21-5-2001
Topscores bezoekersenquête AutoRAI
AutoRAI 2001 sloot de poorten met de uiterst plezierige constatering
dat bijna zestigduizend bezoekers méér dan in 1999 de tweejaarlijkse
tentoonstelling bezochten.
In een ruime steekproef onder de 490.019 bezoekers werden deze door
onderzoeksbureau IBT gevraagd naar hun bevindingen. De uiteindelijke
resultaten mogen gezien worden, met vele positieve waarderingen.
Even als geheugensteuntje: twee jaar geleden startte AutoRAI 1999 veelbelovend, maar kende vanwege enkele dagen met barre weersomstandigheden ondanks een aanvankelijke stijging geen echt opzienbarende bezoekcijfers. Met de eindwaardering zat het destijds overigens wel goed, want die beurs werd hoog gewaardeerd en men bleef zon vier uur op de beurs. Aan AutoRAI 2001 de taak dergelijke cijfers te evenaren of wellicht wél op jacht te gaan naar records. Het vervolg is bekend, want het evenement van dit jaar boekte met 490.019 bezoekers weliswaar geen absoluut bezoekersrecord, maar belandde moeiteloos in de top-5 (vierde plek) van best bezochte AutoRAIs ooit.
Belangrijke cijfers
De 52ste editie van de AutoRAI liet dagelijks een stijging van het
aantal bezoekers zien. Via brede aandacht in de media waren bezoekers
vooraf al op de hoogte gebracht van alle nieuws en evenementen. Geen
televisie- of radiostation, internetsite, krant of magazine of er werd
aandacht besteed aan AutoRAI 2001. Uiteindelijk bleek bij de bezoeker
de interesse in de auto als product nog groter dan interesse in het
nieuws ofwel primeurs. Waar de wereld ogenschijnlijk steeds kleiner
wordt, blijft Nederland vanzelfsprekend even groot en kijkt de
consument hier naar zijn eigen waarden.
Ondanks die mondialisering heeft men behoefte aan mooie, aan nieuwe
dingen in de eigen omgeving. De AutoRAI 2001 kon die zaken volop
bieden, verpakt in een aantrekkelijke boodschap. Emotie stond voorop,
de bezoeker heeft dat feilloos aangevoeld. Mede daardoor trok de beurs
een grote groep nieuwe bezoekers die, vaker dan voorheen gebruikelijk,
pas in de laatste week voor de beurs tot een bezoek besloten. Maar die
ook verhoudingsgewijs minder frequent tijdschriften c.q. autobladen
lezen. TV en dagblad scoren traditioneel hoog waar het gaat om het
genereren van aandacht. Van de bezoekers vond 92% de beurs zoals
vooraf verwacht of beter, wat uitmondde in een fraaie 7,6 als
rapportcijfer; men bezocht de tentoonstelling gemiddeld 4,3 uur.
Zeer loyale bezoekers
Bijna 80% van de bezoekers was tevreden met het programma, bijna 90%
zag geen overbelichte onderdelen. Van de bezoekers meldde 32%
informatie via internet te hebben ingewonnen (12% in 1999).
Bijna een kwart van de bezoekers heeft een bezoek aan de internetsite
autorai.nl gebracht; daarmee blinkt de AutoRAI uit. Liefst 75% van de
huidige bezoekers geeft aan dat ze ook in 2003 de beurs zullen
bezoeken. Van de bezoekers van 35 jaar en ouder (bijna 250.000 mensen)
bezit 98% een auto! Ook onder de deelnemers heerst tevredenheid: meer
dan tachtig procent vindt de beurs gelijkwaardig of beter dan de
editie van 1999. Hun hoofddoelstellingen zijn met name imago-redenen,
Public Relations doelstel-lingen en het onderhouden van bestaande en
leggen van nieuwe contacten.
AutoRAI 2001 is dus zeer succesvol gebleken. De grote rol van de media
hebben de bezoekers laten blijken. Zij ervaren de nieuwe autos en
producten ofwel alle Nederlandse, Europese én wereldprimeurs als grote
trekkers. Een deel van de bezoekers wil ook graag nieuwe items belicht
zien of bestaande uitgebreidere aandacht geven. Voor de organisatie is
dat goed om te weten, maar daaraan kan pas over enkele jaren gewerkt
worden wanneer de uitbreidingsplannen van Amsterdam RAI gerealiseerd
zijn.
Tijdens deze AutoRAI ontving de RAI overigens de 75 miljoenste
bezoeker in het complex dat in 1961 aan het Europaplein werd geopend.