Op 1 mei kondigde KPN Telecom middels een brief aan dat de berichtendienst Voicemail met ingang van 10 mei niet meer gratis is. Een week na deze aankondiging blijkt de verontwaardiging over deze plotselinge beslissing groot.
De meerderheid van de ondervraagden (82%) vindt dat de KPN mensen om de tuin heeft geleid door de dienst eerst gratis aan te bieden en hier vervolgens kosten voor te gaan berekenen. Er bestaat bij de meesten (79%) weinig begrip voor het argument van KPN dat zij door de "regelgeving" genoodzaakt is kosten in rekening te brengen.
De aankondigingsperiode (acht dagen van tevoren) wordt door 91% van de ondervraagden als veel te kort beschouwd. Het tarief dat KPN in rekening gaat brengen (vanaf 2 cent per minuut, starttarief 10 cent) vindt 84% te hoog. Ruim de helft van de ondervraagden maakte voor 1 mei gebruik van de dienst. Een groot deel van hen (41%) heeft besloten als alternatief een gewoon antwoordapparaat te (gaan) gebruiken, 17% is van plan de dienst te behouden en 42% heeft nog geen beslissing genomen.
In de aankondigingsbrief van de KPN werd niet vermeld hoe mensen de
Voicemail dienst ongedaan konden maken. Bijna driekwart van de (voormalige)
gebruikers (73%) vindt de voorlichting hierover onvoldoende: 70% zegt de
code niet te weten. De aanbieding van een gratis voicemailmelder wordt door
78% van hen als negatief beschouwd, slechts 13% vindt het een positief
gebaar.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Anneke de Jongh (tel. 043 -
32 62 992) e-mail: info@flycatcher.nl
Het veldwerk vond plaats op 16 en 17 mei middels 1024 online interviews met
personen van 18 jaar en ouder, waarbij gebruik is gemaakt van het
Flycatcherpanel.
-Onderzoeksbureau Flycatcher Internet Research is gelieerd aan de
Universiteit Maastricht -