WET VERVOER GEVAARLIJKE STOFFEN
Kennisgeving
Besluit
Wij maken bekend, dat zij een ontwerproute gevaarlijke stoffen hebben
vastgesteld op basis van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. De
volgende ontwerproute is aangewezen:
Route voor vervoer gevaarlijke stoffen:
De provinciale weg (N208) vanaf de gemeente Hillegom tot aan de
Stationsweg, via de Stationsweg - Delfweg naar Noordwijkerhout.
De route waarvoor ontheffing moet worden aangevraagd:
Meer en Duin, ten behoeve van de ontsluiting van het
bedrijventerrein Meer en Duin;
Heereweg (Noord) tot aan tankstation op nummer 50 ten behoeve
van levering LPG;
Westelijke Randweg, Heereweg, Catharijnelaan, Achterweg-Zuid,
Essenlaan, 3e Poellaan en de Spekkelaan ten behoeve van levering
propaan aan diverse adressen.
De routes zijn aangegeven op een kaart die in het gemeentehuis ter
inzage ligt.
Inzage
Het besluit en de overige van belang zijnde stukken liggen ter inzage
van 18 mei tot en met 15 juni 2001 bij de afdeling Milieu en
Bouwkunde:
op werkdagen van 08.30-12.30 uur en;
na telefonische afspraak (telefoon 433 182) op werkdagen van
13.00 - 17.00 uur en iedere donderdagavond.
Op verzoek kunt u een mondelinge toelichting krijgen.
Bedenkingen
Iedereen kan tot en met 15 juni 2001 bedenkingen inbrengen tegen het
ontwerpbesluit. Dat kan schriftelijk. Uw brief moet u richten aan
burgemeester en wethouders. Daarbij kunt u gelijktijdig -in een aparte
brief- vragen uw persoonlijke gegevens niet bekend te maken.
Voor een toelichting op de ter inzage gelegde stukken, kunt u vragen
om een gedachtewisseling. Tijdens dit gesprek kunt u ook mondeling
bedenkingen inbrengen. Daarvoor moet u contact opnemen met de afdeling
Milieu en Bouwkunde, telefoon 433 182.
Beroep
Te zijner tijd stelt de gemeenteraad de route definitief vast. Beroep
daartegen kan alleen worden ingesteld door:
hen, die op de hiervoor omschreven wijze en binnen de
genoemde termijnen bedenkingen hebben ingebracht tegen het
ontwerpbesluit;
hen, die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het
nemen van het besluit t.o.v. het ontwerpbesluit zijn aangebracht;
belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs
niet in staat zijn geweest bedenkingen in te brengen tegen het
ontwerpbesluit.
Na bovengenoemde periode blijven de stukken ter inzage liggen bij de
afdeling Milieu en Bouwkunde op werkdagen van 8.30 - 12.30 uur. Dit
blijft zo tot het einde van de termijn van terinzagelegging van de
definitieve route.
Melding
Wij hebben een melding op grond van artikel 8.40 van de Wet
milieubeheer ontvangen van:
Tandprothetische praktijk H.M. van Beek, Kanaalstraat 187A,
(Besluit tandartspraktijken milieubeheer).
Op deze niet-vergunningplichtige inrichting zijn de algemene regels
van toepassing, zoals die staan vermeld in het eerdergenoemde besluit.
Start werkzaamheden herinrichting Wagendwarsstraat
Vanaf 21 mei starten de voorbereidende werkzaamheden voor de
herinrichting van de Wagendwarsstraat en Blokhuis nabij de oprit van
het parkeerdek. Wij streven ernaar de werkzaamheden vóór de
bouwvakvakantie (26 juli a.s.) te hebben afgerond. De herinrichting
houdt in dat de toegang naar het parkeerdek en het manoeuvreergedeelte
voor het vrachtverkeer worden verruimd.
