Persberichten
Schiphol voorbereid op drukke zomer
In de maanden juni, juli, augustus en september zullen iedere dag
gemiddeld zo'n 129.000 passagiers aankomen, vertrekken of overstappen
via Schiphol. In totaal verwacht Amsterdam Airport Schiphol in deze
maanden bijna 16 miljoen passagiers.
De drukste dagen worden gedurende de laatste twee weken van juli en de
eerste week van augustus verwacht, met 142.000 tot bijna 146.000
passagiers per dag. In deze weken komen veel vakantiegangers weer
terug, terwijl anderen dan nog naar hun vakantiebestemming vertrekken.
Vorig jaar viel de drukste dag met 140.049 passagiers op 30 juli. Om
deze zomerdrukte de baas te kunnen, heeft Schiphol diverse maatregelen
genomen.
Extra assistentie voor reizigers
Om passagiers tijdens de zomerdrukte te helpen hun weg door de
terminal te vinden, worden deze zomer opnieuw 'gidsen' ingezet. Deze
serviceassistenten zijn medewerkers van Schiphol Group die een
kantoorfunctie hebben en gedurende de zomermaanden vrijwillig
meehelpen als vraagbaak. Ze zijn herkenbaar aan een geel overhemd met
een groot vraagteken en de "i" van informatie. Ze lopen door de
vertrek- en aankomsthallen en de lounges om vragen te beantwoorden en
reizigers ter plekke te assisteren. Dit jaar zullen de
serviceassistenten ook op de voorrijwegen van de terminal aan het werk
zijn en, indien nodig, met passagiers meelopen naar de juiste
incheckbalie.
Extra capaciteit voor bagage
Door Amsterdam Airport Schiphol is, in nauw overleg, met de KLM extra
capaciteit ontwikkeld voor de bagageafhandeling. Onder de E-pier zijn
twee extra sorteerbanden gebouwd waardoor er de komende zomermaanden
voldoende sorteercapaciteit beschikbaar is voor de verwerking van de
bagage. Daarnaast heeft KLM extra mensen in dienst genomen voor het
afhandelen van koffers. Het nieuwe bagagesysteem onder de D- pier zal
naar verwachting met ingang van 1 september gaan draaien. De komende
maanden zal dit nieuwe en geavanceerde bagagesysteem volop worden
getest.
Carwatchers
Op de parkeerterreinen lopen en fietsen 'carwatchers' rond. Deze zijn
herkenbaar aan een felgele hoes en houden toezicht op de geparkeerde
auto's. Parkeerders vergeten in de zomer vaak de autoramen dicht te
doen. Dan doen de carwatchers dat alsnog. Tevens verwijzen zij, indien
nodig, parkeerders naar lege parkeerplaatsen.
Vaccinaties in het weekend
De Medische Dienst van Amsterdam Airport Schiphol is van 1 juli tot 1
oktober ook in het weekend geopend voor gezondheidsadviezen met
betrekking tot (verre) reizen en voor vaccinaties. Reizigers kunnen
hier op werkdagen van acht uur 's ochtends tot halfvijf ''s middags
terecht en op zaterdag en zondag van tien uur 's ochtends tot vier uur
's middags. Voor vaccinaties tegen gele koorts moet een afspraak
worden gemaakt. Voor eerste hulp bij ongelukken is de Medische Dienst
24 uur per dag geopend.
Centrale Security
Met ingang van 30 juni voert Amsterdam Airport Schiphol centrale
security in op de luchthaven. Dit betekent dat de veiligheidscontrole
op passagiers en hun handbagage direct na de paspoort- of
ticketcontrole zal gaan plaatsvinden. Nu vinden deze securitycontroles
nog decentraal plaats, aan een gate of aan het begin van een pier.
Door de invoering van centrale security zullen er voor de passagiers
minder wachtmomenten zijn dan voorheen. Om de duur van het wachten
voor passagiers bij de gecombineerde paspoort- of ticketbalies en
securitycontrolepunten te beperken zijn er de afgelopen maanden in de
terminal extra balies en controlepunten gebouwd
Wijziging hoofdingang Schiphol A4
Het autoverkeer, komende vanaf de A4 vanuit de richting Amsterdam,
wordt met ingang van 15 juni over een nieuwe lus geleid. Dit is nodig
om ruimte te creëren voor de bouw van de nieuwe J-pier. Tot 20 juli
zal het verkeer op de nieuwe lus over een rijstrook worden geleid. Na
deze datum zijn er twee rijstroken beschikbaar voor het verkeer.
Schiphol Travel Taxi
Met ingang van 12 april jl. zijn Amsterdam Airport Schiphol en N.S.T.
( Nederlandse Samenwerkende Taxibedrijven) gestart met een nieuwe
vervoersservice van en naar Schiphol: Schiphol Travel Taxi. Amsterdam
Airport Schiphol wil met Schiphol Travel Taxi het gebruik van
collectief vervoer stimuleren. Nu reist ongeveer 45% van de passagiers
per openbaar of collectief vervoer van en naar de luchthaven. Met
Schiphol Travel Taxi zijn passagiers niet meer afhankelijk van
wegbrengers en afhalers of van het openbaar vervoer. Vooral in de
avond, nacht en vroege ochtend kan openbaar vervoer voor passagiers
die wat verder weg wonen van Schiphol een probleem zijn. Reizigers uit
bijna alle regio's van het land kunnen Schiphol Travel Taxi gebruiken
voor hun vervoer van en naar Schiphol, 24 uur per dag, zeven dagen per
week.
Algemene reistips voor passagiers
1. Controleer of uw paspoort geldig is. Voor sommige bestemmingen moet
een paspoort nog een bepaalde periode geldig zijn en/of is een visum
vereist 2. Neem medicijnen mee in uw handbagage 3. Voor verre
bestemmingen zijn vaccinaties of andere voorzorgsmaatregelen aan te
bevelen of zelfs noodzakelijk. Sommige vaccinaties geven alleen een
effectieve bescherming als daarmee een bepaalde tijd voor aanvang van
de reis is begonnen. 4. Bedenk dat de invoer van souvenirs en
artikelen vervaardigd van beschermde dier- en plantensoorten verboden
is. Ook het invoeren van nagemaakte (beschermde) merkartikelen is niet
toegestaan. 5. Volg de instructie van de luchtvaartmaatschappij op ten
aanzien van het tijdstip dat u zich op Schiphol bij de incheckbalie
moet melden. Vooral in de drukke zomermaanden is het belangrijk om op
tijd op Schiphol te zijn. 6. Maak zo veel mogelijk gebruik van
openbaar of collectief vervoer voor uw reis van en naar Schiphol. Geef
het vluchtnummer door aan achterblijvers, zodat zij gemakkelijker
kunnen zien of uw vlucht op tijd is. Actuele informatie- en
vertrektijden is te zien op internet (www.Schiphol.nl) en op teletekst
en op te vragen via Schiphol Inlichtingen, telefoonnummer
0900-SCHIPHOL (72 44 74 65, 22 ct/ min.)