Persbericht

Onderzoek Xerox toont aan:
Kleur is goed voor uw business!

Zeist, 14 mei 2001 - Bedrijven en organisaties kunnen hun bedrijfsresultaat verbeteren door simpelweg (meer) kleur te gebruiken in hun interne en externe communicatie. Deze conclusie trekt The Document Company Xerox uit onderzoek naar effecten van kleurgebruik in uiteenlopende documenten. De bevindingen onderstrepen dat Xerox met haar kleurenstrategie de juiste weg is ingeslagen.

Uit het onderzoek blijkt o.a. dat:

S kleur in een factuur de kans op betaling met 30% verhoogt; S eveneens 30% van de klanten meer geneigd is het volledige factuurbedrag te betalen wanneer deze in kleur is opgemaakt; S kleurdocumenten in driekwart van de gevallen beter worden begrepen; S kleurdocumenten ruim 80% meer attentiewaarde hebben dan zwart-wit; S ontvangers boodschappen in kleur beter onthouden dan in zwart-wit (+30%); S de respons op diverse mailings tot 80% toeneemt, wanneer deze in kleur zijn opgesteld.

Alle geledingen
Dat het gebruik van kleur zowel de effectiviteit als de efficiency van communicatie verhoogt, beperkt zich overigens niet alleen tot afdelingen als marketing en communicatie, maar geldt evengoed voor bijvoorbeeld financiën en personeelszaken en raakt dus alle geledingen van de bedrijfsvoering. De resultaten van het onderzoek liggen in lijn met conclusies van verschillende wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van kleurgebruik in communicatie. Omdat kleurenprinten, mede dankzij de inspanningen van Xerox, de afgelopen jaren fors goedkoper is geworden, zijn de voordelen inmiddels ook voor kleinere en middelgrote bedrijven binnen handbereik. Zo schat Xerox dat de kosten van bijvoorbeeld een fullcolour folder van vier pagina's in een paar jaar tijd gemiddeld tussen de 60 en 70% zijn gedaald als gevolg van de sterk verbeterde performance van kleurenprinters. Een goed voorbeeld is de WorkCentre M-serie van Xerox, een reeks kleuren inkjet printers en multifunctionals, die allen zijn uitgerust met het gepatenteerde InkLogic-systeem. Dit cartridge-systeem brengt het inktgebruik gemiddeld met 20% omlaag, doordat de verschillende kleuren inkt zijn verdeeld over vier cartridges, één per kleur. Hierdoor wordt niet meer onnodig inkt weggegooid van kleuren die nog in het reservoir aanwezig waren. Bovendien waarschuwt het 'intelligente' systeem automatisch wanneer inkt dreigt op te raken, nog voordat een nieuwe printopdracht wordt gestart.

Xerox is ervan overtuigd dat printen zijn langste tijd nog lang niet heeft gehad. Niet voor niets besteedt Xerox samen met Fuji Xerox niet minder dan 40% van het budget voor Research & Development, zo'n 715 miljoen dollar, aan kleurenprinten.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart-wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket aan IT-diensten, op het gebied van documentproductie, elektronisch documentbeheer, documentaire informatiesystemen, kennismanagement en workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving en bedrijfskritische documentbeheertoepassingen is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 2000 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd een omzet van US $ 18,6 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.