Ministerie van Financien

Titel: Voortgangsrapportage "euro en overheid"



De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Plein 2

2511CR DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk

21 mei 2001

FM 2001-00676 M

Onderwerp

Voortgangsrapportage "euro en overheid"

deel 9b mede-overheden


1. Inleiding en samenvatting






In deel 9b van deze negende voortgangsrapportage Euro en Overheid 1
-welke wordt aangeboden mede namens de ministers van BZK en SZW- wordt aandacht besteed aan de vorderingen bij mede-overheden (gemeenten en provincies) en waterschappen. De sociale diensten en de uitvoeringsorganisaties Wsw/Wiw/id-banen worden daarbij apart beschouwd. De voortgang bij de departementen en de daaraan gelieerde derdeorganisaties wordt beschreven in deel 9a van deze rapportage, die u eerder in mei 2001 is toegestuurd.

Minder dan 250 dagen voor de introductie van de chartale euro kan gesteld worden dat de gemeenten de laatste maanden veel vooruitgang hebben geboekt met de eurovoorbereidingen. Ruim 40% ligt op schema en meer dan 85% is minstens begonnen met de realisatiefase van de gemeentebrede projecten. Resterende risico's liggen vooral bij de thans nog achterlopende gemeenten en sociale diensten2, bij de huursubsidie3, bij het testen en de conversie en bij de volledigheid en de kwaliteit van de eurovoorbereidingen. Voldoende bestuurlijke betrokkenheid en daarmee ook de doorwerking in de gehele gemeentelijke organisatie blijven daarbij van groot belang.

Volgens de door het Landelijk Euro Gemeente Overleg (LEGO) opgestelde normplanning4 zouden gemeenten op 1 april 2001 de realisatiefase moeten hebben afgerond en zich thans in de testfase bevinden. Gezien het tijdstip van de monitor (van medio maart tot medio april) en het feit dat nog niet alle programmatuur daadwerkelijk op 1 april was uitgeleverd, kon deze mijlpaal op het moment van toetsen niet altijd volledig zijn gehaald. Hiermee is rekening gehouden in de monitor.

De gemeentebrede monitor bestond uit twee delen: een mondeling interview (100% respons) en een schriftelijke vragenlijst (63% respons). De resultaten leiden tot een driedeling:


- Gemeenten die schriftelijk aangeven de realisatiefase (bijna) te hebben gehaald én een hoge waarde op de voortgangsindex halen in de mondelinge monitor, scoren goed en zijn aangemerkt als groene groep. Deze groep beslaat 42% van de gemeenten.


- Gemeenten die schriftelijk aangeven dat de planning- en analysefase nog niet is afgerond, alsook gemeenten die schriftelijk niet hebben gereageerd én een lage voortgangsindex halen in de mondelinge monitor, scoren zorgwekkend en zijn aangemerkt als rode groep (9% van de gemeenten).


- Gemeenten die zich tussen de 'veilige' en 'onveilige' groep in bevinden en waar op basis van de monitorresultaten geen eenduidig beeld is gekregen. Voor deze gemeenten is het aan te raden om de voorbereidingen nog eens goed tegen het licht te houden. Deze groep wordt gekenmerkt als oranje groep en bevat zowel gemeenten die het redelijk doen als een groep die nog eens kritisch zou moeten kijken naar de voorbereidingen (49% van de gemeenten).

Voor de sociale diensten is op basis van de monitor van SZW een soortgelijke onderverdeling gemaakt, waarbij naast de voortgang ook wordt gekeken naar de kwaliteit van de aanpak van de europrojecten. 5 Hier scoort 13% goed, 49% redelijk en 38% zorgwekkend. Bij de sociale diensten valt verder op dat er sinds de laatste monitor in oktober 2000 een flinke progressie is gemaakt. Veel sociale diensten hebben na de intensieve voorbereidingen op de belastingherziening de euro serieus opgepakt. Het percentage sociale diensten met een zorgwekkende score is dan ook aanzienlijk gedaald.

In de bijlage bij de voortgangsrapportage zijn de resultaten per gemeente weergegeven; zowel voor de sociale diensten als voor de gemeente als geheel.

In de komende periode staat het testen van vooral geautomatiseerde systemen centraal. De werking van de verschillende applicaties zal in hun onderlinge samenhang en in de specifieke omgeving van de gemeenten moeten worden bezien. Ook zullen continuïteitsmaatregelen moeten worden voorbereid voor het geval er bij de kritische processen toch systemen niet naar behoren functioneren.

Naast de meer technische aspecten blijft aandacht geboden voor een aantal andere aspecten van de euro-invoering bij gemeenten.
* De meeste gemeenten volgen de afgesproken lijn om tarieven technisch om te zetten met zo min mogelijk nadelige financiële gevolgen voor de burger. De kleine groep die wel van plan is de tariefstructuur aan te passen met de euro-invoering zal kritisch worden gevolgd.

* Veel gemeenten zijn bezig met het voorbereiden van een ongestoorde toonbankfunctie in januari (het chartale distributiescenario is nu immers bekend). Hieronder valt ook het opleiden en instrueren van baliemedewerkers.

* De organisaties die betrokken zijn bij de individuele huursubsidie dienen te zorgen voor een goede invoering van de euro. De voorbereidingen worden vooral bij veel woningcorporaties en gemeentelijke woningbedrijven te laat gestart.
* Cumulatie van beleidsinitiatieven met de euro-invoering zal in dit laatste halfjaar zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Mede om die reden is ook invoering van het BTW-compensatiefonds uitgesteld tot 1 januari 2003.

* De euro blijft mensenwerk. De interne communicatie zal zich moeten richten op de vertakking van het europroject in de gehele organisatie om zo het foutenrisico voor alle beleidsprocessen te minimaliseren.

Bij de provincies is het gemiddelde beeld maar nauwelijks veranderd sinds de laatste monitorronde. Noord-Holland, Utrecht en Groningen hebben een inhaalslag gemaakt, maar daar staat tegenover dat veel andere provincies weer zijn teruggezakt. De projectorganisatie en de draaiboeken van de provincies zijn meestal op orde, maar de realisatiefase lijkt nog lang niet overal afgerond. Voor het eerst is het beeld bij de provincies slechter dan bij de gemeenten.

Ook de laatste monitor bij de waterschappen uit januari biedt geen reden tot tevredenheid. Ongeveer 40% van de waterschappen was op dat moment nog bezig met de planningfase en 25% had nog geen volledig beeld van de omvang van de europroblematiek. De serie eurodagen voor waterschappen in maart en april 2001 leverde een iets positiever beeld op. Mede naar aanleiding van de monitor zijn veel waterschappen in beweging gekomen en is de bewustwording van de problematiek sterk toegenomen. Er blijft echter nog zeer veel te doen en het worden ook voor de waterschappen drukke tijden.

Actiepunten in deze voortgangsrapportage

In de vorige (achtste) voortgangsrapportage is een actielijst opgenomen met daarin een reeks van activiteiten, bijeenkomsten en publicaties om de verspreiding van de kennis over de eurovoorbereidingen te bevorderen. Alle actiepunten zijn sinds het verschijnen van de rapportage in maart ter hand genomen en zijn hier beschreven in hoofdstuk 5. In dit hoofdstuk is ook een geactualiseerde actielijst voor deze voortgangsrapportage opgenomen.


2. Gemeenten



2.1 Voortgang bij gemeenten


Normplanning

In het Landelijk Euro Gemeenten Overleg (LEGO)6 is met gemeenten een normplanning opgesteld die dezelfde fasen kent als die voor de rijksoverheid, maar met verschillende mijlpalen. In de normplanning wordt aanbevolen om de realisatiefase op 1 april 2001 af te ronden, zodat tijdig kan worden begonnen met de belangrijke testfase. In de realisatiefase worden de plannen van aanpak uitgevoerd en worden alle geplande aanpassingen geïmplementeerd. Hieronder valt ook de installatie van voor euro gereed gemaakte computerprogrammas en de voorbereiding daarvan.

Sommige gemeenten waren al voor 1 april bezig met de voorbereiding op de testfase door het opstellen van een testplan, het bestellen van extra testcapaciteit (o.m. hardware) en het plannen van (proef)conversies. Onder meer dankzij tijdige beschikbaarheid van de Handreiking testen euro gemeenten was het mogelijk om al vanaf februari aan de slag te gaan. Vooral voor de grotere systemen is dit geen overbodige luxe.

De realisatiefase loopt in veel gemeenten door tot in de zomer. Dit komt onder andere doordat op het tijdstip van de monitor, medio maart, het ondanks afspraken met en toezeggingen van leveranciers het nog niet voor alle gemeenten duidelijk was wanneer de leveranciers hun voor euro aangepaste systemen zouden uitleveren. Ook voor bijvoorbeeld het drukwerk, de regelgeving en voorlichting komt het voor dat de uitvoering over het jaar is gespreid. Een beperkte en/of geplande uitloop van de realisatiefase hoeft dan ook niet op voorhand te worden beschouwd als een risico.

Monitorronde voorjaar 2001

De voorjaarsronde van de euromonitor voor gemeenten (en provincies, zie hoofdstuk 4) vond plaats van half maart tot half april 2001 en had een response van 100%. De monitor vond plaats door middel van een uitgebreid telefonisch interview met de eurocoördinator. Doel van het mondelinge interview was een uitgebreide indruk van de voortgang te krijgen en deze te kunnen vergelijken met voorgaande jaren.

Daarnaast is een beknopte schriftelijke vragenlijst opgestuurd, te autoriseren door het college van B&W.7 In de schriftelijke vragenlijst kunnen gemeenten hun eigen inschatting geven van de voortgang (geaccordeerd door B&W), hetgeen tevens dient als extra controle op de mondelinge resultaten. Daarnaast werd in de schriftelijke vragenlijst gevraagd de stand van zaken weer te geven voor enkele actuele aspecten van de eurovoorbereidingen. In deze ronde van de monitor betrof dat de aanpak van de testfase en de geplande tariefstelling voor 2002.8

Criteria

De uitkomsten van de mondelinge en schriftelijke gemeentebrede vragenronde zijn gecombineerd in een score per gemeente (en aangevuld met de scores voor de sociale diensten, waarover meer in hoofdstuk 3). Vervolgens zijn drie groepen onderscheiden: groen, oranje en rood. Deze kleuren corresponderen met respectievelijk goed, redelijk en zorgwekkend. De groene groep bestaat uit de gemeenten die aangeven de realisatiefase van de normplanning (bijna) te hebben afgerond en een goede score halen bij de mondelinge monitor. De rode groep bestaat uit gemeenten die zelf aangeven de planning- en analysefase nog niet te hebben afgerond en/of een slechte score halen bij de mondelinge monitor. De oranje groep bestaat uit alle gemeenten die niet onder de andere twee groepen vallen. In de bijlage zijn de lijsten opgenomen. Hieronder worden de algemene resultaten van beide monitors beschreven.

