Fibre Metal Laminates Centre of Competence
Delft, 16 mei 2001.
Delfts kenniscentrum voor vezel metaal laminaten opent deuren Luchtvaart veiliger door toepassing nieuw materiaal
Bomexplosies in vrachtruimten van vliegtuigen behoren tot het verleden als gebruik wordt gemaakt van een nieuw type container. Deze zogeheten "bomproof" container is resistent voor explosies dankzij een verfijnde toepassing van een nieuw vezel metaal laminaat, Glare. Dit materiaal is opgebouwd uit dunne lagen metaal, afgewisseld met lagen vezels ingebed in lijm. Glare wordt geproduceerd door Stork (Fokker Aerostructures). Glare, een Nederlandse uitvinding, heeft een aantal unieke eigenschappen die bewerkstelligen dat dit materiaal sterk, vermoeiingsongevoelig, brandwerend, licht in gewicht en 'explosie resistent' blijft. De Glare container is de enige container die na een bomexplosie (aanzienlijk groter dan de Lockerbie-bom) nog intact is. Opmerkelijk is verder, dat de brand die na zo'n explosie uitbreekt, in de container blijft en vervolgens uitdooft. Hiervoor zorgen de brandwerende eigenschappen van het materiaal. Daardoor kan een vliegtuig, na zo'n explosie met bijkomende brand, nog veilig landen. Wereldwijd is er veel belangstelling voor deze technologie. Zo maakt Airbus gebruik van de unieke eigenschappen van Glare voor haar nieuwe superjumbo de Airbus A380. Een groot gedeelte van de romphuid van de Airbus A380 wordt in Glare uitgevoerd.
Glare behoort tot een nieuwe familie van materialen, genaamd vezel metaal laminaten. Deze nieuwe materialen zijn ontwikkeld door de Technische Universiteit Delft (TU Delft). De TU Delft heeft, tesamen met het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en Stork N.V., een bijzondere kennispositie op het gebied van vezel metaal laminaten gerealiseerd. Om deze kennispositie verder uit te bouwen is een onafhankelijk Centrum voor Vezel Metaal Laminaten opgericht:
FMLC (Fibre Metal Laminates Centre of Competence).
Gezien het belang en de positie van de Nederlands (luchtvaart)industrie ondersteunen het ministerie van Economische Zaken en het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) de oprichting van het FMLC.
De activiteiten van het FMLC concentreren zich niet alleen op de materiaaleigenschappen, de benodigde (fundamentele) productie- en bewerkingstechnologieën maar ook op het gebied van ontwerpen en (sterkte)analyses. Door bundeling en verdere uitbouw van technologische kennis stimuleert het FMLC haar wereldwijde klantenkring bij het ontwikkelen van nieuwe producten en productiewijzen. Deze nieuwe (materiaal)ontwikkeling leidt tot aanzienlijk meer industriële toepassingen, zowel binnen als buiten de luchtvaart en ruimtevaart sector. Op deze wijze versterkt het FMLC, via innovatieve materiaaltechnologieën, de economische/industriële basis van Nederland.
Op 16 mei 2001 is in Delft, in tegenwoordigheid van de vertegenwoordiger van de Europees Commissaris voor onderzoek, de heer H. Tent (Deputy Director General) het Fibre Metal Laminates Centre of Competence officieel geopend door Dr. A.W. Veenman (voorzitter van de Raad van Bestuur van Stork N.V.), de heer J. van Houwelingen (voorzitter van het NLR) en Dr. N. de Voogd (voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft). De heer Tent benadrukte in zijn speech dat het FMLC, door de bundeling van kennis en vaardigheden op het gebied van Vezel Metaal Laminaten, de positie van Europa op de wereldmarkt verder uitbouwt. Europa heeft op dit materiaalgebied en de toepassingen een duidelijke kennisvoorsprong opgebouwd, aldus de heer Tent. Daarnaast heeft Airbus Industrie, bij monde van de heer J. Thomas (Member of the Executive Board of Airbus Industrie), in haar presentatie aangegeven, hoe belangrijk deze Nederlandse technologie is voor haar vliegtuigen. Tevens gaf hij aan dat bundeling van kennis, zoals met het FMLC is gerealiseerd, door Airbus wordt toegejuicht. Vervolgens heeft de heer J. Hinrichsen (Director Structures A380) in zijn presentatie aangegeven hoe groot het waarschijnlijke toepassingsgebied van Glare op de A380 is. Een overgroot deel van de romp boven- en zijkanten van de A380 worden in Glare beschouwd. Daarmee kan een substantiele gewichtsreduktie voor deze megaliner gerealiseerd.
Na de opening van het FMLC tekenden de voorzitter van het NIVR, de heer B.A.C. Droste en de directeur van het FMLC, de heer J.W. Gunnink, het eerste contract voor het uitvoeren van onderzoek door het FMLC.