Provincie Zuid-Holland

15-05-2001

DIT IS EEN GEZAMENLIJK BERICHT VAN DE PROVINCIE ZUID-HOLLAND EN DE GEMEENTE LEIDERDORP

Overeenkomst en financiering verdiepte kruising HSL/A4 rond

De provincie Zuid-Holland, de ministeries van VROM en van Verkeer en Waterstaat en de gemeenten Leiderdorp, Jacobswoude en Alkemade zijn het eens geworden over de financiering van de verdiepte kruising van de HSL/A4.
Eerder was al overeengekomen dat provincie en gemeenten gezamenlijk 11 miljoen gulden zouden bijdragen. Nu is bekend hoe de verdeling tussen de partijen onderling is geregeld.

De verdiepte aanleg is 46 miljoen gulden duurder dan de oorspronkelijk geprojecteerde pergola. De provincie en de drie gemeenten zullen hun bijdragen storten in een soort fonds, dat in 2006 zal uitkeren. De bijdrage van de provincie Zuid-Holland is 6,3 miljoen gulden; de gemeente Alkemade draagt 1 miljoen gulden bij en de gemeente Jacobswoude 1,2 miljoen. De gemeente Leiderdorp stort 1,5 miljoen gulden. In 2006 is het totaalbedrag via renteopbrengsten gestegen tot het benodigde bedrag. Omdat het eindbedrag vast staat en het benodigde rentepercentage conservatief is, zijn aan deze bijdragen geen risico's van extra kosten verbonden.

Gedeputeerde Marnix Norder is als voorzitter van het bestuurlijk overleg tevreden met het bereikte resultaat: Een besluit over de pergola waar we met zn allen bij waren, die we uiteindelijk met zn allen niet wilden, hebben we gezamenlijk ten goede gekeerd. Want deze oplossing is een keuze voor de kwaliteit van het landelijk gebied. Ik ben daar erg blij om. De partijen hebben zich ingespannen om een oplossing te vinden die het landschap zo veel mogelijk spaart. In oktober 2000 zijn zij overeengekomen dat de kruising van de HSL met de A4 bij Hoogmade verdiept moet worden aangelegd en dat de provincie en de drie gemeenten samen 11 miljoen gulden in de extra kosten voor hun rekening nemen. Norder: ,,Met name dat laatste miljoen kostte de meeste inspanning. De oplossing die er nu gekomen is, mag wel creatief genoemd worden.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de passage tot stand zou komen via een pergola, waarbij de HSL tot een hoogte van 10 meter over de A4 zou worden heengeleid. Een dergelijke constructie zou een ernstige doorsnijding van het open polderlandschap betekend hebben.

Al voor aanleg HSL-tunnel investeert Leiderdorp in Groene Hart Een onderdeel van de overeenkomst is dat het informatiecentrum HSL/A4 dat momenteel in de Bospolder wordt gebouwd, in 2006 overgedragen wordt aan de gemeente Leiderdorp. Vanaf de oplevering in de zomer van 2001 zal de projectorganisatie HSL/A4 dit gebouw gebruiken als voorlichtings- en informatiecentrum over de aanleg van de HSL en van de A4. Als in 2006 de HSL en de HSL-tunnel gereed zijn, komt het infocentrum voor een deel vrij. Verantwoordelijk wethouder Viktor Molkenboer: ,De dan vrijgekomen ruimte wordt benut als informatiecentrum voor het Groene Hart. Wanneer in 2010 het A4/W4-project is afgerond, kan de gemeente Leiderdorp het hele gebouw als Groene Hart Centrum inrichten. Zo zal het een belangrijke functie krijgen in het kader van milieueducatie en bijdragen aan het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor het behoud van het Groene Hart.
De verschillende colleges en raden buigen zich de komende maanden over de voorstellen, waarna de ondertekening kort na de zomervakantie plaats zal hebben.