Uitkomsten van de mondelinge monitor

De mondelinge monitor van het voorjaar 2001 laat een positiever beeld zien dan de monitorronde van najaar 2000.9 Alle gemeenten zijn inmiddels begonnen met het europroject (14% van de gemeenten gaf eind 1999 aan nog niets te hebben gedaan, tegen 4% eind 2000). De planning- en analysefase lijkt door de meeste gemeenten nu wel te zijn doorlopen. Zo is het opstellen van een draaiboek in 70% van de gemeenten gebeurd en heeft 95% van de gemeenten thans een plan van aanpak voor de aanpassing van de computerprogrammas. Bij een groep van 40 50 gemeenten is de planning- en analysefase nog niet afgerond.

Voortgang naar grootteklasse

Figuur 1 toont een voortgangsindex die is berekend op basis van de antwoorden op de mondelinge vragenlijst en voor een deel is gecorrigeerd naar omvang van de gemeente.

Figuur 1: voortgangsindex naar grootteklasse in aantal inwoners voor alle gemeenten (n=504) 10

Unconverted image

Bron: EIM

Uit de figuur blijkt dat voor alle grootteklassen geldt dat gemeenten gemiddeld duidelijk voortgang hebben geboekt. De voortgangsindex geeft net als bij de eerdere metingen van 1999 en 2000 aan dat naarmate de gemeenten groter zijn, ze ook verder zijn met de voorbereidingen op de komst van de euro. De kleinere gemeenten hebben behoorlijke voortgang geboekt en een relatief grote inhaalslag gemaakt.

Uit de voorjaarsmonitor blijkt dat de 26 grotere gemeenten die in oktober 2000 nog niet beschikten over een volledig plan van aanpak in de regel voortgang hebben geboekt. Al deze gemeenten hebben thans hun plan van aanpak gereed en een minderheid bevindt zich nog in de oranje zone. Veel gemeenten hebben aangegeven dat het extra waarschuwingssignaal uit de vorige voortgangsrapportage nut heeft gehad en tot een extra inspanning en resultaat heeft geleid. Zo vervult Eindhoven in de testfase thans een zekere voorbeeldfunctie voor andere gemeenten en heeft Zoetermeer via een eigen planning met maandelijkse voortgangsrapportages alle zeilen bijgezet om weer op het schema van de normplanning te komen.

Van de kleinere gemeenten die bij de vorige monitor nog hadden aangegeven niets te hebben gedaan, blijkt het grootste deel inmiddels wel (enige) actie te hebben ondernomen. Veruit de meeste van deze gemeenten verkeren echter nog in de oranje of rode groep. De gemeente Houten stuurde als reactie op de monitorresultaten een plan van aanpak op, maar werd vervolgens getroffen door een bestuurlijke impasse. Deze is opgelost en de eurovoorbereidingen zijn daar inmiddels in volle gang. Onder de gemeenten die de sprong naar de groene groep hebben gemaakt valt bijvoorbeeld Warnsveld. Deze gemeente is inmiddels druk bezig met de realisatiefase. De andere positieve uitzonderingen zijn Heumen, Menterwolde en Renswoude.

Voortgang per deelaspect

In figuur 2 is de voortgang per deelaspect opgenomen. Een soortgelijke figuur

wordt als terugkoppeling van de monitor naar de gemeenten gestuurd met daarin de eigen score afgezet tegen de gemiddelde score voor alle gemeenten. Goed zichtbaar is dat op de meeste deelaspecten in 2001 veel voortgang is geboekt. De projectorganisatie stond al in de meeste gevallen en is min of meer 'uitgegroeid' (een 100% score is in de figuur niet altijd noodzakelijk).

Figuur 2: Voortgang per deelaspectFout! Ongeldige koppeling.

Een goede sprong vooruit is gemaakt bij het aspect voorlichting. Uit de monitor bleek dat de meeste grotere gemeenten inmiddels interne en externe communicatieplannen hebben ontwikkeld. Voortgaande aandacht voor dit punt is onder meer nodig om de europrojecten in te bedden in de gehele interne organisatie.

Projectmatige of informele aanpak?

In een enkel geval blijkt het moeilijk te zijn om de europrojecten langs de maatlat van de euromonitor te leggen, omdat voor een informele aanpak wordt gekozen, zonder projectorganisatie. Voor zeer kleine gemeenten kan dat mogelijk een werkwijze zijn, ofschoon ook daar de voordelen van een projectmatige aanpak niet moeten worden onderschat. De euro speelt immers in nagenoeg de gehele organisatie en er wordt snel iets over het hoofd gezien. 97% van alle gemeenten heeft dan ook voor een projectmatige aanpak gekozen.

Uitkomsten van de schriftelijke vragenlijst

320 gemeenten (63%) hebben de schriftelijke vragenlijst op tijd teruggestuurd. Tabel 1 toont de eigen inschatting van de voortgang bij de gemeenten. 40% van de gemeenten die hebben gereageerd geeft aan de realisatiefase in het europroject te hebben afgerond en ligt daarmee op koers ten opzichte van de normplanning. Ongeveer 48% geeft aan nog bezig te zijn met de realisatiefase. Slechts 8% van de gemeenten (tegen nog 41% in 2000) heeft de planning- en analysefase nog niet afgerond.

Tabel 1: Eigen inschatting stand van zaken europroject door gemeenten

In welke fase verkeert de gemeente?

Voorjaar 2001

(Najaar 2000)

Bewustwordings- of inventarisatiefase

0%

(6%)

Inventarisatie is net gereed


3%

(35%)

In planningfase

5%

Planningfase is net gereed

5%

(23%)

Begonnen met realisatie

Realisatie is net gereed

Begonnen met testen

Testen is gereed

48%

28%

10%


1%


(36%)

Cumulatief:

Inventarisatiefase gereed

100%

Planningfase gereed

93%

Realisatiefase gereed

40%

Bron: EIM schriftelijke monitor 2000 en 2001(n=328 in 2000 en n=320 in 2001)

Deze cijfers komen goed overeen met de mondelinge monitor en de percentages bij de indeling in groene, oranje en rode groepen. Naar verwachting zullen er nog wel relatief veel achterblijvers zijn in de groep van 184 gemeenten die de vragenlijst niet hebben ingestuurd.

Voortgang en eurodagen

De voortgang bij gemeenten was onderwerp van discussie tijdens de zes eurogemeentedagen die in februari en maart jongstleden zijn georganiseerd in en met medewerking van de gemeenten Maastricht, Maarssen, Leeuwarden, Zwolle, Den Haag en Nijmegen. Ongeveer 62% van alle gemeenten heeft aan de eurodagen deelgenomen en gediscussieerd over voortgangsbewaking, testen, versnellen, sociale diensten, voorlichting en wet- en regelgeving. De opkomst en actieve deelname van veel gemeenten onderschrijven de gemeten voortgang in de monitorronde. De bewustwording en kennis over de europrojecten bij deelnemers was groter dan bij de serie eurogemeentedagen die begin 2000 was georganiseerd. Toch waren er nog steeds gemeenten die in de workshops klaagden over het gebrek aan voortgang. Te weinig bestuurlijke betrokkenheid en/of te weinig vertakking in de hele organisatie van het europroject bleken in die gevallen veelal de achterliggende oorzaken te zijn.

Gemeenten internationaal

De per saldo toch wel gedegen voorbereidingen van veel Nederlandse gemeenten steken positief af tegen die van veel andere gemeenten in de EMU-landen. Er is dan ook veel belangstelling voor de Nederlandse aanpak. Zo is de vertaling van de Nederlandse Handreiking strategische uitgangspunten voor gemeenten11 gepubliceerd op een website voor Europese gemeenten (www.euro-exchange.org)www.euro-exchange.org). Steden als Breda en Den Haag worden regelmatig gevraagd om presentaties te houden over de Nederlandse aanpak. In veel landen worden gemeenten in 2001 geconfronteerd met het feit dat de eurovoorbereidingen veel meer tijd kosten dan eerst was voorzien. Volgens een recent rapport van de Europese Commissie12 is in Spanje slechts 30-40% van de gemeenten serieus bezig met de eurovoorbereidingen. In Frankrijk bedraagt dit percentage 66% voor grote steden en 37% of minder voor de kleinere gemeenten. In veel landen is het zicht op de voorbereiding van de mede-overheden overigens gebrekkig.


2.2 Huursubsidie


Een belangrijk onderdeel waar gemeenten extra aandacht aan de voortgang bij de voorbereidingen zullen moeten besteden is de huursubsidie. De uitvoering van de Huursubsidiewet is een zaak van het ministerie van VROM. In deel 9a van deze voortgangsrapportage wordt stilgestaan bij het deel van de huursubsidieketen dat het ministerie zelf betreft. Daarnaast spelen gemeenten en woningcorporaties in de huursubsidieketen een beperkte, maar voor de subsidiegerechtigde wel belangrijke rol. Zo wordt het merendeel van de aanvragen - vaak ingediend bij de woningcorporatie door de gemeenten behandeld, waarbij een voorlopig bedrag aan huursubsidie wordt berekend. Veel grotere gemeenten hebben een positie van voorschottenverlenende instantie bij het uitbetalen van de huursubsidie. Een aanzienlijk deel van de door het ministerie toegekende subsidie wordt in de vorm van huurmatiging door de woningcorporaties direct verrekend met de te betalen huursom. De uitvoering van de Huursubsidiewet kent op alle niveaus een hoge mate van automatisering.

Het onderdeel in de huursubsidieketen dat bij de gemeenten ligt, valt onder de gemeentelijke europrojecten. In het algemeen kan worden gesteld dat hierbij voortgang is geboekt. De aanpassing van de systemen wordt voornamelijk door de leveranciers verzorgd. In de testfase en de implementatie-/conversiefase, waarin alle gegevens in de databases omgezet zullen moeten worden van gulden naar euro, zullen gemeenten echter zelf moeten testen of een en ander blijft functioneren (zie ook 2.3).

Het zicht op de stand van zaken bij met name de woningcorporaties en gemeentelijke woningbedrijven was tot voor kort beperkt. Er was wel overleg met de leveranciers over de geautomatiseerde systemen, maar onduidelijk bleef in hoeverre de woningcorporaties en gemeentelijke woningbedrijven zelf ook daadwerkelijk met de eurovoorbereidingen zijn begonnen. Uit de enquête die VROM begin 2001 heeft laten uitvoeren, blijkt dat veel corporaties en woningbedrijven nog achterlopen. 30% van de 176 ondervraagde organisaties had nog geen inventarisatie gemaakt en 40% had nog geen enkele concrete actie ondernomen. Ongeveer één op de drie respondenten verwacht problemen vlak na de komende jaarwisseling en ongeveer 30% kwalificeert de gevolgen daarvan als tamelijk ernstig tot zeer ernstig.

