17-5-01
Actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen op Mercedes-Benz
bestelwagens
* Windowbags voortaan ook leverbaar op de Sprinter
* Mercedes-Benz baanbrekend bij invoering van nieuwe actieve en
passieve veiligheidssystemen
* Vergroting van veiligheid voor zowel inzittenden als andere
weggebruikers
* Autos ondergaan zwaardere botsproeven dan wettelijk is
voorgeschreven
De Mercedes-Benz Sprinter is de eerste bestelwagen die als optie
leverbaar wordt met windowbags. Deze bevinden zich boven de
cabinedeuren en vormen een ideale aanvulling op de conventionele
airbags. Bij een botsing van opzij worden ze automatisch
geactiveerd en als een beschermend gordijn voor de zijruiten
neergelaten. Hierdoor wordt de kans op hoofdletsel aanzienlijk
verkleind. De afgelopen decennia hebben de bedrijfswagens van
Mercedes-Benz een baanbrekende rol vervuld bij de invoering van
nieuwe veiligheidssystemen.
Voorbeelden zijn de uitlaatrem in de jaren 50 en de cabinevering
in de jaren 60. In de jaren 70 introduceerde Mercedes-Benz de
eerste botsproeven op bestelwagens, evenals een tweekrings
remsysteem met bekrachtiger en een lastafhankelijk remdrukventiel.
In de jaren 80 volgde de geleidelijke invoering van
anti-blokkeersystemen op het gehele truck-, bus- en
bestelwagenprogramma.
Actieve veiligheid
De introductie van de huidige Vito- en Sprinter-series in het
midden van de jaren negentig ging gepaard met verdere
verbeteringen aan het remsysteem, zoals de toepassing van
schijfremmen op alle vier wielen en de uitbreiding van het
ABS-systeem met ABD. Deze laatste functie, het zelfblokkerende
differentieel, werd in het modeljaar 2000 vervangen door ASR. Dit
is een automatische doorslipregeling die zonodig het motorkoppel
aan de wegdekcondities aanpast.
Actieve veiligheid: bestuurder fit en alert houden
Mercedes-Benz probeert de bestuurder zodanig te ontlasten dat hij
of zij zich geheel op het verkeer kan concentreren en niet wordt
afgeleid of voortijdig vermoeid raakt. In de bestelwagens zijn
bijvoorbeeld de bedieningsorganen en instrumenten volgens de
nieuwste inzichten op het gebied van de biomechanica opgesteld,
terwijl de bestuurder rondom maximaal zicht heeft, mede dankzij
grote, trillingsvrije buitenspiegels.
Om ongevallen door stress te voorkomen, wordt veel aandacht
besteed aan het ergonomische design.
Voorbeelden hiervan zijn de praktische plaatsing van de
versnellingspook op de middenconsole van de Vito en Sprinter en de
toepassing van stuurbekrachtiging en de als optie leverbare
volautomatische transmissie of de geautomatiseerde Sprintshift
versnellingsbak.
Passieve veiligheid
Mercedes-Benz beschikt over een eigen researchafdeling die door
middel van onder meer computersimulaties en botsproeven onderzoek
doet naar de preventieve veiligheid. Dit heeft geresulteerd in
uiterst sterke inzittendencompartimenten voor de bestelwagens. Met
name aan de voorzijde leveren de energie-absorberende zones met
gecoördineerde vervormingskarakteristiek een grote bijdrage aan de
veiligheid van de inzittenden, door de enorme krachten die bij
frontale botsingen vrijkomen, in goede banen te leiden. Daarnaast
bevat de carrosseriestructuur uiteraard speciale elementen die een
maximale bescherming moeten garanderen voor het geval de auto van
achteren wordt aangereden of over de kop slaat. Ook wat de zeer
gevreesde flankbotsingen betreft, bieden de
Mercedes-Benz-bestelwagens uitstekende bescherming aan de
inzittenden dankzij de hoge zitpositie en hun robuuste
vloerconstructie met relatief hoge dorpels.
Zwaardere botsproeven dan wettelijk voorgeschreven
Mercedes-Benz hanteert aanzienlijk hogere normen op het gebied van
de botsveiligheid dan wettelijk is voorgeschreven. Zo onderging de
Sprinter ruim dertig zeer zware botsproeven, tegen andere autos,
trucks, vangrails en palen.
Laatstgenoemde, de boomsimulatieproef, was ook bijzonder nuttig
voor de ontwikkeling van de windowbags.
Vooral de bij hogere botssnelheden optredende belastingen kunnen
aanmerkelijk worden gereduceerd met een windowbag. De
airbagsystemen worden trouwens voortdurend verder ontwikkeld.
Momenteel worden bijvoorbeeld milieuvriendelijker airbags van
ongecoat materiaal gebruikt die opgeblazen worden door een
zuurvrije gasgenerator.
Botsgedrag afgestemd op personenautos
Bij een botsing zijn de Vito en de Sprinter louter alleen al door
hun grotere massa in het voordeel ten opzichte van gewone
personenautos. Om te voorkomen dat de personenautos op voorhand
reeds in een nadelige positie worden geplaatst, is de wettelijk
voorgeschreven frontale botsproef onder meer aangevuld met een
gedeeltelijke frontale botsing (met 40 % overlapping) tegen een
vervormbaar obstakel bij een snelheid van 56 km/h. De ingenieurs
hebben de neuzen van de Vito en de Sprinter uiteindelijk zodanig
verbeterd dat ze veel meer energie kunnen opnemen, ten gunste van
bij een aanrijding betrokken personenautos.
Optimale veiligheid van de eigen inzittenden wordt gewaarborgd
door het gebruik van efficiënte opvangsystemen, zoals de full-size
bestuurdersairbag, de enkele of dubbele bijrijdersairbag (optie),
de voorspanners op de voorstoelen, de geperfectioneeerde
driepuntsveiligheidsgordels op alle zitplaatsen, plus natuurlijk
de eerder genoemde windowbags, die voortaan als optie verkrijgbaar
zijn.
BedrijfsautoRAI