De omwonenden, het winkelend publiek, de winkeliers en het verkeer
ondervinden de nodige overlast. Wij proberen de overlast tot een
minimum te beperken. Van uw kant vragen wij echter begrip voor de
situatie.
Ingezamelde hoeveelheden afval in 2000
Onlangs is een overzicht gemaakt van de ingezamelde hoeveelheden afval
in 2000. Hier volgen enkele wetenswaardigheden:
In 2000 werd bijna 9 miljoen kg afval (huisvuil, grofvuil en
plantsoenvuil) ingezameld. Dat is bijna 300.000 kg (3%) meer dan in
1999. Deze toename is het gevolg van de groter geworden hoeveelheden
grofvuil en plantsoenvuil.
De hoeveelheid ingezameld glas is aanzienlijk gedaald met
14%. Per persoon is zo´n 23,7 kg ingeleverd. Hiermee wordt niet meer
voldaan aan de provinciale taakstelling van 25 kg/inwoner/jaar die
gold voor 2000.
Een forse toename (5%) is te zien in de hoeveelheid
ingezameld papier. In totaal is ruim anderhalf miljoen kg papier
ingezameld. Dit is ongeveer 69 kg per inwoners. De taakstelling van de
provincie van 82 kg/inwoner/jaar wordt daarmee echter nog niet
gehaald.
Aan Klein Chemisch Afval werd ruim 35.000 kg ingezameld. Dit
is een toename van 5% ten opzichte van 1999. De bij de huishoudens
opgehaalde hoeveelheid KCA is flink gedaald maar de bij het depot aan
de Vennestraat ingeleverde hoeveelheid is toegenomen met 4.500 kg.
Sinds juli 1993 heeft Humana op 4 locaties in de gemeente
kledingcontainers staan. De ingezamelde hoeveelheid kleding is 104.930
kg. Verder is door enkele charitatieve instellingen door
huis-aan-huisinzamelingen 4.640 kg kleding opgehaald. De totale
hoeveelheid komt hiermee op 109.570 kg en is ongeveer gelijk aan de
hoeveelheid in 1999. De norm van 5 kg/inwoner/jaar wordt gehaald.
10 redenen
om uw afval te (blijven) scheiden
1. Afval scheiden = hoogwaardige grondstoffen opnieuw gebruiken. Vele
soorten afval zijn te recyclen voor andere doeleinden. Gft-afval wordt
compost, metalen uit batterijen dienen voor het maken van nieuwe
producten, enzovoort. Zonde dus om weg te gooien!
2. Doordat uit diverse soorten afval grondstoffen kunnen worden
teruggewonnen, hoeven er minder nieuwe grondstoffen te worden
gewonnen. Door bijvoorbeeld oud glas te recyclen voor de productie van
nieuw glas, hoeft er minder zand, kalk en soda te worden gebruikt. En
het recyclen van oud papier en karton spaart vele bomen.
3. Door recycling wordt energie bespaard. De winning van grondstoffen
uit de natuur en de productie van nieuwe materialen kost namelijk vaak
veel meer energie dan het gebruik van oude.
4. Afvalscheiding is beter voor het milieu. We noemden al de besparing
van energie en grondstoffen. Daarnaast komt er ook minder afval in de
verbrandingsoven of op de stortplaats terecht. En hoe minder er
verbrand of gestort wordt, hoe beter dat is voor het milieu.
5. Wat voor u afval is, is voor andere mensen soms nog goed bruikbaar.
Tweedehands artikelen zoals meubels die u bij het grof vuil zou zetten
kunnen soms nog worden opgeknapt en verkocht. Meer informatie:
Stichting Werkprojecten Hillegom-Lisse, tel. 522781.
6. Kleding, textiel en schoeisel kunt u kwijt in de kledingcontainers.
Andere mensen zijn daar direct mee geholpen: een deel van de kleding
gaat naar verschillende Derde Wereldlanden, een ander deel wordt
verkocht. De opbrengst daarvan komt ten goede aan verschillende
projecten in Derde Wereldlanden.
