MKB Nieuws, bericht
15-05-2001
Handelsmissies zijn effectief en praktisch exportinstrument voor mkb
De gemiddelde omzet van de ongeveer 100 middelgrote en kleine
bedrijven die in 2000 hebben deelgenomen aan handelsmissies naar
nabije markten, is gestegen van 20 naar 50%. Verwacht wordt dat dit
een exportomzet van 100 à 150 miljoen gulden zal opleveren op de
langere termijn. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat de werkgelegenheid
bij exporterende bedrijven met 34.000 nieuwe banen groeit. Algemeen
directeur Guus Broos van MKB-Nederland presenteert deze cijfers
vandaag t.g.v. de EVD-bijeenkomst export en mkb\' in Den Haag. De
resultaten van het onderzoek overhandigt hij aan staatssecretaris
Ybema van Economische Zaken.
Op dit moment exporteert 15% van de middelgrote en kleine bedrijven (=
75.000 bedrijven). MKB-Nederland wil een krachtige impuls aan de
export binnen het mkb geven door binnen 5 jaar 10.000 nieuwe
exporteurs op de exportmarkt te hebben. Dat is slechts een vijfde van
het aantal bedrijven dat in principe kan exporteren. De stijging van
het exportaandeel kan ondermeer worden bereikt met behulp van
handelsmissies naar nabije markten, aldus Guus Broos. Dit blijkt uit
de zeer positieve resultaten van de eerste drie handelsmissies die
MKB-Nederland het afgelopen jaar samen met de EVD, het ministerie van
Economische Zaken en ABN-AMRO onder leiding van staatssecretaris Ybema
heeft georganiseerd.
Deze drie mkb-handelsmissies gingen naar Ile de France (Frankrijk),
Nordrhein/Westfalen (Duitsland) en Chicago/Toronto (USA/Canada). Aan
deze missies namen ongeveer 100 ondernemers deel. De eerste resultaten
geven aan dat na de handelsmissies omzetstijgingen van 30% zijn
bereikt. En al zijn er nog veel orders die lopen, nu al geeft 65% van
de deelnemende bedrijven aan zeker zaken te gaan doen in het
buitenland, waarbij voor de langere termijn omzetstijgingen van 100
tot 150 miljoen gulden worden verwacht.
Ook blijkt uit recent NIPO-onderzoek dat de werkgelegenheid bij
exporterende bedrijven groeit met 34.000 nieuwe arbeidsplaatsen, wat
neerkomt op 40% van de totale werkgelegenheidsgroei in Nederland. Een
groot deel hiervan komt voor rekening van nieuwe exporteurs; zo\'n
12.500 nieuwe banen per jaar.
Uit onderzoek onder de achterban van MKB-Nederland en de deelnemers
aan de missies blijkt dat er grote behoefte is aan nog meer
handelsmissies naar andere regio\'s binnen de EU. 85% van de bedrijven
die deelnamen geeft bovendien aan interesse te hebben in nieuwe
missies. De interesse gaat dan met name uit naar Frankrijk, Duitsland,
Engeland, Scandinavische landen, België, Spanje en Italië.
MKB-Nederland is ervan overtuigd dat handelsmissies een effectief en
praktisch instrument zijn om de export in het mkb verder te
stimuleren. Er zijn daarvoor echter nog wel een paar zaken nodig. Zo
is er een krachtige financiële injectie nodig om het groeiend aantal
deelnemers aan missies goed voor te bereiden. Daarnaast dient het
handelsbevorderende instrumentarium beter op het mkb te worden
afgestemd. Ook zullen de ambassades, consulaten en buitenlandkamers
(duale Kamers van Koophandel) meer met elkaar moeten samenwerken. Tot
slot zal het aantal buitenlandse steunpunten moeten worden uitgebreid.
Daarnaast moet de PSB-regeling (Programma Starters op Buitenlandse
markten) worden verruimd, waardoor ook mkb-ondernemers uit
middenbedrijven en ervaren exporteurs hiervan gebruik kunnen maken.
De algemeen directeur van MKB-Nederland maakte voorts de
handelsmissies voor het mkb voor dit jaar bekend. Onder leiding van de
staatssecretaris van Economische Zaken staan er wederom samen met de
EVD, EZ, ABN-AMRO en MKB-Nederland drie multisectorale missies gepland
naar:
- Spanje; regio Barcelona en Madrid van 28 t/m 31 mei;
- Frankrijk; regio Rhône/Alpes van 10 t/m 12 juni;
- Duitsland; regio Beieren van 6 t/m 7 november.
De eerste handelsmissie naar Spanje is inmiddels in verband met
overweldigende belangstelling overboekt. Er gaan over twee weken 50
kwalitatief zeer goede bedrijven uit diverse sectoren naar Barcelona
en Madrid.