Gemeente Rotterdam

Samenvatting masterplan Hofplein zuidzijde

Wethouder Hans Kombrink (Ruimtelijke Ordening) heeft donderdag 17 mei het masterplan Hofplein zuidzijde gepresenteerd. Het masterplan bevat de stedenbouwkundige kaders voor het centrumgbied van Rotterdam (ten zuidoosten en zuidwesten van het Hofplein). De gemeente Rotterdam heeft het stedenbouwkundig bureau Kuiper Compagnons opdracht gegeven voor het masterplan onder supervisie van Wytze Patijn van hetzelfde bureau.

Context
Het masterplan Hofplein zuidzijde valt binnen de context van het Binnenstadsplan 2000-2010 waarbij het accent ligt op een grotere differentiatie van functies in de binnenstad. Het masterplan past ook binnen de context van de hoogbouwnota 2000-2010 met als uitgangspunt opklimmende hoogbouw vanaf de Maas (circa 70 meter) naar 250 meter aan het Hofplein. Het Centraal Station Rotterdam grenst aan het plangebied en wordt een Europees vervoersknooppunt met nieuwe economische functies. Het masterplan Hofplein zuidzijde voorziet in nieuwe en meer stedelijke functies als aansluiting op een vernieuwd internationaal Rotterdam Centraal Station.

Ligging
Het plangebied bestaat uit twee delen; Hofplein zuidwest, de Kruiskade (omsloten door Coolsingel, Stadhuisplein, Lijnbaan, Weena-zuid en Hofplein) en Hofplein zuidoost (omsloten door Coolsingel, Hofplein, Pompenburg Haagse Veer en naast het stadhuis, Doelwater).

Ambitie
Het gebied rond de Kruiskade moet als binnenstedelijke toplocatie een optimale functiemenging gaan krijgen. Het is de ambitie een gebied met een 24-uurs economie te creëren met vijftig procent wonen en vijftig procent werken. Horecagelegenheden moeten overdag kantoorpersoneel en winkelpubliek bedienen en 's avonds een ruim aanbod hebben voor een zeer gedifferentieerd uitgaanspubliek. Dit betekent een grote diversiteit aan horeca (fijnmazig) rond de Kruiskade. Stedelijk vermaak niet alleen op plintniveau maar tot ongeveer twintig meter hoogte moet mogelijk zijn. Vitaliteit door attractiviteit is het sleutelbegrip van het masterplan. Om functiemenging (wonen, werken, winkelen, recreëren) in dit gebied te kunnen realiseren is het uitgangspunt verdichting door middel van hoogbouw.

Uitgangspunt
De rooilijnen volgen de bestaande (wederopbouw)rooilijnen (Stadhuisplein en Lijnbaan en dubbele rooilijn Coolsingel). Voor de plinthoogte in het plangebied geldt een minimale verdiepingshoogte van vijf meter. De hoogbouw wordt in de bestaande stedenbouw ingepast. In het plangebied staan drie gemeentelijke monumenten: het Hiltonhotel, de voormalige bioscoop Thalia (eigenaar indertijd filmdistributiebedrijf Tuschinski) en een kantorengebouw Stadhuisplein 27-37. Vanwege de expliciete stedenbouwkundige waarde wordt ook de voormalige Slavenburgbank gehandhaafd aan de Coolsingel. Zowel voor de inpasbaarheid als voor de gebruiksvriendelijkheid zullen de hoogbouwblokken ten opzichte van de rooilijn komen terug te liggen (set back). Terugliggende hoogbouw betekent ook een aanzienlijke vermindering van windhinder.

