Titel: GEMEENTEN BOEKEN VOORUITGANG BIJ VOORBEREIDING OP EURO
Persberichtnr.
01/145
Den Haag
21 mei 2001
Gemeenten boeken vooruitgang bij voorbereiding op euro
Gemeenten hebben de laatste maanden veel vooruitgang geboekt met de
eurovoorbereidingen. Ruim 40% ligt op schema. Bijna de helft van de
gemeenten heeft een overzienbare achterstand, terwijl voor een groep
van 9% vooral kleinere gemeenten een zorgwekkende achterstand is
opgetreden.
Dit staat in de Negende Voortgangsrapportage Euro en Overheid (deel
9b: mede-overheden) die vandaag door minister Zalm van Financiën naar
de Tweede Kamer is gestuurd. In deze rapportage wordt ingegaan op de
voortgang van de euro voorbereidingen van gemeenten (in het bijzonder
ook sociale diensten en uitvoeringsorganisaties), provincies en
waterschappen. In een bijlage bij de rapportage is een
voortgangsindicator per gemeente opgenomen.
Resterende risico's liggen vooral bij de nu nog achterlopende
gemeenten en sociale diensten, bij de huursubsidie, bij het testen en
de conversie en bij de volledigheid en de kwaliteit van de
eurovoorbereidingen. Voldoende bestuurlijke betrokkenheid en daarmee
ook de doorwerking in de gehele gemeentelijke organisatie blijven
daarbij van groot belang.
De meeste gemeenten volgen de afgesproken lijn om tarieven technisch
om te zetten zonder nadelige financiële gevolgen voor de burger. De
vrees dat de invoering van de euro ook door gemeenten zal worden
misbruikt om de gemeentelijke tarieven extra te verhogen lijkt
derhalve ongegrond.
De sociale diensten hebben sinds de laatste monitor in oktober 2000
een flinke progressie gemaakt. Veel sociale diensten hebben na de
intensieve voorbereidingen op de belastingherziening de euro serieus
opgepakt. Het percentage sociale diensten met een zorgwekkende score
is nog hoog (38%), maar wel aanzienlijk gedaald ten opzichte van de
vorige meting. Deze scores betreffen vooral kleine sociale diensten
met weinig bijstandsclienten.
De resultaten bij waterschappen en provincies bieden in de meeste
gevallen nog geen reden tot tevredenheid.
In de komende periode staat het testen van vooral geautomatiseerde
systemen centraal. De werking van de verschillende applicaties zal in
hun onderlinge samenhang en in de specifieke omgeving van de gemeenten
moeten worden bezien. Ook zullen continuïteitsmaatregelen moeten
worden voorbereid voor het geval er bij de kritische processen toch
systemen niet naar behoren functioneren.