20 Mei 2001: Diskwalificatie haalt streep door GT-zege Tom Coronel
Tom Coronel en Jamie Campbell-Walter leken op het circuit van Zolder op een prachtige manier revanche genomen te hebben na de pechvol verlopen race vorige week op Silverstone. Het tweetal pakte na een zinderende race van drie uur in de laatste bocht voor de finish de overwinning. Echter ook deze keer zou de overwinning door overmacht niet bij het Lister team terecht komen. Bij de technische controle bleek namelijk dat de Lister Storm niet aan de regelementen voldeed.
Coronel hoorde thuis pas van de diskwalificatie en wilde het eerst
niet geloven. "Ik dacht dat ze me in de maling namen, dus heb ik toch
maar even met het team gebeld", aldus Tom. De domper werd gisteravond
laat bevestigd door Lister teambaas Laurence Pearce. Bij de controle
worden de twee luchtinlaten afgestopt met twee 'tennisballen', waarna
de draaiende motor dient af te slaan, hetgeen niet gebeurde. Dat wijst
er op dat er nog lucht wordt aangezogen. Volgens Pearce, die tegen de
diskwalificatie in beroep gaat, is waarschijnlijk de airbox licht
gescheurd door het racen over de kerbstones.
Het was de anti-climax van een schitterende wedstrijd, die na drie uur
koers pas op de streep werd beslist in het voordeel van
Campbell-Walter (verschil 0,119 seconde!). De regerend FIA GT-kampioen
leek in een zetel op de winst af te gaan, nadat Coronel de tweede
'stint' voor zijn rekening had genomen. De Gooise coureur zette in
zijn beurt niet alleen de snelste rondetijd neer, maar overhandigde
het stuur weer toen hij een ronde voorsprong had opgebouwd op de
Chrysler Viper van het Carsport Holland-duo Mike Hezemans en Jeroen
Bleekemolen. Teambaas Pearce was lyrisch over het werk van zijn
Nederlandse huurling, die vanwege andere verplichtingen niet het hele
kampioenschap kan afmaken. "Een megastint", jubelde de charismatische
Brit.
Dat Campbell-Walter toch nog in de problemen kwam, had te maken met
een oliedrukprobleem, waardoor hij tweemaal extra aan de pits moest
verschijnen om per keer vijf liter olie bij te gieten. Door in de
slotfase nog tien 'kwalificatieronden' uit de hoorbaar grimmig lopende
Lister te persen, kon hij de Viper van de Fransman Christophe Bouchut
op de finishlijn te grazen nemen. Niet wetend dat hij en zijn
teamgenoot uren na afloop zelf de pineut waren.
In het spoor van de latere winnaars Bouchut-Belloc, die daarmee tevens
hun algemene leiding verstevigden, schoven Mike Hezemans en Jeroen
Bleekemolen op van de derde naar de tweede plaats. Vooral de 18-jarige
Bleekemolen stelde in de eindfase de podiumplaats veilig, door de
Ferrari 550 Maranello van de Belg Marc Duez van de derde plaats te
verdringen. Beide kemphanen maakten er een spannende strijd van, ook
vanwege het feit dat de koppeling het bij Bleekemolen had begeven en
Duez' banden op waren.
Zolder (Bel), Eurosport Super Racing Weekend, FIA GT Championships:
1. Bouchut / Belloc Chrysler Viper GTS-R 111 ronden in 3h00m15,188s
2. Hezemans / J. Bleekemolen Chrysler Viper GTS-R op 17,270s
3. Blieninger / Duez Ferrari 550 Maranello 19,864s