Er wordt een aantal concrete activiteiten ondernomen om woningcorporaties en gemeentelijke woningbedrijven aan te sporen meer werk te maken van de eurovoorbereidingen en zo het risico dat uitbetaling van huursubsidie vertraagd wordt tot een minimum te beperken.13 VROM heeft het overleg met de leveranciers van systemen sterk geïntensiveerd. Daarnaast stuurt het ministerie een brief aan alle gemeenten en matigende verhuurders waarin de risico's in de keten worden beschreven en ieders rol wordt verduidelijkt. In 25 landelijke voorlichtingsbijeenkomsten voor de huursubsidie zal veel aandacht aan de invoering van de euro worden gegeven. Tenslotte zal in het Landelijk Euro Gemeente Overleg worden gewezen op de mogelijke risico's en besproken worden hoe eventuele problemen bij de huursubsidie kunnen worden voorkomen.

2.3 Aanpassingen: Testen en conversie

Net als bij veel andere overheidsorganisaties betreft een belangrijk deel van de voorbereidende werkzaamheden voor de invoering van de euro bij gemeenten het domein automatisering. Automatiseringssystemen moeten niet alleen worden aangepast, maar daarna ook uitvoerig worden getest. Vooral het testen, een activiteit die vaak wordt onderschat, zal veel aandacht vragen van gemeenten.

Euro, automatisering en testen

Het overgrote deel van de gemeenten maakt voor de geautomatiseerde ondersteuning van de bedrijfsprocessen (bijstand, begroting en financiën, WOZ, etc.) gebruik van standaardpakketten. Op de markt voor gemeentelijke automatiseringssystemen spelen twee grote leveranciers een belangrijke rol.

In de normplanning voor gemeenten is vastgesteld dat de realisatiefase uiterlijk

1 april gereed moet zijn. De (voorbereidingen voor de) aanpassingen in onder andere de systemen is onderdeel van de realisatiefase. Hierna kan met de testfase worden begonnen. Beide leveranciers hebben zich in het verleden, op hoofdlijnen, gecommitteerd aan deze normplanning. De daadwerkelijke uitlevering vindt ook thans nog plaats (april en mei 2001), waarmee de planning niet geheel is gehaald. Op de websites van de leveranciers wordt informatie gegeven over de aanpassingen per systeem en de uitlevering.
Een belangrijke uitzondering op de regel dat vanaf 1 april wordt uitgeleverd, vormen enkele socialedienstsystemen van één van de leveranciers. Het blijkt dat in tegenstelling tot ons uitdrukkelijke verzoek aan de betrokken leverancier de gebruikers samen met de leverancier hebben afgesproken dat deze voor euro aangepaste pakketten niet eerder dan juni 2001 worden opgeleverd. Naar het oordeel van zowel het ministerie van Financiën als van SZW kan deze beslissing tot extra risicos leiden indien gemeenten niet alvast met de voorbereidingen voor het testen starten. De gebruikers (enkele sociale diensten) en de leverancier zeggen zich hiervan bewust te zijn.

Testen bij gemeenten

De systemen zoals die door de leverancier worden uitgeleverd zijn allen functioneel getest. Dat wil zeggen dat gecontroleerd is of de wijzigingen die het werken met euros mogelijk moeten maken ook daadwerkelijk zijn getest. Dit betekent echter niet op voorhand dat het systeem ook in de specifieke setting van een gemeente doet wat het moet doen. De specifieke omstandigheden van een individuele gemeente zijn van grote invloed op de werking en het gebruik van het systeem. Hierbij moet onder meer worden gedacht aan:

* de mogelijke vervuiling van gegevensbestanden;
* de onderlinge relaties tussen systemen (interfaces) die voor problemen kunnen zorgen;

* aansluiting op gegevens die van derden afkomstig zijn;
* de organisatie van de werkprocessen (administratieve organisatie) die nog niet voorbereid is op de euro als gevolg waarvan er nog guldens in het eurosysteem worden ingevoerd.

Het is daarom van wezenlijk belang dat de voor euro aangepaste (en op functionaliteit geteste) systemen ook in de specifieke bedrijfsomgeving worden getest.

Uit de euromonitor van oktober 2000 bleek dat het nut van het testen nog niet breed werd gedragen, waarbij als voornaamste argument werd aangevoerd dat de leverancier zou zorgen voor een europroof systeem. Uit de schriftelijke vragenlijst bij de monitor van 2001 blijkt dat dit thans genuanceerder wordt gezien. Veel gemeenten hebben plannen voor het testen, eventueel in samenspraak met de leveranciers. In sommige gevallen worden vooral de kritische en vitale systemen getest, terwijl elders een compleet testtraject wordt ingegaan, al dan niet met ondersteuning van externen. Proefconversies worden vaak genoemd als onderdeel van het testtraject.

Ondersteunende activiteiten

De ministeries van Financiën, SZW en BZK hebben in samenwerking met de VNG besloten om de gemeenten bij de opzet en uitvoering van de testfase te ondersteunen met een handreiking. Deze Handreiking testen euro voor gemeenten schetst in drie modules een logische aanpak voor het opzetten én uitvoeren van de testfase. De handreiking is inmiddels zeer breed verspreid (via internet gratis te downloaden en via gerichte mailings aan alle europrojectleiders binnen de gemeenten gestuurd). Uit de schriftelijke monitor blijkt dat veel gemeenten voornemens zijn deze handreiking te gebruiken.

Vooruitblik

De komende maanden zijn van groot belang voor het tijdig, maar vooral ook beheerst invoeren van de euro in de bedrijfsprocessen van gemeenten. De risicos kunnen worden gereduceerd door tijdig voldoende te testen. Gemeenten zullen hiertoe op zo kort mogelijke termijn (april en mei 2001) inzicht moeten krijgen in de werkzaamheden die met betrekking tot het testen moeten worden verricht. Mensen en middelen moeten worden ingepland. Er moet voldoende hardware beschikbaar zijn (of besteld zijn) om te kunnen testen.

Tijdens de testfase is vooral veel aandacht nodig voor de gegevensconversie. Net als veel andere organisaties kiezen de gemeenten veelal voor een zogenoemde big bang conversie van al hun gegevens (dus inclusief een aantal jaren historie). Een big bang conversie' betekent dat de guldenbedragen op één moment, veelal aan het eind van 2001, worden omgezet naar euro. Bij de conversie van de socialezekerheidsgegevens bestaan er twee varianten: de ene leverancier kiest voor een (big bang) standenconversie, de andere kiest voor een (big bang) totale conversie waarbij het voor sommige pakketten mogelijk is om bepaalde jaren gefaseerd te converteren. Beide varianten kennen hun eigen voor- en nadelen.

Een andere activiteit waaraan ook gemeenten aandacht zullen moeten besteden is het nadenken over en het eventueel opstellen van continuïteitsmaatregelen.14 Vooral voor de prioritaire (of vitale) systemen en/of werkprocessen is dit zeker aan te bevelen. Het thema staat op de agenda van het Landelijk Euro Gemeenten Overleg en zal in de vorm van een handreiking nader vorm krijgen.


2.4 Tariefaanpassingen

In het Nationaal Forum (waaraan ook de VNG deelneemt) is in de uitgangspunten opgenomen dat de overheid bij de omzetting van wet- en regelgeving de hoofdregel van technische omzetting volgt. Alleen in die gevallen waar geen sprake is van nadelige gevolgen van enige omvang voor burger of bedrijfsleven kan van deze lijn worden afgeweken.15 Dat geldt ook voor gemeenten. In de monitor van de consumentenbond zijn dan ook enkele gemeentelijke tarieven opgenomen.

In de schriftelijke vragenlijst is een vraag opgenomen welke strategie de gemeente volgt bij het aanpassen en vaststellen van de gemeentelijke tarieven voor 2002. 10% van de gemeenten, waaronder grote gemeenten als Utrecht, Breda en Maastricht, geeft aan dat ze de lijn van het rijk volgen en bovendien zoveel mogelijk afzien van jaarlijkse tariefaanpassingen. 66% van de gemeenten, waaronder Rotterdam en Den Haag, voert wel de jaarlijkse tariefaanpassingen door, maar geeft daarbij duidelijk aan wat het effect van de omrekening (technisch) en wat het effect van de tariefaanpassing is. 14% van de gemeenten heeft gesteld dat de euro-invoering zal worden gecombineerd met een herziening van de tarieven voor de komende periode. Met deze gemeenten zal contact worden opgenomen om te zien wat de redenen zijn voor de tariefherziening en of er geen beter moment denkbaar is dan precies 1 januari 2002. Tenslotte zijn er gemeenten (ongeveer 10%) die een afwijkende strategie hebben. Soms is er in 2001 al rekening mee gehouden en zijn tarieven zowel in euro als in gulden vastgesteld. Andere gemeenten geven aan dat de jaarlijkse tariefaanpassingen ook in 2002 zullen worden doorgevoerd, bijvoorbeeld voor de inflatiecorrectie, maar dat afrondingen in het voordeel van de burger zullen plaatsvinden. In weer andere gevallen is sprake van een meerjarenplanning waar de gemeente niet van wil afwijken. Tenslotte worden de afvalstoffenheffing (kostendekkend) en de tarieven OZB (afhankelijk van begrotingspositie) soms genoemd als uitzonderingen op de regel.

Samenvattend kan worden gesteld dat een groot deel van de gemeenten de lijn van het rijk volgt (zo veel mogelijk technisch omrekenen) en/of slechts de jaarlijkse tariefaanpassingen (veelal in de vorm van een inflatiecorrectie) doorvoert. In die gevallen waar dat niet wordt gedaan dienen gemeenten zich te realiseren dat er in 2002 scherp zal worden gelet op prijsverhogingen die al dan niet direct met de invoering van de euro samenhangen. Op zijn minst is in dat geval aanvullende uitleg en goede communicatie noodzakelijk.

2.5 Overige aanpassingen

Naast automatisering en het aanpassen van de tarieven zullen gemeenten op tal van andere terreinen rekening moeten houden met de euro. Voor een deel zijn deze ook in voorgaande voortgangsrapportages aan de orde gekomen. Bij voorlichting, chartale distributie, parkeren en relaties met derden zijn nog enkele nieuwe feiten te noemen.

