Polynorm N.V.

PERSBERICHT

2001 nog overgangsjaar
Polynorm positief over toekomst Automotive activiteiten

Bunschoten, 16 mei 2001. Tijdens de vandaag te houden Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Polynorm N.V. maakt de President Directeur van Polynorm de heer Huisman bekend nog geen eenduidige uitspraak over de ontwikkeling van het nettoresultaat in 2001 te kunnen doen. De onzekerheden betreffen voornamelijk de timing van de voorgenomen verkoop van de divisies Bouw- en Installatieproducten. Daarnaast wordt bekendgemaakt dat Polynorm Flexcon Industries, onderdeel van de divisie Installatieproducten, heeft verkocht. De heer Huisman zet verder uiteen dat het jaar 2001, meer nog dan het jaar 2000 een overgangsjaar zal zijn waarin het rendement op de eerder gepleegde grote investeringen de financieringslasten in 2001 nog niet zal compenseren. Echter, doordat de trend naar meer structurele uitbesteding van hoogwaardige carrosseriedelen, het specialisme van Polynorm, onverminderd doorzet is de heer Huisman zeer positief over de kansen van Polynorm op de lange termijn: "Door haar erkende toppositie heeft Polynorm een unieke kans en grijpt die ook." De gehele tekst die door de heer Huisman tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden uitgesproken is hieronder afgedrukt.

"Uit het jaarverslag hebt u kunnen opmaken dat het jaar 2000 voor Polynorm geen makkelijk jaar is ge-weest. Met moeite hebben we, ondanks een 18% hogere omzet, het resultaat van 1999 slechts kunnen evenaren. Die omzet oversteeg overigens de 1 miljard gulden die wij ons enkele jaren geleden als doel hadden gesteld. Verheugend is wel dat de voor de toekomst wezenlijke automotive-activiteit zich zowel qua omzet als bedrijfsresultaat positief ontwikkelde. De omzet steeg met 40% waarin begrepen een auto-nome stijging van 13%. Het bedrijfsresultaat van de kernactiviteit Automotive nam toe mei ruim 20%. In de tweede helft van het jaar begon zich een in ernst toenemend verval van de Amerikaanse automárkt af te tekenen, die een toename van het resultaat van de nieuw verworven onderneming PANA frustreerde. Eveneens in de tweede helft van het jaar liepen belangrijke nieuwe orders aan bij de vestiging in Bunschoten. De aanloopkosten daarvan drukten het resultaat. Thans dragen die orders belangrijk bij aan de goede gang van zaken in Bunschoten. De ontwikkeling bij de non-automotive activiteiten stelde teleur. Zowel de omzet als het resultaat daalden. De pijn zit met name bij de divisie Bouwprodukten. Het opnieuw gedaalde aantal nieuwbouwwoningen verminderde het positieve effect van het teruggewonnen marktaandeel en de kostenbesparing. Het bouw-volume in Duitsland ontwikkelde zich vooral in het tweede halfjaar negatief. Daardoor nam per saldo het verlies van de divisie toch toe. De divisie lnstallatieprodukten wist haar omzet ondanks de inzakkende Duitse markt op peil te houden, maar door een onbevredigende gang van zaken bij Flexcon lndustries in de USA daalde het resultaat enigszins. Tegen het eind van het jaar werd een belangrijk contract afgesloten met een grote Europese ketelfabrikant waardoor de omzet in de komende jaren zal groeien.

