http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=415555
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Afrika Afdeling Centraal- en Oost-Afrika Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 21 mei 2001 Auteur Job van den Berg
Kenmerk 371/01 Telefoon 070 348 5016
Blad /1 Fax 070 348 6607
Bijlage(n) 1 E-mail job-vanden.berg@minbuza.nl
Betreft Beantwoording vragen van lid Hoekema (D66) over VN-rapport m.b.t.
illegale exploitatie van grondstoffen in de DRC
Zeer geachte Voorzitter,
Onder verwijzing naar de brief van de Griffier van uw Kamer d.d. 16 mei
2001, kenmerk 2000110590, waarbij gevoegd waren de door lid Hoekema
overeenkomstig artikel 134 van het reglement van orde van de Tweede Kamer
bij u ingediende vragen, heb ik de eer u mede namens de Minister voor
Ontwikkelingssamenwerking als bijlage dezes het antwoord op de gestelde
vragen te doen toekomen.
De Minister van Buitenlandse Zaken
Antwoord van de heer van Aartsen, Minister van Buitenlandse Zaken, mede
namens mevrouw Herfkens, Minister voor Ontwikkelingssamenwerking, op vragen
van het kamerlid Hoekema (D66) over illegale import uit Congo.
Vraag 1
Bent u bekend met het VN-rapport "Report of the Panel of Experts on the
Illegal Exploitation of the Natural Resources and Other Forms of Wealth of
the Democratic Republic of the Congo"?
Antwoord
Ja
Vraag 2
Ondersteunt Nederland de in het rapport geformuleerde sanctie's, waaronder
een embargo op de import van coltan, pyrochloor, kassiteriet, hout, goud en
diamanten uit Rwanda, Uganda en Burundi?
Antwoord
Het door u genoemde rapport is 4 mei jongstleden besproken in een open
zitting in de VN-Veiligheidsraad. Tijdens deze zitting is er forse kritiek
geuit op de inhoud van het rapport. De kritiek richtte zich grofweg op twee
hoofdpunten. In de eerste plaats is door een meerderheid van de landen
geconstateerd dat het rapport ongebalanceerd is. Rwanda, Uganda en Burundi
worden in het rapport veelvuldig genoemd en beschuldigd van systematische
illegale exploitatie van natuurlijke rijkdommen in de DRC. De rol van onder
meer Zimbabwe, Namibië en Angola op het vlak van exploitatie van rijkdommen
blijft echter volledig onderbelicht. In de Veiligheidsraad werd
geconcludeerd dat het rapport op dat vlak een meer gebalanceerde benadering
behoeft.
Een tweede belangrijk punt van kritiek dat tijdens de zitting in de
VN-Veiligheidsraad aan de orde kwam richt zich op de bewijsvoering in het
rapport: een groot deel van de beweringen in het rapport is slecht of zeer
matig onderbouwd. De gebruikte bronnen zijn nauwelijks verifieerbaar en een
aantal beschuldigingen wordt gedaan door bevooroordeelde partijen die belang
zouden kunnen hebben bij het verstrekken van desinformatie.
Juist omdat de beschuldigingen zo ernstig zijn en de daaraan gekoppelde
aanbevelingen verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor een groot aantal
landen in de Grote Merenregio, mag er geen twijfel bestaan over de kwaliteit
en geloofwaardigheid van het rapport. De Veiligheidsraad heeft daarom aan
het einde van het open debat besloten het mandaat van het VN-expertpanel met
drie maanden te verlengen. Het expertpanel krijgt hiermee de tijd om het
rapport aan te vullen en beter te staven.
Het zou onverstandig zijn in dit stadium reeds over te gaan tot uitvoering
van de aanbevelingen zoals genoemd in het rapport. Niet eerder dan dat het
definitieve rapport is verschenen zal ik derhalve eventuele maatregelen
en/of sancties overwegen.
Vraag 3
Neemt Nederland maatregelen tegen Nederlandse bedrijven die in het rapport
genoemd worden in verband met illegale import uit Rwanda van Congolese
mineralen?
Antwoord
In lijn met het voorgaande zal Nederland het definitieve rapport afwachten
alvorens te besluiten al dan niet actie te ondernemen in de richting van
mogelijk betrokken Nederlandse bedrijven
Vraag 4
Zijn er Nederlandse banken betrokken bij financiële transacties van geroofde
Congolese rijkdommen? En zo ja, hoe denkt u aan dergelijke praktijken het
hoofd te bieden?
Antwoord
Zie vraag 3.
Kenmerk
Blad /4
===