Wijkbeheer helpt snel (15-5-01)
In 87 van de 100 gevallen kan het wijkbeheer een klacht die is
binnengekomen, binnen twee werkdagen oplossen. Dat blijkt uit het
jaaroverzicht van 2000. Dat is alweer een flinke groei vergeleken met
eerdere jaren. In 1998 kon men in 75 % en in 1999 82 % van de klachten
binnen twee werkdagen verhelpen.
In 10 van de 100 gevallen kan het wijkbeheer een binnengekomen klacht
niet dadelijk oplossen, maar duurt dit tussen enkele weken en enkele
maanden; dat is het geval wanneer het om een grotere klus gaat
waarvoor planning nodig is of wanneer men moet overleggen met andere
instellingen of groeperingen.
In slechts 3 van de 100 gevallen kan een klacht niet worden opgelost.
Dat heeft vaak te maken met: wettelijke regels (het mag niet), budget
(het is te duur) of verantwoordelijkheid (een andere instantie is er
verantwoordelijk voor, niet de gemeente).
De klachten top vijf is:
- netheid (zwerfvuil, hondenpoep, enz.)
- bestrating (losliggende stoeptegel e.d.)
- groen (bv. overhangend groen, onkruid, bladeren)
- verkeer (onveilige situaties, uitzicht, omvergereden borden)
- verlichting (defecte straatlantaarns).
De telefoon wordt vaak gebruikt om een klacht door te geven; veel
vragen en opmerkingen komen via de telefoon binnen. Ook worden veel
klachten doorgegeven via het spreekuur, via een andere afdeling bij de
gemeente of gewoon aan de wijkbeheerders op straat.