Voorlichting

In de eurovoorlichting hebben gemeenten een rol richting eigen personeel en richting burger. Bij het eigen personeel moet worden bedacht dat rekenen met de euro voor een deel ook mensenwerk is. Het personeel zal moeten worden voorgelicht ook via bewustwordingsactiviteiten hoe om te gaan met de nieuwe munt en met vragen van burgers over de nieuwe munt.

Bij de externe voorlichting zullen gemeenten vooral moeten letten op 'eigen' informatie, zoals de communicatie over de nieuwe tarieven. Verder kan de gemeente een aanvullende taak hebben bij de voorlichting voor kwetsbare doelgroepen indien die onvoldoende via andere kanalen worden bereikt. De gemeente is hierbij het gezicht van de overheid en heeft in veel gevallen, bijvoorbeeld via de sociale dienst, direct contact met deze groepen. Daarbij kan het door het Nationaal Forum ontwikkelde voorlichtingsmateriaal worden gebruikt. De voorlichting van gemeenten zal daarbij in aanvulling op die van het NFE plaatsvinden.

Chartale distributie

Gemeenten en gemeentelijke instellingen met toonbankbetalingsverkeer zullen te maken krijgen met de daadwerkelijke omwisseling van guldenmunten en -biljetten naar euromunten en -biljetten in het begin van 2002. De duale periode waarin zowel met guldens als met euros kan worden betaald, duurt van 1 januari 2002 tot 28 januari 2002. Vanaf 28 januari kan alleen met de euro worden betaald. De gemeente en alle gemeentelijke instellingen zullen moeten voorzien in de eigen behoefte aan contante euros en tevens na moeten denken op welke manier het publiek wordt bediend in deze periode. Daarbij moet worden gerealiseerd dat gemeentelijke overheden een voorbeeldfunctie vervullen. Dit betekent dat het publiek in staat moet worden gesteld om zowel in euro als in gulden te betalen, dat het wisselgeld in euro wordt teruggegeven en dat de gekozen oplossingen zo klantvriendelijk mogelijk zullen zijn. In het Landelijk Euro Gemeenten Overleg zal een inventarisatie worden gemaakt van de opleidingsmogelijkheden voor het baliepersoneel.

Tenslotte zullen gemeenten worden verzocht waar relevant zoveel mogelijk mee te werken aan het soepel laten verlopen van de waardetransporten in hun hoedanigheid van wegbeheerder. In overleg met de waardetransporteurs en politie moet worden bezien hoe en wanneer de poorten in bijvoorbeeld winkelgebieden kunnen worden geopend.

Parkeren

De Raad van State heeft het voorstel tot een AMvB voor het mogelijk maken van uitsluitend elektronisch betalen van advies voorzien. De Raad van State ziet geen juridische bezwaren tegen het voorstel, maar heeft wel enkele suggesties gedaan voor de verandering van en toelichting op de AMvB. De AMvB wordt thans gefinaliseerd en zal voor de zomer worden gepubliceerd.

2.6 Resterende knelpunten

In de achtste voortgangsrapportage is een aantal knelpunten genoemd die de tijdige omschakeling naar de euro in gevaar kunnen brengen. Een deel van deze knelpunten is inmiddels opgelost (zo wordt het BTW-compensatiefonds per

1 januari 2003 ingevoerd) of wordt elders in deze voortgangsrapportage besproken (testen, leveranciers, tarieven, chartale omwisseling). Onderstaande knelpunten blijven relevant.

Bestuurlijke betrokkenheid

Bestuurlijke betrokkenheid voor de europrojecten blijft cruciaal voor het welslagen van de voorbereidingen. Europrojectleiders kampen soms nog steeds met een gebrek aan prioriteitstelling. De VNG heeft half februari een tweetal eurodagen voor bestuurders georganiseerd, waar wethouders in kort bestek konden worden bijgepraat over de voorbereidingen en politieke implicaties. Slechts 50 bestuurders hebben van deze gelegenheid gebruikgemaakt.

De in de achtste voortgangsrapportage genoemde capaciteitsproblemen blijven een groot obstakel in sommige gemeenten om voldoende mensen vrij te maken voor het europroject. Hiervoor geldt evenwel dat het vrijmaken van capaciteit vaak gemakkelijker gaat als meer prioriteit aan het europroject wordt gegeven.

Herindelingen

In de achtste voortgangsrapportage is tevens aandacht gevraagd voor het risico dat bestuurlijke herindelingen de aandacht voor de euro doen verslappen. De bestuurlijke herindelingen die voor 1 januari 2002 op stapel staan, zullen nauw worden gevolgd. Ook bij de voorjaarsmonitor blijkt dat er bij drie van de vijf herindelingen gemeenten zijn betrokken die (gemeentebreed) al ver gevorderd zijn met het europroject (Castricum, Nederhorst den Berg en Nootdorp).16 Daar tegenover staat dat veel andere betrokken gemeenten nog achterlopen of geheel vertrouwen op de nieuwe gemeente. In het geval van de herindelingen van Echteld, Dodewaard en Kesteren, alsmede van Echt en Susteren is geen van de betrokken gemeenten thans echt op orde.

Van de nieuw gevormde gemeenten in 2001 bevinden een aantal zich nog in de gevarenzone. Bemmel, Hof van Twente, Olst en Zwartewaterland lopen daarbij volgens de jongste euromonitor het verst achterop. Ook in Bergen (NH), Dalfsen, Raalte, Steenwijk, Sittard-Geleen, Horst aan de Maas, Denekamp, Overbetuwe, Venlo, Vriezenveen en Rijssen is de situatie nog niet geruststellend (meestal ook niet bij de sociale dienst). In Hardenberg, Kampen, de Bilt, Utrecht en Woerden, veelal grotere gemeenten waaraan een kleine gemeente werd toegevoegd, verlopen de voorbereidingen volgens de gemeentebrede euromonitor goed.

Relaties met derden

Een knelpunt dat tot op heden nog wat onderbelicht is gebleven, zijn de relaties met derden. In verband met keteneffecten en communicatieproblemen is het voor gemeenten verstandig om goed op de hoogte te zijn van de eurostrategieën bij ketenpartners van de gemeenten. In samenwerking met het ministerie van SZW en op verzoek van het Landelijke Euro Gemeenten Overleg wordt dit momenteel voor de belangrijkste ketenorganisaties op hoofdlijnen in kaart gebracht. De problematiek blijkt lastiger te zijn dan eerst werd gedacht. De communicatie over de strategische uitgangspunten verloopt nog niet altijd even helder en er bestaat soms een discrepantie tussen theorie en praktijk. Het document met het overzicht van de strategieën zal voor de zomer ter beschikking van alle gemeenten komen. Daarnaast zullen gemeenten zelf voor hun eigen specifieke contacten met derdeorganisaties de problematiek in kaart moeten brengen.


3. Sociale diensten en uitvoeringsorganisaties

In aanvulling op de activiteiten van het ministerie van Financiën, het Nationaal Forum en het LEGO, is door het ministerie van SZW een apart Project Euro Gemeenten gestart, dat zich richt op ondersteuning en monitoring van sociale diensten en uitvoeringsorganisaties voor Wiw, Wsw, Wvg en ID-banen bij de overgang naar de euro. Hiertoe is besloten in verband met de specifieke toezichtstaak van de minister van SZW op de uitvoering van de regelgeving.

Om invulling te geven aan deze verantwoordelijkheid voert het Project Euro Gemeenten een eigen monitor uit naar de voortgang van de euroimplementatie bij deze instellingen. In januari bent u geïnformeerd over de uitkomsten van de eerste monitor. In de volgende paragrafen wordt u geïnformeerd over de resultaten van de tweede (van in totaal drie) monitor. Daarnaast wordt aangegeven welke activiteiten er door het ministerie van SZW de komende periode geïnitieerd worden.

3.1 Resultaten SZW-monitor

Totaalscore

Op basis van de uitkomsten van de tweede monitor is een score voor sociale diensten en uitvoeringsorganisaties opgesteld. De totaalscore voor sociale diensten is opgebouwd uit twee onderdelen: voortgang en kwaliteit van de aanpak. In de bijlage bij deze rapportage vindt u een overzicht van de totaalscores van de sociale diensten. Hieruit blijkt dat 75% van de sociale diensten de monitor heeft ingevuld. Hiertoe behoren 59 van de 60 grote sociale diensten, waar zich meer dan 80% van de bijstandscliënten bevinden. De ingevulde monitors geven het volgende beeld: 38% van de sociale diensten die hebben gereageerd heeft een zorgwekkende score, 49% een redelijke score en 13% een goede score. Voor de grote sociale diensten liggen deze percentages gunstiger (16% zorgwekkend, 51% redelijk en 32% goed).

Aangezien de uitvoeringsorganisaties Wiw, Wvg en ID-banen in het algemeen zijn aangehaakt bij het europroject van een sociale diensten en/of de gemeente, is de totaalscore voor de sociale diensten ook van toepassing op de meeste van deze uitvoeringsorganisaties. Voor de zelfstandige organisaties (waaronder de wsw-instellingen) wordt de score op de aanpak en de voortgang apart vermeld.

Bepaling van de scores

Het beeld bij sociale diensten wijkt enigszins af van het gemeentebrede beeld. Dit kan vanuit twee factoren verklaard worden. Ten eerste is er een verschil in monitoren. De SZW-monitor is speciaal ontwikkeld om in aanvulling op de gemeentebrede monitor een gedetailleerder, diepgaander beeld te krijgen van de voortgang en kwaliteit van de aanpak bij sociale diensten en uitvoeringsorganisaties. Dit gedetailleerde beeld is noodzakelijk om invulling te kunnen geven aan de specifieke
toezichtsverantwoordelijkheid van de minister van SZW. In de loop van 2002 moet de minister kunnen bepalen of eventuele onrechtmatigheden bij sociale diensten een gevolg zijn van een onvoldoende aanpak van de euro door sociale diensten. Een tweede, meer inhoudelijke verklaring voor de afwijkende score ten opzichte van het gemeentebrede beeld is dat sociale diensten het afgelopen jaar relatief veel tijd en energie hebben moeten stoppen in de voorbereiding op het nieuwe belastingstelsel. In zowel de eerste als de tweede SZW-monitor wordt dit door sociale diensten als knelpunt aangegeven.

Bij de bepaling van de totaalscores is zoveel mogelijk aangesloten bij de criteria die ook zijn toegepast bij de beoordeling van de gemeentebrede monitor:

Zorgwekkend: Een sociale dienst scoort zorgwekkend als men een grote achterstand heeft op de LEGO-normplanning (planning- en analysefase is nog niet afgerond; mijlpaal hiervoor is 1 mei 2000) én de kwaliteit van de aanpak van de sociale dienst onvoldoende waarborgen biedt om de grote achterstand in korte tijd in te lopen.

