BMW met online publicatie
(16 mei 2001)
BMW brengt een deel van haar marketing van tv naar internet, en
sponsort een serie korte films genaamd 'Hire' die in theaters, op
DVD's en vervolgens ook online worden getoond: op BMWFilms.com.
Het idee op zich is niet schokkend, de uitvoering is wel opvallend:
BMW verbindt zijn naam, via deze sponsoractie, met een reeks goede
acteurs, regisseurs en snelle auto's.
De films zijn geregisseerd door onder meer Ang Lee, John
Frankenheimer, Guy Ritchie en Wong Kar-Wai en geproduceerd door David
Fincher.
Behalve dat de trailers en films op de meest gangbare formaten en
snelheden worden aangeboden, biedt de autofabrikant ook een
'BMWPlayer' aan. Hiermee kan de gebruiker naar eigen zeggen nog betere
kwaliteit films bekijken. De filmspeler is echter 4,5 Megabyte groot,
wat veel is voor de gemiddelde internetter.
Maar de gratis films moeten die last haalbaar maken. De gratis films
mogen er zijn. Internet wordt voor ook voor autofabrikanten
interessant omdat het meer mogelijkheden biedt om haar doelgroep te
bereiken, meer dan met televisie, zegt Dennis Virag van
internetadviseur Automotive Consultant Group. TV is te gefragmenteerd
en te duur geworden om haar commerciele boodschappen over te brengen,
meent Virag.
Op BMWfilms 'draait' nu onder meer de film 'Chosen' van Ang Lee. 24
mei gaat weer een nieuwe film online in premiere.