Amsterdam Airport Schiphol

Persberichten

Schiphol voorbereid op drukke zomer

In de maanden juni, juli, augustus en september zullen iedere dag gemiddeld zo'n 129.000 passagiers aankomen, vertrekken of overstappen via Schiphol. In totaal verwacht Amsterdam Airport Schiphol in deze maanden bijna 16 miljoen passagiers.

De drukste dagen worden gedurende de laatste twee weken van juli en de eerste week van augustus verwacht, met 142.000 tot bijna 146.000 passagiers per dag. In deze weken komen veel vakantiegangers weer terug, terwijl anderen dan nog naar hun vakantiebestemming vertrekken. Vorig jaar viel de drukste dag met 140.049 passagiers op 30 juli. Om deze zomerdrukte de baas te kunnen, heeft Schiphol diverse maatregelen genomen.

Extra assistentie voor reizigers
Om passagiers tijdens de zomerdrukte te helpen hun weg door de terminal te vinden, worden deze zomer opnieuw 'gidsen' ingezet. Deze serviceassistenten zijn medewerkers van Schiphol Group die een kantoorfunctie hebben en gedurende de zomermaanden vrijwillig meehelpen als vraagbaak. Ze zijn herkenbaar aan een geel overhemd met een groot vraagteken en de "i" van informatie. Ze lopen door de vertrek- en aankomsthallen en de lounges om vragen te beantwoorden en reizigers ter plekke te assisteren. Dit jaar zullen de serviceassistenten ook op de voorrijwegen van de terminal aan het werk zijn en, indien nodig, met passagiers meelopen naar de juiste incheckbalie.

Extra capaciteit voor bagage
Door Amsterdam Airport Schiphol is, in nauw overleg, met de KLM extra capaciteit ontwikkeld voor de bagageafhandeling. Onder de E-pier zijn twee extra sorteerbanden gebouwd waardoor er de komende zomermaanden voldoende sorteercapaciteit beschikbaar is voor de verwerking van de bagage. Daarnaast heeft KLM extra mensen in dienst genomen voor het afhandelen van koffers. Het nieuwe bagagesysteem onder de D- pier zal naar verwachting met ingang van 1 september gaan draaien. De komende maanden zal dit nieuwe en geavanceerde bagagesysteem volop worden getest.

Carwatchers
Op de parkeerterreinen lopen en fietsen 'carwatchers' rond. Deze zijn herkenbaar aan een felgele hoes en houden toezicht op de geparkeerde auto's. Parkeerders vergeten in de zomer vaak de autoramen dicht te doen. Dan doen de carwatchers dat alsnog. Tevens verwijzen zij, indien nodig, parkeerders naar lege parkeerplaatsen.

Vaccinaties in het weekend
De Medische Dienst van Amsterdam Airport Schiphol is van 1 juli tot 1 oktober ook in het weekend geopend voor gezondheidsadviezen met betrekking tot (verre) reizen en voor vaccinaties. Reizigers kunnen hier op werkdagen van acht uur 's ochtends tot halfvijf ''s middags terecht en op zaterdag en zondag van tien uur 's ochtends tot vier uur 's middags. Voor vaccinaties tegen gele koorts moet een afspraak worden gemaakt. Voor eerste hulp bij ongelukken is de Medische Dienst 24 uur per dag geopend.

Centrale Security
Met ingang van 30 juni voert Amsterdam Airport Schiphol centrale security in op de luchthaven. Dit betekent dat de veiligheidscontrole op passagiers en hun handbagage direct na de paspoort- of ticketcontrole zal gaan plaatsvinden. Nu vinden deze securitycontroles nog decentraal plaats, aan een gate of aan het begin van een pier. Door de invoering van centrale security zullen er voor de passagiers minder wachtmomenten zijn dan voorheen. Om de duur van het wachten voor passagiers bij de gecombineerde paspoort- of ticketbalies en securitycontrolepunten te beperken zijn er de afgelopen maanden in de terminal extra balies en controlepunten gebouwd

Wijziging hoofdingang Schiphol A4
Het autoverkeer, komende vanaf de A4 vanuit de richting Amsterdam, wordt met ingang van 15 juni over een nieuwe lus geleid. Dit is nodig om ruimte te creëren voor de bouw van de nieuwe J-pier. Tot 20 juli zal het verkeer op de nieuwe lus over een rijstrook worden geleid. Na deze datum zijn er twee rijstroken beschikbaar voor het verkeer.

Schiphol Travel Taxi
Met ingang van 12 april jl. zijn Amsterdam Airport Schiphol en N.S.T. ( Nederlandse Samenwerkende Taxibedrijven) gestart met een nieuwe vervoersservice van en naar Schiphol: Schiphol Travel Taxi. Amsterdam Airport Schiphol wil met Schiphol Travel Taxi het gebruik van collectief vervoer stimuleren. Nu reist ongeveer 45% van de passagiers per openbaar of collectief vervoer van en naar de luchthaven. Met Schiphol Travel Taxi zijn passagiers niet meer afhankelijk van wegbrengers en afhalers of van het openbaar vervoer. Vooral in de avond, nacht en vroege ochtend kan openbaar vervoer voor passagiers die wat verder weg wonen van Schiphol een probleem zijn. Reizigers uit bijna alle regio's van het land kunnen Schiphol Travel Taxi gebruiken voor hun vervoer van en naar Schiphol, 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Algemene reistips voor passagiers

1. Controleer of uw paspoort geldig is. Voor sommige bestemmingen moet een paspoort nog een bepaalde periode geldig zijn en/of is een visum vereist 2. Neem medicijnen mee in uw handbagage 3. Voor verre bestemmingen zijn vaccinaties of andere voorzorgsmaatregelen aan te bevelen of zelfs noodzakelijk. Sommige vaccinaties geven alleen een effectieve bescherming als daarmee een bepaalde tijd voor aanvang van de reis is begonnen. 4. Bedenk dat de invoer van souvenirs en artikelen vervaardigd van beschermde dier- en plantensoorten verboden is. Ook het invoeren van nagemaakte (beschermde) merkartikelen is niet toegestaan. 5. Volg de instructie van de luchtvaartmaatschappij op ten aanzien van het tijdstip dat u zich op Schiphol bij de incheckbalie moet melden. Vooral in de drukke zomermaanden is het belangrijk om op tijd op Schiphol te zijn. 6. Maak zo veel mogelijk gebruik van openbaar of collectief vervoer voor uw reis van en naar Schiphol. Geef het vluchtnummer door aan achterblijvers, zodat zij gemakkelijker kunnen zien of uw vlucht op tijd is. Actuele informatie- en vertrektijden is te zien op internet (www.Schiphol.nl) en op teletekst en op te vragen via Schiphol Inlichtingen, telefoonnummer 0900-SCHIPHOL (72 44 74 65, 22 ct/ min.)