Persbericht

LIZ CLAIBORNE INC. NEEMT DE AANDELEN MEXX OVER

Voorschoten, 16 mei 2001 Mexx maakt vandaag bekend dat zij een definitieve overeenkomst heeft gesloten voor de verkoop van alle aandelen Mexx International aan Liz Claiborne Inc. De aandelen worden verkocht voor een bedrag van circa 300 miljoen Euro in contanten plus een earn out, ten bedrage van 28 % van de toekomstige waarde van de onderneming, betaalbaar, naar keuze van elk van beide partijen, ultimo 2003, 2004 of 2005. Het huidige management zal ongewijzigd blijven en Mexx zal worden geleid als een dochteronderneming van Liz Claiborne Inc..

Liz Claiborne Inc. ontwerpt en verkoopt een uitgebreid assortiment kleding, accessoires en parfums voor vrouwen en mannen. Op dit moment verkoopt de onderneming via verschillende distributiekanalen 22 merken, van sportief tot chique, in vooral de Verenigde Staten. Liz Claiborne Inc. is genoteerd aan de beurs van New York (NYSE:LIZ). De onderneming realiseerde in het kalenderjaar 2000 een netto-omzet van 3,1 miljard dollar en heeft wereldwijd circa 9.000 mensen in dienst.

Na de aankondiging zei Rattan Chadha, President en Chief Executive Officer van Mexx: "Na evaluatie van verschillende strategieën voor het financieren van de activiteiten van Mexx in Europa, heeft de optie van een samenwerking met een beursgenoteerde en gelijkgestemde onderneming onze voorkeur voor het behoud van superieure groei in onze Europese markt. Voor Mexx verschaft deze samenwerking het benodigde kapitaal voor het vasthouden en versnellen van het groeimomentum van het bedrijf. De samenwerking zal de uitwisseling van 'best practices' tussen twee innoverende ondernemingen, die beide een toonaangevende positie hebben in hun respectievelijke geografische markten, stimuleren."

Paul R. Charron, Chairman en Chief Executive Officer van Liz Claiborne Inc. gaf als toelichting op de aankondiging: "De overname van Mexx is in lijn met onze groeistrategie voor de lange termijn. De internationale aanwezigheid van Mexx en met name haar Pan-Europese sterkte, geven een waardevolle geografische en merkendiversificatie aan onze portfolio. De onderneming beschikt over uitstekende wholesale- en retailkanalen en een ervaren en betrokken managementteam en heeft een bedrijfscultuur die hetzelfde is als die van Liz Claiborne. Het merk Mexx is uitstekend gepositioneerd voor groei en we verheugen ons op de samenwerking met het uitstekende managementteam van Mexx om dit potentieel te maximaliseren."

De transactie schept de mogelijkheid tot synergie in de supply chain, waarin Liz Claiborne Inc. haar sporen ruimschoots heeft verdiend. Liz Claiborne's uitstekende capaciteiten op het gebied van productontwikkeling en de gebruikmaking van de juiste inkoopkanalen kunnen worden gebruikt voor het verbeteren van de kwaliteit en de waarde van Mexx's totale productportfolio. De mogelijkheid om op verschillende gebieden zoals marketing en merchandising volgens de 'best practices' te opereren zal voordelig zijn voor beide ondernemingen. Verder vullen de consumentendoelgroepen van Mexx en Liz Claiborne elkaar goed aan. Mexx richt zich vooral op het jongere, eigentijdse consumentensegment, de producten van Liz Claiborne zijn vooral populair onder consumenten uit het segment van de "Boomers" (35 jaar en ouder), wat een grote groeikans binnen Europa betekent.

Persbericht

Profiel Mexx

Mexx ontwerpt en brengt producten op de markt voor vrouwen, mannen en kinderen, die via haar wholesale- en retailkanalen alsook via licenties worden verkocht in ruim 40 landen in Europa, het Midden-Oosten, Azië en Canada. Mexx verkoopt haar producten via eigen winkels, franchise winkels, shop-in-stores in gerenommeerde warenhuizen en circa 6.000 onafhankelijke winkels. De onderneming biedt ook verschillende producten onder licentie aan zoals Mexx scents (parfums), Mexx shoes, Mexx bags, Mexx time (horloges) en Mexx jewels (sieraden). In 2000 bedroeg de omzet EUR 382 miljoen. Bij Mexx werken wereldwijd circa 1950 mensen.

Profiel Liz Claiborne

Liz Claiborne ontwerpt en verkoopt een uitgebreide collectie kleding en accessoires voor dames en heren, die gedragen kunnen worden bij gelegenheden variërend van casual tot chic. Het bedrijf brengt daarnaast parfums voor dames en heren op de markt. Merken van Liz Claiborne Inc. zijn onder meer Claiborne, Crazy Horse, Curve, Dana Buchman, Elisabeth, Emma James, First Issue, Laundry by Shelli Segal, Liz Claiborne, Lucky Brand, Meg Allen, Monet, Russ, Sigrid Olsen en Villager. Bovendien heeft Liz Claiborne Inc. een exclusieve, langlopende licentie voor het produceren en verkopen van de heren- en damescollecties van DKNY® Jeans en DKNY® Active op het Amerikaanse continent, evenals voor CITY DKNY®, het merk voor de betere dameskleding. Het bedrijf is bovendien in het bezit van de exclusieve licentie voor het produceren en verkopen van dameskleding onder de merknamen Kenneth Cole New York, Unlisted.com en Reaction Kenneth Cole.

Contactpersoon voor de media:

Rattan Chadha
President en CEO

Hans Ouwendijk
Vice President en CFO

Mexx International BV
Leidseweg 219
2253 AE Voorschoten

Tel: 071 5797126
Fax: 071 5797222