Goed: Een sociale dienst scoort goed als men de planning- en analysefase geheel heeft afgerond, men gestart is met de realisatiefase en men een kwalitatief goede aanpak heeft. De goedscorende sociale diensten zijn veelal al in het stadium van testen van systemen.

Redelijk: In alle overige situaties is de score redelijk. Het gaat hierbij veelal om sociale diensten die de afgelopen maanden een aanzienlijke inhaalslag hebben gemaakt, maar de achterstand op de LEGO-normplanning nog niet volledig hebben ingelopen.

De totaalscore bestaat dus uit twee componenten: voortgang en kwaliteit van de aanpak.17 In onderstaande paragrafen wordt ingegaan op de scores op beide onderdelen.

3.2 Voortgang

In de achtste voortgangsrapportage werd aangegeven dat de voortgang van de euroimplementatie bij sociale diensten achterbleef bij de normplanning zoals die door het LEGO is opgesteld. Voor rond de 60% van de sociale diensten en ruim 70% van de uitvoeringsorganisaties kon op basis van de meting in het najaar gesteld worden dat de voortgang als zorgwekkend beschouwd moet worden: deze organisaties gaven aan de inventarisatiefase en ook de planning- en analysefase nog niet achter de rug te hebben. Een aanzienlijke inhaalslag was dus noodzakelijk.

Conform de LEGO-normplanning dienen organisaties op dit moment klaar te zijn met de realisatiefase.18 De planning- en analysefase dient men ruimschoots achter de rug te hebben. Vanuit de tweede monitor komt het volgende beeld naar boven voor sociale diensten en zelfstandige uitvoeringsorganisaties Wiw en Wsw.

Figuur 3: Voortgang bij sociale diensten

Voor alle sociale diensten kan gesteld worden dat men sinds de vorige monitor een aanzienlijke inhaalslag heeft gemaakt. Het percentage dat de inventarisatie en planning- en analysefase nog niet heeft afgerond is gedaald van rond de 60% naar ongeveer 35%. Dit is nog steeds een aanzienlijk aantal maar vanuit de contacten met sociale diensten blijkt dat men de verschillende fasen niet achter elkaar uitvoert maar waar mogelijk parallel. Een zorgwekkende score op planning en analyse kan soms verklaard worden doordat men tegelijkertijd eurogevoelige objecten aanpast (realisatiefase).

Figuur 4: Voortgang bij Wiw- en Wsw-organisaties

Het beeld bij de zelfstandige Wiw-organisaties en Wsw-organisaties is minder positief. Hoewel geconstateerd kan worden dat ook hier een vooruitgang is geboekt ten opzichte van de eerste monitor, is het percentage organisaties dat nog niet klaar is met de inventarisatie en planning- en analysefase nog aanzienlijk met 40 tot 50%. Ook hier is een deel van deze score wellicht te verklaren uit het feit dat de organisaties de verschillende fasen parallel aan elkaar uitvoeren.

3.3 Aanpak van het europroject

Voor het bepalen van het totaalbeeld is in de tweede monitor ook aandacht gegeven aan de kwaliteit van aanpak van het europroject door sociale diensten en zelfstandige uitvoeringsorganisaties. Er is specifiek gekeken naar de elementen projectorganisatie, de vastgestelde strategie en de aanpak van de planning- en analysefase. Voorts is er gevraagd of en zo ja op welke wijze men invulling gaat geven aan de nog resterende projectfasen (realisatie, testen, noodscenarios, conversie). Hieruit blijkt dat ruim 60% van de sociale diensten naast het gemeentebrede plan - een eigen plan van aanpak met heldere mijlpalen en inclusief strategische keuzes voor de euro heeft opgesteld.

Voorts is in de monitor specifiek gevraagd of men voornemens is de conversie van bestanden te gaan testen. In onderstaande grafieken zijn de scores voor sociale diensten en zelfstandige uitvoeringsorganisaties weergegeven. Hieruit blijkt dat 80% van de sociale diensten en ruim 90% van de zelfstandige uitvoeringsorganisaties voornemens is - de door zowel de leveranciers als het Project Euro Gemeenten - aanbevolen proefconversie uit te voeren.

Figuur 5: Testvoornemen bij sociale diensten en uitvoeringsorganisaties

3.4 Knelpunten

In de SZW-monitor is ook aan de sociale diensten en zelfstandige uitvoeringsorganisaties gevraagd aan te geven of, en zo ja welke knelpunten zij ervaren bij de euroimplementatie. Veel sociale diensten geven aan dat het europroject hinder ondervindt van andere ontwikkelingen die tegelijkertijd lopen. De belastingherziening wordt veel als verklaring genoemd voor de huidige achterstand. Verder worden (interne) reorganisaties en de implementatie van een nieuw socialedienstsysteem genoemd als knelpunt. Deze ontwikkelingen leggen een beslag op de (schaarse) capaciteit en de financiële middelen van sociale diensten en uitvoeringsorganisaties. In figuur 6 staat aangegeven welk percentage sociale diensten een bepaald knelpunt heeft genoemd.

Figuur 6: Knelpunten bij sociale diensten

3.5 Onderzoek Algemene Rekenkamer

In het bovenstaande is met name in gegaan op de voortgang, aanpak en knelpunten bij sociale diensten en uitvoeringsorganisaties. Van belang hierbij zijn de activiteiten die centraal door SZW worden uitgevoerd. Deze centrale activiteiten zijn onderwerp geweest van een onderzoek dat de Rekenkamer in het voorjaar van 2001 heeft uitgevoerd naar de eurovoorbereidingen en risicos in onder andere de SZW-sector. Naar het oordeel van de Rekenkamer zijn de activiteiten die door de minister van SZW worden uitgevoerd op hoofdlijnen voldoende. De aanbevelingen van de Rekenkamer hebben met name betrekking op het invulling geven aan de ministeriële verantwoordelijkheid in de gehele bijstandsketen.

In het onderstaande worden de aanbevelingen, alsmede de acties van de minister naar aanleiding daarvan, weergegeven.

Aanbeveling: gemeenten dienen meer te worden aangesproken op de eigen verantwoordelijkheid voor de invoering van de euro, bijvoorbeeld door een brief van de minister aan de colleges van B&W.

Acties: in de loop van 2000 en 2001 heeft het ministerie van SZW op diverse manieren aan gemeenten kenbaar gemaakt dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de invoering van de euro. De colleges van B&W zullen medio dit jaar een brief van de minister ontvangen waarin nogmaals de eigen verantwoordelijkheid wordt benadrukt en waarin tevens staat aangegeven hoe SZW -in haar maatregelenbeleid- zal omgaan met gemeenten die onvoldoende voorbereidingen voor de euro hebben getroffen.

Aanbeveling: er dient frequent een overzicht van gemeenten met ernstige achterstanden in de openbaarheid worden gebracht.

Actie: in de bijlage van zowel de achtste als negende voortgangsrapportage is een overzicht opgenomen van gemeenten die sterk achterlopen op de LEGO-normplanning.

Aanbeveling: er dient een centrale regie op de voorlichting gevoerd te worden betreffende de gevolgen van de euro voor de bijstandssector.

Acties: Het ministerie van SZW heeft tekstblokken (in diverse talen) ontwikkeld die sociale diensten kunnen gebruiken in de voorlichting richting cliënten. Daarnaast vervult het ministerie haar regisserende rol door het beschikbaar stellen van voorbeeld-communicatieplannen en het organiseren van workshops over communicatie. Tevens peilt het ministerie regulier het gebruik van de producten en de behoefte aan aanvullende producten.

3.6 Samenvattend

Al met al kan gesteld worden dat sociale diensten en uitvoeringsorganisaties het afgelopen half jaar een flinke inhaalslag hebben gemaakt, maar dat men er nog niet is. Een aanzienlijk aantal organisaties loopt (nog) achter op de LEGO-normplanning en bij 38% van de sociale diensten kan gesproken worden van een zorgwekkend totaalbeeld. Hierbij dient wel aangetekend te worden dat het hier met name kleine sociale diensten betreft met slechts weinig bijstandscliënten.

De komende tijd zal de inhaalslag gecontinueerd moeten worden om de risicos tot een minimum te beperken. Deze risicos zitten met name in een vergrote kans op fouten in de administraties in 2002 die in het uiterste geval kunnen leiden tot foutieve betalingen en dus onrechtmatigheden in de uitvoering.

Door invulling te geven aan de aanbevelingen uit het onderzoek van de Rekenkamer en de overige geplande activiteiten zal SZW de komende maanden sociale diensten en uitvoeringsorganisaties zo gericht mogelijk ondersteunen.

De actiepunten voor de komende periode zijn opgenomen in hoofdstuk 5.


4. Provincies en waterschappen


4.1 Provincies

Bij de provincies is het gemiddelde beeld maar nauwelijks veranderd sinds de laatste monitorronde. Figuur 7 laat zien dat er maar weinig algehele voortgang is geboekt ten opzichte van de vorige monitorronde.

Figuur 7: Voortgang bij de provincies

Individuele provincies hebben wel beter gescoord. Met name Noord-Holland, Utrecht en Groningen hebben vanuit een achterstandspositie een forse inhaalslag gemaakt, maar daar staat tegenover dat veel andere provincies weer wat zijn teruggezakt. Gelderland en Zeeland zijn als koplopers uit de huidige monitorronde gekomen.

In het algemeen lijken de projectorganisatie en de draaiboeken van de provincies meestal op orde te zijn, maar is de realisatiefase nog verre van afgerond. Veranderingen in de bezetting van de europrojectgroepen staan een consistente aanpak in sommige gevallen in de weg. Ook de communicatie naar buiten is nog lang niet altijd optimaal. In het onderzoek naar eurostrategieën van belangrijke ketenpartners van gemeenten, bleek het lastig te zijn om de strategieën van de provincies boven tafel te krijgen.

Samenvattend kan worden gesteld dat het zicht op de voortgang bij de provincies ondanks de monitor beperkt is. De informatie wisselt sterk, evenals de personele bezetting bij de europrojecten van de provincies. De europrovinciedag van januari 2001 liet zien dat het eurobewustzijn wel was toegenomen; overigens zij vermeld dat het aantal kritische beleidsprocessen bij de provincie minder groot is dan bij de gemeenten. Dat neemt niet weg dat een aantal provincies nog een inhaalslag zullen moeten maken. Daartoe zal in de komende periode individueel contact worden opgenomen met de provincies.

