Provincie Limburg

ORI BIJDRAGE MAASTRICHT

Bereikbaarheidsimpuls Maastricht
RUIM 9 TON VOOR VERBETEREN VERKEERSKNELPUNTEN MAASTRICHT

De Provincie Limburg trekt 925.000,- ( 420.000,-) uit voor een bijdrage aan het verbeteren van verkeersknelpunten in Maastricht. De provinciale bijdrage is bestemd voor de bereikbaarheidsimpuls, een pakket maatregelen, bedoeld om op korte termijn de verkeersveiligheid te verbeteren en de doorstroming in de stad te bevorderen. Het is de bedoeling dat verkeersgedeputeerde M. Vestjens met de gemeente Maastricht een overeenkomst sluit waarin de bijdrage en de uitvoering van de maatregelen vastliggen. Gedeputeerde Staten willen dat de uitvoering nog dit jaar start.
Omdat de maatregelen betrekking hebben op het regionaal verbindend wegennet, krijgt de stad van de Provincie een bijdrage uit het Ondersteuningsprogramma Regionale Infrastructuur (ORI). Die bedraagt een kwart van de geraamde kosten.

Tongerseplein

Het meest bekende punt dat onder handen wordt genomen is de black spot Tongerseplein. Dat krijgt onder meer een bypass tussen Tongerseweg en Prins Bisschopsingel. Daarmee kan een fors deel van de verkeersstroom worden afgeleid. Momenteel maken dagelijks 45.000 automobilisten en 7.000 fietsers gebruik van de rotonde.

Westelijke doorstroomroute

De aansluiting Fagotstraat-Nobellaan bij Caberg wordt omgebouwd tot rotonde. Die maakt deel uit van een doorstroomroute ten westen van het centrum. Die route krijgt vrijliggende fietspaden en bushaltekommen. Vorig jaar hebben GS al een bijdrage van 1,4 miljoen toegekend aan Maastricht voor de reconstructie van een ander deel van deze route: de Cabergerweg en de Fort Willemweg.

Dynamische bewegwijzering

De gemeente Maastricht wil verder een dynamische bewegwijzering instellen naar het centrum van de stad. Hiervoor moeten nog plannen worden uitgewerkt. Zon systeem kan bij filevorming of calamiteiten het verkeer langs andere routes sturen. Dat geldt onder meer voor verkeer dat de Maas moet oversteken en voor verkeer naar het centrum van de stad. Ook wil Maastricht op piekmomenten een park & ride-systeem toepassen en pendelbussen inzetten tussen grote parkeerplaatsen en het stadscentrum. Ook daarvoor is een dynamische bewegwijzering nodig.