17-05-2001
Consumenten tevreden over winkelaanbod Prinsenbeek
Het winkelaanbod in Prinsenbeek scoort goed op service, kwaliteit van winkels, sfeer, bereikbaarheid en prijsniveau. De parkeervoorziening wordt minder goed beoordeeld. Dit blijkt uit het detailhandelsonderzoek Prinsenbeek dat onlangs gehouden is onder 402 consumenten. Ook blijkt dat het niet wenselijk is de omvang van de winkelvoorziening uit te breiden. Wel is het wenselijk winkels te concentreren. Tot slot wordt de winkeliers aanbevolen in te spelen op het toenemende aantal ouderen in Prinsenbeek. Het doel van het onderzoek is om op basis van de resultaten de inrichting van winkelvoorzieningen beter af te stemmen op de behoefte van de consument. De resultaten worden verwerkt in de structuurschets Kom Prinsenbeek, de basis voor het nieuwe bestemmingsplan.
Detailhandelsonderzoek
In februari vroeg de gemeente Breda 459 huishoudens in Prinsenbeek mee
te werken aan een onderzoek naar koopgedrag van de inwoners van
Prinsenbeek. In totaal zijn 402 huishoudens telefonisch ondervraagd.
Daarnaast zijn ontwikkelingen van het winkelaanbod en gegevens van de
bevolkingsopbouw- en samenstelling in beeld gebracht. Ook is
informatie uit de gemeentelijke Burgerenquête bij het onderzoek
betrokken. Het detailhandelsonderzoek Prinsenbeek heeft tot doel
inzicht te krijgen in waar mensen winkelen, hoe zij de winkels
waarderen en welke verbeterpunten er zijn. Ook is door het onderzoek
duidelijk geworden of mensen behalve in Prinsenbeek ook andere
winkelcentra bezoeken.
Resultaten
Het algemeen oordeel over het centrum luidt (zeer) goed, zo geeft 48%
van de respondenten aan. 37% vindt dit gemiddeld en 15% geeft slecht
aan. De onderdelen inrichting centrum scoren met 28% en
parkeermogelijkheden met 26% het minst goed.
95% van de bewoners van Prinsenbeek geeft aan winkels in Prinsenbeek
te bezoeken.
73% van de bewoners koopt hun dagelijkse voedingsmiddelen (food) in
Prinsenbeek. Voor de duurzame en overige goederen (non-food) koopt 32%
van de bewoners in Prinsenbeek. Uit bovenstaande gegevens blijkt dat
men zich ook oriënteert op winkelcentra buiten Prinsenbeek.
Winkelcentra Heksenwiel en Hoge Vucht scoren daarbij het hoogst.
Gebleken is dat het winkelaanbod in het centrum van Prinsenbeek de
laatste tien jaren niet veel is veranderd. Het huidige aanbod van
winkels is zeker in de non-foodsector aan de ruime kant.
Ouderen zijn tevreden over de bereikbaarheid van het centrum. Een
groot deel van de ouderen (65+) woont binnen een straal van 500 meter
van het centrum. Winkeliers moeten er rekening mee houden dat het
aantal ouderen toeneemt, vergeleken met de totale bevolking van
Prinsenbeek. In 2000 was dit percentage 13, in 2010 zal dit gestegen
zijn naar 18%.
Het onderzoek is uitgevoerd door de gemeente Breda. De klankbordgroep
bestemmingsplan Kom Prinsenbeek begeleidde het onderzoek. Hierin
zitten vertegenwoordigers van de Dorpsraad, winkeliers, ondernemers en
consumenten.
Breda, 17 mei 2001