Persbericht

21 mei 2001

90% VAN DE NEDERLANDERS ZET ZICH IN VOOR EEN ANDER

De Nederlandse bevolking blijkt over een goede sociale instelling te beschikken. Negen op de tien Nederlanders zeggen gedurende de afgelopen maanden iets voor hun medemens te hebben gedaan.

Het schenken aan een goed doel is hierbij het meest populair (78%). Een op de twee Nederlanders nam persoonlijk actie door met een eenzaam persoon te praten. Vier op de tien landgenoten ging op bezoek bij een alleenstaande. Verder stonden Nederlanders regelmatig hun plaats af in het openbaar vervoer, deden boodschappen voor iemand anders of hielpen iemand bij het oversteken. Opvallend is het percentage van 16% dat een fysieke of sportieve prestatie leverde voor het goede doel, zoals het deelnemen aan een sponsorloop. Een en ander blijkt uit het onderzoek "De Zorgmaatschappij in Nederland", dat marktonderzoekbureau ITC heeft uitgevoerd in opdracht van uitgeverij Reader's Digest. Tweeduizend Nederlanders werkten aan het onderzoek mee.

Het beeld dat naar voren komt is dat vrouwen socialer zijn ingesteld dan mannen, met name als het gaat om het onderhouden van contacten met alleenstaanden. Verder geeft 11% van de mannen te kennen helemaal niets voor een ander te hebben gedaan, terwijl dit 7% bij de vrouwen is. Welstand speelt ook een rol. Over het algemeen geven hoger opgeleiden vaker geld voor het goede doel en helpen zij vaker op andere manieren. Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest Benelux, reageert aldus op de resultaten: "Alom horen we geluiden dat de maatschappij verhardt en individualiseert. Uit dit onderzoek blijkt echter dat de meeste Nederlanders nog steeds het nodige voor hun medemens over hebben. Tevens geeft het onderzoek aan dat de sociale betrokkenheid van mensen weer aan het toenemen is ten opzichte van tien jaar geleden. Het 'ik-tijdperk' lijkt voorbij te gaan."

Vrijwilligerswerk
Ruim 30% van de Nederlanders heeft in het afgelopen jaar vrijwilligerswerk gedaan. Nederlanders met een hogere opleiding of een hoger inkomen nemen relatief veel deel aan vrijwilligerswerk. Regionaal gezien zijn in het oosten en noorden van het land vier op de tien Nederlanders actief geweest. In het zuiden en westen van het land ligt deze deelname iets lager, maar nog altijd op 30%.

Zorgen over de toekomst
Meer dan 50% van de Nederlanders maakt zich meer zorgen over de maatschappelijke ontwikkeling dan 10 jaar geleden. Men maakt zich vooral zorgen over de houding van de jeugd (45%). Opvallend is dat met name jongeren zelf en lager opgeleiden deze mening delen. Een tweede reden voor meer zorg noemt men het afnemen van morele waarden (24%). Deze reden wordt vaker genoemd naarmate het inkomen en de opleiding hoger zijn. Het overschatten van de welvaart noemt 21% als reden voor meer zorg. Vooral inwoners van het noorden en de drie grote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en mensen in de leeftijdscategorie 25-34 jaar noemen het overschatten van de welvaart vaker.

Tegenover het percentage Nederlanders dat zich meer zorgen maakt over de toekomst, maakt 1 op de 3 zich minder zorgen. De toegenomen welvaart is voor 44% de belangrijkste reden voor minder zorgen. Vooral jongere mensen (t/m 34 jaar), mensen met een hogere opleiding en een hoger inkomen noemen de welvaart vaker als reden om zich minder zorgen te maken. Bijna 70% van de Nederlanders verwacht zich in de komende 10 jaar meer zorgen te maken dan op dit moment. Vrouwen maken zich meer zorgen over de toekomst dan mannen. Vooral inwoners van de drie grote steden en uit het zuiden en westen van het land zijn somberder. Mensen boven de 50 jaar bekijken de toekomst daarentegen een stuk zorgelozer.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Het Beste. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. De Nederlandse vestiging van de uitgeverij laat regelmatig een onderzoek uitvoeren over uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen die de lezers aanspreken.

###