Tom Coronel

20 Mei 2001: Diskwalificatie haalt streep door GT-zege Tom Coronel

Tom Coronel en Jamie Campbell-Walter leken op het circuit van Zolder op een prachtige manier revanche genomen te hebben na de pechvol verlopen race vorige week op Silverstone. Het tweetal pakte na een zinderende race van drie uur in de laatste bocht voor de finish de overwinning. Echter ook deze keer zou de overwinning door overmacht niet bij het Lister team terecht komen. Bij de technische controle bleek namelijk dat de Lister Storm niet aan de regelementen voldeed.

Coronel hoorde thuis pas van de diskwalificatie en wilde het eerst niet geloven. "Ik dacht dat ze me in de maling namen, dus heb ik toch maar even met het team gebeld", aldus Tom. De domper werd gisteravond laat bevestigd door Lister teambaas Laurence Pearce. Bij de controle worden de twee luchtinlaten afgestopt met twee 'tennisballen', waarna de draaiende motor dient af te slaan, hetgeen niet gebeurde. Dat wijst er op dat er nog lucht wordt aangezogen. Volgens Pearce, die tegen de diskwalificatie in beroep gaat, is waarschijnlijk de airbox licht gescheurd door het racen over de kerbstones.

Het was de anti-climax van een schitterende wedstrijd, die na drie uur koers pas op de streep werd beslist in het voordeel van Campbell-Walter (verschil 0,119 seconde!). De regerend FIA GT-kampioen leek in een zetel op de winst af te gaan, nadat Coronel de tweede 'stint' voor zijn rekening had genomen. De Gooise coureur zette in zijn beurt niet alleen de snelste rondetijd neer, maar overhandigde het stuur weer toen hij een ronde voorsprong had opgebouwd op de Chrysler Viper van het Carsport Holland-duo Mike Hezemans en Jeroen Bleekemolen. Teambaas Pearce was lyrisch over het werk van zijn Nederlandse huurling, die vanwege andere verplichtingen niet het hele kampioenschap kan afmaken. "Een megastint", jubelde de charismatische Brit.

Dat Campbell-Walter toch nog in de problemen kwam, had te maken met een oliedrukprobleem, waardoor hij tweemaal extra aan de pits moest verschijnen om per keer vijf liter olie bij te gieten. Door in de slotfase nog tien 'kwalificatieronden' uit de hoorbaar grimmig lopende Lister te persen, kon hij de Viper van de Fransman Christophe Bouchut op de finishlijn te grazen nemen. Niet wetend dat hij en zijn teamgenoot uren na afloop zelf de pineut waren.

In het spoor van de latere winnaars Bouchut-Belloc, die daarmee tevens hun algemene leiding verstevigden, schoven Mike Hezemans en Jeroen Bleekemolen op van de derde naar de tweede plaats. Vooral de 18-jarige Bleekemolen stelde in de eindfase de podiumplaats veilig, door de Ferrari 550 Maranello van de Belg Marc Duez van de derde plaats te verdringen. Beide kemphanen maakten er een spannende strijd van, ook vanwege het feit dat de koppeling het bij Bleekemolen had begeven en Duez' banden op waren.

Zolder (Bel), Eurosport Super Racing Weekend, FIA GT Championships:
1. Bouchut / Belloc Chrysler Viper GTS-R 111 ronden in 3h00m15,188s
2. Hezemans / J. Bleekemolen Chrysler Viper GTS-R op 17,270s
3. Blieninger / Duez Ferrari 550 Maranello 19,864s