Het jaar 2000 was het eerste jaar waarin de Polynorm Groep haar activiteiten is gaan concentreren op de automotive business. Als zodanig een overgangsjaar. De aankondiging van het afsplitsen van de non-automotive activiteiten heeft de nodige onrust veroorzaakt bij de medewerkers van de betrokken divisies. Inmiddels zijn met de COR en de vakverenigingen afspraken gemaakt om op een verantwoorde manier om te gaan met de belangen van de werknemers. Met de voorbereiding van het desinvesteringsproces is in de eerste helft van het jaar begonnen. Dat heeft in de tweede helft van het jaar geleid tot verkennende gesprekken en onderhandelingen met verschillende geïnteresseerde partijen. Inmiddels zijn de Franse vestiging Blocfer in 2000 en de Amerikaanse vestiging Flexcon lndustries in april verkocht. De vestiging PMI in Singapore die in 2000 een verlies liet zien, zal worden verkocht of geliquideerd. Wat betreft de Europese activiteiten van de divisies Bouwprodukten en Installatieprodukten zijn wij met verschillende partijen in gesprek. De kans dat één of beide divisies in de loop van het jaar kan worden afgestoten neemt toe. Op het automotive-front lopen de investeringsprojecten Zuid-Duitsland en Brazilië volgens plan. De nieuwe perserij in Zuid-Duitsland zal conform verwachting de eerste producten op 1 augustus leveren aan Daimler Chrysler. Deze fabriek loopt vol bezet aan. De perserij in Camaçari, Brazilië komt in het tweede kwartaal van 2002 in bedrijf. De autoconjunctuur in Brazilië is momenteel gunstig.

Onder het motto "de kost gaat voor de baat" drukken de financieringslasten die gepaard gaan met de in-vesteringen het resultaat, terwijl hun bijdrage aan het resultaat eerst na de aanloopfase gaat meetellen. In het geval van PANA in de USA heeft de conjuncturele neergang tot gevolg dat de voorziene omzetstijging op zich laat wachten, terwijl de rentelasten die gepaard gaan met de overname uiteraard wel doorlopen. Meer dan het jaar 2000 heeft 2001 het karakter van een overgangsjaar. De financieringslasten nemen ver-der toe, terwijl het bedrijfsresultaat van de nieuwe investeringen nog gering is. Daarbij komt dat de auto-conjunctuur voorlopig over haar top heen is. In Europa komt de vermindering van de vraag vooral terecht bij de importmerken. Bij de klantenkring van Polynorm is van een teruggang echter nog weinig te merken en de uitbesteding zet door. Wij verwachten dan ook voor de Europese activiteiten van Automotive geba-seerd op de resultaten van het eerste kwartaal en de forward load een toename van omzet en bedrijfsresul-taat. Geheel anders ligt de situatie in de USA. Onze vestiging in Detroit heeft het, net als de andere toeleveran-ciers en de klanten, hard te verduren. In plaats van de geplande omzetgroei kijken we aan tegen een krimp van 20%. PANA, dat voor Polynorm een noodzakelijk bruggenhoofd in de Amerikaanse supplybase van onze klanten is, levert momenteel nog uitsluitend structuurdelen en niet de class-A panels waaraan Polynorm vooral haar kracht ontleent. Daarvoor wordt in de komende jaren verder geïnvesteerd. In tegenstelling tot de forecasts van de toonaangevende instituten en de financiële wereld gaan wij vooralsnog niet uit van een herstel van de vraag in de tweede helft van het jaar. Daarom wordt diep ingegrepen in de kostenstructuur om ervoor te zorgen dat op bedrijfsresultaatniveau een positief resultaat gehandhaafd blijft. Wel wordt binnenkort een omvangrijke nieuwe order verwacht voor de jaren 2003 en verder. De omzet van de automotive groep als geheel zal verder toenemen, maar het bedrijfsresultaat zal uitsluitend ten gevolge van de Amerikaanse markt dalen. Overigens houdt de prijsdruk in beide markten onverminderd aan. Daarbij speelt de opkomst van E-business nog nauwelijks een rol. Commodity sourcing verhoudt zich slecht met simultaneous engineering.

