bestuur en organisatie
Nieuws
plannen en projecten
vacatures
kiosk
welkom
welcome
willkommen
topmenu_verloop knop_zoek knop_sitemap knop_links knop_email knop_help
knop_copyright
18
MEI
09.39
Persbericht
Ontwerp Transferium Hoogkerk aangepast
16-05-2001
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Groningen,
Noordenveld en Tynaarlo hebben op basis van de inspraak het
stedenbouwkundig plan voor het Transferium Hoogkerk ingrijpend
aangepast. Het transferium komt verder van het buurtschap Peizermade
af te liggen en dichter bij de geplande kantorenlocatie
Kranenburg-Zuid, waardoor de aansluiting daarop beter wordt. Door deze
verschuiving naar het oosten komt het transferium verder van de
Ecologische Hoofdstructuur af te liggen en kan het oude Eelderdiep
grotendeels zijn huidige loop behouden. Hoewel de keuze om het
transferium ten zuiden van de A7 aan te leggen en de kwaliteit van het
plan gehandhaafd blijven, wordt hiermee tegemoet gekomen aan de
belangrijkste bezwaren zoals die vanuit de inspraak naar voren zijn
gekomen.
Regiovisie
De aanleg van een transferium bij Hoogkerk is een maatregel in het
kader van de Regiovisie Groningen-Assen 2030. Het stedenbouwkundig
plan vormt de concrete uitwerking. Het transferium maakt deel uit van
een totaalpakket aan maatregelen om de stad Groningen nu en in de
toekomst bereikbaar te houden. In economisch opzicht is dit van groot
belang, gezien de centrumfunctie van de stad en het feit dat bijna de
helft van de 118.000 mensen die in de stad werken buiten de stad
woont. Zo heeft van de 15.000 autos die per dag van de Groningerweg
gebruik maken (de weg die vanaf de A7 via Peizermade naar Peize en
Roden loopt) 75% als bestemming de stad Groningen.
Locatie
Het Transferium Hoogkerk is gepland ten zuiden van de A7 ter hoogte
van de huidige afslag Hoogkerk/ Peize/ Roden, op de kruising van A7
met de Groningerweg en de Peizerweg. Hier grenzen de gemeenten
Groningen, Noordenveld en Tynaarlo aan elkaar. Uit onderzoek is
gebleken dat de zuidkant van de A7 de meest geschikte locatie is. Deze
plek is voor de automobilist het best bereikbaar; er is voldoende
ruimte aanwezig voor de autos en de geplande voorzieningen, de
verschillende verkeersstromen kunnen daar goed opgevangen worden en de
zuidzijde ligt beter in het zicht voor de aankomende automobilist.
Bovendien is de zuidkant ook voor het openbaar vervoer de meest
geschikte plaats. Via de hoogwaardige openbaar vervoer-as Peizerweg
komt er een snelle verbinding met de binnenstad.
Inspraak
Het stedenbouwkundigplan heeft in de drie betrokken gemeenten ter
visie gelegen. Als gevolg van de inspraak zijn er een aantal
aanpassingen doorgevoerd in het originele ontwerp. Het transferium
komt verder van het buurtschap Peizermade af te liggen en dichter bij
de geplande kantorenlocatie Kranenburg-Zuid, waardoor een directe
verbinding tussen beide ontstaat. Door deze verschuiving naar het
oosten komt het transferium verder van de Ecologische Hoofdstructuur
af te liggen en kan het oude Eelderdiep grotendeels zijn huidige loop
behouden. Ook is in het aangepast ontwerp het geprojecteerde plas-dras
gebied niet meer ingetekend en is de waterverbreding komen te
vervallen. Na vaststelling van het plan wordt de Vereniging
Natuurmonumenten uitgenodigd partij te zijn in de uitwerking van het
natuurontwikkelingsgebied.
Voorzieningen
Ook in het aangepaste ontwerp zijn voorzieningen gepland.
Voorzieningen maken het transferium aantrekkelijk en sociaal veilig.
Gedacht wordt aan een tankstation, carwash, een boodschappenservice,
een restaurant en kinderopvang.