College wil veiliger vormgeving aansluiting
Plettenburgerbaan-Marconibaan
Het college van Burgemeester en Wethouders wil de aansluiting van de
Plettenburgerbaan op de Marconibaan op een meer verkeersveilige manier
vormgegeven dan is vastgelegd in de gemeentelijke Autonota. Het
college wil aansluiten bij het landelijk concept ´Duurzaam Veilig´ dat
voorziet in een verkeersveilige inrichting van wegen. De aansluiting
Plettenburgerbaan/Marconibaan wordt daardoor wel aanzienlijk duurder
dan aanvankelijk was geraamd, met name door de uitbreiding van het
plan met vrijliggende fietspaden langs de Marconibaan. De hogere
kosten van de aansluiting hebben ook te maken gekregen met de nodige
prijsstijgingen waarmee de gemeente is geconfronteerd. Dit samen leidt
tot extra kosten van 2,9 miljoen gulden, bovenop de reeds in de
Autonota geraamde 2,5 miljoen gulden. Ook overweegt het college nog
een tweede variant voor deze aansluiting, die nog beter aansluit bij
het plan voor de vrijliggende fietspaden langs de Hollandhaven. Deze
variant kost echter nog eens 1,1 miljoen gulden extra.
Over de financiering van de aansluiting formuleert het college
binnenkort een voorstel aan de raad.
Wijkverkeersplan Fokkesteeg en Merwestein
Daarnaast overweegt het college de realisering van het
wijkverkeersplannen voor Fokkesteeg en Merwestein een jaar te
vervroegen: 2002 in plaats van 2003. Dit is echter nog afhankelijk van
de financiële mogelijkheden en de afweging van prioriteiten. Ook over
de financiering van deze twee wijkverkeersplannen formuleert het
college binnenkort een voorstel aan de raad.
Doel van een wijkverkeersplan is de wijk op een duurzaam
verkeersveilige manier in te richten. Daarbij wordt tevens bezien
welke maatregelen ter bevordering van het fietsgebruik kunnen worden
genomen.
Invoerdatum 22-5-2001
Copyright © Gemeente Nieuwegein Martinbaan 2
3439 NN Nieuwegein