AutoRai

21-5-2001

2.0 CRDi voor Elantra, Trajet en Santa Fe

Hyundai introduceert een serie hypermoderne dieselmotoren. De eerste van deze common rails wordt geleverd in de Elantra, de Trajet en de Santa Fe

Dankzij vooruitstrevende CRDi- techniek leveren ze hoge prestaties bij een laag brandstofverbruik een geringe uitstoot. Met deze nieuwe generatie verwacht Hyundai zijn aandeel in de nog steeds groeiende dieselmarkt flink te vergroten. De eerste krachtbron van de serie, de 2.0 CRDi, verschijnt in de Elantra, de Trajet en de Santa Fe. De modellen vallen op door hun scherpe prijsstelling en de lage gebruiks- en onderhoudskosten.

Hyundai heeft de motoren in samenwerking met Detroit Diesel (behoort tot Roger Penske Group) ontwikkeld en maakt voor de brandstofinjectie gebruik van de common-rail techniek van Bosch. Het elektronisch geregelde systeem spuit de brandstof onder zeer hoge druk (1.350 bar) rechtstreeks in de cilinders. De motoren lopen zuiniger en schoner dan een krachtbron met indirecte inspuiting. Hyundai past daarnaast vooruitstrevende technieken toe, zoals vier kleppen per cilinder en een turbo met intercooler.

De CRDi-krachtbronnen kunnen dan ook zonder twijfel tot de modernste diesels worden gerekend. Hyundai maakt een sprong voorwaarts en voorspelt dat de verkoop van modellen met een dieselmotor in drie jaar tijd wereldwijd zal stijgen van drie miljoen naar vijf miljoen Hyundai's. Ook in Nederland ziet importeur Greenib Car grote kansen. Het marktbereik neemt met naar verwachting met 20 procent toe. De stijging van de verkoopkansen komt overeen met de introductie van een nieuw model.

2.0 CRDi in Elantra

De 2.0 CRDi verschijnt als eerste van de serie. Hij maakt zijn debuut in de Elantra, de Santa Fe en de Trajet. Door het hoge vermogen van 83 kW/112 pk zorgt de krachtbron voor bijzonder levendige prestaties. De Elantra CRDi haalt een topsnelheid van 173 km/uur. Ook het forse koppel van 235 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut draagt bij aan die levendigheid. De motor loopt bovendien stil en trillingsarm, mede dankzij de toepassing van balansassen. In trekkracht en comfort doet de CRDi-krachtbron niet onder voor een benzinemotor met vergelijkbare cilinderinhoud.

De uitlaatgassen voldoen moeiteloos aan de strenge Euro III normen. Sterker nog, de CRDi-techniek is al voorbereid op de toekomstige Euro IV-normen. De 2,0-liter krachtbron komt eveneens beschikbaar voor de Trajet, de Santa Fe en later de Santa Fe Van en de Highway Van. Een hoger koppel van 255 Nm zorgt voor de extra kracht om ook deze zwaardere auto's vlotte prestaties te geven. Eind dit jaar lanceert Hyundai een driecilinder 1,5-liter CRDi van 59 kW/80 pk voor de Accent en de nieuwe Matrix. In de loop van volgend jaar komt de 2.5 CRDi van 103 kW/140 pk beschikbaar voor de H 200.

Perfecte koude start

Bij de CRDi-krachtbronnen is veel aandacht besteed aan een zeer goede koude start. Nieuwe, speciale gloeibougies bereiken binnen vier seconden hun werktemperatuur van 850 graden Celsius. Hyundai past deze toe om juist bij de start de productie van rook en roet uit te bannen. Bovendien vermindert de geluidsproductie. Bij een buitentemperatuur onder het vriespunt treedt een systeem voor brandstofvoorverwarming in werking zodat de motoren ook onder die omstandigheden trillingsvrij en rookvrij lopen.

Een volledig elektronisch motormanagement draagt bij aan de verfijnde loop. Het past inspuitmoment en -duur in een fractie van een seconde aan aan de vaak wisselende omstandigheden. De controle van de motor en de verbranding is snel uit te voeren met behulp van HiScan diagnoseapparatuur. En mocht het motormanagement een storing signaleren dan gaat het over op een noodloopfunctie, waardoor toerental en snelheid worden beperkt.

Kostenbewaking

Dieselmotoren danken hun groeiende populariteit aan hun geringe brandstofverbruik. Bij de ontwikkeling van de CRDi-krachtbronnen heeft Hyundai deze eigenschap als uitgangspunt gehanteerd en gekeken op welke manier de kosten in het dagelijks gebruik naar een lager niveau zijn te krijgen. Door voor de CRDi-motoren 70 procent gelijke componenten te benutten zijn de kosten van productie laag. Dat vertaalt zich in een relatief geringe meerprijs voor de diesels.

De Elantra heeft een gunstige prijsstelling in vergelijking met de klassegenoten zoals bijvoorbeeld de VW Bora, de Skoda Octavia, de Opel Vectra, de Toyota Avensis en de Mitsubishi Carisma. Alleen de Octavia komt in prijs wat gunstiger uit, maar die heeft een iets minder krachtige 1.9 TDI motor van 110 pk. De Trajet 2.0 CRDi is ten opzichte van zijn MPV-klassegenoten gemiddeld zelfs 17 procent goedkoper.

Lage onderhoudskosten

Daarnaast zijn de onderhoudsintervallen lang. Eens in de 30.000 kilometer is pas een grote onderhoudsbeurt nodig en veel aan slijtage onderhevige onderdelen zijn snel en makkelijk te verwisselen. Tel daarbij het lage brandstofverbruik van 1 liter op 15,6 kilometer gemiddeld voor de Elantra 2.0 CRDi en het is duidelijk dat Hyundai prijstechnisch heel wat troeven in handen heeft om zakelijke rijders te overtuigen. Ook degene, die veel comfort wensen, want dat bieden de nieuwe diesels volop. Belangrijk, want 90 procent van de dieselrijders in het segment van de Elantra gebruikt de auto vooral voor zakelijke doeleinden.