4.2 Waterschappen

De laatste monitor bij de waterschappen uit januari biedt geen reden tot tevredenheid. Ongeveer 40% van de waterschappen was op dat moment nog bezig met de planningfase en 25% had nog geen volledig beeld van de omvang van de europroblematiek. De serie eurodagen voor waterschappen in maart en april 2001 leverde een iets positiever beeld op. Mede naar aanleiding van de monitor zijn veel waterschappen in beweging gekomen en is de bewustwording dat nu snel moet worden opgetreden sterk toegenomen. Toch zal er ook bij de waterschappen veel moeten gebeuren, voordat de euro-proof status is bereikt.


5. Actiepunten

De volgende actiepunten uit de achtste voortgangsrapportage zijn als volgt opgepakt:

Gemeentebreed

* De laatste serie regionale eurodagen voor gemeenten vond plaats in februari en maart 2001. 62% van alle gemeenten in Nederland heeft deelgenomen.

* De VNG heeft op 15 en 16 februari twee bijeenkomsten voor alle portefeuillehouders op bestuurlijk niveau van gemeenten georganiseerd. Ongeveer 50 bestuurders hebben zich voor laten lichten over de euro.

* De achtste voortgangsrapportage is verstuurd aan alle colleges van B&W.

* De Handreiking testen euro gemeenten is in februari op het internet gepubliceerd (www.euro.nl). Delen ervan zijn uitgereikt bij de eurogemeentedagen. De gedrukte NFE-versie is begin mei verschenen.

* Diverse andere documenten over de chartale omwisseling, tips naar aanleiding van de eurodagen en voorbeeldmateriaal van gemeenten zijn op de internetsite van Financiën gepubliceerd.
* In februari 2001 heeft de VNG via een ledenbrief het voorbeeldverzamelbesluit over het aanpassen van de lokale wet- en regelgeving, aan alle gemeenten toegestuurd.
* Mede vanwege de euro-invoering en de daarmee gepaard gaande belasting op de administratieve organisatie bij gemeenten is het BTW-compensatiefonds na overleg uitgesteld tot 1 januari 2003.
* De AMvB voor elektronische betaling van parkeerbelasting wordt binnenkort gepubliceerd.

Sociale diensten en uitvoeringsorganisaties

* In maart is een tweede monitor uitgevoerd naar de aanpak en voortgang van de euro-implementatie bij sociale diensten en uitvoeringsorganisaties. Naar aanleiding van deze monitor hebben alle instellingen een uitgebreide individuele terugkoppeling (met concrete aanbevelingen) ontvangen.

* Naar aanleiding van de resultaten worden in de maanden april tot en met juni de risicogemeenten bezocht door medewerkers van het Project Euro Gemeenten en het Rijksconsulentschap.
* In het voorjaar zijn er in samenwerking met de koepelorganisaties speciale themabijeenkomsten georganiseerd voor sociale diensten en uitvoeringsorganisaties.

* Op specifieke onderdelen zijn voor sociale diensten en uitvoeringsorganisaties handreikingen opgesteld (planning & analyse, realisatie, voorlichting).
Actuele informatie is en wordt verspreid door middel van het periodieke informatiebulletin Euroscope en de website van het Project Euro Gemeenten. Hierop staan tevens voorbeelden van goed scorende organisaties.

Provincies/waterschappen

* In januari 2001 is in Lelystad een europrovinciedag georganiseerd voor europrojectgroepleden van alle provincies.
* De Unie van Waterschappen heeft in het voorjaar van 2001 negen eurodagen voor waterschappen georganiseerd. Op vier na hebben alle waterschappen deelgenomen. Op basis van de eurodagen is een document met aandachtspunten voor de euro-invoering opgesteld en eind april verstuurd.

* De geactualiseerde versie van het Handboek euro waterschappen is in december 2000 verschenen.

* Per brief van de staatssecretaris van V&W is zorg geuit over de voortgang bij waterschappen.

Nieuwe actiepunten zijn:

Gemeentebreed

* Publicatie handreiking continuïteitsmaatregelen LEGO.
* Publicatie van overzichtsdocument met de eurostrategieën bij de belangrijkste ketenpartners van de gemeenten (zie ook sociale diensten).

* Voor de huursubsidie wordt een brief aan de gemeenten en verhuurders verstuurd, wordt het overleg met de leveranciers geïntensiveerd en wordt uitgebreid aandacht aan de euro gegeven tijdens de 25 regionale voorlichtingsbijeenkomsten.
* Er zal contact worden opgenomen met gemeenten die voornemens zijn een afwijkend tarievenbeleid te voeren en met herindelingsgemeenten.

* Deel 9b van de voortgangsrapportage zal met een begeleidend schrijven van de ministers naar alle gemeenten worden gestuurd.
* Iedere gemeente ontvangt een individuele terugkoppeling van de monitorresultaten. In september vindt de laatste monitorronde plaats.

* In het LEGO zal aandacht worden gegeven aan de opleidingsmogelijkheden voor baliemedewerkers bij gemeenten.

Sociale diensten en uitvoeringsorganisaties

* In juni ontvangen de colleges van B&W een brief van de minister van SZW waarin wordt aangegeven hoe SZW -in haar maatregelenbeleid- zal omgaan met gemeenten die onvoldoende voorbereidingen voor de euro hebben getroffen.
* Medio juni worden de resultaten van een aanvullend ketenonderzoek, dat in opdracht van de ministeries van SZW en Financiën is uitgevoerd, aan gemeenten gepresenteerd. In het onderzoek zijn de eurostrategieën van de belangrijkste (landelijke) ketenpartijen van gemeenten geïnventariseerd en worden aan gemeenten concrete aanbevelingen gedaan op welke punten gemeenten zelf afspraken moeten maken met deze partijen.

* In juli verschijnt er een uitgave van het periodieke informatiebulletin Euroscope speciaal gericht op de communicatie met cliënten en de opleiding van medewerkers.
* Op dit moment wordt er in samenwerking met de IT-leveranciers en een aantal gemeenten gewerkt aan een model draaiboek voor de conversie- en overgangsperiode. Het vraagstuk rond conversie van uitkeringsgegevens hangt nauw samen met een aantal andere zaken (draaien van jaarwerk, opleveren verantwoordingsinformatie) en is buitengewoon complex. Medio september wordt het draaiboek voor de overgang aan gemeenten toegezonden.

* Op de website van het Project Euro Gemeenten wordt een interactief discussieplein geopend dat gemeenten de mogelijkheid biedt onderling vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen.
* In september 2001 zal het ministerie van SZW een derde monitor uitvoeren naar de euro-voortgang en -aanpak bij sociale diensten en uitvoeringsorganisaties. Wederom zullen de gemeenten een uitgebreide individuele terugkoppeling ontvangen (met concrete aanbevelingen) en zullen de risicogemeenten worden bezocht door medewerkers van het Project Euro Gemeenten en de Rijksconsulentschappen.

* In november 2001 zal het ministerie van SZW een laatste quick scan uitvoeren bij organisaties in de SZW-sector die op dat moment nog steeds een zorgwekkende achterstand op de LEGO-normplanning vertonen.

* In de loop van het hele jaar worden nog themadagen georganiseerd voor zowel sociale diensten als uitvoeringsorganisaties.

Provincies/Waterschappen

* In juni 2001 zal de vijfde euromonitor voor waterschappen worden gehouden. Dan zal ook worden besloten of een volgende serie eurodagen en andere aanvullende activiteiten zullen worden georganiseerd.

* Met het IPO en de 12 provinciecoördinatoren zal worden bezien welke aanvullende activiteiten voor provincies noodzakelijk zijn. De volgende monitor voor de provincies zal in september worden gehouden.

De minister van Financiën,

Bijlage: Lijst met stand van zaken eurovoorbereidingen per gemeente.

Leeswijzer


1e kolom


(sociale diensten)


2e kolom (gemeentebreed)



3e kolom

(gemiddelde)

Bron

Gebaseerd op de schriftelijke monitor van de sociale diensten

Gebaseerd op de gemeentebrede monitor (mondeling en schriftelijk), exclusief het gedetailleerde beeld van de sociale dienst

Gemiddelde van eerste en tweede kolom, afgerond naar het slechtste resultaat.

?

Non-response

Non-response (bijna 100% telefonisch bereik - wel 37% non-response bij de schriftelijke vragenlijst; in dat geval is score alleen gebaseerd op mondelinge deel).

(? telt als oranje ofwel redelijk)


--
rood

Zorgwekkend: Grote achterstand op normplanning. Planning- en analysefase nog niet afgerond en aanpak kwalitatief onvoldoende.

Zorgwekkend: Grote achterstand op normplanning. Schriftelijk aangegeven dat planningfase nog niet is afgerond of lage score bij mondelinge monitor.

Gemiddelde van eerste 2 kolommen naar beneden afgerond.

o
oranje

Redelijk: Alles wat niet in beide andere categorieën kon worden ingedeeld.

Redelijk: Alles wat niet in beide andere categorieën kon worden ingedeeld.

Idem


+

groen

Goed: Planningfase afgerond en begonnen met realisatiefase. Aanpak kwalitatief goed.

In het algemeen goed op schema. Schriftelijk aangegeven dat realisatiefase (bijna) is afgerond en/of goede score bij mondelinge monitor. Bij schriftelijke non-response is hogere score op mondelinge monitor vereist.

Idem. Zowel gemeentebreed als bij sociale dienst goed op schema.

Verantwoording:

Het kan voorkomen dat de uitkomsten van de monitor van de sociale diensten en de gemeentebrede monitor van elkaar verschillen, zelfs als het slechts één europroject binnen de betreffende gemeente betreft. In de meeste gevallen wordt dat veroorzaakt door het feit dat bij sociale diensten naast het voortgangsaspect meer in detail is gekeken naar het aspect kwaliteit van de aanpak.

Bijlage bij FM 2001-0676: Score per gemeente

Zie voor legenda de voorgaande blz. (laatste pagina's van de voortgangsrapportage)

Gemeente

Sociale dienst

Gemeentebreed

Totaal

Gemeente Aa en Hunze

o

o

o

Gemeente Aalburg

o


+

o

Gemeente Aalsmeer


--

o


--

Gemeente Aalten


--


+

o

Gemeente Abcoude

?

o

o

Gemeente Achtkarspelen


--

o


--

Gemeente Akersloot


--

o


--

Gemeente Alblasserdam

?

o

o

Gemeente Albrandswaard


--


+

o

Gemeente Alkemade

?

o

o

Gemeente Alkmaar


+


+


+

Gemeente Almelo


+


+


+

Gemeente Almere


+


+


+

Gemeente Alphen a/d Rijn

o


+

o

Gemeente Alphen-Chaam

o

o

o

Gemeente Ambt Montfort

o

o

o

Gemeente Ameland

o

o

o

Gemeente Amerongen

?


