Invoering persoonsgerichte zorg voor kinderen met ernstige meervoudige
beperkingen
In het afgelopen decennium stelden overheid en praktijk het belang van
'de cliënt' in de gezondheidszorg centraal. Dat vraagt om verandering
van werkwijze. "Niet eenvoudig, als het gaat om volwassenen of
kinderen met zeer ernstige verstandelijke en motorische beperkingen",
zeggen de orthopedagogen drs. Petra Poppes en dr. Carla Vlaskamp.
"Naast een inhoudelijke omslag vraagt het ook het nodige van de
organisatie. Zelfs wanneer er een persoonsgericht programma, dat zich
specifiek richt op mensen met ernstige meervoudige beperkingen,
beschikbaar is, verloopt het invoeren ervan niet altijd moeiteloos."
De twee orthopedagogen onderzochten het invoeren van een dergelijk
opvoedingsprogramma in een aantal kinderdagcentra verspreid over heel
Nederland. Het rapport dat de resultaten van het onderzoek vermeldt,
bevat ook veel praktische adviezen voor zowel de inhoudelijke als
organisatorische kant van de invoering van opvoedingsprogramma's. De
onderzoekers zijn met name nagegaan hoe de wijze waarop
kinderdagcentra de opvoedingsprogramma's invoeren, invloed heeft op
het effect ervan. Ook werd onderzocht welk effect de
opvoedingsprogramma's hebben op de manier waarop ouders en centra met
elkaar samenwerken.
Specifieke aandacht was er voor het stellen van doelen. Sinds 1996
zijn zorgverleners wettelijk verplicht om doelstellingen op te nemen
in hun zorgplannen. De onderzoekers gingen na hoe met het stellen van
doelen werd omgegaan. Het bleek dat vaak te veel doelen worden gesteld
(gemiddeld elf per kind), terwijl maar een kwart van de doelen zo
beschreven was dat ze meetbaar waren. Ook ontbrak vaak de samenhang en
was niet duidelijk welke doelen prioriteit hebben. Aan het eind van
het onderzoek bleek dat door verandering van werkwijze een verbetering
wel mogelijk is. Meer dan negentig procent was meetbaar, er was een
volgorde en samenhang tussen de doelen aangegeven en ze waren beter
gerelateerd aan het kind.
Het rapport van Poppes en Vlaskamp bevat tevens een uitgebreide
beschrijving van de problemen waarmee ouders te maken krijgen als ze
hun kind thuis opvoeden en aanbevelingen voor overheid,
zorgverzekeraars, directies van zorginstellingen en begeleiders. /JS
Titel
Implementatie van een opvoedingsprogramma voor kinderen met ernstige
meervoudige beperkingen in kinderdagcentra
Auteurs
P. Poppes en C. Vlaskamp
Uitgave
Stichting Kinderstudies, Grote Rozenstraat 38, 9712 TJ Groningen
Bestellen
Stichting Kinderstudies, tel. (050) 363 65 91
Informatie
mw. drs. P. Poppes, tel. (050)363 68 46, mw. dr. C. Vlaskamp, tel.
(050)363 65 73
Promotie