsten
80.000
36.302
25.000
11.345
25
Belastingen op milieugrondslag
8.360.000
3.793.603
-383.000
-173.798
26
Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en van enkele
andere producten
510.000
231.428
-23.000
-10.437
29
Belasting op zware motorrijtuigen
225.000
102.101
-2.000
-908
30
Ontvangsten die ten behoeve van het gemeentefonds en
provinciefonds worden afgezonderd
-27.813.891
-12.621.393
-1.050.333
-476.620
Mij bekend,
De Minister van Financiën,