+

o

Gemeente Amersfoort


+


+


+

Gemeente Amstelveen


+


+


+

Gemeente Amsterdam


+


+


+

Gemeente Andijk

?


--


--

Gemeente Angerlo

?

o

o

Gemeente Anna Paulowna

o


+

o

Gemeente Apeldoorn

o


+

o

Gemeente Appingedam


--

o


--

Gemeente Arcen en Velden


--

o


--

Gemeente Arnhem


+


+


+

Gemeente Assen

o

o

o

Gemeente Asten

o

o

o

Gemeente Axel


--

o


--

Gemeente Baarle-Nassau


--

o


--

Gemeente Baarn

o


+

o

Gemeente Barendrecht

o

o

o

Gemeente Barneveld


--

o


--

Gemeente Bathmen


--


--


--

Gemeente Bedum

o

o

o

Gemeente Beek

o

o

o

Gemeente Beemster

?

o

o

Gemeente Beesel

o

o

o

Gemeente Bellingwedde


--


+

o

Gemeente Bemmel


--


--


--

Gemeente Bennebroek

?

o

o

Gemeente Bergambacht


--


+

o

Gemeente Bergeijk

?


+

o

Gemeente Bergen (L)

o

o

o

Gemeente Bergen (NH)


--

o


--

Gemeente Bergen op Zoom

o

o

o

Gemeente Bergh


--

o


--

Gemeente Bergschenhoek

o


+

o

Gemeente Berkel en Rodenrijs

?

o

o

Gemeente Bernheze

?

o

o

Gemeente Bernisse

o


+

o

Gemeente Best

o


+

o

Gemeente Beuningen

?

o

o

Gemeente Beverwijk

?


+

o

Gemeente Binnenmaas


--


+

o

Gemeente Bladel

o


+

o

Gemeente Blaricum

?


--


--

Gemeente Bleiswijk

?

o

o

Gemeente Bloemendaal


+


+


+

Gemeente Boarnsterhim


--


+

o

Gemeente Bodegraven


--

o


--

Gemeente Boekel


--


--


--

Gemeente Bolsward

o


+

o

Gemeente Borculo

o


+

o

Gemeente Borger-Odoorn

o


+

o

Gemeente Borne

o


+

o

Gemeente Borsele

?

o

o

Gemeente Boskoop

?


--


--

Gemeente Boxmeer


+

o

o

Gemeente Boxtel

o


+

o

Gemeente Breda

o


+

o

Gemeente Breukelen


--

o


--

Gemeente Brielle

o


--


--

Gemeente Brummen

o


+

o

Gemeente Brunssum


--

o


--

Gemeente Bunnik


+


+


+

Gemeente Bunschoten

?

o

o

Gemeente Buren

?

o

o

Gemeente Bussum

o


+

o

Gemeente Capelle a/d IJssel

o


+

o

Gemeente Castricum


--


+

o

Gemeente Coevorden

?


+

o

Gemeente Cranendonck


--

o


--

Gemeente Cromstrijen


--

o


--

Gemeente Cuijk


--


+

o

Gemeente Culemborg


+


+


+

Gemeente Dalfsen


--

o


--

Gemeente Dantumadeel


--

o


--

Gemeente De Bilt

?


+

o

Gemeente De Lier

?

o

o

Gemeente De Marne


--

o


--

Gemeente De Ronde Venen


+


+


+

Gemeente De Wolden


--

o


--

Gemeente Delft

o


+

o

Gemeente Delfzijl


--

o


--

Gemeente Den Haag


+


+


+

Gemeente Den Helder


--

o


--

Gemeente Denekamp

?

o

o

Gemeente Deurne

o


+

o

Gemeente Deventer

o

o

o

Gemeente Didam


--

o


--

Gemeente Diemen


--

o


--

Gemeente Dinxperlo


--

o


--

Gemeente Dirksland


+

o

o

Gemeente Dodewaard

?

o

o

Gemeente Doesburg

o


+

o

Gemeente Doetinchem


+

o

o

Gemeente Dongen

o

o

o

Gemeente Dongeradeel

o


+

o

Gemeente Doorn


+

o

o

Gemeente Dordrecht


+


+


+

Gemeente Drechterland


--


+

o

Gemeente Driebergen-Rijsenburg

o

o

o

Gemeente Drimmelen

o

o

o

Gemeente Dronten

o

o

o

Gemeente Druten

?

o

o

Gemeente Duiven

?


+

o

Gemeente Echt

o

o

o

Gemeente Echteld

?

o

o

Gemeente Edam-Volendam

?

o

o

Gemeente Ede

o


+

o

Gemeente Eemnes

?

o

o

Gemeente Eemsmond


--


+

o

Gemeente Eersel


--


--


--

Gemeente Eibergen

?


+

o

Gemeente Eijsden

?

o

o

Gemeente Eindhoven

o


+

o

Gemeente Elburg

?


+

o

Gemeente Emmen


--


+

o

Gemeente Enkhuizen

?

o

o

Gemeente Enschede


+

o

o

Gemeente Epe


--

o


--

Gemeente Ermelo

o


+

o

Gemeente Etten-Leur

o


+

o

Gemeente Ferwerderadeel


--


+

o

Gemeente Franekeradeel

o


+

o

Gemeente Gaasterlân-Sleat

o


+

o

Gemeente Geertruidenberg

o


+

o

Gemeente Geldermalsen


+


+


+

Gemeente Geldrop


--


+

o

Gemeente Gemert-Bakel

o


+

o

Gemeente Gendringen


--

o


--

Gemeente Gennep


+

o

o

Gemeente Giessenlanden


--


+

o

Gemeente Gilze en Rijen

?

o

o

Gemeente Goedereede

o


+

o

Gemeente Goes

?

o

o

Gemeente Goirle


--

o


--

Gemeente Gorinchem

o

o

o

Gemeente Gorssel

o

o

o

Gemeente Gouda


+


+


+

Gemeente Graafstroom

?


--


--

Gemeente Graft-De Rijp

?

o

o

Gemeente Grave

o


--


--

Gemeente Groenlo


--

o


--

Gemeente Groesbeek

o


+

o

Gemeente Groningen


+


+


+

Gemeente Grootegast

o

o

o

Gemeente Gulpen-Wittem


--

o


--

Gemeente Haaksbergen

o


+

o

Gemeente Haaren


--


+

o

Gemeente Haarlem

o

o

o

Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnewoude


--

o


--

Gemeente Haarlemmermeer


+


+


+

Gemeente Haelen


--

o

o

Gemeente Halderberge

?

o

o

Gemeente Hardenberg

?


+

o

Gemeente Harderwijk

o

o

o

Gemeente Hardinxveld-Giessendam

o


+

o

Gemeente Haren

?

o

o

Gemeente Harenkarspel

o

o

o

Gemeente Harlingen

o


--


--

Gemeente Hattem

?


+

o

Gemeente Heel

o

o

o

Gemeente Heemskerk

o


+

o

Gemeente Heemstede


--


+

o

Gemeente Heerde


--


+

o

Gemeente Heerenveen

o


+

o

Gemeente Heerhugowaard

?

o

o

Gemeente Heerjansdam


--


+

o

Gemeente Heerlen

o


+

o

Gemeente Heeze-Leende


+

o

o

Gemeente Heiloo

?

o

o

Gemeente Helden


--


+

o

Gemeente Hellendoorn


+


+


+

Gemeente Hellevoetsluis


--


+

o

Gemeente Helmond

o

o

o

Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht

o


+

o

Gemeente Hengelo (G)

o

o

o

Gemeente Hengelo (OV)


--


+

o

Gemeente Het Bildt

o

o

o

Gemeente Heumen

o


+

o

Gemeente Heusden

?


+

o

Gemeente Heythuysen


--


+

o

Gemeente Hillegom

o


+

o

Gemeente Hilvarenbeek

o


+

o

Gemeente Hilversum


--

o


--

Gemeente Hof van Twente


--


--


--

Gemeente Hontenisse

o

o

o

Gemeente Hoogeveen

o


+

o

Gemeente Hoogezand-Sappemeer

o


+

o

Gemeente Hoorn

?

o

o

Gemeente Horst aan de Maas


--

o


--

Gemeente Houten

o

o

o

gemeente Huizen


--


+

o

Gemeente Hulst

o


+

o

Gemeente Hummelo en Keppel

?


+

o

Gemeente Hunsel


--


--


--

Gemeente IJsselstein


--

o


--

Gemeente Jacobswoude


--


+

o

Gemeente Kampen

o


+

o

Gemeente Kapelle

?

o

o

Gemeente Katwijk

?

o

o

Gemeente Kerkrade


+

o

o

Gemeente Kessel

?


+

o

Gemeente Kesteren

?

o

o

Gemeente Kollumerland en Nieuwkruisland


--


+

o

Gemeente Korendijk

?

o

o

Gemeente Krimpen a/d IJssel

o


+

o

Gemeente Laarbeek


+

o

o

Gemeente Landerd


+


+


+

Gemeente Landgraaf

o


+

o

Gemeente Landsmeer

o


+

o

Gemeente Langedijk

o

o

o

Gemeente Laren

o


--


--

Gemeente Leek


+


+


+

Gemeente Leerdam


--


+

o

Gemeente Leersum

o


+

o

Gemeente Leeuwarden


+


+


+

Gemeente Leeuwarderadeel


--

o


--

Gemeente Leiden

o

o

o

Gemeente Leiderdorp


--

o


--

Gemeente Leidschendam


--

o


--

Gemeente Lelystad

o

o

o

Gemeente Lemsterland

?

o

o

Gemeente Leusden

?

o

o

Gemeente Lichtenvoorde


--


--


--

Gemeente Liemeer


--


--


--

Gemeente Liesveld

?

o

o

Gemeente Limmen


--


--


--

Gemeente Lingewaal

o

o

o

Gemeente Lisse


--


+

o

Gemeente Lith

?

o

o

Gemeente Littenseradiel

o


+

o

Gemeente Lochem

o

o

o

Gemeente Loenen

?


+

o

Gemeente Loon op Zand

o


+

o

Gemeente Loosdrecht

o

o

o

Gemeente Lopik

o

o

o

Gemeente Loppersum


--


+

o

Gemeente Losser

o


+

o

Gemeente Maarn

o

o

o

Gemeente Maarssen

?

o

o

Gemeente Maasbracht


--


--


--

Gemeente Maasbree

?


--


--

Gemeente Maasdonk

?


--


--

Gemeente Maasdriel

o

o

o

Gemeente Maasland

o

o

o

Gemeente Maassluis


--

o


--

Gemeente Maastricht

o


+

o

Gemeente Margraten

o

o

o

Gemeente Marum

?