Hoogbouw Kruiskade
Op de Kruiskade zijn drie torens gepland opklimmend in hoogte: 135 meter voor de Hiltontoren (uitbreiding van het Hiltonhotel en toevoeging congrescentrum en eventueel een aantal bijzondere woningen), de Corsotoren van 150 meter (voornamelijk woonfunctie) en de Luxortoren (voornamelijk kantoorfunctie)van circa 185 meter. In de Luxortoren komen op straatniveau horeca, winkels en mogelijk een theater (de zogenaamde middenzaal met 750 plaatsen bestemd voor een amusementspodium ter vervanging van het Luxortheater dat verhuisd is naar de Kop van Zuid). De drie torens moeten visueel aantrekkelijk zijn: ze zullen daarom in hoogte verschillen.Voor een aantrekkelijk ruimtelijk beeld zullen ook de hoofdvormen van de torens variëren evenals de textuur en kleur (transparant glas, baksteen, titaan). Voor de gehele Kruiskade geldt dat op straatniveau (in de plinten) aantrekkelijke stedelijke functies moeten komen. Naast gedifferentieerde horeca zijn dit theaters (o.m. Corsocomplex met twaalf bioscoopzalen en Thalia met een cabaretcafé) en winkels met een exclusieve, chique uitstraling.

Stadhuisplein
De horecafunctie van het Stadhuisplein blijft behouden en wordt uitgebreid. Het is de bedoeling dat vanaf het stadhuis een onbelemmerd zicht op het plein mogelijk is. De traptreden op het plein moeten verdwijnen zodat het Stadhuisplein weer het ruimtelijk effect van een plein krijgt. Terrassen zullen het Stadhuisplein niet massief moeten vullen maar als een soort eilanden op het plein worden geplaatst om de openheid van het plein te benadrukken. Het materiaalgebruik op het plein moet allure en een hoogstedelijke uitstraling hebben.

Hofplein zuidoost
Dit deel van het Hofplein komt in aanmerking voor de zogenaamde superhoogbouw (tot 250 meter). Voor dit gebied geldt eveneens een programmamix van winkels, uitgaansgelegenheden, kantoren en een gevarieerd woningaanbod. Een gericht onderzoek naar deze locatie moet nog plaatsvinden. Behoud van de woonfunctie in het gebied is hierbij het uitgangspunt. Grote aandacht moet in ieder geval uitgaan naar de voorzieningen op plintniveau in dit gebied. Deze moeten een betere uitstraling en groter openbaar karakter krijgen. Meer dan nu het geval is zal de locatie bij het centrumgebied moeten worden betrokken. Bij herontwikkeling zou het metrostation Stadhuis verruimd kunnen worden om de aansluiting met de Kruiskade te verbeteren (bijvoorbeeld een doorlopende ondergrondse passage).

Verkeersafwikkeling
In het plangebied wordt een strikt onderscheid gemaakt tussen doorstromend verkeer (Weena) en zones voor bestemmingsverkeer (Kruiskade). Met de nieuwe plannen zijn in de toekomst waarschijnlijk tweeduizend extra parkeerplaatsen nodig die zoveel mogelijk in ondergrondse parkeergarages worden ondergebracht. Om de attractiviteit van de plinten mogelijk te maken worden parkeergarages met in- en uitritten gecombineerd en moet expeditie inpandig worden afgewikkeld. Nader onderzoek moet uitwijzen of ondergrondse parkeergarages direct ontsloten kunnen worden via de Weena-boulevard.

Marktpartijen
De gemeente Rotterdam ontwikkelt Hofplein zuidzijde in samenwerking met een aantal marktpartijen. Voor de Luxorlocatie zijn dit Bouwfonds, SFB Vastgoed en Minderman en Willemsen uit Capelle aan den IJssel. De Corso-locatie wordt ontwikkeld door Grondmij, Pathé en Fortis en het Hitlon-hotel door Hilton. Voor Hofplein zuidoost (woonlocatie Pompenburg) is de ontwikkeling in handen van WoningsStichting PWS Rotterdam.

Procedure
Dit concept masterplan Hofplein Zuidzijde wordt nog besproken in de commissie ruimtelijke ordening op 22 mei. Na een inspraakronde volgt behandeling in de gemeenteraad . De plannen voor de Luxorlocatie worden binnen afzienbare tijd aan de raadscommissie Ruimtelijke Ordening voorgelegd.