NIJMEGEN 16 MEI: Ook in 2001 organiseert Focus-In weer de Nationale
homepageverkiezing. Maar was de belangstelling voor de eerste twee edities
al groot, nu overstijgt het aantal inschrijvingen op de helft van de
termijn al het magische getal 1.000. Als oorzaken kunnen de roemruchte jury
evenals de toenemende bekendheid met de verkiezing en Focus-In worden
aangewezen.
Grote belangstelling
Over het algemeen wordt het individu en hun homepage door de pers niet erg
serieus genomen. De Nationale Homepageverkiezingen van 1999 en 2000
ontstonden dan ook duidelijk uit een behoefte. Respectievelijk 492 en 676
homepages werden door hun makers ingezonden en vele duizenden bezoekers
brachten op de besten een stem uit. In de homepageverkiezing van 2001 staan
dezelfde doelen weer centraal, en gezien het grote aantal inschrijvingen is
de belangstelling van homepagemakers wederom gewekt. In de eerste twee
weken van de verkiezing werden al meer dan 1.000 homepages ingeschreven om
een kans te maken op De Zilveren Pijl.
Homepageverkiezing 2001 ( http://www.focus-in.nl/homepageverkiezing )
Wellicht heeft de samenstelling van de jury iets te maken met het grote
aantal kandidaten. Met Jaap de Bruijn (winnaar 2000), Karin Spaink
(schrijfster), Marie-José Klaver (journaliste NRC), Dolf Rogmans
(hoofdredacteur Planet Internet), Ben Woldring (oprichter Bellen.com) en
weblog Alt0169 zijn de deelnemers immers van een deskundig panel verzekerd.
Ook de toenemende bekendheid van de Nationale Homepageverkiezing kan als
één van de oorzaken worden aangewezen.
De echte community Focus-In
De Nationale Homepageverkiezing past uitstekend in het gedachtegoed van de
community Focus-In. Vele sites noemen zich deze dagen 'community', maar
weinigen stellen hun bezoekers ook echt centraal. "De Nationale
Homepageverkiezing heeft bij Focus-In ook een natuurlijke omgeving
gevonden, vindt Jasper Jan de Konink, oprichter/eigenaar van Focus-In:
"Kijken naar de mens achter de PC is een grondhouding voor Focus-In en de
20.000 dagelijkse bezoekers die er komen. Een bezoeker is geen getal, maar
een persoon met wensen en verlangens. Omdat die op een homepage worden
uitgedrukt om werkelijk met anderen te communiceren, is de
Homepageverkiezing voor de gemeenschap Focus-In een prachtig en
toepasselijk evenement."
- * - * - * - * - * - * - * -
PERSBERICHT: Grote belangstelling Derde editie Homepageverkiezing