7. Het verbranden van restafval is duurder dan het verwerken van
gft-afval tot compost. Het volledig scheiden van afval is dus ook van
belang voor uw portemonnee!
8. Wie zijn afval gescheiden houdt is niet de enige: overal in
Nederland doen mensen het. U staat niet alleen in uw streven naar een
beter milieu.
9. Afval scheiden is een kleine moeite. Gebruikt glas en oud papier
kunt u naar de containers brengen als u boodschappen doet. Gft-afval
kunt u in huis tijdelijk apart houden in een aparte afvalbak of in een
uitlekbakje in de gootsteen: u hoeft niet voor elk schilletje naar de
bruine container te lopen.
10. Wie een compostvat in de tuin heeft, heeft altijd gratis
vruchtbare grond voor de planten. Compost kopen is dan verleden tijd.
Compostvaten zijn te koop bij tuincentra. U kunt ook zelf een
compostbak maken.
Waarheen?
groente-, fruit- en tuinafval -> in de bruine container
papier/karton -> in de blauwe papiercontainer (grote hoeveelheden en karton in de grote papiercontainer bij Openbare Werken)
glas -> in de glasbak
(kleine hoeveelheden) puin -> in de puinbak bij Openbare Werken
klein chemisch afval -> afgeven bij Openbare Werken of bij de chemokar die enkele keren per jaar huis-aan-huis kca inzamelt
Heeft u na het lezen van deze publicatie vragen over afvalscheiding?
Stel ze aan één van de medewerkers van Openbare Werken, Vennestraat 3,
telefoon: 433200.
afvalkalender, gebeurt dit in de maanden mei en oktober. Deze maand
gebeurt dat nog op de volgende datum:
Op 24 april, 8 en 15 mei is het grofvuil al ingezameld in
respectievelijk wijk 1, 2 en 3.
Punterhof 11 - plaatsen tuinhuis
Jan Steenstraat 51 - bouwen dakkapellen voor- en achtergevel
en bouwen erker
Ter Beek 13 - plaatsen tuinhuis
Julianastraat 10 - bouwen dakkapel achtergevel
Middenweg 21 - bouwen koelcel
Fazantstraat 6 en 8 - uitbreiding bergingen
Nassaustraat 1B - plaatsen tuinhuis
Vivaldistraat 26 - vergroten en vernieuwen winkelcentrum
Poelmarkt
Voorgenomen vrijstellingen
Heereweg 437 - plaatsen berging
Oranjelaan 87 - vergroten woning
Heereweg 332 - bouwen garage en hobbykas
Stationsweg 174 - veranderen broeikas tot werkruimte
De bouwplannen liggen van 18 mei tot en met 15 juni 2001 ter inzage.
Als u bedenkingen heeft tegen het verlenen van een vrijstelling dan kunt u dit uiterlijk 15 juni 2001 en uitsluitend schriftelijk melden bij het college van burgemeester en wethouders.
Verleende bouw- en/of sloopvergunningen en positieve reacties op
meldingen van een bouwvoornemen.
Hyacintenstraat 20 - intern veranderen bedrijfsruimte
Finnjolstraat 2 - vergroten woning, plaatsen berging en
plaatsen dakkapel zijgevel
bent getroffen? Dan kunt u daartegen schriftelijk een bezwaarschrift
indienen bij het college van burgemeester en wethouders. U moet dat
doen binnen 6 weken na de dag dat de vergunning of de reactie op de
melding naar de aanvrager is verzonden. Wilt u precies weten wanneer
het besluit is verzonden? Neemt u dan contact op met de afdeling
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting.
08.30 t/m 12.30 uur terecht bij deze afdeling, kamer 119 of u belt
Collecte
Van 13 tot en met 19 mei heeft het Nederlands Astma Fonds een
collectevergunning. Van 20 tot en met 26 mei zijn geen vergunningen
verleend voor een collecte.
Lisse, 16 mei 2001
Burgemeester en wethouders van Lisse