OP UW WENKEN BEDIEND
Gemeentelijke dienstverlening: hoe en wat?
Het nieuwe college van B & W wil de dienstverlening van de gemeente aan de Utrechtse burgers verbeteren onder andere door het oprichten van wijkservicecentra, waarvan er al drie in verschillende opzet functioneren. TUMULT organiseert op 22 mei een debat over de vraag hoe deze dienstverlening het best georganiseerd kan worden.
Uit bevolkingsonderzoek van de Gemeente Utrecht blijkt dat de Utrechtse bevolking redelijk tevreden is over de dienstverlening van de gemeente. Zaken als sociale uitkeringen, parkeervergunningen en vragen over de eigen wijk willen bewoners echter graag dichtbij hebben of houden. In de stad functioneren al drie wijkservicecentra, die alle drie verschillend van opzet zijn. Daar zijn ervaringen opgedaan met de organisatie van dienstverlening. Hoe breed kan en moet het pakket aan dienstverlening zijn? Omvat het: het verstrekken van paspoorten, parkeervergunningen, woonservicebemiddeling, openbare bibliotheken, gezondheidszorgvoorzieningen, vragen over werk en inkomen, bouwvergunningen, etc. Hoe gaan de verschillende organisaties samenwerken in één centrum? En wat betekent het dat gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties zoals WoningNet samen moeten gaan werken? Wat kan de functie van internet zijn ? Vervolgens is een belangrijke vraag hoe de dienstverlening gebracht moet worden naar de burger en op welk niveau: buurt, wijk of stedelijk?
Over deze vragen gaan in debat Ton van Vlimmeren, directeur Openbare Bibliotheek Gemeente Utrecht, Cas Kruidenberg, algemeen directeur WoningNet, Paul Hartman hoofd wijkservicecentrum Vleuten de Meern, en Joke Ravensbergen, partner van adviesbureau Van Kooij en Ravensbergen. Voorzitter is Toke Tom, adviseur De Beuk. Mede mogelijk gemaakt door Betrokken Stad, Gemeente Utrecht.
Het debat vindt plaats in de kerk aan de Hamburgerstraat 9 te Utrecht. Aanvang 20.00 uur, Entree vrij. Voor reserveringen of meer informatie: 030 2332430 of tumult@ision.nl.