Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
MINVENW: Nieuwe contractvorm voor Rijksweg 11
Op 22 mei 2001 vindt in het stadskantoor van Alphen aan den Rijn de
ondertekening plaats van het DBM-contract (Design, Build en
Maintenance) door de Secrataris-Generaal van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, dhr. mr. R.J.J.M. Pans, en de penvoerder van
het N11-Consortium, dhr. ing. J.J. de With. DBM is een nieuwe
contractvorm, waarin zoveel mogelijk werk aan de 'markt' wordt
overgelaten. Tevens vindt, in verband met de voorfinanciering inzake
de versnelde aanleg de ondertekening plaats van de leenovereenkomsten
tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Provincie
zuid-Holland en het N11-Consortium.
Voor de provincie tekent de gedeputeerde, de heer ir. M. Houtman.
Dit alles betekent dat de aanleg van de 2 -2 autoweg met een lengte
van 7,5 km tussen het Alphen Aquaduct en de aansluiting op de A12 te
Bodegraven vóór 22 mei 2004 zal zijn voltooid. Daarmee is dan een
versnelling bereikt van zes jaar ten opzichte van de oorspronkelijk
geplande openstelling. De kosten voor de aanleg bedragen ca. 150
miljoen, waarmee de gehele Rijksweg 11 tussen de A4 bij Leiden en de
A12 bij Bodegraven zal zijn gerealiseerd voor ca. 500 miljoen gulden.
Het contract houdt in dat het N11-consortium niet alleen
verantwoordelijk is voor de aanleg van de weg, maar ook voor de
ontwerpwerkzaamheden en het, gedurende een periode van tien jaar na de
openstelling van de rijksweg, uitvoeren van onderhoud. Verder zorgt de
bouwer direct aansluitend op de openstelling van rijksweg 11 dat de
bestaande weg (Steekterweg, Dammekant, Rijksstraatweg) verkeersluw
wordt gemaakt. De uitvoering van dit karwei duurt circa 2 jaar. Over
het ontwerp van de te reconstrueren N712 is reeds eerder met de
betreffende bewoners en belanghebbenden gecommuniceerd. Nog deze zomer
zullen de eerste werkzaamheden aanvangen.
Achtergrond
De aanleg van dit laatste deel van rijksweg 11 werd onzeker toen de
realisatie aanvankelijk werd geschrapt uit de Meerjarenbegroting
Infrastructuur en Transport (MIT) in 1998. In overleg met de regio
zegde minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat haar medewerking
toe aan een versnelde aanleg, als de betrokken partijen daarvoor zelf
met een passend financieringsvoorstel zouden komen.
Rijk, Provincie, gemeenten en bedrijfsleven sloegen vervolgens de
handen in één. Dit leidde tot een tweetal overeenkomsten die op 4
april 2000 zijn gesloten. Enerzijds tussen het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat en een Consortium van een zestal grote Nederlandse
aannemingsbedrijven, anderzijds tussen het Ministerie, de provincie,
de gemeente Bodegraven, de gemeente Alphen aan den Rijn en de Kamer
van Koophandel voor Rijnland en omstreken over de te leveren regionale
bijdrage van 10 mln. Daarnaast hebben de gemeenten Jacobswoude,
Nieuwkoop en Ter Aar bijgedragen aan de realisatie van dit project.
De met het N11-Consortium op 4 april 2000 gesloten
intentieovereenkomst is thans uitgewerkt in het eerder genoemde
DBM-contract.
In relatie tot dit project heeft de provincie Zuid-Holland opdracht
verstrekt aan Rail-Infra-Beheer voor de engineering van de tunnel in
de Boskoopsweg die de spoorbaan Alphen-Utrecht kruist. Om een veilige
en verantwoorde afwikkeling van het verkeer te garanderen bij de
openstelling van Rijksweg 11, zal genoemde onderdoorgang ook
gerealiseerd moeten zijn.