17-5-2001
Opel vestigt met Zafira Hydrogen1 24-uursrecord
In totaal vijftien internationale records heeft de Zafira brandstofcel conceptcar HydroGen1 van Opel en GM behaald in een duurtestprogramma op het GM-testterrein in Mesa in de staat Arizona.
Ondanks de extreme hitte in dit gebied slaagde de met waterstof
aangedreven auto erin om een aantal nieuwe duurrecords te vestigen.
Eén van de records die de milieuvriendelijke Zafira heeft behaald, is
het afleggen van 1000 km in 11 uur en 30 minuten bij een gemiddelde
snelheid van 90 km per uur.
De met zuivere waterstof aangedreven brandstofcel-Zafira volbracht ook
een 24 uur durende marathontest, waarbij in totaal een afstand van
1.368 kilometer werd afgelegd. De records werden gerealiseerd door een
internationale groep van autojournalisten en ingenieurs van het Global
Alternative Propulsion Center (GAPC). Opel en General Motors richtten
in 1998 het GAPC op met vestigingen in Duitsland en de VS, om
toekomstige aandrijfsystemen te ontwikkelen.
De recordritten maakten deel uit van een omvangrijk testprogramma
waaraan de conceptwagen die gebaseerd is op de succesvolle Zafira
sinds eind april 2001 op het 2000 ha grote testterrein van Arizona
onderworpen wordt. De resultaten, die ter verificatie aan de
Fédération Internationale de lAutomobile (FIA) voorgelegd zijn, tonen
duidelijk de vooruitgang die het CAPC-team van Opel en GM recent
geboekt heeft. Ons internationale team is erg trots op deze prestatie,
welke wij binnen een korte ontwikkelingstijd hebben kunnen
verwezenlijken, zegt Dr. Udo Winter, hoofdingenieur bij GAPC in
Mainz-Kastel.
De HydroGen1 is met een elektrische motor uitgerust die zijn energie
haalt uit een reeks van brandstofcellen. Deze cellen verbruiken
zuivere waterstof. Tijdens de vier weken durende tests werd de auto
uitgerust met een hele reeks meetinstrumenten, waarbij het GAPC vooral
de elektrische systemen, de volledige aandrijflijn en de prestaties
van de wagen bij hoge temperaturen onderzocht. Op de testpiste in de
buurt van de stad Phoenix worden immers geregeld temperaturen van meer
dan 45 ºC gemeten.
De metingen werden uitgevoerd tijdens testritten, die zowel overdag
als s nachts werden afgelegd met om het uur wisselende snelheden van
80, 90, 100 en 110 km per uur In totaal omvatte het programma zon 150
verschillende tests, die elk heel specifieke eisen stellen aan de auto
in zijn geheel of aan afzonderlijke onderdelen.
Daarnaast zijn al de tests ook nog eens zo ontworpen dat ze de
veroudering versnellen. Zo komt één testkilometer in een proef met een
verouderingsfactor 75 (de hoogst mogelijke factor) overeen met 75 km
in het gewone verkeer. Hoewel de tests in Mesa zwaar en veeleisend
waren, waren de proeven niet meer dan de aanzet tot een reusachtig
testprogramma dat de HydroGen1 moet ondergaan. Net zoals trouwens alle
Opel en GM-modellen.