Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
18-5-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Frankrijk, circuit Le Mans
VEEL, HEEL VEEL RIJDEN : LUIDT HET DEVIES VOOR DE
DEBUTERENDE 500cc GRAND PRIX-COUREUR JARNO JANSSEN
Het eenmalige optreden van De Graaf Contracting-coureur Jarno Janssen in de 500cc Grand Prix verloopt vooralsnog volgens plan. Met een respectabele 23e startplaats, op 1 seconde achterstand van de inmiddels al 4 GP s ervaren landgenoot Barry Veneman heeft Janssen zijn doel tijdens de 1e trainingsdag voor de GP van Le Mans gehaald: "Ik sta er bij!", glundert Janssen, die iedere ronde die hij op de Honda V-twin maakt weer sneller rondgaat op de piste waar hij een maand geleden tijdens de EK 250cc race nog als 4e over de finish wist te gaan.
"Het valt me niet tegen, in het geheel niet tegen", vervolgt Janssen. "Het gaat best wel lekker op zo n compleet nieuwe machine". "Ben je gek, het gaat goed", vult chef monteur Hans Spaan, die zijn 25-jarige pupil niet te veel aanpassingen aan de machine voorschotelde om hem bij zijn eerste echte kennismaking met de 500cc GP s vooral maar veel ronden te laten maken. "Je hebt veel meer vermogen dan met de 250cc machine, en dat ben je eigenlijk niet gewend om zoiets meteen goed te kunnen benutten. Maar het feit dat ik in de tijdtraining al 1,4 seconde sneller rond ging dan tijdens de vrije training, stemt me echt tevreden. Zeker als je weet dat ik nog 20 minuten geen tijd heb kunnen zetten, nadat motor 1 achter op het circuit vastliep en ik het hele stuk naar de pitbox terug moest lopen. Op de 2e motor kon ik weer snel wennen. Er komt een karrenvracht aan informatie op je af, maar het feit dat ik tot aan de vlag iedere ronde progressie maakte doet me goed", meldt Janssen, die s morgens 27 en door het missen van 20 minuten training s middags 20 ronden op de 500cc machine heeft kunnen rijden.
"Iedere vergelijking met mijn 250cc machine, waarmee ik volgende week de 3e EK-race rij, gaat mank. Als we van pech verschoond blijven en ik veel ronden kan maken, weet ik zeker dat er nog 1 of 2 seconden van de tijd af kunnen. Zondag zal ik er in ieder geval bij zijn, en me daarna met een flinke dosis extra ervaring en scherpte op het verdedigen van het leiderschap in het 250cc Europees Kampioenschap storten", redeneert Janssen, die maar al te goed weet dat aan dit eenmalige optreden geen al te hoge verwachtingen mogen worden gesteld. "Maar die ervaring neemt niemand me af", besluit de leergierige Janssen.
500cc Trainingstijden na de 1e dag:
1. Garry McCoy, Aus, Yamaha 1.39.366; 2. Norick Abe, J, Yamaha 1.39,530; 3. Valentino Rossi, I, Honda 1.39,584; 4. Kenny Roberts jr, USA, Suzuki 1.39,692; 5. Max Biaggi, I, Yamaha 1.39,805; 6. Noriryuki Haga, J, Yamaha 1.39,938; 7. Carlos Checa, E, Yamaha 1.40,014; 8. Shinya Nakano, J, Yamaha 1.40,036; 9. Tohru Ukawa, J, Honda 1.40,270; 10. Jurgen van den Goorbergh, NL, Proton KR3 1.40,289; 11. Sete Gibernau, E, Suzuki 1.40,312; 12. Alex Crivillé, E, Honda 1.40,438; 13. Loris Capirossi, I, Honda 1.40,502; 14. José Luis Cardoso, E, Yamaha 1.40,509; 15. Alex Barros, Bra, Honda 1.41,176; 16. Chris Walker, GB, Honda 1.41,639; 17. Jason Vincent, GB, Pulse 1.42,509; 18. Leon Haslam, GB, Honda 1.43,006; 19. Johan Stigefelt, S, Sabre 1.43,565; 20. Anthony West, Aus, Honda 1.43,976; 21. Barry Veneman, NL, Honda 1.45,283; 22. Mark Willis, Aus, Pulse 1.45,653; 23. Jarno Janssen, NL, De Graaf Contracting Honda V2 1.46,263.