15-05-2001
DIT IS EEN GEZAMENLIJK BERICHT VAN DE PROVINCIE ZUID-HOLLAND
EN DE GEMEENTE LEIDERDORP
Overeenkomst en financiering verdiepte kruising HSL/A4 rond
De provincie Zuid-Holland, de ministeries van VROM en van Verkeer en
Waterstaat en de gemeenten Leiderdorp, Jacobswoude en Alkemade zijn
het eens geworden over de financiering van de verdiepte kruising van
de HSL/A4.
Eerder was al overeengekomen dat provincie en gemeenten gezamenlijk 11
miljoen gulden zouden bijdragen. Nu is bekend hoe de verdeling tussen
de partijen onderling is geregeld.
De verdiepte aanleg is 46 miljoen gulden duurder dan de oorspronkelijk
geprojecteerde pergola. De provincie en de drie gemeenten zullen hun
bijdragen storten in een soort fonds, dat in 2006 zal uitkeren. De
bijdrage van de provincie Zuid-Holland is 6,3 miljoen gulden; de
gemeente Alkemade draagt 1 miljoen gulden bij en de gemeente
Jacobswoude 1,2 miljoen. De gemeente Leiderdorp stort 1,5 miljoen
gulden. In 2006 is het totaalbedrag via renteopbrengsten gestegen tot
het benodigde bedrag. Omdat het eindbedrag vast staat en het benodigde
rentepercentage conservatief is, zijn aan deze bijdragen geen risico's
van extra kosten verbonden.
Gedeputeerde Marnix Norder is als voorzitter van het bestuurlijk
overleg tevreden met het bereikte resultaat: Een besluit over de
pergola waar we met zn allen bij waren, die we uiteindelijk met zn
allen niet wilden, hebben we gezamenlijk ten goede gekeerd. Want deze
oplossing is een keuze voor de kwaliteit van het landelijk gebied. Ik
ben daar erg blij om. De partijen hebben zich ingespannen om een
oplossing te vinden die het landschap zo veel mogelijk spaart. In
oktober 2000 zijn zij overeengekomen dat de kruising van de HSL met de
A4 bij Hoogmade verdiept moet worden aangelegd en dat de provincie en
de drie gemeenten samen 11 miljoen gulden in de extra kosten voor hun
rekening nemen. Norder: ,,Met name dat laatste miljoen kostte de
meeste inspanning. De oplossing die er nu gekomen is, mag wel creatief
genoemd worden.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de passage tot stand zou komen
via een pergola, waarbij de HSL tot een hoogte van 10 meter over de A4
zou worden heengeleid. Een dergelijke constructie zou een ernstige
doorsnijding van het open polderlandschap betekend hebben.
Al voor aanleg HSL-tunnel investeert Leiderdorp in Groene Hart
Een onderdeel van de overeenkomst is dat het informatiecentrum HSL/A4
dat momenteel in de Bospolder wordt gebouwd, in 2006 overgedragen
wordt aan de gemeente Leiderdorp. Vanaf de oplevering in de zomer van
2001 zal de projectorganisatie HSL/A4 dit gebouw gebruiken als
voorlichtings- en informatiecentrum over de aanleg van de HSL en van
de A4. Als in 2006 de HSL en de HSL-tunnel gereed zijn, komt het
infocentrum voor een deel vrij. Verantwoordelijk wethouder Viktor
Molkenboer: ,De dan vrijgekomen ruimte wordt benut als
informatiecentrum voor het Groene Hart. Wanneer in 2010 het
A4/W4-project is afgerond, kan de gemeente Leiderdorp het hele gebouw
als Groene Hart Centrum inrichten. Zo zal het een belangrijke functie
krijgen in het kader van milieueducatie en bijdragen aan het vergroten
van het maatschappelijk draagvlak voor het behoud van het Groene
Hart.
De verschillende colleges en raden buigen zich de komende maanden over
de voorstellen, waarna de ondertekening kort na de zomervakantie
plaats zal hebben.