PvdA tegen uitbreiding toelating buitenlandse kapiteins op Nederlandse
schepen
De PvdA-fractie is tegen de uitbreiding van de toelating van buitenlandse
kapiteins op Nederlandse schepen. Woordvoerder Willem Herrebrugh reageert
met zijn stellingname op minister Netelenbos die meer buitenlandse kapiteins
op schepen onder de Nederlandse vlag mogelijk wil maken. De minister van
Verkeer en Waterstaat stoelt dat op de uitkomsten van een evaluatie van het
huidige ontheffingenbeleid. Hierbij kan van de wettelijke eis worden
afgeweken om een Nederlandse kapitein op een onder de Nederlandse vlag
varend schip aan te stellen.
Uit de evaluatie van het huidige ontheffingenbeleid zou blijken dat de
toename van het aantal in Nederland geregistreerde zeeschepen zo groot is
dat er niet meer voor elk schip een Nederlandse kapitein zou zijn. Verder
zou de verwachte pensioneringsgolf van zeevarenden er toe kunnen leiden dat
ook de bestaande vloot niet meer met Nederlandse kapiteins te bemannen zou
zijn.
Volgens de PvdA-fractie is het niet zo dat er voor de toenemende vloot onder
Nederlandse vlag ook in de toekomst geen Nederlandse officieren en kapiteins
beschikbaar kunnen zijn. Bij de evaluatie van het Nederlandse
zeescheepvaartbeleid in de Tweede Kamer heeft de PvdA-fractie daar
verschillende voorstellen voor gedaan. Nodig zijn: versterking van het
opleidingsapparaat en vergroting van de toestroom naar de zeevaartscholen.
Daarnaast zal een verbetering van de werkomstandigheden en verblijf aan
boord ertoe bijdragen dat niet alleen meer jongeren naar zee willen, maar
ook dat zij er langer willen blijven werken. Te veel is het sociaal beleid
bij rederijen ondergeschikt aan de focus op kostenverlaging bij de
scheepsexploitatie.
Het niet meer voorschrijven van een Nederlandse kapitein op een Nederlands
zeeschip zal niet alleen leiden tot verlaging van instroom van jonge
scheepsofficieren die hun carrieremogelijkheden beperkt zien (bijna iedere
matroos wil toch uiteindelijk kapitein worden), maar ook tot vermindering
van de beschikbaarheid van menskracht voor walfuncties met nautische
ervaring, zoals het Loodswezen, walorganisaties van bedrijven,
havenfuncties, posten bij ministeries, Scheepvaart Inspectie, enzovoorts.