+

o

Gemeente Medemblik

?

o

o

Gemeente Meerlo-Wanssum


--


--


--

Gemeente Meerssen


+

o

o

Gemeente Meijel

?

o

o

Gemeente Menaldumadeel

o


+

o

Gemeente Menterwolde


--


+

o

Gemeente Meppel


--

o


--

Gemeente Middelburg

?

o

o

Gemeente Middelharnis


--

o


--

Gemeente Midden-Drenthe

o


+

o

Gemeente Mierlo


--


+

o

Gemeente Mill en Sint Hubert


--

o


--

Gemeente Millingen a/d Rijn

o

o

o

Gemeente Moerdijk

o


+

o

Gemeente Monster

o


+

o

Gemeente Montfoort


+

o

o

Gemeente Mook en Middelaar

o

o

o

Gemeente Moordrecht

o

o

o

Gemeente Muiden

o

o

o

Gemeente Naaldwijk

o


+

o

Gemeente Naarden

o

o

o

Gemeente Nederhorst den Berg

?


+

o

Gemeente Nederlek


--

o


--

Gemeente Nederweert

o

o

o

Gemeente Neede

o

o

o

Gemeente Neerijnen

?


--


--

Gemeente Niedorp

o


+

o

Gemeente Nieuwegein


--

o


--

Gemeente Nieuwerkerk a/d IJssel

?


+

o

Gemeente Nieuwkoop


--


--


--

Gemeente Nieuw-Lekkerland

o

o

o

Gemeente Nijefurd


+

o

o

Gemeente Nijkerk


--


+

o

Gemeente Nijmegen

o


+

o

Gemeente Noord-Beveland

?

o

o

Gemeente Noordenveld


--

o


--

Gemeente Noorder-Koggenland


--


--


--

Gemeente Noordoostpolder

o

o

o

Gemeente Noordwijk

?


--


--

Gemeente Noordwijkerhout


--

o


--

Gemeente Nootdorp

?


+

o

Gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten

?

o

o

Gemeente Nunspeet


--


+

o

Gemeente Nuth

o

o

o

Gemeente Obdam

o

o

o

Gemeente Oegstgeest

o


+

o

Gemeente Oirschot


--


+

o

Gemeente Oisterwijk


--


+

o

Gemeente Oldebroek

?

o

o

Gemeente Oldenzaal


+

o

o

Gemeente Olst


--


--


--

Gemeente Ommen


--

o


--

Gemeente Onderbanken

?

o

o

Gemeente Oostburg

o


+

o

Gemeente Oosterhout

o


+

o

Gemeente Oostflakkee

o

o

o

Gemeente Ooststellingwerf

o

o

o

Gemeente Oostzaan

o

o

o

Gemeente Opmeer


--

o


--

Gemeente Opsterland

o

o

o

Gemeente Oss

o


+

o

Gemeente Oud-Beijerland


+


+


+

Gemeente Ouder-Amstel


--

o


--

Gemeente Ouderkerk

?


+

o

Gemeente Oudewater

o


--


--

Gemeente Overbetuwe


--

o


--

Gemeente Papendrecht

o


+

o

Gemeente Pekela

?

o

o

Gemeente Pijnacker

o

o

o

Gemeente Purmerend

o


+

o

Gemeente Putten

o


+

o

Gemeente Raalte

?

o

o

Gemeente Ravenstein


--

o


--

Gemeente Reeuwijk


--


+

o

Gemeente Reiderland

o


--


--

Gemeente Reimerswaal


+

o

o

Gemeente Renkum


+

o

o

Gemeente Renswoude


--


+

o

Gemeente Reusel-De Mierden

o

o

o

Gemeente Rheden


+


+


+

Gemeente Rhenen

o

o

o

Gemeente Ridderkerk

o

o

o

Gemeente Rijnsburg

?


--


--

Gemeente Rijnwaarden

?


+

o

Gemeente Rijnwoude


--

o


--

Gemeente Rijssen

o

o

o

Gemeente Rijswijk


--

o


--

Gemeente Roerdalen


--

o


--

Gemeente Roermond

o

o

o

Gemeente Roggel en Neer


+


+


+

Gemeente Roosendaal


+


+


+

Gemeente Rotterdam

o


+

o

Gemeente Rozenburg

?

o

o

Gemeente Rozendaal


+


+


+

Gemeente Rucphen

o


+

o

Gemeente Ruurlo

o


+

o

Gemeente Sas van Gent

?


+

o

Gemeente Sassenheim


--


+

o

Gemeente Schagen


--

o


--

Gemeente Scheemda


--

o


--

Gemeente Schermer


--


--


--

Gemeente Scherpenzeel

?

o

o

Gemeente Schiedam

o


+

o

Gemeente Schiermonnikoog

?


+

o

Gemeente Schijndel

o

o

o

Gemeente Schinnen


--

o


--

Gemeente Schipluiden


--

o


--

Gemeente Schoonhoven

o

o

o

Gemeente Schouwen-Duiveland


--


+

o

Gemeente Sevenum

o

o

o

Gemeente 's-Graveland

?

o

o

Gemeente 's-Gravendeel


+


+


+

Gemeente 's-Gravezande

?

o

o

Gemeente 's-Hertogenbosch

o


+

o

Gemeente Simpelveld

o


+

o

Gemeente Sint Anthonis


--


+

o

Gemeente Sint-Michielsgestel

o


+

o

Gemeente Sint-Oedenrode


--


--


--

Gemeente Sittard-Geleen


--

o


--

Gemeente Skarsterlan

o

o

o

Gemeente Sliedrecht


--


+

o

Gemeente Slochteren

o


+

o

Gemeente Sluis-Aardenburg

o


+

o

Gemeente Smallingerland

o


+

o

Gemeente Sneek


+


+


+

Gemeente Soest

o


+

o

Gemeente Someren

o

o

o

Gemeente Son en Breugel

o

o

o

Gemeente Spijkenisse


--

o


--

Gemeente Stadskanaal

o

o

o

Gemeente Staphorst

o

o

o

Gemeente Stede Broec

o

o

o

Gemeente Steenbergen

o

o

o

Gemeente Steenderen

?

?

?

Gemeente Steenwijk


--

o


--

Gemeente Stein

o


+

o

Gemeente Strijen

?


+

o

Gemeente Susteren

o

o

o

Gemeente Swalmen


--

o


--

Gemeente Ten Boer


--


+

o

Gemeente Ter Aar


--


--


--

Gemeente Terneuzen


--


+

o

Gemeente Terschelling

?


--


--

Gemeente Texel

o


+

o

Gemeente Tholen


--


+

o

Gemeente Thorn

o

o

o

Gemeente Tiel


--


+

o

Gemeente Tilburg


+


+


+

Gemeente Tubbergen

o


+

o

Gemeente Tynaarlo


--

o


--

Gemeente Tytsjerksteradiel

o

o

o

Gemeente Ubbergen

?

o

o

Gemeente Uden


--

o


--

Gemeente Uitgeest

o


+

o

Gemeente Uithoorn

o

o

o

Gemeente Urk

o


+

o

Gemeente Utrecht

o


+

o

Gemeente Vaals

o


+

o

Gemeente Valkenburg (ZH)

?

o

o

Gemeente Valkenburg a/d Geul

?


+

o

Gemeente Valkenswaard


--

o


--

Gemeente Veendam

o

o

o

Gemeente Veenendaal

o

o

o

Gemeente Veere

o

o

o

Gemeente Veghel

o


+

o

Gemeente Veldhoven


--


--


--

Gemeente Velsen

o

o

o

Gemeente Venhuizen

?


+

o

Gemeente Venlo

o

o

o

Gemeente Venray


--


--


--

Gemeente Vianen

o


+

o

Gemeente Vlaardingen


+


+


+

Gemeente Vlagtwedde


--

o


--

Gemeente Vlieland

o

o

o

Gemeente Vlissingen


--

o


--

Gemeente Vlist

?


+

o

Gemeente Voerendaal


+

o

o

Gemeente Voorburg


--


+

o

Gemeente Voorhout

?


+

o

Gemeente Voorschoten

?


+

o

Gemeente Voorst

o


+

o

Gemeente Vorden


--

o


--

Gemeente Vriezenveen


--

o


--

Gemeente Vught


--


+

o

Gemeente Waalre

o


+

o

Gemeente Waalwijk


--

o


--

Gemeente Waddinxveen

o


+

o

Gemeente Wageningen


--

o


--

Gemeente Warmond

?

o

o

Gemeente Warnsveld


+


+


+

Gemeente Wassenaar


--


+

o

Gemeente Wateringen

o


+

o

Gemeente Waterland

?

o

o

Gemeente Weert

?


+

o

Gemeente Weesp

?


--


--

Gemeente Wehl

?


--


--

Gemeente Werkendam


--

o


--

Gemeente Wervershoof

?

o

o

Gemeente West Maas en Waal

?

o

o

Gemeente Wester-Koggenland

?

o

o

Gemeente Westerveld

o


+

o

Gemeente Westervoort

?

o

o

Gemeente Weststellingwerf

o

o

o

Gemeente Westvoorne


+

o

o

Gemeente Wierden

o


+

o

Gemeente Wieringen

?

o

o

Gemeente Wieringermeer

o

o

o

Gemeente Wijchen

?

o

o

Gemeente Wijk bij Duurstede

o


+

o

Gemeente Winschoten

o

o

o

Gemeente Winsum

o


+

o

Gemeente Winterswijk

o

o

o

Gemeente Wisch


--


--


--

Gemeente Woensdrecht


--

o


--

Gemeente Woerden

?


+

o

Gemeente Wognum

?


+

o

Gemeente Wormerland


--


+

o

Gemeente Woudenberg


--


--


--

Gemeente Woudrichem


--

o


--

Gemeente Wunseradiel


+


+


+

Gemeente Wymbritseradiel

?


--


--

Gemeente Zaanstad

o

o

o

Gemeente Zaltbommel

o

o

o

Gemeente Zandvoort


--


--


--

Gemeente Zederik


--

o


--

Gemeente Zeevang

o


+

o

Gemeente Zeewolde

?

o

o

Gemeente Zeist


--


+

o

Gemeente Zelhem

o


+

o

Gemeente Zevenaar

?


+

o

Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle

?


+

o

Gemeente Zijpe


--


--


--

Gemeente Zoetermeer


+


+


+

Gemeente Zoeterwoude


--


--


--

Gemeente Zuidhorn

o

o

o

Gemeente Zundert


--

o


--

Gemeente Zutphen


--


+

o

Gemeente Zwartewaterland

?


--


--

Gemeente Zwijndrecht


--

o


--

Gemeente Zwolle


--


+

o