Rijksuniversiteit Groningen

Invoering persoonsgerichte zorg voor kinderen met ernstige meervoudige beperkingen

In het afgelopen decennium stelden overheid en praktijk het belang van 'de cliënt' in de gezondheidszorg centraal. Dat vraagt om verandering van werkwijze. "Niet eenvoudig, als het gaat om volwassenen of kinderen met zeer ernstige verstandelijke en motorische beperkingen", zeggen de orthopedagogen drs. Petra Poppes en dr. Carla Vlaskamp. "Naast een inhoudelijke omslag vraagt het ook het nodige van de organisatie. Zelfs wanneer er een persoonsgericht programma, dat zich specifiek richt op mensen met ernstige meervoudige beperkingen, beschikbaar is, verloopt het invoeren ervan niet altijd moeiteloos."

De twee orthopedagogen onderzochten het invoeren van een dergelijk opvoedingsprogramma in een aantal kinderdagcentra verspreid over heel Nederland. Het rapport dat de resultaten van het onderzoek vermeldt, bevat ook veel praktische adviezen voor zowel de inhoudelijke als organisatorische kant van de invoering van opvoedingsprogramma's. De onderzoekers zijn met name nagegaan hoe de wijze waarop kinderdagcentra de opvoedingsprogramma's invoeren, invloed heeft op het effect ervan. Ook werd onderzocht welk effect de opvoedingsprogramma's hebben op de manier waarop ouders en centra met elkaar samenwerken.

Specifieke aandacht was er voor het stellen van doelen. Sinds 1996 zijn zorgverleners wettelijk verplicht om doelstellingen op te nemen in hun zorgplannen. De onderzoekers gingen na hoe met het stellen van doelen werd omgegaan. Het bleek dat vaak te veel doelen worden gesteld (gemiddeld elf per kind), terwijl maar een kwart van de doelen zo beschreven was dat ze meetbaar waren. Ook ontbrak vaak de samenhang en was niet duidelijk welke doelen prioriteit hebben. Aan het eind van het onderzoek bleek dat door verandering van werkwijze een verbetering wel mogelijk is. Meer dan negentig procent was meetbaar, er was een volgorde en samenhang tussen de doelen aangegeven en ze waren beter gerelateerd aan het kind.

Het rapport van Poppes en Vlaskamp bevat tevens een uitgebreide beschrijving van de problemen waarmee ouders te maken krijgen als ze hun kind thuis opvoeden en aanbevelingen voor overheid, zorgverzekeraars, directies van zorginstellingen en begeleiders. /JS

Titel

Implementatie van een opvoedingsprogramma voor kinderen met ernstige meervoudige beperkingen in kinderdagcentra

Auteurs

P. Poppes en C. Vlaskamp

Uitgave

Stichting Kinderstudies, Grote Rozenstraat 38, 9712 TJ Groningen

Bestellen

Stichting Kinderstudies, tel. (050) 363 65 91

Informatie

mw. drs. P. Poppes, tel. (050)363 68 46, mw. dr. C. Vlaskamp, tel. (050)363 65 73

Promotie