Actueel nieuws
Nieuwe koers voor HCP.EDIBOUW
Nieuwe koers voor HCP.EDIBOUW
"We gaan ons concentreren op onze kerntaken"
Piet Schouwenburg, voorzitter bestuur E-Commerce Standaard Bouw
Door drs. Mary Fennema, in nieuwsbrief mei 2001 E-Commerce Standaard
Bouw
Begin mei wordt HCP.EDIBOUW opgesplitst in twee nieuwe organisaties:
een stichting die zich volledig gaat richten op beheer en
ontwikkeling van het branchemodel (dé standaard voor communicatie in
de bouw) en een bedrijf dat de stichting en bedrijven individueel
ondersteunt met services, beleidsadvies en projectmanagement. Piet
Schouwenburg, voorzitter van HCP.EDIBOUW, gaat in op het waarom van
deze splitsing en wat het voordeel hiervan is voor de deelnemers.
"De ICT-ontwikkelingen gaan razendsnel. Met de komst van het
Internet zijn de toepassingen van elektronisch communiceren in de
bouw ongekend geworden", legt Schouwenburg uit. "Het blijkt nu dat
onze communicatiestandaard, de bedrijven een stabiele basis biedt om
in te spelen op al die nieuwe mogelijkheden in hun communicatie met
de markt. Door de toename van toepassingen in de ICT-wereld hebben
we ingezien dat we ons moeten concentreren op onze kroonjuwelen:
onze communicatiestandaard voor de bouw en onze kennis van
procesintegratie", vervolgt hij. Uit de ontwikkelingen bleek volgens
Schouwenburg één ding heel duidelijk: "Er was en is een keiharde
behoefte aan standaards".
Imago
Er werd bepaald niet over één nacht ijs gegaan. HCP.EDIBOUW ging
haar deelnemers vragen hoe zíj de organisatie wensten te zien.
September 2000 kwam uit een imago-onderzoek naar voren, dat de
deelnemers HCP.EDIBOUW vooral associëren met standaardisatie in de
bouw. Overige imago-eisen van de deelnemers waren onder andere:
onafhankelijkheid, vertrouwelijkheid en autoriteit. Maar er kwam
meer uit het onderzoek. Namelijk dat de naam HCP.EDIBOUW soms enkele
ongewenste associaties opriep. Zo dekt het begrip EDI slechts een
deel van het werkveld. HCP.EDIBOUW richt zich met haar deelnemers op
alle mogelijke vormen van elektronisch zakendoen. Duidelijk werd dat
naast een nieuwe koers ook naar een nieuwe naam gezocht moest
worden. Schouwenburg: "We zoeken naar een naam waarin we
elektronisch communiceren, bouw en standaardisatie proberen te
verenigen. Ook willen we in de naam een brug slaan naar EC Platform
Bouw, de organisatie die zich sinds vorig jaar met de campagne 'De
bouw gaat digitaal' inzet voor voorlichting over elektronisch
zakendoen in de bouw."
Waar voor je geld
De nieuwe koers is inmiddels ingezet. De deelnemers hebben
aangegeven dat ze een onafhankelijke autoriteit zoeken, een
stichting dus, die zich richt op beheer en ontwikkeling van de
communicatiestandaard voor de bouw. Daarnaast komt er een bedrijf
dat de markt gaat ondersteunen met producten en diensten. Waar
moeten we dan concreet aan denken? "Dit bedrijf biedt een brede
ondersteuning bij de realisatie van E-business toepassingen, van
strategievorming tot implementatie en natuurlijk gebaseerd op de
communicatiestandaard. Denk hierbij aan advies, projectmanagement,
workshops en trainingen", vertelt Schouwenburg. De scheiding van
HCP.EDIBOUW brengt volgens de voorzitter een hoop duidelijkheid op
budgettair niveau. "Er is een stichting waar de bedrijven deelnemer
van worden. Ze betalen een algemene ledencontributie voor het beheer
en de ontwikkeling van de standaard en daaraan gekoppelde
activiteiten, gericht op het functioneren en groeien van ons
samenwerkingsverband." Hij geeft een voorbeeld. "We hebben
bijvoorbeeld nu al heel veel praktijkervaring met XML. Deelnemers
van de stichting hoeven nooit bang te zijn dat nieuwe ontwikkelingen
niet aansluiten op het bestaande. Dat geeft zekerheid en dat is heel
belangrijk." De stichting zoals hij nu opereert, is eigenlijk niet
ingericht op bedrijfsondersteuning. Toch vraagt volgens Schouwenburg
de markt om verdergaande intense en professionele begeleiding.
Daarom is het nodig dat naast de stichting een bedrijf wordt
opgericht dat dit oppakt. "Bedrijven krijgen met dit gescheiden
aanbod een beter inzicht in kosten voor beheer- en ontwikkeling en
implementatiekosten", zegt Schouwenburg enthousiast.
Samenwerking
Hoe kijkt Piet Schouwenburg naar de toekomst? We gaan ons nu richten
op onze sterktes, op de standaard en op onze kennis van
procesintegratie. We willen de markt een brugfunctie bieden bij de
vertaalslag van de communicatiestandaard naar hun eigen werkomgeving
en die van hun handelspartners. We willen hierin de functies van
bestaande dienstverleners aanvullen en versterken. Samenwerking, dat
is het unieke in de bouw. We zoeken dan ook naar partners om ons
heen", legt Schouwenburg uit. Wat ziet Schouwenburg als grootste
bedreiging van het nieuwe HCP.EDIBOUW. Het antwoord komt vlot.
Schouwenburg: "De grootste bedreiging van HCP.EDIBOUW en
standaardisatie in het algemeen is opportunisme. Iedereen die
begint, probeert met gesloten processen zijn wereldje te beschermen.
Dat werkt niet, je wereld wordt heel klein, omdat je alleen maar
kunt communiceren met een paar bedrijven. En communiceren doe je nu
eenmaal niet alleen."
Verwijzing naar uw internetsite
Deelnemers van E-Commerce Standaard Bouw kunnen het adres van hun
internetsite op onze site laten plaatsen door een e-mail te sturen
naar: info@ECStandaardBouw.nl