ORI BIJDRAGE MAASTRICHT
Bereikbaarheidsimpuls Maastricht
RUIM 9 TON VOOR VERBETEREN VERKEERSKNELPUNTEN MAASTRICHT
De Provincie Limburg trekt 925.000,- ( 420.000,-) uit voor een
bijdrage aan het verbeteren van verkeersknelpunten in Maastricht. De
provinciale bijdrage is bestemd voor de bereikbaarheidsimpuls, een
pakket maatregelen, bedoeld om op korte termijn de verkeersveiligheid
te verbeteren en de doorstroming in de stad te bevorderen. Het is de
bedoeling dat verkeersgedeputeerde M. Vestjens met de gemeente
Maastricht een overeenkomst sluit waarin de bijdrage en de uitvoering
van de maatregelen vastliggen. Gedeputeerde Staten willen dat de
uitvoering nog dit jaar start.
Omdat de maatregelen betrekking hebben op het regionaal verbindend
wegennet, krijgt de stad van de Provincie een bijdrage uit het
Ondersteuningsprogramma Regionale Infrastructuur (ORI). Die bedraagt
een kwart van de geraamde kosten.
Tongerseplein
Het meest bekende punt dat onder handen wordt genomen is de black spot
Tongerseplein. Dat krijgt onder meer een bypass tussen Tongerseweg en
Prins Bisschopsingel. Daarmee kan een fors deel van de verkeersstroom
worden afgeleid. Momenteel maken dagelijks 45.000 automobilisten en
7.000 fietsers gebruik van de rotonde.
Westelijke doorstroomroute
De aansluiting Fagotstraat-Nobellaan bij Caberg wordt omgebouwd tot
rotonde. Die maakt deel uit van een doorstroomroute ten westen van het
centrum. Die route krijgt vrijliggende fietspaden en bushaltekommen.
Vorig jaar hebben GS al een bijdrage van 1,4 miljoen toegekend aan
Maastricht voor de reconstructie van een ander deel van deze route: de
Cabergerweg en de Fort Willemweg.
Dynamische bewegwijzering
De gemeente Maastricht wil verder een dynamische bewegwijzering
instellen naar het centrum van de stad. Hiervoor moeten nog plannen
worden uitgewerkt. Zon systeem kan bij filevorming of calamiteiten het
verkeer langs andere routes sturen. Dat geldt onder meer voor verkeer
dat de Maas moet oversteken en voor verkeer naar het centrum van de
stad. Ook wil Maastricht op piekmomenten een park & ride-systeem
toepassen en pendelbussen inzetten tussen grote parkeerplaatsen en het
stadscentrum. Ook daarvoor is een dynamische bewegwijzering nodig.