E-Commerce Standaard Bouw


Actueel nieuws

Nieuwe koers voor HCP.EDIBOUW

Nieuwe koers voor HCP.EDIBOUW
"We gaan ons concentreren op onze kerntaken"

Piet Schouwenburg, voorzitter bestuur E-Commerce Standaard Bouw

Door drs. Mary Fennema, in nieuwsbrief mei 2001 E-Commerce Standaard Bouw

Begin mei wordt HCP.EDIBOUW opgesplitst in twee nieuwe organisaties: een stichting die zich volledig gaat richten op beheer en ontwikkeling van het branchemodel (dé standaard voor communicatie in de bouw) en een bedrijf dat de stichting en bedrijven individueel ondersteunt met services, beleidsadvies en projectmanagement. Piet Schouwenburg, voorzitter van HCP.EDIBOUW, gaat in op het waarom van deze splitsing en wat het voordeel hiervan is voor de deelnemers.

"De ICT-ontwikkelingen gaan razendsnel. Met de komst van het Internet zijn de toepassingen van elektronisch communiceren in de bouw ongekend geworden", legt Schouwenburg uit. "Het blijkt nu dat onze communicatiestandaard, de bedrijven een stabiele basis biedt om in te spelen op al die nieuwe mogelijkheden in hun communicatie met de markt. Door de toename van toepassingen in de ICT-wereld hebben we ingezien dat we ons moeten concentreren op onze kroonjuwelen: onze communicatiestandaard voor de bouw en onze kennis van procesintegratie", vervolgt hij. Uit de ontwikkelingen bleek volgens Schouwenburg één ding heel duidelijk: "Er was en is een keiharde behoefte aan standaards".

Imago
Er werd bepaald niet over één nacht ijs gegaan. HCP.EDIBOUW ging haar deelnemers vragen hoe zíj de organisatie wensten te zien. September 2000 kwam uit een imago-onderzoek naar voren, dat de deelnemers HCP.EDIBOUW vooral associëren met standaardisatie in de bouw. Overige imago-eisen van de deelnemers waren onder andere: onafhankelijkheid, vertrouwelijkheid en autoriteit. Maar er kwam meer uit het onderzoek. Namelijk dat de naam HCP.EDIBOUW soms enkele ongewenste associaties opriep. Zo dekt het begrip EDI slechts een deel van het werkveld. HCP.EDIBOUW richt zich met haar deelnemers op alle mogelijke vormen van elektronisch zakendoen. Duidelijk werd dat naast een nieuwe koers ook naar een nieuwe naam gezocht moest worden. Schouwenburg: "We zoeken naar een naam waarin we elektronisch communiceren, bouw en standaardisatie proberen te verenigen. Ook willen we in de naam een brug slaan naar EC Platform Bouw, de organisatie die zich sinds vorig jaar met de campagne 'De bouw gaat digitaal' inzet voor voorlichting over elektronisch zakendoen in de bouw."

Waar voor je geld
De nieuwe koers is inmiddels ingezet. De deelnemers hebben aangegeven dat ze een onafhankelijke autoriteit zoeken, een stichting dus, die zich richt op beheer en ontwikkeling van de communicatiestandaard voor de bouw. Daarnaast komt er een bedrijf dat de markt gaat ondersteunen met producten en diensten. Waar moeten we dan concreet aan denken? "Dit bedrijf biedt een brede ondersteuning bij de realisatie van E-business toepassingen, van strategievorming tot implementatie en natuurlijk gebaseerd op de communicatiestandaard. Denk hierbij aan advies, projectmanagement, workshops en trainingen", vertelt Schouwenburg. De scheiding van HCP.EDIBOUW brengt volgens de voorzitter een hoop duidelijkheid op budgettair niveau. "Er is een stichting waar de bedrijven deelnemer van worden. Ze betalen een algemene ledencontributie voor het beheer en de ontwikkeling van de standaard en daaraan gekoppelde activiteiten, gericht op het functioneren en groeien van ons samenwerkingsverband." Hij geeft een voorbeeld. "We hebben bijvoorbeeld nu al heel veel praktijkervaring met XML. Deelnemers van de stichting hoeven nooit bang te zijn dat nieuwe ontwikkelingen niet aansluiten op het bestaande. Dat geeft zekerheid en dat is heel belangrijk." De stichting zoals hij nu opereert, is eigenlijk niet ingericht op bedrijfsondersteuning. Toch vraagt volgens Schouwenburg de markt om verdergaande intense en professionele begeleiding. Daarom is het nodig dat naast de stichting een bedrijf wordt opgericht dat dit oppakt. "Bedrijven krijgen met dit gescheiden aanbod een beter inzicht in kosten voor beheer- en ontwikkeling en implementatiekosten", zegt Schouwenburg enthousiast.

Samenwerking
Hoe kijkt Piet Schouwenburg naar de toekomst? We gaan ons nu richten op onze sterktes, op de standaard en op onze kennis van procesintegratie. We willen de markt een brugfunctie bieden bij de vertaalslag van de communicatiestandaard naar hun eigen werkomgeving en die van hun handelspartners. We willen hierin de functies van bestaande dienstverleners aanvullen en versterken. Samenwerking, dat is het unieke in de bouw. We zoeken dan ook naar partners om ons heen", legt Schouwenburg uit. Wat ziet Schouwenburg als grootste bedreiging van het nieuwe HCP.EDIBOUW. Het antwoord komt vlot. Schouwenburg: "De grootste bedreiging van HCP.EDIBOUW en standaardisatie in het algemeen is opportunisme. Iedereen die begint, probeert met gesloten processen zijn wereldje te beschermen. Dat werkt niet, je wereld wordt heel klein, omdat je alleen maar kunt communiceren met een paar bedrijven. En communiceren doe je nu eenmaal niet alleen."

Verwijzing naar uw internetsite

Deelnemers van E-Commerce Standaard Bouw kunnen het adres van hun internetsite op onze site laten plaatsen door een e-mail te sturen naar: info@ECStandaardBouw.nl