PRICEWATERHOUSECOOPERS
Toenemende tweedeling tussen Europese Internetbedrijven
PRICEWATERHOUSECOOPERS SIGNALEERT TOENEMENDE TWEEDELING TUSSEN
EUROPESE INTERNETBEDRIJVEN
De Europese internetmarkt heeft inmiddels een nieuwe fase bereikt op
haar weg naar volwassenheid. Kenmerk daarvan is de steeds bredere
kloof tussen de sterkste en zwakste bedrijven. De nieuwe groene loten
die zijn verschenen wijzen verder op een voorzichtig herstel van de
sector als geheel. Dit zijn de meest recente bevindingen van
PricewaterhouseCoopers Internet 150, een doorlopende kwartaalanalyse
waarin de 150 belangrijkste beursgenoteerde internetbedrijven worden
beoordeeld aan de hand van het verloop van hun aandelenkoersen en de
burn rate (de snelheid waarmee ze hun contanten verbruiken). Het
onderzoek wordt verzorgd door PricewaterhouseCoopers Business Recovery
Services in samenwerking met Fletcher Advisory, een adviesbureau op
het gebied van e-business.
Volgens PricewaterhouseCoopers heeft 38% van alle bedrijven in de
index in het vierde kwartaal van het vorig jaar met winst gedraaid. In
het kwartaal daarvoor was dat nog maar 28%. De gemiddelde burn rate
bleef in de tussentijd stabiel. Tijdens een periode van 17 maanden
scoorde de sector op dit punt alleen tussen het derde en het vierde
kwartaal een maand lang onder zijn gemiddelde. Deze stabilisering is
des te opmerkelijker gezien het feit dat de externe
financieringsstroom gestaag verminderde. Er werd in het eerste
kwartaal van 2001 nog slechts EUR 196 miljoen aangetrokken voor de
beursgang van internetbedrijven in de EU, vergeleken met EUR 900
miljoen in het kwartaal daarvoor. Een en ander wijst erop dat
bedrijven in deze sector er ondanks de beperkte cashflow steeds beter
in slagen successen te boeken.
Verder stijgen de omzetcijfers van internetbedrijven voor het eerst
sinds in ieder geval juni 2000 weer even snel als de overhead, en in
sommige gevallen zelfs sneller. In het derde kwartaal van het vorig
jaar groeiden de uitgaven nog 11% sneller dan de omzet, maar in het
vierde kwartaal was dit verschil nog amper 1%.
De polarisatie onder internetbedrijven, waarvan de eerste tekenen zich
eind vorig jaar aandienden, wordt steeds sterker. Terwijl bedrijven
die op de beurs behoren tot de meest succesvolle 25% over het algemeen
steeds meer winst maken, hun omzet steeds sneller zien stijgen en
steeds kosteneffectiever te werk gaan, is er binnen de onderste 25%
nauwelijks enige omzetgroei te bespeuren en komen de kasmiddelen van
bedrijven in dit segment steeds sterker onder druk te staan. De burn
rate ligt bij 18% van de bedrijven nog altijd zo hoog dat ze het niet
langer dan twaalf maanden zullen uithouden zonder nieuwe financiering
aan te trekken of anderszins vergaande maatregelen te treffen.
PricewaterhouseCoopers voorspelt dat de combinatie van polarisatie en
consolidatie uiteindelijk tot een volgroeide markt zal leiden waarin
het kaf duidelijk van het koren is gescheiden. Het herstel van de
sector wordt aangevoerd door bedrijven in het ISP-segment: 50% daarvan
is inmiddels winstgevend, vergeleken met het sectorgemiddelde van 38%.
Bovendien hebben ISP-bedrijven hun omzet tussen het derde en het
vierde kwartaal van het vorig jaar met 29% zien stijgen, vergeleken
met een marktgemiddelde van 7%. Aan het andere uiteinde van het
spectrum vinden we het momenteel zeer kwetsbare B2C-segment, waar 19%
van de bedrijven inmiddels niet veel meer waard is dan het bedrag aan
liquide middelen op hun balans.
Matthew Wilde, partner bij PricewaterhouseCoopers, becommentarieert
deze recente bevindingen als volgt:
Het is altijd moeilijk om je staande te houden in een jonge sector.
Wat dat betreft is de markt voor internetbedrijven geen uitzondering.
De jonge dot.coms hebben wanhopige pogingen ondernomen om als eerste
in marktbehoeften te voorzien en hun buitensporige groeiverwachtingen
waar te maken, maar het is vrijwel onmogelijk gebleken om daar een
geschikt zakelijk model voor te vinden. De bedrijven die daar
desondanks in zijn geslaagd komen nu naar voren als de dominante
spelers, terwijl de zwakkere bij bosjes afvallen. We verwachten dat
deze polarisatie zal doorzetten.
Investeerders moeten zich desondanks goed realiseren dat
internetbedrijven nog altijd 14 maal zo snel groeien als de Europese
economie als geheel, en in uitzonderlijk weinig tijd een totale
marktwaarde van EUR 66 miljard hebben gecreëerd evenveel als de
waarde van alle aandelen aan de beurs van Lissabon[.
Toby Jennings, directielid van Fletcher Advisory, gaf het volgende
commentaar:
Uit dit onderzoek blijkt dat steeds meer internetbedrijven winstgevend
worden, en dat is waar het uiteindelijk om draait. De bevindingen
geven aan dat het glas op zijn minst half vol is, en niet half leeg,
zoals de vele verontrustende berichten van de afgelopen tijd ons
wilden doen geloven.
Exemplaren van het onderzoeksrapport PricewaterhouseCoopers Internet
150 kunnen worden aangevraagd op www.pwcglobal.com/brsinternet150.
EINDE BERICHT
17 mei 01 10:05