De omzet van de non-automotive activiteiten neemt af als gevolg van de deconsolidatie van de inmiddels gedesinvesteerde activiteiten. Wordt hiervoor gecorrigeerd dan blijven omzet en resultaat van de divisie Bouwprodukten nagenoeg gelijk en stijgen die van Installatieprodukten. Het aantal nieuwbouwhuizen in Nederland blijft dalen, maar de prognoses terzake vertonen grote verschillen. Rekeninghoudend met de relatief grote onzekerheden in de markt en de dalende conjunctuur gaan we er voorlopig van uit dat de omzet van de Groep in ongewijzigde samenstelling nagenoeg gelijk kan zijn aan die van 2000. Houden we rekening met de reeds gerealiseerde deconsolidaties van Blocfer en Flexcon Industries dan kan er sprake zijn van een lichte stijging. Op diezelfde basis blijft het bedrijfsresultaat gelijk aan dat van 2000. Lagere financiële baten, hogere rentelasten en een toenemende belastingdruk doen het nettoresultaat naar verwachting echter sterk dalen. De waarschijnlijkheid van deze uitkomst is evenwel niet erg groot gezien het voornemen belangrijke delen van de Groep te deconsolideren. Afhankelijk van de samenstelling en het tijdstip van deconsolidatie zal in ieder geval de Groepsomzet dalen. Het bedrijfsresultaat kan stijgen (deconsolidatie Bouw) of dalen (deconsolidatie ln-stallatieprodukten). Het nettoresultaat kan als gevolg van deconsolidatie zowel toe- als afnemen. Wat betreft de wat langere termijn denken wij dat de huidige terugval in het mondiale auto-business-volume conjunctureel en niet structureel bepaald is. Over lange termijn zal met name buiten Europa en de USA de vraag verder toenemen. Binnen de USA en Europa voorzien wij een versterking van de positie van de kwaliteitsmerken; daarbuiten van de volumemerken. Daarbij dient in het oog gehouden te worden dat de kloof daartussen langzaam maar zeker wordt gesloten.

De trend naar meer structurele uitbesteding van carrosseriedelen zet onverminderd door. Het uitbesteden van hoogwaardige buitendelen, het specialisme van Polynorm, begint allengs "accepted practice" te worden. Het is bij de meeste klanten niet langer een kernactiviteit. De uit-bestedingsmogelijkheden zijn echter beperkt en de toetredingsdrempel is hoog. Door haar erkende toppositie heeft Polynorm daardoor een unieke kans en grijpt die ook. Niet voor niets is de fabriek in Bunschoten bij toenemende productiviteit meer dan vol bezet. Ook de nieuwe fabriek in Zuid-Duitsland zal vol bezet aanlopen. Voorlopig is het ook het enige alternatief voor de grote transferstraten van de klantenkring. De laatste ontwikkeling is dat niet de productie maar het gehele productieproces wordt uitbesteed. Ford Motor Company vervult hier een voortrekkersrol. In dat kader is het Amazon-project in Brazilië voor Polynorm van doorslaggevende betekenis. Deze joint venture met Ford is een pilot voor de toekomstige ontwikkeling in de USA en Europa. In dat kader is Poly-norm ook betrokken bij de productie-opzet van de nieuwe Jaguar X350, een geheel aluminium auto. Aan dit soort projecten stelt Polynorm een rendementseis van 15% na belasting. Wij verwachten dat deze ont-wikkeling zal leiden tot een verdere consolidatie van de Europese en Amerikaanse toeleveringsindustrie.

Hand over hand wordt duidelijk dat de ontwerpfase die voorafgaat aan het eigenlijke pers- en productieproces bepalend is voor de efficiency van dit proces. Steeds vroeger is Polynorm betrokken bij de opmaat naar een nieuwe auto. De optimale combinatie is beschikken over geavanceerde ontwerpkennis en investeren in de laatste productietechnologie. Polynorms verdere expansie zal dan ook langs die lijnen verlopen. Acquisitie van kennisdragers en investering in geavanceerde greenfields c.q. overname en upgrading van customer facilities.

De financiering van het vigerende expansieprogramma heeft vooralsnog plaatsgevonden door volledige uitnutting van de leencapaciteit en gebruikmaking van innovatieve financieringsvormen zoals bij het Ama-zon-project. Door divestment van de non-automotive activiteiten komen naar wij achten in de loop van het jaar middelen vrij voor een acquisitie in de eerste helft van 2002. Wij hebben de stellige overtuiging dat wij in staat zijn onze geloofwaardigheid in de richting van de klanten te behouden en uit te breiden. Polynorm zal zijn ijzersterke marktpositie omzetten in shareholders value op basis van vasthoudendheid en een solide performance.

Tenslotte denken wij in de situatie van een op de auto-industrie geconcentreerde onderneming ook veel eenduidiger objectives te kunnen definiëren en realiseren dan in de huidige gediversificeerde Groep. Dat zal de transparantie voor onze aandeelhouders zeker ten goede komen. Een verjongde directie treedt aan om dat te realiseren."

Directie Polynorm N.V.
Bunschoten, 16 mei 2001