Spam wet in ontwikkeling in VS
In de Verenigde Staten zijn in zowel het Huis van Afgevaardigden als
in de Senaat op dit moment wetten in behandeling die het sturen van
ongevraagde commercieel bedoelde e-mail (spam) moeten tegengaan. De
mail zal al duidelijk herkenbaar moeten zijn als reclame-uiting en zal
een `opt out' regeling moeten bevatten. Dat wil zeggen dat de
ontvanger van het bericht een antwoordadres krijgt meegestuurd waarbij
hij kan aangeven in de toekomst geen prijs meer te stellen op
dergelijke mail. Wanneer een bedrijf hem dan desondanks nog e-mails
blijft sturen, kan de ontvanger een schadevergoeding eisen. Critici
zijn echter van mening dat het onduidelijk is wat precies onder
`spam'valt en wat niet. Bovendien geeft de `opt out' regeling altijd
nog de kans één keer iemand te spammen. Een `opt in' regeling, waarbij
de consument niets krijgt toegestuurd tenzij hij er zelf om vraagt,
zou dit probleem oplossen.