21-5-2001
2.0 CRDi voor Elantra, Trajet en Santa Fe
Hyundai introduceert een serie hypermoderne
dieselmotoren. De eerste van deze common rails
wordt geleverd in de Elantra, de Trajet en de
Santa Fe
Dankzij vooruitstrevende CRDi- techniek leveren
ze hoge prestaties bij een laag brandstofverbruik
een geringe uitstoot. Met deze nieuwe generatie
verwacht Hyundai zijn aandeel in de nog steeds
groeiende dieselmarkt flink te vergroten. De
eerste krachtbron van de serie, de 2.0 CRDi,
verschijnt in de Elantra, de Trajet en de Santa
Fe. De modellen vallen op door hun scherpe
prijsstelling en de lage gebruiks- en
onderhoudskosten.
Hyundai heeft de motoren in samenwerking met
Detroit Diesel (behoort tot Roger Penske Group)
ontwikkeld en maakt voor de brandstofinjectie
gebruik van de common-rail techniek van Bosch.
Het elektronisch geregelde systeem spuit de
brandstof onder zeer hoge druk (1.350 bar)
rechtstreeks in de cilinders. De motoren lopen
zuiniger en schoner dan een krachtbron met
indirecte inspuiting. Hyundai past daarnaast
vooruitstrevende technieken toe, zoals vier
kleppen per cilinder en een turbo met
intercooler.
De CRDi-krachtbronnen kunnen dan ook zonder
twijfel tot de modernste diesels worden gerekend.
Hyundai maakt een sprong voorwaarts en voorspelt
dat de verkoop van modellen met een dieselmotor
in drie jaar tijd wereldwijd zal stijgen van drie
miljoen naar vijf miljoen Hyundai's. Ook in
Nederland ziet importeur Greenib Car grote
kansen. Het marktbereik neemt met naar
verwachting met 20 procent toe. De stijging van
de verkoopkansen komt overeen met de introductie
van een nieuw model.
2.0 CRDi in Elantra
De 2.0 CRDi verschijnt als eerste van de serie.
Hij maakt zijn debuut in de Elantra, de Santa Fe
en de Trajet. Door het hoge vermogen van 83
kW/112 pk zorgt de krachtbron voor bijzonder
levendige prestaties. De Elantra CRDi haalt een
topsnelheid van 173 km/uur. Ook het forse koppel
van 235 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut
draagt bij aan die levendigheid. De motor loopt
bovendien stil en trillingsarm, mede dankzij de
toepassing van balansassen. In trekkracht en
comfort doet de CRDi-krachtbron niet onder voor
een benzinemotor met vergelijkbare
cilinderinhoud.
De uitlaatgassen voldoen moeiteloos aan de
strenge Euro III normen. Sterker nog, de
CRDi-techniek is al voorbereid op de toekomstige
Euro IV-normen. De 2,0-liter krachtbron komt
eveneens beschikbaar voor de Trajet, de Santa Fe
en later de Santa Fe Van en de Highway Van. Een
hoger koppel van 255 Nm zorgt voor de extra
kracht om ook deze zwaardere auto's vlotte
prestaties te geven. Eind dit jaar lanceert
Hyundai een driecilinder 1,5-liter CRDi van 59
kW/80 pk voor de Accent en de nieuwe Matrix. In
de loop van volgend jaar komt de 2.5 CRDi van 103
kW/140 pk beschikbaar voor de H 200.
Perfecte koude start
Bij de CRDi-krachtbronnen is veel aandacht
besteed aan een zeer goede koude start. Nieuwe,
speciale gloeibougies bereiken binnen vier
seconden hun werktemperatuur van 850 graden
Celsius. Hyundai past deze toe om juist bij de
start de productie van rook en roet uit te
bannen. Bovendien vermindert de geluidsproductie.
Bij een buitentemperatuur onder het vriespunt
treedt een systeem voor brandstofvoorverwarming
in werking zodat de motoren ook onder die
omstandigheden trillingsvrij en rookvrij lopen.
Een volledig elektronisch motormanagement draagt
bij aan de verfijnde loop. Het past inspuitmoment
en -duur in een fractie van een seconde aan aan
de vaak wisselende omstandigheden. De controle
van de motor en de verbranding is snel uit te
voeren met behulp van HiScan diagnoseapparatuur.
En mocht het motormanagement een storing
signaleren dan gaat het over op een
noodloopfunctie, waardoor toerental en snelheid
worden beperkt.
Kostenbewaking
Dieselmotoren danken hun groeiende populariteit
aan hun geringe brandstofverbruik. Bij de
ontwikkeling van de CRDi-krachtbronnen heeft
Hyundai deze eigenschap als uitgangspunt
gehanteerd en gekeken op welke manier de kosten
in het dagelijks gebruik naar een lager niveau
zijn te krijgen. Door voor de CRDi-motoren 70
procent gelijke componenten te benutten zijn de
kosten van productie laag. Dat vertaalt zich in
een relatief geringe meerprijs voor de diesels.
De Elantra heeft een gunstige prijsstelling in vergelijking met de klassegenoten zoals bijvoorbeeld de VW Bora, de Skoda Octavia, de Opel Vectra, de Toyota Avensis en de Mitsubishi Carisma. Alleen de Octavia komt in prijs wat gunstiger uit, maar die heeft een iets minder krachtige 1.9 TDI motor van 110 pk. De Trajet 2.0 CRDi is ten opzichte van zijn MPV-klassegenoten gemiddeld zelfs 17 procent goedkoper.
Lage onderhoudskosten
Daarnaast zijn de onderhoudsintervallen lang.
Eens in de 30.000 kilometer is pas een grote
onderhoudsbeurt nodig en veel aan slijtage
onderhevige onderdelen zijn snel en makkelijk te
verwisselen. Tel daarbij het lage
brandstofverbruik van 1 liter op 15,6 kilometer
gemiddeld voor de Elantra 2.0 CRDi en het is
duidelijk dat Hyundai prijstechnisch heel wat
troeven in handen heeft om zakelijke rijders te
overtuigen. Ook degene, die veel comfort wensen,
want dat bieden de nieuwe diesels volop.
Belangrijk, want 90 procent van de dieselrijders
in het segment van de Elantra gebruikt de auto
vooral voor zakelijke doeleinden.