Euro leidt tot 'euroflatie'
16-05-2001 De komende invoering van de euro leidt nu al tot een
hogere inflatie. Uit de eerste resultaten van een onderzoek van de SP
blijkt dat de prijzen van een groot aantal producten zijn afgerond op
psychologische europrijzen. SP-Kamerlid Jan Marijnissen heeft Zalm
schriftelijk gevraagd om hiertegen maatregelen te nemen door
bijvoorbeeld een prijzenwet.
Schoenwinkels, warenhuizen, drogisterijen, een groot aantal winkels
heeft al 'rare' prijzen in guldens die omgerekend
psychologische europrijzen blijken te zijn. Producenten zijn soms
medeschuldig door het geven van adviesprijzen met afgeronde
europrijzen. In sommige gevallen leidt dat tot prijsverhogingen van
12%. Op www.sp.nl/euroflatie zijn de voorbeelden van europrijzen na te
lezen. Ook kunnen mensen daar de resultaten van eigen
'burgerinspecties' aan de SP doorgeven. Uit een voorbeeld
van Vroom & Dreesmann bleek in welke richting de europrijzen zich
bewegen: het bedrijf plakte de nieuwe europrijs van 1,96 ( 0,89) op
twee rode Bic pennen naast het oude prijsje van 1,75.
Zalm schreef december vorig jaar nog aan de Tweede Kamer dat "marktwerking er in het algemeen voor zal zorgen dat het prijsniveau op hetzelfde peil blijft". Op 13 maart jl. gaf hij nog aan Marijnissen te kennen dat hij "vooralsnog" geen aanleiding zag om te denken dat de inflatie zou stijgen door omrekening als gevolg van de invoering van de euro. Inmiddels wordt rekening gehouden met een 0,2 procent hogere inflatie doordat ondernemers hun kosten voor de invoering doorberekenen. Marijnissen wil weten of hierbij ook rekening is gehouden met prijsverhogingen door afrondingen naar psychologische prijzen en of Zalm bereid is maatregelen te nemen.