Gemeente Nieuwegein

College wil veiliger vormgeving aansluiting
Plettenburgerbaan-Marconibaan
Het college van Burgemeester en Wethouders wil de aansluiting van de Plettenburgerbaan op de Marconibaan op een meer verkeersveilige manier vormgegeven dan is vastgelegd in de gemeentelijke Autonota. Het college wil aansluiten bij het landelijk concept ´Duurzaam Veilig´ dat voorziet in een verkeersveilige inrichting van wegen. De aansluiting Plettenburgerbaan/Marconibaan wordt daardoor wel aanzienlijk duurder dan aanvankelijk was geraamd, met name door de uitbreiding van het plan met vrijliggende fietspaden langs de Marconibaan. De hogere kosten van de aansluiting hebben ook te maken gekregen met de nodige prijsstijgingen waarmee de gemeente is geconfronteerd. Dit samen leidt tot extra kosten van 2,9 miljoen gulden, bovenop de reeds in de Autonota geraamde 2,5 miljoen gulden. Ook overweegt het college nog een tweede variant voor deze aansluiting, die nog beter aansluit bij het plan voor de vrijliggende fietspaden langs de Hollandhaven. Deze variant kost echter nog eens 1,1 miljoen gulden extra. Over de financiering van de aansluiting formuleert het college binnenkort een voorstel aan de raad.

Wijkverkeersplan Fokkesteeg en Merwestein
Daarnaast overweegt het college de realisering van het wijkverkeersplannen voor Fokkesteeg en Merwestein een jaar te vervroegen: 2002 in plaats van 2003. Dit is echter nog afhankelijk van de financiële mogelijkheden en de afweging van prioriteiten. Ook over de financiering van deze twee wijkverkeersplannen formuleert het college binnenkort een voorstel aan de raad.
Doel van een wijkverkeersplan is de wijk op een duurzaam verkeersveilige manier in te richten. Daarbij wordt tevens bezien welke maatregelen ter bevordering van het fietsgebruik kunnen worden genomen.



Invoerdatum 22-5-2001


Copyright © Gemeente Nieuwegein Martinbaan 2
3439 NN Nieuwegein